• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΤ' | 13 Ιουνίου 2017, 20:16

    Ο μικρός αριθμός σχολίων παρά το τεράστιο ενδιαφέρον που υπάρχει για το θέμα δείχνει, ότι οι περισσότεροι ενδιαφερόμενοι είναι πεπεισμένοι πως είναι μία ακόμη προσχηματική διαβούλευση, όπως και οι προηγούμενες του υπουργείου. Άλλωστε μετά από τόσα χρόνια οι προσδοκίες για λύση στα επαγγελματικά δικαιώματα είναι χαμηλές. Ελπίζω να μη κόβονται όσοι κάνουν ανεπιθύμητα σχόλια. Παρά ταύτα θα κάνω μία προσπάθεια να αναδείξω το πρόβλημα που υπάρχει και το αδιέξοδο που δημιουργείται, γι ακόμη μια φορά. Κι επειδή η ιστορία διδάσκει, θα θυμίσω ότι ο Σουφλιάς σαν πρώην υπουργός Παιδείας δήλωνε ότι μας έριξαν πριν προλάβω να εκδώσω τα Προεδρικά Διατάγματα, ο Γ.Α.Π. όταν ήταν υπουργός Παιδείας με υφυπουργό τον Πετσάνλικο δήλωναν πιστεύω ότι σε δύο μήνες το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των ΤΕΙ θα έχει ρυθμιστεί . Αργότερα ο υφυπουργός Πανάρετος δήλωνε λακωνικά ότι το θέμα έχει τελειώσει. Τα Προεδρικά διατάγματα με τα επαγγελματικά δικαιώματα υπεγράφησαν πολλές φορές από τους συναρμόδιους υπουργούς, αλλά δεν εκδόθηκαν ποτέ. Όσα επαγγελματικά δικαιώματα καθορίστηκαν (Π.Δ. 318/94) δεν εφαρμόστηκαν ποτέ, με ευθύνη του Λαλιώτη και του ΤΕΕ. Αλήθεια ποιος πιστεύει ότι ο πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ και νυν συναρμόδιος υπουργός μετά τα όσα έχει δηλώσει στο παρελθόν, θα συνυπογράψει τα Προεδρικά διατάγματα με σοβαρά επαγγελματικά δικαιώματα ακόμη κι αν η επιτροπή καταλήξει; Ο υπουργός Παιδείας τα γνωρίζει αυτά, αλλά τρέφει «αυταπάτες». Έχει δηλώσει στην τηλεόραση, ότι για πρώτη φορά συστήνεται επιτροπή για τα επαγγελματικά δικαιώματα. Ουδέν ανακριβέστερο. Υπάρχουν αποφάσεις του ΣΑΤΕ (επίσημα θεσμοθετημένο όργανο) για το θέμα, μπορεί να τις αναζητήσει. Ο Ν.1404/83 ορίζει ρητά, ότι έξι μήνες μετά την αποφοίτηση των πρώτων πτυχιούχων θα πρέπει να έχουν ορισθεί τα επαγγελματικά δικαιώματα. Ο Ν. 2916/01 ορίζει ότι τα ΤΕΙ ανήκουν μαζί με τα Πανεπιστήμια στην Ανώτατη Εκπαίδευση και είναι, παρά τα περί αντιθέτου λεγόμενα, διαπιστωτικός νόμος (διαπιστώνει ότι τα ΤΕΙ είναι από την ίδρυσή τους ανώτατα, επειδή ο ιδρυτικός νόμος 1404/83 όριζε ότι τα ΤΕΙ ανήκουν στη τριτοβάθμια εκπαίδευση, όρος άγνωστος για το ελληνικό Σύνταγμα κι επειδή τα κόμματα δεν συναινούσαν να αλλάξει το σύνταγμα άλλαξε μετά από χρόνια ο νόμος). Τόσο απλά. Τώρα το υπουργείο θέτει το νόμο σαν ορόσημο διαχωρισμού των αποφοίτων, γεγονός απαράδεκτο. Παρά ταύτα όλοι οι δημοσιογράφοι, οι πολιτικοί, αλλά και το ίδιο το Υπουργείο 16 χρόνια μετά συνεχίζουν το γνωστό τροπάριο «ΑΕΙ και ΤΕΙ». Ορίζει επίσης ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων πριν και μετά τον Νόμο είναι τα ίδια. Δεν τα γνωρίζουν αυτά στο υπουργείο; Γιατί ανοίγουν ζητήματα που είναι λυμένα; Διαπιστώνουμε από τους χειρισμούς, ότι αν δεν υπάρχει σκοπιμότητα τότε υπάρχει απίστευτος ερασιτεχνισμός.