• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΙΩΣΗΦΙΔΗΣ' | 13 Ιουνίου 2017, 19:39

    Σύμφωνα με την περ. ε΄ της § 2 του άρθρου 8 ο Εσωτερικός Κανονισμός, μεταξύ άλλων, ρυθμίζει "τους όρους και τη διαδικασία κατάταξης πτυχιούχων Α.Ε.Ι. σε Τμήμα του Ιδρύματος και τη διαδικασία αναγνώρισης πιστωτικών μονάδων", ενώ σύμφωνα με την § 3 του ίδιου άρθρου ο Κανονισμός αυτός καταρτίζεται "εντός δώδεκα (12) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου". Μέχρι τότε, προφανώς, εξακολουθεί να ισχύει το νυν εφαρμοζόμενο πλαίσιο των κατατακτηρίων εξετάσεων, το οποίο θεμελιώνεται σε δύο πυλώνες: Πρώτο στην συγκέντρωση ορισμένης βαθμολογικής επίδοσης, η οποία απαρτίζεται από δυο επιμέρους συστατικά: (α) την συνολική βαθμολογία (τουλάχιστον 30 μονάδες) και (β) την βαθμολογία σε κάθε ένα από τα τρία επιμέρους μαθήματα (τουλάχιστον 10 μονάδες σε κάθε μάθημα), και δεύτερο στην "κάλυψη του προβλεπόμενου ποσοστού", δηλαδή στην κάλυψη του αριθμού των εισακτέων. Οι κατατακτήριες εξετάσεις είναι εξετάσεις εισαγωγής σε ένα Πανεπιστημιακό Τμήμα. Δεν είναι - και δεν θα πρέπει να συγχέονται με - εξετάσεις ενδοτμηματικές ή πτυχιακές ή μεταπτυχιακές, κ.ο.κ. Συνεπώς, η όλη διαγωνιστική διαδικασία των κατατακτηρίων πρέπει να διέπεται από τις ίδιες αρχές και την ίδια λογική που ισχύουν στις γενικές εισαγωγικές, πανελλήνιες εξετάσεις, παρακολούθημα των οποίων αποτελούν οι κατατακτήριες. Γι’ αυτό άλλωστε και ο αριθμός των δια κατατακτηρίων εισακτέων ορίζεται ως ποσοστό των δια πανελληνίων εισαγομένων, στους οποίους ενσωματώνονται και με τους οποίους εξομοιώνονται πλήρως ως προς τους όρους φοίτησής τους στο οικείο Τμήμα. Θεμελιώδης αρχή των γενικών, πανελληνίων εισαγωγικών εξετάσεων είναι η συγκέντρωση μονάδων τουλάχιστον ίσων με την (εκάστοτε) «βάση» εισαγωγής, η οποία προκύπτει αποκλειστικά και μόνον από την συνολική βαθμολογία εκάστου υποψηφίου: δεν ενδιαφέρει τις γενικές εξετάσεις η επίδοση σε επιμέρους μαθήματα. Το κυρίαρχο και μοναδικό κριτήριο είναι η συνολική βαθμολογία. Κατά λογική ακολουθία το ίδιο κριτήριο θα πρέπει να είναι κυρίαρχο και στους εισακτέους με κατατακτήριες εξετάσεις. Ο αριθμός των εισακτέων μέσω κατατακτηρίων ορίζεται κατά τρόπο απόλυτο, ανελαστικό και άκαμπτο: σε ποσοστό 12% επί του αριθμού των δια γενικών εξετάσεων εισαγομένων, και όχι ως ποσοστό «έως» 12%, το οποίο ενδεχομένως θα εξηγούσε τυχόν ερμηνείες και πρακτικές μείωσης ή και εκμηδενισμού αυτού του αριθμού. Η επιβολή «διπλής βάσης» (τουλάχιστον 30 μονάδες συνολικής βαθμολογίας και τουλάχιστον 10 μονάδες σε κάθε ένα από τα τρία μαθήματα) καθιερώθηκε τότε που το ποσοστό των δια κατατακτηρίων εισακτέων ήταν πολύ χαμηλότερο του ισχύοντος σήμερα 12% [: ήταν μόλις 2%, οπότε με αυτό το πολύ χαμηλό ποσοστό (2%) η καθιερωθείσα «διπλή βάση» δεν άφηνε περιθώρια ύπαρξης κενών θέσεων εισακτέων, γι αυτό και η μέριμνα του νομοθέτη κατευθύνθηκε κυρίως προς την πλευρά της αποτροπής της υπέρβασης του αριθμού των εισακτέων (ρυθμίσεις του άρθρου 2 § 8 της Φ1/192329/Β3/13-12-2013 ΥΑ)]. Παράλληλα, όμως, με την διάταξη του άρθρου 2 § 4 της Φ1/192329/Β3/13-12-2013 ΥΑ, (που επαναλαμβάνει διάταξη του άρθρου 2 της αρχικής Φ2/121871/Β3/3-11-2005 ΥΑ), ορίζεται πως «δεν επιτρέπεται» να τίθενται «προϋποθέσεις ή κριτήρια που δεν επιτρέπουν την κάλυψη του προβλεπόμενου ποσοστού θέσεων παρά την ύπαρξη υποψηφίων». Την κάλυψη του προβλεπόμενου ποσοστού επιτάσσει, άλλωστε, και η § 8 εδ ι΄ του ίδιου άρθρου 2 της ως άνω ΥΑ του 2013 (άρθρο 