• Σχόλιο του χρήστη 'Σύλλογος Μελών ΔΕΠ Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών' | 14 Ιουνίου 2017, 12:48

    ΑΠΟΦΑΣΗ Δ.Σ. ΣΔΕΠ-ΓΠΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Το ΔΣ σε διευρυμένη συνεδρίαση και μετά από εξαντλητική συζήτηση για το ανωτέρω θέμα, αποφάσισε κατά πλειοψηφία τα εξής: Πρόκειται για ένα ν/σ αντιμεταρρύθμισης και οπισθοδρόμησης. Επιδιώκει να επαναφέρει τα ΑΕΙ στο 1982 παρόλο ότι τόσο οι σημερινές συνθήκες όσο και οι ανάγκες τους είναι διαφορετικές. Καταλύει την ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ των ΑΕΙ, δεν δίνει καμία αναπτυξιακή ώθηση στην Ανώτατη Εκπαίδευση της χώρας αλλά αντιθέτως προτείνει ένα ιδιαίτερα συγκεντρωτικό και γραφειοκρατικό μοντέλο διαχείρισης τους. Όλα αυτά καθίστανται πρόδηλα από τα εξής: • Καταργεί τα ΣΙ, θεσμό που αποκρυσταλλώνει την αυτονομία του Πανεπιστημίου, θεσμό άσκησης ελέγχου / λογοδοσίας και χάραξης στρατηγικής, στην κατεύθυνση αξιοποίησης της άυλης και υλικής περιουσίας των ΑΕΙ και της διασύνδεσης με τον παραγωγικό ιστό της χώρας. Τα αντικαθιστά με τα «διακοσμητικά» Περιφερειακά Ακαδημαϊκά Συμβούλια με ασαφή ρόλο και με μέλη που διορίζονται από την κυβέρνηση. • Η εκλογή Πρύτανη και Αντιπρυτάνεων από ξεχωριστά ψηφοδέλτια θα έχει αρνητικές συνέπειες στη διοίκηση των ΑΕΙ. Προτείνεται η εκλογή τους με ενιαίο ψηφοδέλτιο. • Υποβαθμίζει και απενεργοποιεί την Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας, ειδικά στα Μεταπτυχιακά Προγράμματα Σπουδών. • Επαναφέρει τον αναχρονιστικό θεσμό του ασύλου. Δηλαδή για την άμεση αντιμετώπιση κρίσεων δεν θα μπορεί να αποφασίσει ο Πρύτανης για την επέμβαση δημόσιας δύναμης αλλά θα πρέπει να συνεδριάσει το Πρυτανικό Συμβούλιο! Θα πρέπει να τονισθεί ότι η ακαδημαϊκή ελευθερία και η ελεύθερη διακίνηση των ιδεών στα Πανεπιστήμια τις τελευταίες 10ετίες δεν κινδυνεύει από την επέμβαση δημόσιας δύναμης αλλά από δυναμικές μειοψηφικές ομάδες που προσπαθούν δια της βίας να επιβάλουν την άποψή τους. • Επαναφέρει τη συνδιοίκηση με τη συμμετοχή των φοιτητών στα όργανα διοίκησης, χωρίς μάλιστα σαφή διαδικασία ανάδειξης των εκπροσώπων τους. • Καταργεί τη δυνατότητα της ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, παρά τη μεγάλη συμμετοχή που εξασφάλιζε. • Στα Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών δημιουργεί ένα ασφυκτικό πλαίσιο λειτουργίας τους καθώς η προσπάθεια ρύθμισης των πάντων η οποία επιχειρείται θα οδηγήσει στην ισοπέδωση προς τα κάτω και στο κλείσιμο πολλών και μάλιστα καλών ΠΜΣ (το υπουργείο θα πρέπει να εγκρίνει με απόφαση δημοσιευμένη σε ΦΕΚ ακόμη και για τις δαπάνες των προσκεκλημένων καθηγητών!). Η ύπαρξη διδάκτρων στα ΠΜΣ δικαιολογείται αφού αυτά είναι προαιρετικά και αποσκοπούν στην απόκτηση επαγγελματικών προσόντων. Επομένως αυτά που έχουν καταφέρει σε συνθήκες κρίσης να λειτουργούν, έχουν ζήτηση και δημιουργούν πόρους για τα ΑΕΙ (δηλαδή λειτουργούν με όρους