• Σχόλιο του χρήστη 'Ευφρ. Μυργιώτη' | 25 Μαρτίου 2018, 01:47

    Στις περισσότερες χώρες προνομιακό πεδίο για την εφαρμογή του Επαγγελματικού Προσανατολισμού στο σχολείο θεωρείται η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, κυρίως ο πρώτος κύκλος της και υπάρχει ποικιλία τρόπων και μεθόδων εφαρμογής του. Σύμφωνα με τη σχετική βιβλιογραφία, στη χώρα μας έγιναν πολλές απόπειρες εφαρμογής του θεσμού Ε.Π. στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, αν και η ιδέα του υιοθετήθηκε με σημαντική καθυστέρηση σε σχέση με τις δυτικο-ευρωπαϊκές χώρες και τις Η.Π.Α. Παρά το ενδιαφέρον και τις αναζητήσεις τρόπου εφαρμογής στην ελληνική εκπαίδευση φτάσαμε στο σήμερα, δυστυχώς, χωρίς οργανωμένο σύστημα προσανατολισμού των μαθητών/τριών μας. Δαπανήθηκαν χρήματα, οργανώθηκαν επιμορφωτικά προγράμματα, πειραματικές εφαρμογές, διαπιστώθηκαν σε έρευνες και μελέτες οι αιτίες και οι δυσκολίες αναποτελεσματικής εφαρμογής, έγινε παραγωγή επιμορφωτικού υλικού, γράφτηκαν σχολικά βιβλία, εντάχθηκαν σχετικά μαθήματα στα ωρολόγια προγράμματα, ιδρύθηκαν δομές, αλλά δεκαετίες τώρα ο θεσμός εξακολουθεί να έχει φθίνουσα πορεία. Παρά τη συνειδητοποίηση από πλευράς Πολιτείας, εκπαιδευτικών και γονέων για τη σημαντικότητα του θεσμού σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και την εισηγητική έκθεση του νόμου 2525/1997 ότι ο ΕΠ «αρχίζει στο σχολείο και ολοκληρώνεται στην αγορά εργασίας», δεν επιτεύχθηκε επαρκώς η συστηματοποίηση προσπαθειών να αποδώσουν καρπούς. Οι δομές ΚΕ.ΣΥ.Π., ΓΡΑ.Σ.Ε.Π., ΓΡΑ.ΣΥ. εισήχθησαν στο εκπαιδευτικό μας σύστημα ως καινοτομίες με υψηλούς στόχους και προσδοκίες να προσφέρουν υπηρεσίες και υποστήριξη σε μαθητές/τριες, νέους, γονείς, εκπαιδευτικούς και κάθε ενδιαφερόμενο σε ατομική ή ομαδική βάση. Η ίδρυση των δομών απαίτησε τη δαπάνη ευρωπαϊκών και εθνικών πόρων. Για να υποστηρίξουν όμως οι δομές το κοινό τους, πρέπει πρώτα να υποστηριχθούν οι ίδιες. Κι αυτό ήταν ένα από τα αδύνατα σημεία για την καλύτερη και αποτελεσματική λειτουργία του θεσμού. Παρ΄όλα τα προβλήματα όμως και την έλλειψη υποστήριξης από πλευράς πολιτείας οι δομές λειτούργησαν προς όφελος του κοινού τους. Οι συμβουλευτικές υπηρεσίες που παρέχουν σε πρώιμο στάδιο έχουν ανταποδοτικό όφελος προς την ίδια την πολιτεία και το κοινωνικό σύνολο. Σήμερα οι δομές υπάρχουν, λειτουργούν και η Πολιτεία με διορθωτικές παρεμβάσεις, θεσμικό πλαίσιο, επαρκή στελέχωση και σωστή αξιολόγηση του δυναμικού τους μπορεί να υποστηρίξει σε θέματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού την εκπαιδευτική κοινότητα με έναν αξιόπιστο μηχανισμό που ήδη είναι στημένος με αρμοδιότητες και καθήκοντα, επιμορφωμένο προσωπικό και με εμπειρία που πρέπει να αξιοποιηθεί. Όμως με το συγκεκριμένο άρθρο καταργούνται. Ποια επιστημονικά δεδομένα και κριτήρια οδηγούν στην κατάργησή τους; Ποιες μελέτες και έρευνες για τις ανάγκες της εκπαιδευτικής κοινότητας ορίζουν ότι απαιτούνται 140 θέσεις εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στον Ε.