15 § 4 του Ν. 3404/2005, όπως διαμορφώθηκε με το άρθρο 57 § γ του Ν. 4186/2013): «η κατάταξη γίνεται κατά φθίνουσα σειρά βαθμολογίας, μέχρι να καλυφθεί το προβλεπόμενο ποσοστό». Άρα, η κάλυψη του προβλεπόμενου ποσοστού αποτελεί αρχή, τουλάχιστον ισοδύναμη με την επιβολή της «διπλής βάσης» και συγκεντρώνει και αυτή την πρωταρχική μέριμνα του νομοθέτη, - «δεν επιτρέπεται» δε να παραβλέπεται ή να παραμερίζεται ή να αγνοείται αυτή η μέριμνα, ιδίως όταν υπάρχουν υποψήφιοι, - πολύ δε περισσότερο όταν υπάρχουν υποψήφιοι των οποίων η συνολική βαθμολογία (κατά την λογική ακολουθία των γενικών-πανελληνίων εξετάσεων) υπερβαίνει, και ορισμένες φορές κατά πολύ, την «βάση» εισαγωγής. Με την (δια του παρόντος σχολίου) προτεινόμενη ρύθμιση θα αποκατασταθεί το υφιστάμενο θεσμικό κενό το οποίο συχνά δημιουργεί κραυγαλέες αδικίες: εάν και εφόσον, μετά την κατάρτιση του πίνακα επιτυχόντων, εξακολουθούν να υπάρχουν κενές θέσεις εισακτέων, τότε και μόνον τότε αυτές οι κενές θέσεις προτείνεται να καλύπτονται μέχρις εξαντλήσεως του προβλεπόμενου ποσοστού από υποψηφίους που συγκεντρώνουν στην συνολική τους βαθμολογία τουλάχιστον 30 μονάδες (καλύπτουν δηλαδή την συνολική βάση) ανεξαρτήτως της επίδοσης σε επιμέρους μαθήματα. Με τον τρόπο αυτό όχι μόνον δεν θίγεται η καθιερωμένη αρχή της αξιοκρατίας αλλά εμβαθύνεται ακόμη περισσότερο. Επίσης η περιεχόμενη στην προτεινόμενη ρύθμιση «αναδρομικότητα» (πρόβλεψη να ισχύει από τις κατατακτήριες του Δεκεμβρίου 2016) δεν έρχεται σε αντίθεση με ήδη καθιερωθείσες -παρόμοιες- διατάξεις, τόσο στην ίδια την διαδικασία των κατατακτηρίων, όσο και ευρύτερα. [π.χ. αναδρομική ισχύς ρυθμίσεων για τις κατατακτήριες εξετάσεις: ΥΑ Φ2/63260/Β3/15-6-2007 (Β΄ 1069/29-6-2007), άρθρο 26 του Ν. 3467/2006 (ΦΕΚ Α΄ 128/21-6-2006), άρθρο έκτο § 10 του Ν. 4218/2013 (ΦΕΚ Α΄ 268/10-12-2013), - ή για άλλες εκπαιδευτικές λειτουργίες: ΥΑ 71335/Δ4/02-05-2017 (Β΄ 1542/04-05-2017), Π.Δ. 44/08-05-2017 (Α΄ 69/16-05-2017)]. Έτσι, προτείνεται να συμπεριληφθεί στο υπό ψήφιση Σχέδιο Νόμου η ακόλουθη διάταξη: Προτεινόμενη διάταξη (για το κεφάλαιο "λοιπές διατάξεις" του παρόντος Σχεδίου Νόμου) 1.- Μεταξύ των εδαφίων στ΄ και ζ΄ της παρ. 4 του άρθρου 15 του ν. 3404/2005 (Α΄ 260), όπως ισχύει μετά την τροποποίησή της από την περ. γ΄ του άρθρου 57 του ν. 4186/2013 (Α΄ 193) και μεταξύ των εδαφίων ι΄ και ια΄ της παρ. 8 του άρθρου 2 της Φ1/192329/Β3/16-12-2013 Απόφασης του Υπουργού Παιδείας & Θρησκευμάτων (Β΄ 3185) προστίθενται εδάφια ως εξής: «Αν, μετά την κατά τα ανωτέρω κατάταξη, δεν καλύπτεται το προβλεπόμενο ποσοστό εισακτέων, η σειρά επιτυχίας των υποψηφίων συνεχίζεται, μέχρι την κάλυψη του προβλεπόμενου ποσοστού, με την κατάταξη, ως επιτυχόντων, υποψηφίων κατά φθίνουσα συνολικής βαθμολογίας, εφόσον αυτή είναι τουλάχιστον τριάντα (30) μονάδες και ανεξαρτήτως της επίδοσής τους σε επί μέρους μαθήματα. Η ισχύς του προηγούμενου εδαφίου αρχίζει από τις κατατακτήριες εξετάσεις του Δεκεμβρίου 2016, κατά δε την πρώτη εφαρμογή του, τα Τμήματα, στις κατατακτήριες εξετάσεις των οποίων συντρέχει περίπτωση εφαρμογής του, συμπληρώνουν καταλλήλως τους οικείους πίνακες επιτυχόντων μέχρι την εξάντληση του αριθμού των εισακτέων, το αργότερο εντός δέκα (10) ημερών από την δημοσίευση του παρόντος.» 2.-Από την εφαρμογή των εδαφίων αυτών δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού ή του προϋπολογισμού των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων στις εξετάσεις των οποίων εφαρμόζεται.