• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΕΚ (ΠΑΣΥΚΕΚ)' | 17 Φεβρουαρίου 2010, 22:23

    Αξιότιμη κυρία Υπουργέ Θα θέλαμε να σας συγχαρούμε για την πρωτοβουλία σας για την οργάνωση της δια βίου μάθησης της χώρας και για την επιλογή σας να θέσετε τις προτάσεις σας σε δημόσια διαβούλευση. Στο πλαίσιο αυτό θα θέλαμε να εισφέρουμε στη δημόσια συζήτηση διατυπώνοντας τις θέσεις μας, εστιάζοντας σε ζητήματα που θεωρούμε ότι είναι καίρια για την επίτευξη των στόχων σας για μια ποιοτική και αποτελεσματική συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση στη χώρα. Πιστοποίηση των εκροών της κατάρτισης, η οποία να οδηγεί σε επαγγελματικά δικαιώματα. Στη χώρα μας απουσιάζει ένα εθνικό σύστημα πιστοποίησης των γνώσεων δεξιοτήτων και ικανοτήτων που αποκτούν οι συμμετέχοντες στην επαγγελματική κατάρτιση. Πρέπει να παραδεχθούμε ότι οι μέχρι σήμερα ενέργειες προς την κατεύθυνση αυτή ήταν άτολμες, με καθυστέρηση και δεν αντιμετώπιζαν ολοκληρωμένα το ζήτημα. Αν δεχθούμε ότι η επαγγελματική κατάρτιση στην Ελλάδα αναπτύχθηκε μέσω των χρηματοδοτήσεων του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Ταμείου, από τους συμμετέχοντες στις δράσεις κατάρτισης των τριών Κοινοτικών Πλαισίων Στήριξης και του ΕΣΠΑ, χορηγήθηκαν πιστοποιητικά μόνο σε όσους παρακολούθησαν προγράμματα Ελληνομάθειας και βασικών και εξειδικευμένων δεξιοτήτων ΤΠΕ, οι οποίοι αποτελούν πολύ μικρό ποσοστό του συνόλου των καταρτισθέντων. Για την ολοκλήρωση του μεγάλου αυτού εθνικού στόχου της πιστοποίησης δεξιοτήτων, θα πρέπει να συνεχιστεί με ταχύτητα η πιστοποίηση των επαγγελματικών περιγραμμάτων όλων των επαγγελμάτων από το ΕΚΕΠΙΣ και παράλληλα να σχεδιαστούν και να υλοποιηθούν άμεσα τα συστήματα πιστοποίησης γνώσεων και δεξιοτήτων για όλα τα επαγγέλματα αυτά. Διαπιστώνουμε ότι από την ψήφιση του σχετικού νόμου 3369/05 έως σήμερα έχουν παρέλθει πέντε χρόνια και μόλις τώρα ολοκληρώνεται μόνο το στάδιο της πιστοποίησης των επαγγελματικών περιγραμμάτων. Είναι συνεπώς επιτακτική η χάραξη ενός χρονοδιαγράμματος που να εγγυάται την ταχύτερη δυνατή εφαρμογή του θεσμού. Πιστεύουμε δε ότι το ΕΚΕΠΙΣ στον τομέα των πιστοποιήσεων των δεξιοτήτων θα πρέπει να συνεργαστεί και με ιδιωτικούς φορείς πιστοποίησης δεξιοτήτων, όπως έπραξε ο ΟΕΕΚ για την πιστοποίηση των βασικών δεξιοτήτων ΤΠΕ. Για να έχει όμως η πιστοποίηση των εκροών της επαγγελματικής κατάρτισης αναγνώριση από την αγορά εργασίας, θα πρέπει τα χορηγούμενα πιστοποιητικά να οδηγούν σε επαγγελματικά δικαιώματα. Σε αντίθετη περίπτωση θα λειτουργούν αποτρεπτικά για τους συμμετέχοντες στις δράσεις κατάρτισης, αφού θα είναι απαξιωμένα στην αγορά εργασίας. Τούτο απαιτεί τη λήψη των απαραίτητων πρωτοβουλιών από το Υπουργείο σας, ώστε να ξεπεραστούν οι έως τώρα καταγεγραμμένες αντιρρήσεις των