• Σχόλιο του χρήστη 'EA' | 13 Μαρτίου 2010, 03:12

    Η καινοτομία και η αναγνώριση της εφευρετικότητας, στην σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη οικονομική πραγματικότητα, ως μοχλός ανάπτυξης. Σύμφωνα με το European Qualifications Framework το ανώτατο επίπεδο 8 χαρακτηρίζεται από τα παρακάτω στοιχεία: -Knowledge- Knowledge at the most advanced frontier of a field of work and at the interface between fields. -Skills- The most advanced and specialised skills and techniques, including synthesis and evaluation, required to solve critical problems in innovation and to extend and redefine existing professional practice. -Competence- Demonstrate substantial authority, innovation, autonomy, scholarly and professional integrity and sustained commitment to the development of new ideas or processes at the forefront of work. Η πρόταση που θα ήθελα να φέρω σε αυτόν τον διάλογο αφορά την μισθολογική και βαθμολογική αντιστοίχηση (μόρια π.χ. σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ) με διδακτορικό τίτλο, σε όσους εφευρέτες έχουν καταφέρει να πάρουν Ευρωπαϊκό Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας. ΠΡΟΣΟΧΗ, μιλάμε για ΜΟΝΟ την μισθολογική και βαθμολογική εξίσωση και ΟΧΙ την διδακτική ιδιότητα. Αναφέρω την παραπάνω περιγραφή του ανωτάτου επιπέδου 8 για να μπορεί να είναι άμεση η σύγκριση με αυτά που θα αναφέρω παρακάτω. Πρώτα πρέπει να αποδείξω πως ένας εφευρέτης με Ευρωπαϊκό Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας (ΕΔΕ) διαθέτη όλα τα παραπάνω στοιχεία. Και κατά δεύτερων το γιατί αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα μια εξίσωση των ΕΔΕ με τα Διδακτορικά Διπλώματα που χαρακτηρίζουν το επίπεδο 8. 1) Έχει λοιπών ένας εφευρέτης όλα τα παραπάνω στοιχεία; -Knowledge- Για να δημιουργήσεις μια εφεύρεση πρέπει οπωσδήποτε να κατέχεις το γνωστικό της πεδίο στον μέγιστο βαθμό και επιπλέων να μπορείς να έχεις συνδυαστική σκέψη μέσα από ένα μεγάλο εύρος γνώσεων, έτσι ώστε να βρεις την λύση σε κάτι που κανένας άλλος πριν από σένα δεν κατάφερε να λύσει παγκοσμίως. -Skills- Για να δημιουργήσεις μια εφεύρεση που κανένας πριν από εσένα δεν κατάφερε να επινοήσει πρέπει να έχεις δεξιότητες και τεχνική κατάρτιση τέτοια που με τον συνδυασμό τους να παραγάγετε καινοτομία που να αλλάζει και να επαναπροσδιορίζει το επίπεδο της τεχνικής παγκοσμίως, στο συγκεκριμένο πεδίο εφαρμογής της εφεύρεσης. -Competence- Ένας εφευρέτης για να καταφέρει να πάρει το ΕΔΕ πρέπει πρώτα να μελετήσει την εφεύρεση του, να δοκιμάσει την λειτουργικότητα της, εν συνεχεία να ρισκάρει ένα μεγάλο ποσό (που ξεπερνά πολλές φορές και τα 30.000€) χωρίς να γνωρίζει την έκβαση της προσπάθειας του, άρα πρέπει να πιστεύει στην ιδέα του και να έχει την δύναμη και το σθένος ώστε να αντέξει την διαδικασία που ακολουθεί. Πρέπει να έχει την κατάρτιση και το επίπεδο γνώσεων ώστε να μπορεί να αντικρούσει επιτυχώς με επιστημονικά ή πρακτικά επιχειρήματα τους εξεταστές (οι οποίοι είναι όλοι κάτοχοι Διδακτορικών και εξαιρετικά ικανοί και πεπειραμένοι στην δουλειά τους) που θα αναλάβουν να προκαλέσουν την απόρριψη του ΝΕΟΥ της εφεύρεσης με κάθε τρόπο. Ερευνώντας ενδελεχώς την παγκόσμια βιβλιογραφία, ενώ η εφεύρεση θα είναι δημοσιευμένη και θα αναμένει την απόρριψη του ΝΕΟΥ ακόμα και από τρίτους, για χρόνια. Όλοι η διαδικασία διαρκεί από τέσσερα μέχρι έξι έτη. Από τις 400 αιτήσεις που γίνονται κάθε χρόνο στην Ελλάδα μόνο οι 15-20 παίρνουν τελικά ΕΔΕ. Είναι σαφές πως το στοιχείο του ΝΕΟΥ και της ανάπτυξης πραγματικά νέων ιδεών είναι πράγματι στα όρια του επιπέδου της τεχνικής παγκοσμίως. Ένας εφευρέτης έχει την φλόγα να προάγει και να παράγει νέες ιδέες συνεχώς, είναι εξ ορισμού αυτόνομος, είναι εξαιρετικά καινοτόμος και είναι ακέραιος επαγγελματίας. Τα ΕΔΕ είναι εύκολο να καταστούν