• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΚΥΡΙΟΣ' | 8 Ιουλίου 2010, 09:50

    "Τι προτείνετε για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας της αποκέντρωσης της διά βίου μάθησης στις Περιφέρειες και στους Δήμους;" Αναλύοντας λίγο την ερώτηση βλέπουμε ότι ήδη έχει αποφασισθεί η αποκεντρωτική της δομή, προβλέπεται (είναι σχεδόν σίγουρη) η αποτελεσματικότητα αυτής της δομής και τίθεται σε διαβούλευση ο τρόπος (διαδικασίες) που θα ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΟΥΝ τα παραπάνω. Και από τη μεριά μου τίθεται ένα ερώτημα: Ναι μεν δίνεται αρμοδιότητες στις Περιφέρειες και στους Δήμους. Οι πόροι, τα χρήματα που απαιτούνται για να υλοποιηθούν οι παραπάνω δραστηριότητες, θα δοθούν και αν ναι, σε ποια μορφή; Αν αρχίσει η υλοποίηση των προγραμμάτων μέσω επιχορηγούμενων προγραμμάτων (κυρίως από την Ε.Ε.) ΧΩΡΙΣ να έχει προβλεφθεί συνεχής- και σε βάθος χρόνου- χρηματοδότηση, η Δια Βίου Μάθηση θα αποτελέσει μια ακόμα περίπτωση STAGE, ΕΣΠΑ, Επιχορηγούμενων Προγραμμάτων κτλ. που όλα έχουν ένα κοινό παρονομαστή, στο μυαλό του Έλληνα: "Αρπαχτή". Οι μέχρι τώρα εμπειρίες δεν έχουν δείξει αποτελεσματικές, ούτε καν μετρήθηκε η απόδοση τους. Γιατί αυτή να διαφέρει; Σκεφτόμενοι θετικά, η αποκεντρωτική μορφή ενός ιεραρχικού συστήματος θα πρέπει να συνοδεύεται -και να επιβάλλεται- από τυποποιημένες διαδικασίες εφαρμοζόμενες από ΟΛΟΥΣ και προσβάσιμες από ΟΛΟΥΣ. Το σχέδιο νόμου προβλέπει Εθνικό Δίκτυο Δια Βίου Μάθησης, συμβούλια, ΕΚΕΠΙΣ, ΙΕΚ, ΚΕΚ, συνδικαλιστικές οργανώσεις, κτλ. Για να μη θεωρήσουν όλοι οι Έλληνες (όχι αδίκως βέβαια καθώς όλες οι πρότερες εμπειρίες αυτό δείχνουν) πως η Δια Βίου Μάθησης είναι ένας ακόμα τρόπος να "πάρουν" λεφτά οι ημέτεροι, προσωπικά προτείνω ΠΛΗΡΗ διαφάνεια ΟΛΩΝ των διαδικασιών. Δηλαδή: 1. Περιγραφή Θέσης Εργασίας για ΚΑΘΕ θέση με μετρήσιμους δείκτες (Job Description). 2. Ονομαστικές (και ανακοινώσιμες) θέσεις εργασίας 3. Δημοσιοποίηση κάθε είδους απολαβής με την αιτιολόγησή τους 4. Αξιολόγηση της εργασίας του κάθε απασχολούμενου στον τομέα αυτόν 5. Σχεδιασμός Εργασιακού Πλάνου, Αξιολόγηση Επίτευξης Στόχων και Διορθωτικές Ενέργειες. Για όσους σκεφτούν πως τα ονοματεπώνυμα και οι μισθοί, ανακοινώσιμοι στο διαδίκτυο, αντίκεινται στο νόμο περί προσωπικών δεδομένων, να θυμίσω πως όταν οι μισθοί προέρχονται από το Δημόσιο, εργοδότες (και ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΕΣ) είναι ο ίδιος ο Ελληνικός λαός με τους φόρους που καταβάλλει. Ποιος εργοδότης ΔΕ γνωρίζει ΠΟΣΑ πληρώνει στους εργαζόμενους του; Ακόμα βέβαια αν και όταν επιτευχθεί αυτή η διαφάνεια, θα πρέπει να εκπαιδευθούν πολλοί άνθρωποι στις Περιφέρειες και στους Δήμους για να επιτελέσουν αυτό το έργο. Και η ερώτηση μου είναι "αν υπάρχουν τόσοι εργαζόμενοι, που θα θελήσουν, εν μέσω οικονομικής κρίσης (δηλαδή μικρές αποδοχές) να προσφέρουν το κάτι παραπάνω από αυτό που ήδη προσφέρουν. Αν πάλι αυτή η διαδικασία αναληφθεί από ανέργους, ως προσπάθεια καταπολέμησης της ανεργίας, πως μπορεί να "προσλαμβάνεις", εμμέσως πλην σαφώς, στον ευρύτερο δημόσιο τομέα (πληρώνονται δηλαδή από φόρους του κάθε Έλληνα) τόσους άνεργους όταν έχεις δηλώσει πως θέλεις να "μικρύνεις" τον Δημόσιο Τομέα (π.χ. για κάθε 5 συνταξιούχους προσλαμβάνεις 1 δημόσιο υπάλληλο, διακοπή προκηρύξεων πρόσληψης ΜΟΝΙΜΟΥ προσωπικού από το ΑΣΕΠ, κτλ); Στην αντίθετη όχθη κατανοώ πως η Ευρωπαϊκή Ένωση "δίνει" ΠΟΛΛΑ χρήματα για την ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης. Αλλά μας έδωσε και για τη δημιουργία υποδομών, οδικών, αγροτικών, βιοτεχνικών, οργάνωσης, κτλ. Υποδομές δεν έχουμε δει μέχρι τώρα. Γιατί αυτό το εγχείρημα να είναι το μοναδικό που θα πετύχει; Προσπαθώντας να μην ξεφύγω από την ερώτηση, θέλω να συνοψίσω στο εξής: Διαδικασίες για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας μπορούν να εκδοθούν. Πρέπει όμως να υποστηριχθούν κατάλληλα (και όχι μόνο με έγγραφα αλλά με άλλου είδους χαρτιά -βλ. Ευρώ) ώστε αυτές να αποδώσουν το ζητούμενο: την ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ τόσων πολλών και γεωγραφικώς διάσπαρτων εργαζομένων. Στη χώρα μας λένε πως "δε γίνεται ομελέτα αν δε σπάσεις αυγά". Προφανώς το γνωρίζετε.