κοινωνικών εταίρων, οι οποίοι ομολογουμένως προσέφεραν σπουδαίο έργο στη σύνταξη των επαγγελματικών περιγραμμάτων. Θεσμοθέτηση εθνικών τακτικών πόρων για τη χρηματοδότηση της συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης. Μέχρι σήμερα η επαγγελματική κατάρτιση στην Ελλάδα χρηματοδοτούνταν κύρια από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο μέσω των τριών ΚΠΣ και του ΕΣΠΑ και δευτερευόντως από τους πόρους του ΛΑΕΚ και του ΕΠΕΑΕΚ. Με αυτούς τους πόρους επιτεύχθηκαν τα διαπιστωμένα πενιχρά αριθμητικά αποτελέσματα συμμετοχής των Ελλήνων στην επαγγελματική κατάρτιση. Με δεδομένο ότι τα ήδη προκηρυχθέντα έργα κατάρτισης μέσω του ΕΣΠΑ απορροφούν σχεδόν όλους τους διαθέσιμους πόρους για την κατάρτιση ανέργων, ενώ για την κατάρτιση εργαζομένων απομένει ένα μικρό ποσό, τίθεται ζήτημα χρηματοδότησης του συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης στην Ελλάδα. Με δεδομένο τον ορθό στόχο για αύξηση άνω του 50% της συμμετοχής ενηλίκων στη ‘Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Κατάρτιση’, είναι επιβεβλημένη η ανεύρεση εθνικών τακτικών πόρων χρηματοδότησής της, μιας και με τα μέχρι τώρα θεσμικά δεδομένα είναι βέβαιη η έλλειψη πόρων του συστήματος της επαγγελματικής κατάρτισης στη χώρα. Θεσμοθέτηση ενός ενιαίου ανοικτού εθνικού μητρώου εκπαιδευτών ενηλίκων. Χαρακτηριστικό γνώρισμα της πολυδιάσπασης του συστήματος επαγγελματικής κατάρτισης στη χώρα είναι η ύπαρξη πολλών μητρώων εκπαιδευτών ενηλίκων (ΕΚΕΠΙΣ, ΛΑΕΚ, ΕΦΕΤ, Υπουργείου Παιδείας, κ.ά.). Τα περισσότερα εξ΄ αυτών εντάσσουν εκπαιδευτές μόνο με βάση τα ακαδημαϊκά και επαγγελματικά τους προσόντα, χωρίς να προηγηθεί σε αυτούς κατάρτιση σε θέματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών ενηλίκων. Ο εκπαιδευτής ενηλίκων αποτελεί ακρογωνιαία λίθο για την επιτυχία του οικοδομήματος της επαγγελματικής κατάρτισης. Πέραν των επαγγελματικής εμπειρίας στο γνωστικό του αντικείμενο, πρέπει να γνωρίζει και τις μεθόδους και τεχνικές με τις οποίες θα μεταφέρει τις γνώσεις αυτές στους καταρτιζόμενους. Για την εύρυθμη λειτουργία της επαγγελματικής κατάρτισης πιστεύουμε ότι απαιτείται η θεσμοθέτηση ενός και μόνον ενιαίου εθνικού μητρώου πιστοποιημένων εκπαιδευτών ενηλίκων με φορέα συγκρότησής του το ΕΚΕΠΙΣ. Η ένταξη στο μητρώο θα πρέπει να προϋποθέτει πέραν των απαραίτητων ακαδημαϊκών και επαγγελματικών προσόντων και κατάρτιση σε θέματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών ενηλίκων, βάσει του πιστοποιημένου προγράμματος κατάρτισης του ΕΚΕΠΙΣ. Τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να παρέχονται σε όλους όσους υποβάλλουν αίτημα εγγραφής στο μητρώο. Έτσι θα εξασφαλίζεται η ποιότητα και η ευρύτητά του. Τα πιστοποιημένα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης οι μόνοι νομοθετικά