• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΕΠΤεΓ' | 16 Ιουνίου 2017, 13:37

    www.pepteg.gr Προτάσεις και Σχόλια της ΠΕΠΤεΓ στην Διαβούλευση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας με θέμα « Ρυθμίσεις για την ανώτατη εκπαίδευση, την έρευνα και άλλες διατάξεις» (2 – 16 Ιουνίου 2017) Η ΠΕΠΤεΓ εκπροσωπεί τους πτυχιούχους γεωτεχνικούς του Ανώτατου Τεχνολογικού Τομέα. Θέτοντας ως κριτήριο την επίλυση των χρόνιων προβλημάτων που ταλαιπωρούν τους αποφοίτους των γεωτεχνικών τμημάτων των Ανώτατων Τεχνολογικών Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, οι προτάσεις της, στο προτεινόμενο σχέδιο νόμου συνοψίζονται στα παρακάτω : Άρθρο 1. Α. Ο Υπουργός δεν μπορεί να διαθέτει την απόλυτη αρμοδιότητα για την ίδρυση Τμημάτων διετούς φοίτησης σε ΑΕΙ, επιπέδου 5 ως προς το Εθνικό Πλαίσιο Επαγγελματικών Προσόντων, γιατί παρακάμπτεται το αυτοδιοίκητο των Ιδρυμάτων και η ακαδημαϊκή τους κρίση ως προς τις ανάγκες της παραγωγής. Κάτι τέτοιο είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τα Τεχνολογικά Ιδρύματα, καθώς ο ιδιαίτερος ρόλος τους ως ΑΕΙ είναι να συνδέουν την Ανώτατη Εκπαίδευση με τους τομείς της παραγωγής. Β. Τα ΑΕΙ θα πρέπει να μπορούν να ιδρύουν εκπαιδευτικούς κύκλους μαθημάτων μέσα στα Τμήματα ή σε νέα ανεξάρτητα Τμήματα, με τα χαρακτηριστικά προπτυχιακού επιπέδου, που να απευθύνονται σε αποφοίτους των εκάστοτε Τμημάτων, με στόχο την Δια Βίου Εκπαίδευση και επικαιροποίηση των γνώσεων τους σε στενότερο ή ευρύτερο πλαίσιο, στους τομείς των επιστημών που έχουν ήδη σπουδάσει. Γ. Τα ΑΕΙ θα πρέπει να μπορούν να ιδρύουν κύκλους σπουδών που να απευθύνονται σε υποψήφιους φοιτητές από άλλες χώρες εντός και εκτός ΕΕ. Άρθρο 2. Ως προς τους ορισμούς και καθορισμούς ονοματολογίας των διοικητικών οργάνων των ΑΕΙ, δεν θεωρούμε ότι προτείνεται κάποια ουσιώδους σημασίας μεταβολή, καθώς σημασία δεν έχουν τα ονόματα των οργάνων διοίκησης αλλά η αντιμετώπιση των Ιδρυμάτων από την Ελληνική Πολιτεία. Η Ελληνική Πολιτεία, έχει ψηφίσει σειρά νόμων που αναγνωρίζουν ότι τα Τεχνολογικά Ιδρύματα είναι ΑΕΙ, ομοίως όπως τα Πανεπιστήμια, αλλά στην πράξη δεν τα αντιμετωπίζει αναλόγως. Αυτό φάνηκε και στα εδάφια του άρθρου 1 του παρόντος νομοσχεδίου. Άρα η Ελληνική Πολιτεία, πρέπει να επικεντρωθεί στην επίλυση πρακτικών προβλημάτων που προκύπτουν από διατάξεις και αποφάσεις της, οι οποίες αντιμετωπίζουν τα ΤΕΙ ως ΑΕΙ β΄ κατηγορίας και τους αποφοίτους τους ομοίως. Για παράδειγμα στον δημόσιο τομέα, οι πτυχιούχοι Τεχνολογικού Τομέα τετραετούς φοίτησης, λαμβάνουν χαμηλότερες αμοιβές από πτυχιούχους Πανεπιστημίων ίσου χρόνου σπουδών και αντιμετωπίζουν πολλά προβλήματα στην υπηρεσιακή τους εξέλιξη. Αναλόγως, στον ιδιωτικό τομέα οι απόφοιτοι των γεωτεχνικών τμημάτων του Τεχνολογικού Τομέα, εμποδίζονται ποικιλοτρόπως να ασκήσουν ελεύθερο επάγγελμα. Άρθρο 4. Διατηρεί την θολή μη λειτουργική διάκριση μεταξύ ισότιμων Ανώτατων Ιδρυμάτων (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ). Κατά απαράδεκτη διατύπωση, το άρθρο δεν δικαιολογεί γιατί τα Τεχνολογικά Ιδρύματα δεν παρέχουν «ποιοτική και ολοκληρωμένη εκπαίδευση στην επιστήμη και την τεχνολογία», όπως περιγράφει ότι είναι η παρεχόμενη εκπαίδευση στα Πανεπιστήμια. Με αυτόν τον τρόπο διατύπωσης, εμφανίζεται ότι τα Πανεπιστήμια υπερκαλύπτουν τα Τεχνολογικά Ιδρύματα και έτσι επιτρέπεται η συνέχεια στην αμφισβήτηση των επιστημονικών και τεχνολογικών σπουδών που παρέχουν τα Τ.