ανταποδοτικότητας), ποιος ο λόγος να κλείσουν. Η υιοθέτηση ΥΠΟΤΡΟΦΙΩΝ για τους άριστους αλλά οικονομικά αδύναμους καθώς και η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ των υπαρχόντων ΠΜΣ θα επέφερε τον επιθυμητό εξορθολογισμό. • Είναι ακατανόητη η προσπάθεια ελέγχου της ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών από το Διεθνές Πανεπιστήμιο. Με αυτό τον τρόπο χάνεται η δυνατότητα ίδρυσής τους, ειδικά σε επιστημονικά πεδία μεγάλου ενδιαφέροντος για αλλοδαπούς φοιτητές. Αξίζει να αναφερθεί ότι πρόσφατη Κλαδική Μελέτη της Εθνικής Τράπεζας (Μάιος 2017) έδειξε ότι η Ελλάδα, με την ίδρυση ξενόγλωσσων προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών, θα μπορούσε να προσελκύσει 110,000 ξένους φοιτητές, να περιορίσει την εκροή Ελλήνων φοιτητών και να δημιουργήσει έσοδα της τάξης των 1.8 δις ευρώ ετησίως. Δυστυχώς με το παρόν ν/σ η έννοια της Οικονομικής Ανάπτυξης για μια ακόμη φορά παραμένει στα λόγια. • Η συνέχιση λειτουργίας των ΕΛΚΕ, ουσιαστικά εντός του πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης, δημιουργεί ένα αρνητικό κλίμα διεκδίκησης νέων ανταγωνιστικών Ερευνητικών Προγραμμάτων στα μέλη ΔΕΠ λόγω των τεράστιων γραφειοκρατικών υποχρεώσεων που δημιουργεί. Επίσης προκαλεί φοβερές δυσλειτουργίες στους ίδιους τους ΕΛΚΕ και δημιουργείται ο κίνδυνος, ένας θεσμός που «χτίστηκε» βήμα – βήμα τις τελευταίες 10ετίες και λειτουργούσε ικανοποιητικά, να οδηγηθεί σε λουκέτο. Εξ άλλου το μεγάλο ποσοστό μεταφοράς των αποθεματικών των ΕΛΚΕ στον Τακτικό Προϋπολογισμό των Ιδρυμάτων (30%) θα τους στερήσει σημαντικούς πόρους οι οποίοι θα μπορούσαν να διατεθούν για την ενίσχυση της έρευνας και της αριστείας. Η υποχρεωτική δε μεταφορά των αποθεματικών τους στην ΤτΕ και το ότι οι αποφάσεις για τη διαχείρισή των χρημάτων θα λαμβάνονται από την ΤτΕ και τον Ο.Δ.ΔΗ.Χ. καταλύει το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ. Τα Πανεπιστήμια χρειάζονται όργανα που θα διαχειρίζονται την περιουσία τους με γνώμονα την στρατηγική ανάπτυξης που τα ίδια χαράσσουν. • Δεν δίνει καμία προοπτική αξιοποίησης της έρευνας και των αποτελεσμάτων της, που είναι ουσιαστικά ο πλούτος του Ελληνικού Δημόσιου Πανεπιστημίου. Σε κανένα άρθρο του ν/σ δεν αναφέρεται η λέξη επιχειρηματικότητα μέσω της οποίας θα μπορούσαν τα ΑΕΙ να συνδεθούν με την πραγματική οικονομία και να μοιρασθούν τον πλούτο που παράγουν με την Ελληνική Κοινωνία συμβάλλοντας στην ΑΝΑΠΤΥΞΗ. Πιστεύουμε ότι όλα τα ανωτέρω σημεία του ν/σ δεν προσδίδουν καμία αναπτυξιακή προοπτική και δεν επιλύουν κανένα από τα υφιστάμενα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Αντίθετα δημιουργούν νέα επαναφέροντας παθογένειες του παρελθόντος. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να διαμαρτυρηθούμε και να αντιδράσουμε δυναμικά έτσι ώστε οι επιχειρούμενες ρυθμίσεις να μην γίνουν νόμος του κράτους. Για το ΔΣ Ο Πρόεδρος Ο Γραμματέας Ιορδάνης Χατζηπαυλίδης Διονύσιος Καλύβας