Η πρόβλεψη για συγκρότηση επιτροπής θα μείνει μια ακόμη ανενεργή νομοθετική ρύθμιση, για τον απλό λόγο ότι η σύνθεσή της βασίζεται σε ένα μητρώο μελών του ΤΕΕ, που βρίσκεται ακόμη στο στάδιο των προθέσεων. Ποιος ορίζει τα μέλη της επιτροπής, και τι γίνεται στην περίπτωση ισοψηφίας (4 μέλη); Ο χρονικός ορίζοντας των αποφάσεων είναι μέσα στη θητεία της σημερινής κυβέρνησης; Ακόμη κι ένας ανασχηματισμός, θα μπορούσε να ανατρέψει τα δεδομένα. Όλες οι κυβερνήσεις έχουν ψηφίσει τόσους και τόσους αντιλαϊκούς νόμους με όλη την κοινωνία απέναντι, αλλά όταν το θέμα είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα των πτυχιούχων μηχανικών των ΤΕΙ, τότε θυμούνται τη συναίνεση. Η εμπειρία δείχνει ότι το θέμα είναι εξαιρετικά δύσκολο να ρυθμιστεί συναινετικά, ιδιαίτερα σε περίοδο ισχνών αγελάδων για το επάγγελμα , διότι αποτελεί πραγματικά γόρδιο δεσμό και τέτοιου τύπου δεσμοί κόβονται, δε λύνονται. Όταν όμως δε θέλεις να αγγίξεις ένα θέμα φτιάξε μια επιτροπή, έλεγε κάποιος έμπειρος πολιτικός. Για όλους τους παραπάνω λόγους είναι αναγκαίο να αποσυρθεί το άρθρο 46 και να ρυθμιστούν, ταυτόχρονα, σε νέο νόμο τα επαγγελματικά δικαιώματα των Μηχανικών ΤΕ με βάση τις αποφάσεις του ΣΑΤΕ, αλλά και των διπλ. Μηχανικών , αφού πλέον θα αποκτούν και Μάστερ με τον ίδιο νόμο. Αλήθεια, όλοι αυτοί που κόπτονται για την ασφάλεια των κατασκευών και το Δημόσιο συμφέρον πως ανέχονται να αποκτούν οι διπλ. Μηχανικοί απεριόριστα επαγγελματικά δικαιώματα από λήψεως πτυχίου (με νομοθεσία του 1930), σε ειδικότητες που δεν έχουν διδαχθεί ούτε ένα μάθημα τους; (π.χ διπλ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Υπολογιστών, παίρνει με τη λήψη του πτυχίου και απεριόριστα επαγγελματικά δικαιώματα Μηχανολόγου, αν και δεν έχει διδαχτεί κανένα μηχανολογικό μάθημα). Το επιχείρημα της μεγαλύτερης διάρκειας σπουδών καταρρίπτεται πλέον, με την απόδοση του Μάστερ. Μα η δυσκολία εισαγωγής στα Πολυτεχνεία είναι μεγάλη αντιτείνουν κάποιοι. Η δυσκολία εισαγωγής στις Ιατρικές σχολές είναι μεγαλύτερη και οι σπουδές εξαετείς. Ποιος θα συμφωνούσε αν το υπουργείο νομοθετούσε να απονέμονται στους αποφοίτους των, εκτός των άλλων, Μάστερ και απεριόριστα επαγγελματικά δικαιώματα διπλ. Μηχανικού, από λήψεως πτυχίου; Κανείς, συμπεριλαμβανομένων και των ίδιων των Γιατρών, εκτός ίσως από κάποιους που τα θέλουν όλα για τον εαυτό τους και για τους