• Σχόλιο του χρήστη 'Xρυση Σπυριδάκη' | 7 Ιουλίου 2010, 19:30

    Να ξεκαθαρίσω από την αρχή ότι αναφέρομαι στο κομμάτι αυτό της εκπαίδευσης ενηλίκων που αφορά τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας. Είχα την τύχη ν΄ αποσπαστώ στο ΣΔΕ Χανίων το σχ. έτος 207-2008. Παλιά εκπαιδευτικός-23 έτη προϋπηρεσίας. Ο τύπος αυτού του σχολείου και αυτή η εκπαίδευση ενηλίκων όχι απλά με ενθουσίασε αλλά εβγαλε στην επιφάνεια όλη την εκπαιδευτική μου υποδομή, που χτίζω τώρα και 23 χρόνια. Φυσικά προαπαιτούμενο και δεδομένο αποτελεί η κατοχή τίτλων, όμως η εκπαίδευση ενηλίκων απαιτεί πέρα από τα τυπικά στοιχεία, κάποια άλλα στοιχεία πιο ουσιαστικά, που έχουν να κάνουν με το μεράκι και την εμπειρία, κατ΄ αρχήν, στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η εκπαιδευτική διαδικασία χαρακτηρίζεται από μια δυναμική διαρκή, από μια συνεχή έρευνα και δοκιμασία πάνω στη δημιουργία σχέσεων μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή. Γιατί θεωρώ πολύ αδόκιμο τον όρο 'εκπαιδευόμενο", ειδικά για τους ενήλικες. Οι ενήλικες, σ΄ αυτό το επίπεδο που αναφέρομαι, χαίρονται να θεωρούν τους εαυτούς τους ΜΑΘΗΤΕΣ! Δουλέψαμε πολύ πέρα από ωράρια και τυπικές διαδικασίες. Οι ενήλικες έστελναν το μήνυμα ότι έπρεπε να εμπνευστούν από το "δάσκαλό" τους για να μπουν στη διαδικασία της μάθησης. Έστελναν το μήνυμα ότι έπρεπε να εμπνευστούν ώστε, παρά τη βεβαρημένη καθημερινότητά τους με δουλειά και σε πολλές περιπτώσεις με οικογένεια, άξιζε τον κόπο κάποιες ώρες την ημέρα να ασχοληθούν με τη μάθηση, με την πρόσληψη νέων πληροφοριών, με το να βιώσουν νέες εμπειρίες και προκλήσεις, να γίνουν πιο ενεργοί πολίτες. Αυτό το στοιχείο δεν το δίνει κανένα τυπικό στοιχείο. Σ΄αυτό το κομμάτι εκπαίδευσης θα έπρεπε τα κριτήρια να είναι πολύ πιο απαιτητικά από αυτά της συμβατικής εκπαίδευσης. Εδώ έχομε να κάνομε με εκπαιδευόμενους, που έχουν οξυμένη την αντίληψη, όσον αφορά την προσωπικότητα του εκπαιδευτή. Θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η πολύχρονη προϋπηρεσία στην εκπαίδευση, ως κύριο επάγγελμα. Είναι πολύ σημαντικό ο εκπαιδευτικός, λόγω εμπειρίας, κατ΄ αρχήν να μπορεί "να σταθεί" στην τάξη. Και είναι, επίσης, πολύ σημαντικό στοιχείο η προσωπικότητα του εκπαιδευτικού, η δυναμική του αλλά και ο χρόνος που οφείλει να διαθέτει για το σκοπό αυτό.Χρόνος που δε σχετίζεται με το τυπικό ωράριο που αναλαμβάνει ως εκπαιδευτικός.Απαιτείται δηλαδή νάχεις αυτό που λέμε "αλκοολίκι" με την εκπαίδευση. Βέβαια, να σημειώσω ότι αν έχεις την ατυχία να βρεθείς με διευθυντή ανεπαρκέστατο, κοντόφθαλμο και με συμπλέγματα κατωτερότητας έχεις "χαθεί από χέρι".