δικαιούχοι φορείς παροχής υπηρεσιών Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης. Τα πιστοποιημένα από το ΕΚΕΠΙΣ Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης, είναι οι μόνοι νομοθετικά θεσμοθετημένοι φορείς στη χώρα που δικαιούνται να παρέχουν υπηρεσίες Συνεχιζόμενης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ν.3369/05 Άρθρο 2 § 4). Σημειώνουμε ότι σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο, τα ΚΕΚ ακολουθούν τις από το ΕΚΕΠΙΣ τεθείσες υψηλές προδιαγραφές και διαθέτουν πιστοποιημένα συστήματα διάγνωσης εκπαιδευτικών αναγκών καθώς και σύστημα σχεδιασμού, υλοποίησης, παρακολούθησης και αξιολόγησης προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης ενηλίκων. Για την επίτευξη του σκοπού παροχής ποιοτικών υπηρεσιών κατάρτισης απασχολούν εξειδικευμένο προσωπικό και διατηρούν πλήρως εξοπλισμένες κτιριακές υποδομές υψηλών προδιαγραφών. Δυστυχώς μέχρι σήμερα, παρά τις ομολογουμένως μεγάλες προόδους που επιτεύχθηκαν, υπήρξαν χώροι όπου η συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση αφέθηκε να υλοποιείται από φορείς που δε σχετίζονται με την επαγγελματική κατάρτιση. Η κατάρτιση του ΛΑΕΚ 0,45 γίνεται από τις ίδιες τις επιχειρήσεις, ενώ το Υπουργείο Παιδείας πιστοποίησε τα ΚΣΕ για την συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση των εκπαιδευτικών. Ήδη στα πλαίσια του ΕΣΠΑ εκφράσθηκε από το Υπουργείο Εργασίας και τον ΟΑΕΔ το ενδεχόμενο ανάθεσης των προγραμμάτων κατάρτισης εργαζομένων, στις επιχειρήσεις που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον. Είναι συνεπώς προφανές ότι μόνο τα ΚΕΚ δικαιούνται και μπορούν να παράσχουν εγγυημένη ποιοτική και αποτελεσματική συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, η οποία θεωρούμε ότι άμεσα πρέπει να συνδυαστεί με την ύπαρξη ενός εθνικού συστήματος πιστοποίησης των αποκτηθεισών δεξιοτήτων. Κυρία υπουργέ Η επιτυχία των στόχων που θέσατε για την συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση στη χώρα, εν πολλοίς εξαρτάται από τις πρωτοβουλίες και αποφάσεις που θα λάβετε για την βελτιστοποίηση και αξιοποίηση του τρίπτυχου, πιστοποιημένα Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης, πιστοποιημένοι εκπαιδευτές ενηλίκων και πιστοποίηση δεξιοτήτων που οδηγεί σε επαγγελματικά δικαιώματα. Κύριο μέλημά σας επίσης θα πρέπει να είναι η εξεύρεση τακτικών εθνικών πόρων χρηματοδότησης του συστήματος συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, διότι αν αυτό δεν συμβεί άμεσα, τότε μοιραία θα οδηγηθούμε αφενός σε συνολική κατάρρευση του συστήματος με οδυνηρές συνέπειες για τις χιλιάδες θέσεις εργασίας στα ΚΕΚ και τις τεράστιες επενδύσεις του κλάδου σε υποδομές και αφετέρου σε απόλυτη απόκλιση από τους τεθέντες στόχους σας. Με ιδιαίτερη εκτίμηση Το Δ.Σ. του ΠΑΣΥΚΕΚ