Ε.Ι. και όπως είναι φυσικό αυτή η αμφισβήτηση περνάει και στους αποφοίτους. Χρειάζεται αναδιατύπωση των σχετικών εδαφίων του άρθρου. Άρθρο 8. Στο άρθρο, και ιδιαίτερα στην παράγραφο 2.ε. δημιουργούνται συνθήκες κατασκευής τεχνητών στεγανών μεταξύ Τμημάτων ΑΕΙ, ως προς την αποδοχή πτυχιούχων με κατακτήτριες εξετάσεις. Αυτή η ρύθμιση είναι αναχρονιστική και θυμίζει παλαιές δεκαετίες όπου Τμήματα ΑΕΙ, επέτρεπαν μόνο σε ορισμένες κατηγορίες πτυχιούχων να εισαχθούν μέσω κατατακτηρίων. Οι διαδικασίες κατατακτηρίων εξετάσεων πρέπει να διασφαλίζουν ότι ο πτυχιούχος οποιουδήποτε Τμήματος ή Σχολής θα μπορεί να διεκδικήσει την εισαγωγή του σε άλλο Τμήμα ΑΕΙ με κριτήριο τις προσωπικές του προτιμήσεις. Η απόφαση κατατακτηρίων εξετάσεων πρέπει να καθορίζεται με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας για την αποφυγή αποκλεισμών. Αυτή η προσέγγιση καλύπτει κοινωνικές ανάγκες και δεν εμπίπτει κατά την γνώμη μας στο θέμα του αυτοδιοίκητου των Ιδρυμάτων. Αντιθέτως, προλαμβάνει συντεχνιακές συμπεριφορές. Άρθρο 33 Α. Πρέπει να διατυπωθεί σαφώς ότι όλα τα ΑΕΙ (Πανεπιστήμια και ΤΕΙ) παρέχουν και τους τρεις κύκλους σπουδών, με ίδια κριτήρια, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις ιδιομορφίες της ακαδημαϊκής τους αποστολής, αλλά και το εύρος και σχέσεις μεταξύ των επιστημών. Β. Με βάση τον ελάχιστο χρόνο σπουδών που παρέχουν τα Τμήματα ΑΕΙ στην Ελλάδα, που είναι τα 4 έτη, το άρθρο 33, καθορίζει εμμέσως ότι τα πενταετή Πανεπιστημιακά τμήματα, έχουν χρόνο βασικών σπουδών στην επιστήμη τα 4 έτη, ομοίως. Επομένως, το Υπουργείο οφείλει να ζητήσει από όλα τα πενταετή Τμήματα, την αποσαφήνιση του ελάχιστου χρόνου σπουδών για την λήψη τίτλου σπουδών πρώτου κύκλου (BSc) και με βάση αυτόν να καθορισθούν ομοιογενή επαγγελματικά δικαιώματα για όλους τους πτυχιούχους ΑΕΙ (Πανεπιστημίων και ΤΕΙ) ομοειδών τμημάτων. Σε περίπτωση που υπάρχει επιπλέον χρόνος σπουδών, τότε πρέπει να καθορισθεί η αντιστοίχηση του με επαγγελματικό δικαίωμα ή ταύτιση με συγκεκριμένο μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, εφ’ όσον αυτό κρίνεται απαραίτητο λειτουργικά, καθώς δεν μπορεί να εξομοιώνεται ο κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών με απλό πτυχιούχο, ούτε μπορεί να ταυτίζεται προπτυχιακή διπλωματική εργασία με μεταπτυχιακή διατριβή. Άρθρο 46. Α. Σε σύνδεση με τα παραπάνω σχόλια επί άρθρων, η ΠΕΠΤεΓ ζητά την απόσυρση του άρθρου, το οποίο κρίνει ότι δεν εξυπηρετεί καμία ανάγκης της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αντιθέτως δημιουργεί επιπλέον προβλήματα, πολλά από τα οποία προστίθενται στα χρόνια προβλήματα που έχουν οι πτυχιούχοι γεωτεχνικοί και μηχανικοί του Τεχνολογικού Τομέα των ΑΕΙ. Ιδιαίτερα, επισημαίνονται τα εξής : i. Οι πτυχιούχοι των πενταετών Πανεπιστημιακών Τμημάτων, μέχρι σήμερα, όχι μόνο δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα στην άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος, αλλά μέσω των αντίστοιχων επιμελητηρίων, προκαλούνται