• Σχόλιο του χρήστη 'Αθανασία' | 31 Αυγούστου 2010, 12:42

    Οι όροι τυπική, μη τυπική και άτυπη μάθηση μπορούν να διαχωριστούν και να οριοθετήσουν πεδία γνώσης τα οποία ήδη αναγνωρίζονται και αξιολογούνται αλλά δεν πιστοποιούνται επίσημα. Παρακάτω θα κάνω μια απόπειρα αποσαφήνισης των όρων. Τυπική είναι η γνώση που μπορεί κάποιος να καταγράψει, είναι μετρήσιμη και μπορεί να μεταδοθεί μέσα από βιβλία, διαλέξεις, διαγράμματα κλπ. Ταυτόχρονα αυτό προσδιορίζει και την εκπαίδευση στο πλαίσιο της οποίας αποκτιέται. Αφορά την οργανωμένη εκπαιδευτική διαδικασία που έχει συγκεκριμένους μαθησιακούς στόχους και είναι αναγνωρισμένη και αναγνωρίσιμη μέσα από τα πιστοποιητικά που δίνονται με την ολοκλήρωσή της. Η μη τυπική γνώση είναι η γνώση που λαμβάνει κάποιος μόνος του μέσα από μια διαδικασία αυτομόρφωσης και αυτοβελτίωσης, μελετώντας διάφορες πηγές, ερευνώντας και αξιολογόντας πληροφορίες, συσχετίζοντας δεδομένα κλπ. Η γνώση αυτή δεν μπορεί να αξιολογηθεί παρά μόνο μέσα από την εφαρμογή της σε πραγματικές προβληματικές καταστάσεις. Η άτυπη γνώση είναι η γνώση που προκύπτει μέσα από την πρακτική ενασχόληση σε κάποιο τομέα, την επίλυση προβλημάτων και ανταλλαγή εμπειριών με άλλα (έμπειρα) άτομα του τομέα. Σχετίζεται κυρίως με την ανάπτυξη δεξιοτήτων και την ικανότητα λειτουργίας, καινοτόμου δράσης και ανάπτυξης στο πλαίσιο ενός επαγγελματικού χώρου. Η άτυπη γνώση είναι αυτή που αφορά την εμπειρία του ατόμου (η οποία όπως γνωρίζουμε ζητείται σχεδόν από όλους τους επαγγελματικούς κλάδους κατά την πρόσληψη ενός ατόμου) αλλά που δεν μπορεί μέχρι στιγμής να αξιολογηθεί ή να πιστοποιηθεί καθώς δεν υπάρχουν αντίστοιχα εργαλεία.