άλλους τίποτα. Όσο για την ποιότητα των μαθητών που εισάγονται στα ΑΕΙ, αλλάζει με την πάροδο των χρόνων και την διαφοροποίηση στην αναλογία υποψηφίων / εισακτέων. Άλλη ποιότητα είχαν οι 40000 εισακτέοι στα ΑΕΙ συνολικά όταν οι υποψήφιοι ήταν 150000, αφού είχε προηγηθεί φιλτράρισμα με εξετάσεις για την εισαγωγή τους αρχικά στο Γυμνάσιο και μετά στο Λύκειο και άλλη η ποιότητα οι 77000 εισακτέοι συνολικά όταν οι υποψήφιοι δεν ξεπερνούν τους 100000. Επομένως οι εισακτέοι των ΤΕΙ τότε, θα ήταν φοιτητές των Πολυτεχνείων τα τελευταία χρόνια. Οι πτυχιούχοι Μηχανικοί των ΤΕΙ διεκδικούν απεριόριστη άσκηση επαγγέλματος, χωρίς προσκόμματα έστω και κλιμακωτά (μετά από κάποια χρόνια), στην ειδικότητα στην οποία έχουν εκπαιδευτεί και μόνο και θα συνεχίσουν να το κάνουν μέχρι να το πετύχουν, όσα χρόνια κι αν περάσουν ακόμη. Κανείς τους δεν πρόκειται να συναινέσει σε κάτι λιγότερο και αυτό αποτελεί κόκκινη γραμμή, αν και τελευταία η έννοια αυτή έχει χάσει την αξία της. Ποτέ δεν διεκδίκησαν ισοτιμία με τα επαγ. δικαιώματα των διπλ. Μηχανικών, αφού είναι γνωστό ότι οι διπλωματούχοι απολαμβάνουν διευρυμένα δικαιώματα πέραν της ειδικότητάς τους. Δεν ανέχονται όμως κάποιοι να αποκτούν απεριόριστα επαγγελματικά δικαιώματα σε ειδικότητα την οποία δεν έχουν σπουδάσει και παράλληλα αυτοί οι ίδιοι να τους στερούν, χρόνια τώρα, το αυτονόητο. Την άσκηση του επαγγέλματος το οποίο σπούδασαν σε κρατικά ανώτατα Ιδρύματα. Αυτά για τους μη γνωρίζοντες, που νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα. Από εμπειρία νομίζω, ότι θα χυθεί ακόμη πολύ μελάνι για το θέμα χωρίς να θέλω να φανώ απαισιόδοξος. Άλλωστε όλες οι κυβερνήσεις, τόσα χρόνια έδειξαν ατολμία στο θέμα και υποταγή στο ΤΕΕ. Η παρούσα που έχει πρόεδρο διπλ. Πολιτικό Μηχανικό ( πρώτη φορά στη μεταπολίτευση ) κι έναν σκληρό πρώην πρόεδρο του ΤΕΕ στις τάξεις της γιατί να αποτελέσει εξαίρεση; Το κακό είναι ότι προχωρά στο επόμενο βήμα κάνοντας δώρο μεταπτυχιακό τίτλο στο μισό υπουργικό συμβούλιο. Ελπίζω να μην ανοίγει τον ασκό του Αιόλου χωρίς λόγο. Τέλος αν υπάρχει πραγματικά η πρόθεση από το υπουργείο (και δεν είναι μια εξαγγελία για κατευνασμό) θα πρέπει τα ΤΕΙ να συνεννοηθούν άμεσα και να συγχωνευτούν σε Πανεπιστήμια, ιδιαίτερα αυτά που βρίσκονται στην ίδια περιφέρεια και απέχουν λίγα χιλιόμετρα π.χ. το ΑΤΕΙΘ και το ΤΕΙ ΚΜ θα μπορούσαν να συγχωνευτούν και να μετονομαστούν σε Αλεξάνδρειο Πανεπιστήμιο με έδρα τη Θεσσαλονίκη, για να τελειώνουμε οριστικά με το ΑΕΙ και ΤΕΙ, αν και στην ουσία δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα όπως και με τον 2916/01, αφού το μείζον ζήτημα ήταν και είναι τα επαγγελματικά δικαιώματα.