• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΤΑΥΡΟΣ ΚΑΜΙΝΑΡΗΣ' | 22 Δεκεμβρίου 2017, 15:29

    Καθορισμός Ειδικοτήτων – Προγραμμάτων Σπουδών – Διδακτικό Προσωπικό • Πως θα καθοριστούν τα προγράμματα σπουδών και οι ειδικότητες; • Θα υπάρξει κάποιου είδους συνέργειας με τα προγράμματα σπουδών και τις ειδικότητες των άλλων υφιστάμενων δομών που οδηγούν σε διπλώματα επιπέδου 5 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων; Σήμερα υφίστανται ήδη δύο τέτοιες «διαδρομές» : η μία είναι οι απόφοιτοι των ΕΠΑΛ με ένα επιπλέον χρόνο Μαθητείας και η άλλη, οι απόφοιτοι των ΙΕΚ (δημόσιων και ιδιωτικών) μετά από διαδικασία εξετάσεων πιστοποίησης από τον ΕΟΠΠΕΠ. • Στο σημείο αυτό θα ήθελα να θέσω το ερώτημα μήπως αυτή η «τριπλή συνύπαρξη» οδηγήσει σε σύγχυση των νέων παιδιών, ως προς τι θα πρέπει να επιλέξουν; • Μήπως τελικά, χωρίς να «λέγεται φωναχτά» επιχειρείται μια αναδιάρθρωση του χώρου της ΕΕΚ που στόχο έχει τη σταδιακή υποβάθμιση των ΙΕΚ και τελικά την «απορρόφησή» τους από το νεοεισαγόμενο θεσμό των διετών προγραμμάτων; • Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί η δήλωση ότι «σήμερα, όπως ξέρετε υπάρχει ένα πάρα πολύ περίπλοκο και θολό τοπίο με τα Ι.Ε.Κ. Αυτό πρέπει να αλλάξει και πρέπει να αλλάξει ριζικά». • Και τότε τι θα γίνει με τα Δημόσια ΙΕΚ, το προσωπικό τους και τις υποδομές τους; Τι θα γίνει με τα Ιδιωτικά ΙΕΚ; Θα παραμείνουν ως έχει ή θα τους επιτραπεί να δημιουργήσουν τις δικές του αντίστοιχες διετείς δομές αυτοδύναμα ή σε συνεργασία με τα ΑΕΙ; • Ποια θα είναι τα προσόντα του εκπαιδευτικού προσωπικού που θα κληθούν να διδάξουν σε αυτές τις δομές; Τι θα συμβεί με το υπάρχον έκτακτο προσωπικό των ΑΕΙ; Οι διδάσκοντες σήμερα στα Ι.Ε.Κ. (δημόσια ή ιδιωτικά) θα έχουν δικαίωμα διδασκαλίας στις νέες δομές; Αναγκαίες Υποδομές - Χρηματοδότηση • Όπως γνωρίζουμε, είναι εξασφαλισμένη μια χρηματοδότηση από πλευράς ΕΕ, στα πλαίσια του τρέχοντος ΕΣΠΑ, της τάξης των 740 εκατ.€, για τα διετή προγράμματα και τη Μαθητεία των αποφοίτων των ΕΠΑΛ και ΙΕΚ. Τι θα γίνει μετά το τέλος αυτής της χρηματοδότησης; • Πως θα συνεχισθεί η απαραίτητη χρηματοδότηση του θεσμού αυτού, μια και όπως έχει ανακοινωθεί η φοίτηση θα είναι δωρεάν; Μήπως θα πάμε αναγκαστικά σε μια αναδιάρθρωση και έναν «εξορθολογισμό» του χώρου της ΕΕΚ που αναρωτήθηκα προηγουμένως; • Επίσης, θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι στο χώρο των ΑΕΙ, όπου προβλέπεται να λειτουργήσουν οι συγκεκριμένες δομές, θα συνυπάρχουν δομές που θα οδηγούν σε επίπεδο προσόντων 5, 6, 7 και 8! Υπάρχουν οι υποδομές να υποστηρίξουν αυτό το εγχείρημα με δεδομένο τα ήδη προβλήματα υποχρηματοδότησης που βιώνουν σήμερα τα ΑΕΙ της χώρας; Υπαγωγή στην Τυπική Επαγγελματική Εκπαίδευση - Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση – Συνέχιση Σπουδών • Οι νέες αυτές δομές θα ανήκουν στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα; • Οι απόφοιτοι των διετών δομών θα έχουν την δυνατότητα να συνεχίζουν τις σπουδές τους και εάν, ναι, με ποιες προϋποθέσεις; • Τι θα συμβεί με το υπάρχον σύστημα πρόσβασης των αποφοίτων των ΕΠΑΛ στην Ανώτατη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση; • Δεν διευκρινίζεται εάν τα Τ.Ε.Ι., τα οποία θα μετεξελιχθούν σε πανεπιστήμια, θα διατηρήσουν τον τεχνολογικό τους χαρακτήρα και θα συνεχίσουν να εισάγουν μαθητές από την δευτεροβάθμια Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση με τις ειδικές πανελλαδικές εξετάσεις και το ποσοστό που ισχύει σήμερα ή κάποιο άλλο. • Επιπλέον, παρά τις προτροπές της ΕΕ για τη δημιουργία ευέλικτων διόδων μεταξύ συστημάτων, βαθμίδων και ειδών εκπαίδευσης/κατάρτισης, σημειώνεται το θεσμικό αδιέξοδο των ΙΕΚ προς κάθε άλλη ανώτερη βαθμίδα εκπαίδευσης,. Επαγγελματικά Δικαιώματα • Οι απόφοιτοι των διετών προγραμμάτων, πέραν της απόκτησης διπλώματος επιπέδου 5, τι επαγγελματικά δικαιώματα θα έχουν; • Π.χ. όσον αφορά τα τεχνικά επαγγέλματα θα ισχύσει και για τους αποφοίτους των διετών δομών τα επαγγελματικά δικαιώματα και η διαδικασία απόκτησής τους που περιγράφεται στο N.3982/2011 ή θα πρέπει να υπάρξει μια νέα νομοθετική πρωτοβουλία;