τριαδικά (triadic patent families) δηλαδή να είναι κατοχυρωμένα σε Ευρώπη, ΗΠΑ και Ιαπωνία έτσι ώστε να καταγράφονται στα βασικά στατιστικά του ΟΟΣΑ ως απόδοση της επένδυσης της χώρας μας στην γνώση την επιστήμη και την τεχνολογία. Για όσους δεν το γνωρίζουν, οι πατέντες (τα διεθνή διπλώματα ευρεσιτεχνίας) είναι το μόνο στοιχείο που καταγράφει ο ΟΟΣΑ ως αποτέλεσμα (αποδοτικότητα) της έρευνας και ανάπτυξης (R&D) μιας χώρας. Επιπλέων σύμφωνα με τον νόμο 2019/2001 ορίζεται πως ένας ερευνητής για να μπορεί να φέρει τον τίτλο «Ερευνητής Β» ή «Ερευνητής Γ» που είναι από τις υψηλότερες θέσεις που μπορεί να ανελιχτεί ένας κάτοχος διδακτορικού τίτλου, απαιτείται να έχει «κάνει πρωτότυπες δημοσιεύσεις σε επιστημονικά και τεχνικά περιοδικά διεθνώς αναγνωρισμένου κύρους ή να έχει διεθνή διπλώματα ευρεσιτεχνίας». 2) Γιατί αποτελεί μέγιστη προτεραιότητα μια εξίσωση των ΕΔΕ με τα Διδακτορικά Διπλώματα που χαρακτηρίζουν το επίπεδο 8 του European Qualifications Framework; Καινοτομία, εξωστρέφεια, επιχειρηματικότητα και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα Καινοτομία είναι η ΝΕΑ και πρωτοποριακή ιδέα που αξιοποιείται. Πότε μια ιδέα είναι νέα; Όταν είναι μοναδική στον κόσμο. Πότε μια ιδέα μπορεί να αξιοποιηθεί ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα; Όταν έχει κατοχυρωθεί διεθνώς και αποτελεί πατέντα. Οι πατέντες (ή άλλος οι ευρεσιτεχνίες) αποτελούν το μέγιστο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τις χώρες που τις δημιουργούν και τις αξιοποιούν. Οι πατέντες παρέχουν την αποκλειστική εκμετάλλευση της ιδέας για 20 χρόνια από τους εφευρέτες στην παγκόσμια αγορά. Είναι το βασικό στοιχείο μέτρησης της απόδοσης της επιστήμης και της τεχνολογίας μιας χώρας για τον ΟΟΣΑ, αποτελούν απτό μετρήσιμο μέγεθος, που αντικατοπτρίζει ευθέως την ανταγωνιστικότητα και την τεχνολογική πρωτοπορία μιας χώρας. Οι πατέντες παγκοσμίως παράγονται σε ποσοστό 7:1 από ιδιώτες εφευρέτες και όχι μόνο από δημόσια ερευνητικά κέντρα. Στην Ελλάδα το νούμερο είναι 12:1 ιδιώτες / δημόσια ερευνητικά κέντρα. Οι ιδέες δημιουργούνται από την ανάγκη επίλυσης ενός πρακτικού προβλήματος, έτσι είναι σχεδόν βέβαιο πως οι ιδέες δεν παράγονται αποκλειστικά σε εργαστήρια ερευνητικών ιδρυμάτων. Τα εργαστήρια όμως, συνήθως συμβάλουν στην υλοποίηση των ιδεών. Υπάρχουν όμως επιπλέων, σημαντικά αποτελέσματα ερευνών που παράγονται σε δημόσια ερευνητικά κέντρα και επιβάλλεται να κατοχυρώνονται. Οι ιδέες παράγονται από ανθρώπους που έχουν ανάγκη, είναι γνωστή η αρχαία ρήση «πενία τέχνας κατεργάζεται». Η εφευρετικότητα είναι ταλέντο και δεν είναι εύκολο να διδαχτεί, είναι δυνατών όμως η εκπαίδευση να βελτιώσει την αποτελεσματικότητα της. Η εφευρετικότητα είναι ανεκτίμητη στην σύγχρονη παγκοσμιοποιημένη οικονομία, αν το κατανοήσουμε και την καλλιεργήσουμε συστηματικά θα αποτελέσει σημαντική πλουτοπαραγωγική πηγή για την χώρα. Θα πρέπει να γίνει κεντρική πολιτική επιλογή της χώρας, η προώθηση της εφευρετικότητας και η διεθνής κατοχύρωση των αποτελεσμάτων της. Ένας από τους πρώτους εφευρέτες που του απονεμήθηκε τιμής ένεκεν Διδακτορικό στην Μηχανική το 1969, είναι ο εφευρέτης Felix Wankel για τον πασίγνωστο κινητήρα εσωτερικής καύσης Wankel που φέρουν σήμερα τα Mazda RX-7. Ο Felix Wankel ήταν παντελώς αμόρφωτος, πρόκειται για έναν αυτοδίδακτο μηχανικό που κατάφερε να κατασκευάσει τον πρώτο περιστροφικό κινητήρα στον κόσμο. Η προτεινόμενη μισθολογική και βαθμολογική αντιστοίχηση με τον διδακτορικό τίτλο, σε όσους εφευρέτες έχουν καταφέρει να πάρουν Ευρωπαϊκό Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας θα αποτελέσει ένα μέγιστο κίνητρο για την εκτόξευση της εφευρετικότητας των Ελλήνων, με αποτέλεσμα την σημαντική αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας. Ευάγγελος Αχιλλόπουλος Lakis@motionfx.gr