• Σχόλιο του χρήστη 'Δημήτρης Καλαϊτζίδης' | 10 Ιουλίου 2010, 09:31

    Θα ήθελα να συνεισφέρω στη συζήτηση ως προς δύο ζητήματα: Α. Στο ζήτημα της άτυπης εκπαίδευσης, και Β. Στο ζήτημα των εκπαιδευτών ενηλίκων Αρχικά θα πρέπει να σημειώσω ότι θα ήταν χρήσιμο να παρατεθεί ολόκληρο το σχέδι νόμου, ώστε να γνωρίζουμε λεπτομερώς τι σχεδιάζεται. Υπό αυτή την έννοια, η διαβούλευση είναι ελλιπής. Α. Μελετώντας αυτό που έχει δημοσιευτεί προς διαβούλευση, βλέπω ότι λείπει ουσιαστικά το τμήμα που αφορά την άτυπη εκπαίδευση που παρέχουν εθελοντικοί, μη κυβερνητικοί οργανισμοί (πολιτιστικοί, περιβαλλοντικοί, κοινωνικοί φορείς). Η εκπαίδευση αυτή κατά κανόνα δεν έχει συγκεκριμένο ,μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, εξαρτάται από απρόβλεπτους παράγοντες, περιλαμβάνει ποικιλία θεμάτων, αξιοποιεί εισηγητές-ομιλητές οι οποίοι δεν είναι απαραίτητα πιστοποιημένοι εκπαιδευτές ενηλίκων, η διάρκεια της διδασκαλίας συνήθως είναι ολιγόωρη, κτλ. Με όλα αυτά (και άλλα) χαρακτηριστικά πιστεύω ότι θα πρέπει να γίνει ειδική διαβούλευση για τις ΜΚΟ που παρέχουν (έστω σποραδικά) εκπαίδευση ή "παιδεία" επί διαφόρων αντικειμένων και όχι απαραίτητα εκπαίδευση για επαγγελματικά προσόντα. Θα ήταν, λοιπόν, χρήσιμο, να υπάρξει χωριστή πρόσκληση για τις ΜΚΟ που δραστηριοποιούντα στο χώρο, ώστε το σχέδιο νόμου να είναι κατά το δυνατόν πλήρες ως προς το ζήτημα αυτό΄. Β. Για το ζήτημα των προσόντων των εκπαιδευτών ενηλίκων, διαβάζοντας και τις συνεισφορές των πολιτών, διαπιστώνω ότι υπάρχει ένα αίσθημα αδικίας από αποφοίτους σχολών σχετικών με την εκπαίδευση ενηλίκων. Έχουν πράγματι δίκιο, ωστόσο, η διαβίου μάθηση δεν ταυτίζεται με την εκπαίδευση ενηλίκων. Είναι γενική κατηγορία εκπαίδευσης και παιδείας και δεν είναι φρόνιμο να μονοπωληθεί από κανένα: ούτε απότους δασκάλους ούτε από τους καθηγητές, αλλά ούτε από όσους κατέχουν ένα πτυχίο (ή και μεταπτυχιακό) στην εκπαίδευση ενηλίκων. Ασφαλώς θα πρέπει να ισχύσουν ξανά τα Μητρών Εκπαιδευτών Ενηλίκων και Εκπαιδευτών Εκπαιδευτών Ενηλίκων τα οποία δημιουργήθηκαν με το επιτυχημένο πρόγραμμα του 2003-2007, να προστεθούν οι απόφοιτοι των σχετικών σχολών εκπαίδευσης ενηλίκων, αλλά επίσης να διαμορφωθούν οι όροι συμμετοχής μη πιστοποιημένων επιστημόνων σε προγράμματα άτυπης εκπαίδευσης. Το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, πριν από 2-3 χρόνια είχε ξεκινήσει τη δημιουργία βάσης δεδομένων για εκπαιδευτές που θα μπορούσαν να διδάσκουν σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών. Κανείς δεν γνωρίζει τι έγινε με την πρωτοβουλία αυτή. Είναι πραγματικά σημαντική η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να βάλει σε τάξη τον τεράστιο και πολύπλοκο χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων, κυρίως τώρα που η ζήτηση για επιμόρφωση και εκπαίδευση των ενηλίκων αυξάνεται εκθετικά. Καλή επιτυχία.