προβλήματα στην έκδοση και αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων για τους αντίστοιχους πτυχιούχους του Τεχνολογικού Τομέα των ΑΕΙ, τους οποίους αντιμετωπίζουν ως επαγγελματικούς ανταγωνιστές. Επομένως δεν τίθεται θέμα επιπλέον αναγνώρισης των σπουδών σε πολυτεχνικά και γεωπονικά πενταετή Τμήματα. ii. Τα «κριτήρια» αναγνώρισης των πενταετών πτυχίων ως integrated master είναι σαθρά, καθώς ανάλογα κριτήρια ποιότητας σπουδών ισχύουν και για τετραετή τμήματα του Πανεπιστημιακού και Τεχνολογικού τομέα των ΑΕΙ. iii. Η αναγνώριση των πενταετών πτυχίων, θα δημιουργήσει τεχνητά μία μικρή ομάδα «υπερ-σχολών», οι οποίες όμως ήδη δεν στερούνται ούτε αναγνώρισης ούτε κοινωνικής αποδοχής. Επομένως, ο στόχος δεν είναι η επίλυση πρακτικών προβλημάτων αλλά η έναρξη νέων διεκδικήσεων εκ μέρους τους, προφανώς σε βάρος άλλων Τμημάτων, με τελικό στόχο την επαγγελματική επικράτηση μικρής μερίδας πτυχιούχων σε επαγγελματικούς τομείς που εμπλέκονται και πτυχιούχοι άλλων τμημάτων Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. iv. Η αναγνώριση των πενταετών πτυχίων σε επίπεδο iMSc θα «αναβαθμίσει» αυτομάτως πολλά στελέχη του δημοσίου τομέα στο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων 7, χωρίς να διαθέτουν μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, και χωρίς να διαθέτουν τις δεξιότητες, τις γνώσεις και την εξειδίκευση που παρέχει ένας μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών στο κάτοχό του. Ως επακόλουθο, στελέχη του δημοσίου πενταετούς φοίτησης χωρίς μεταπτυχιακό τίτλο, θα αποκτήσουν δικαίωμα διεκδίκησης επιδόματος μεταπτυχιακών σπουδών, και πιθανών θα αποκτήσουν δικαίωμα κρίσης κατά προτεραιότητα για θέσεις προϊσταμένου, σε βάρος άλλων πτυχιούχων και κατόχων μεταπτυχιακών τίτλων. Β. Ζητείται η απόσυρση των εδαφίων (4) και (5) του άρθρου 46, διότι : i. Είναι γνωστό διαχρονικά ότι το ΤΕΕ και μαζί και το ΓΕΩΤΕΕ, έχουν αναφερθεί πολλάκις εναντίων της ποιότητας των σπουδών που παρέχουν τα Ανώτατα Τεχνολογικά Ιδρύματα και της επαγγελματικής επάρκειας των αποφοίτων τους. Μάλιστα, πολλές φορές, αποφάσεις και δηλώσεις των επιμελητηρίων αυτών, υπογράφονται από μέλη τους που εργάζονται και λειτουργούν μέσα στον Τεχνολογικό Τομέα των ΑΕΙ. Επομένως, δεν υπάρχει το υπόβαθρο αξιοπιστίας και αμεροληψίας, ώστε τα επιμελητήρια, να έχουν τον κύριο ρόλο στην έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων για πτυχιούχους του Τεχνολογικού Τομέα συναφών επιστημονικών πεδίων. ii. Ως προς το ζήτημα της επιμελητηριακής εκπροσώπησης, η ΠΕΠΤεΓ προτείνει τα εξής : - Οι δύο μεγαλύτεροι Φορείς πτυχιούχων του Τεχνολογικού Τομέα των ΑΕΙ, δηλαδή η ΠΕΠΤεΓ όσο αφορά τους πτυχιούχους γεωτεχνικών τμημάτων και η ΕΕΤΕΜ όσον αφορά τους πτυχιούχους μηχανικούς, να αναγνωρισθούν από την Ελληνική Πολιτεία ως Θεσμικοί Φορείς, αρμόδιοι για την ρύθμιση του επαγγέλματος στην αντίστοιχη κατηγορία πτυχιούχων, και να συμμετάσχουν στον διάλογο για την δημιουργία στο μέλλον ενιαίων επιμελητηρίων ανά κατηγορία επιστημονικού επαγγελματικού πεδίου. - Να τροποποιηθούν εν ευθέτω χρόνω, τα καταστατικά λειτουργίας των υπαρχόντων επιμελητηρίων, ώστε να δημιουργηθούν προϋποθέσεις δίκαιης και ισότιμης παρουσίας σε