Π. (άρθρο 09-Στελέχωση των ΚΕΣΥ) σε όλες τις περιοχές της χώρας μας αστικές, ορεινές, νησιωτικές με τις δικές τους ιδιαιτερότητες η καθεμιά, όταν τονίζεται η ισότιμη πρόσβαση όλων των μαθητών/τριών στο εκπαιδευτικό έργο; Όσοι εργαζόμαστε στα ΚΕΣΥΠ, τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, τα προσπερνάει η συνειδητοποίηση της αναγκαιότητας των υπηρεσιών μας και το ειλικρινές ενδιαφέρον μας προς όλους τους μαθητές/τριες, γονείς και νέους που απευθύνονται στη δομή για την παροχή των υπηρεσιών μας. Με δυσκολίες που αφορούν στους χώρους που δεν πληρούν τις προδιαγραφές, τις συνθήκες θερμοκρασίας και φωτισμού, την καθαριότητα, τις καθημερινές μετακινήσεις χωρίς αποζημίωση, χωρίς χαρτί, μελάνι, Η/Υ, εκτυπωτές, κλπ, συνεχίζουμε με δυναμικότητα, συνείδηση, εργατικότητα, γιατί μας χρειάζονται. Οι εκπαιδευτικοί των ΚΕΣΥΠ είναι εκπαιδευτικοί της τάξης, ανήκουν στο σχολείο και είναι αποδεκτοί από τη σχολική κοινότητα. Γνωρίζουν τις ανάγκες του σχολείου, των μαθητών, κατανοούν τις αγωνίες των γονέων και επικοινωνούν καθημερινά με τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς. Βρίσκονται κοντά στους μαθητές/τριες στο χώρο του σχολείου, μέσα στη σχολική τάξη, σχεδόν καθημερινά. Τα ΚΕΣΥΠ τα επισκέπτονται όλοι οι μαθητές/τριες όσες φορές επιθυμούν και όχι μόνο μια συγκεκριμένη ομάδα, η οποία έχει ανάγκη παρέμβασης για προβλήματα ψυχοκοινωνικής φύσης ή ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Το δίκτυο δομών ΚΕΣΥΠ στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν επιβαρύνει οικονομικά, γιατί στεγάζονται σε δημόσιους χώρους ,όπως π.χ. σε σχολεία. Στη λογική της εξοικονόμησης πόρων δεν υπάρχει χρόνος και χρήμα για χάσιμο. Δεν υπάρχουν οι πόροι για γκρεμίσματα και χτίσιμο από την αρχή, όταν υπάρχουν τα θεμέλια που απαιτούν ανακαίνιση με διορθωτικές παρεμβάσεις, χωρίς ταλαιπωρία και μακροχρόνιους πειραματισμούς. Δεν έχουμε την άποψη ότι όλα λειτουργούν καλά και δε χρειάζονται αλλαγές. Δεν είμαστε αρνητικοί σε κάθε παρέμβαση που αποσκοπεί στη βελτίωση και αναβάθμιση. Ας μη δημιουργηθεί όμως ένας νέος φορέας στο περίπου. Το ΚΕΣΥ μπορεί να λειτουργήσει ως ομπρέλα που θα οργανώνει, θα εποπτεύει, θα επιδιώκει στη συνεργασία των διαφορετικών ρόλων και αρμοδιοτήτων για την άμεση αντιμετώπιση των ζητημάτων που απασχολούν την εκπαιδευτική κοινότητα. Το ΚΕΣΥ μπορεί να υποστηρίξει και να υποστηριχθεί από τα ΚΕΣΥΠ. Οι δομές των ΚΕ.ΣΥ.Π. ως οι μοναδικές δομές παροχής δωρεάν υπηρεσιών Ε.Π. και Συμβουλευτικής θα εξυπηρετήσουν το ενδιαφερόμενο κοινό τους, εάν διατηρήσουν το διακριτό ρόλο τους, εάν ενισχυθεί η υλικοτεχνική υποδομή και το ανθρώπινο δυναμικό τους, εάν επιμορφώνονται και ενισχύονται οι αποκτηθείσες γνώσεις και οι δεξιότητες των στελεχών ΣυΕ.Π. με την παρακολούθηση επιμορφωτικών προγραμμάτων , εάν είναι ισότιμα προσβάσιμες προς τους αποδέκτες των υπηρεσιών τους και συνεχίσουν να υπάρχουν στο χώρο τους, στελεχωμένες με προσωπικό αναλογικά με τα σχολεία ευθύνης και τους μαθητές/τριες. Σε ένα ΚΕΣΥ μπορούν να ανήκουν περισσότερα από ένα ΚΕΣΥΠ, όπως αυτά υπάρχουν κατανεμημένα χωροταξικά σήμερα. Οι προσπάθειες που καταβάλλονται από τις δομές χρόνια τώρα για την παροχή υπηρεσιών συμβουλευτικής και Ε.Π., πρέπει να κατοχυρωθούν θεσμικά, να επιδιωχθεί η αναβάθμισή τους, να υποστηριχθούν συστηματικά, να συνεχιστεί, να σταθεροποιηθεί και να επεκταθεί ο θεσμός του Ε.Π. στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση σε Γυμνάσια, Λύκεια. Έτσι θα επιτευχθεί ο στόχος του νέου φορέα για προσφορά αξιόλογων υπηρεσιών σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, καθώς και στο ευρύτερο κοινό.