αυτά, πτυχιούχων του Τεχνολογικού Τομέα. - Η Ελληνική Πολιτεία, με το εδάφιο (5) του άρθρου, αποδεικνύει ότι δεν γνωρίζει σε βάθος τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πτυχιούχοι του Τεχνολογικού Τομέα. Καθώς, προβλήματα στην αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων, δεν έχουν μόνο πτυχιούχοι των Τμημάτων Μηχανικών του Τεχνολογικού Τομέα, αλλά και πτυχιούχοι Τμημάτων Γεωτεχνικών. Η Ελληνική Πολιτεία, έχει παραβλέψει προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί με τις συνεχείς μετονομασίες τμημάτων ΤΕΙ, ώστε να εξυπηρετείται η λειτουργία και «μοναδικότητα» πανεπιστημιακών τμημάτων, έχει παραβλέψει προβλήματα διοικητικής και οικονομικής υφής που έχουν δημιουργηθεί στον δημόσιο τομέα σε βάρος πτυχιούχων γεωτεχνικών τμημάτων του ανώτατου τεχνολογικού τομέα, όπως και έχει παραβλέψει ότι παραγωγικά υπουργεία, κατ’ επιλογήν και ιδίαν κρίση, δεν εφαρμόζουν ψηφισμένα Π.Δ. που αφορούν επαγγελματικά δικαιώματα όπως και τίτλους σπουδών που παρέχουν τα Τεχνολογικά Ιδρύματα. Αυτά τα προβλήματα μπορούν να αντιμετωπισθούν και να επιλυθούν μόνο με την αναγνωρισμένη Θεσμική παρουσία των Επιστημονικών και Επαγγελματικών Φορέων Αποφοίτων ΤΕΙ που αντιμετωπίζουν τα περισσότερα προβλήματα στην άσκηση ελεύθερου επαγγέλματος (ΠΕΠΤεΓ και ΕΕΤΕΜ). - Εναλλακτικά, προτείνεται η δημιουργία Τεχνολογικού Επιμελητηρίου που θα συμπεριλάβει κατά Κλάδους όλες τις Επιστημονικές – Τεχνολογικές ειδικότητες του Τεχνολογικού Τομέα των ΑΕΙ, και ως ΝΠΔΔ θα καλύπτεται οικονομικά μόνο από τις συνδρομές των μελών του, με υποχρεωτική εγγραφή. iii Ως προς το περιεχόμενο των επαγγελματικών δικαιωμάτων για γεωτεχνικά τμήματα του Τεχνολογικού Τομέα των ΑΕΙ, που ήδη διαθέτουν ή δεν έχουν εκδοθεί ακόμη, προτείνεται : - Να υπάρξει η αυτονόητη επικαιροποίηση των Π.Δ., για όσες κατηγορίες πτυχιούχων γεωτεχνικών Τμημάτων του Τεχνολογικού Τομέα ήδη υπάρχουν, διατηρώντας τα κεκτημένα και επαυξάνοντας με βάση τις νεώτερες εξελίξεις της επιστήμης και της τεχνολογίας. - Να δημιουργηθεί μία κοινή ομάδα επαγγελματικών δικαιωμάτων που θα αφορά όλους τους πτυχιούχους των γεωτεχνικών τμημάτων του Τεχνολογικού Τομέα των ΑΕΙ, ανταποκρινόμενα στον ανώτατο χαρακτήρα των σπουδών. Η ΠΕΠΤεΓ, θεωρεί ότι η Ελληνική Πολιτεία, οφείλει να παρακάμψει τις συντεχνιακές πιέσεις που ασκούνται και να ενσκήψει στο πρόβλημα της έκδοσης και εφαρμογής επαγγελματικών δικαιωμάτων, με βάση την αρχική δήλωση του Υπουργού Παιδείας, δηλαδή την έκδοση αυτών με νέο νόμο, εντάσσοντας ενεργά στις διαδικασίες τις Ενώσεις των Αποφοίτων, οι οποίες μπορούν να εξασφαλίσουν την ισορροπία και την σε βάθος ανάλυση των πραγματικών προβλημάτων. Δεν θεωρούμε ότι το πρόβλημα των Τεχνολογικών Ιδρυμάτων είναι εσωτερικά θέματα, όπως η ονοματολογία ή μισθολογικά θέματα των διδασκόντων ή εργαζομένων, αλλά είναι μόνο η θεσμική κατοχύρωση και απρόσκοπτη εφαρμογή, χωρίς συντεχνιακές λογικές, επαγγελματικών δικαιωμάτων που αφορούν τους πτυχιούχους των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, καθώς ένα ΑΕΙ καταξιώνεται από την αποδοχή και αναγνώριση των πτυχιούχων του στην Επιστήμη και το Επάγγελμα. Το Κεντρικό Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΠΤΕΓ. Ιούνιος 2017