• Σχόλιο του χρήστη 'ΦΑΡΑΓΓΙΤΑΚΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ' | 26 Μαρτίου 2018, 11:10

    ΣΧΟΛΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΚΕΑ Σε ότι αφορά στα ΚΕΑ έχω να σημειώσω τα εξής: 1. To νομοσχέδιο εκφράζει την πολιτική φιλοσοφία του Υπουργείου και της Κυβέρνησης για την οποία δεν μας είχε ενημερώσει προγραμματικά. Μάλιστα, όλοι θυμόμαστε ότι άλλα μας έλεγε η πολιτική ηγεσία (Νίκος Φίλης, γνωστός για τις οικολογικές του ευαισθησίες από την εποχή των οικολογικών αναπτυξιακών πρωτοβουλιών – Γιάννης Παντής, Καθηγητής Οικολογίας του ΑΠΘ) το φθινόπωρο του 2017 και άλλα μας λέει η σημερινή ηγεσία (Κ. Γαβρόγλου – Γ. Αγγελόπουλος). Φαίνεται ότι σε θέματα Παιδείας που θα έπρεπε να υπάρχει διακομματική συναίνεση εδώ δεν υπάρχει ούτε ενιαία άποψη στο ίδιο κόμμα. 2. Επιχειρείται η μετονομασία και ο μετασχηματισμός των Κέντρων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) σε Κέντρα Εκπαίδευσης για την Αειφορία (ΚΕΑ) και όχι σε Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία, τα οποία θα αποτελούσαν μια αναμενόμενη μετεξέλιξη. Σε κανένα μέρος του κόσμου οι όροι «περιβάλλον», «περιβαλλοντική» δεν έχουν απαλειφθεί από παρόμοιες δομές. Να θυμίσω ότι τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης έχουν αξιολογηθεί θετικά και υπερθετικά τρείς φορές από εξωτερικούς αξιολογητές και διαρκώς από εκπαιδευτικούς και μαθητές και τις τοπικές κοινωνίες. Η μετονομασία σε ΚΕΑ προδιαθέτει εξαρχής για υποβάθμιση της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που τη σεβάστηκαν από το 1990 μέχρι σήμερα όλες οι Κυβερνήσεις. Σεβάστηκαν και το θεσμό του Υπευθύνου Π.Ε. και το θεσμό των ΚΠΕ. Είναι περίεργο αυτό που επιχειρείται από ομάδα στελεχών του Συνασπισμού της Αριστεράς, της Προόδου και της … Οικολογίας! 3. Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση ήταν το πρώτο πεδίο του εκπαιδευτικού μας συστήματος που ενσωμάτωσε τα θέματα της Αειφορίας συνδέοντας τους τρεις πυλώνες περιβάλλον, κοινωνία, οικονομία. Τα ΚΠΕ ανέπτυξαν εκπαιδευτικά προγράμματα συνδέοντας αυτούς τους πυλώνες. Τα προγράμματά τους έχουν ιδιαίτερες αρχές και χαρακτηριστικά, όπως βιωματική προσέγγιση στα πεδία εφαρμογής, διεπιστημονική θεώρηση, ομαδοσυνεργατική μάθηση. Αυτή τη στιγμή επιχειρείται να υπηρετηθεί η Εκπαίδευση για την Αειφορία με την προσθήκη στα ΚΠΕ της Αγωγής Υγείας και των Πολιτιστικών με τρόπο που θα αποδυναμώσει το έργο που επιτελούσαν μέχρι τώρα. Είναι αδύνατο το προβλεπόμενο έργο των ΚΕΑ στην Περιβαλλοντική, στην Αγωγή Υγείας και στον Πολιτισμό να επιτελεστεί από τέσσερα άτομα τη στιγμή που βλέπουμε ότι με τέτοιο αριθμό σήμερα ούτε το έργο της Περιβαλλοντικής δεν μπορεί να υπηρετηθεί. Εξ’ άλλου, τα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης διέπονται από μια σειρά αρχών, χαρακτηριστικών, φάσεων και μεθοδολογίας που δεν ακολουθούνται ούτε από την Αγωγή Υγείας, ούτε από τα Πολιτιστικά. Το γεγονός της ενσωμάτωσης από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση θεμάτων υγείας και πολιτισμού δεν σημαίνει ομογενοποίηση των τριών διαφορετικών γνωστικών αντικειμένων.Το σωστό θα ήταν η Εκπαίδευση για την Αειφορία να διατρέχει όλο το εκπαιδευτικό σύστημα και όλα τα γνωστικά του αντικείμενα. Είναι λάθος να αφεθεί μόνο στα ΚΕΑ ως άθροισμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας και Πολιτιστικών. Για παράδειγμα, ο αξιακός προσανατολισμός των μαθητών προς την Ειρήνη, τη Δημοκρατία, τη Δικαιοσύνη, την Αλληλεγγύη δεν είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί μόνο από τα ΚΕΑ και τα προγράμματά τους, αλλά κυρίως και από τα αναλυτικά προγράμματα μιας σειράς γνωστικών αντικειμένων στην καθημερινή σχολική διαδικασία. 4. Ως προς το φυσικό αντικείμενο που θα επιτελούν θεωρώ ότι δεν πρέπει να απομειωθούν τα ήδη οργανωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα που έχουν αναπτυχθεί, ούτε να χαθούν τα ιδιαίτερα στοιχεία της βιωματικής προσέγγισης στα πεδία εφαρμογής, της διεπιστημονικής θεώρησης, της ομαδοσυνεργατικής μάθησης και των άλλων χαρακτηριστικών τους. Τα ΚΠΕΑ πρέπει να συνεχίσουν την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων για μαθητικές ομάδες και τα στελέχη τους να μη μετατραπούν σε επισκέπτες για διαλέξεις και παρουσιάσεις σε Σχολεία. Να ληφθεί υπόψη ότι με σημαντικές επενδύσεις του Δημοσίου και Ευρωπαϊκών κονδυλίων έχουν αναπτυχθεί υποδομές, εγκαταστάσεις και εξοπλισμοί που είναι προσανατολισμένα εργαλεία εκπαίδευσης ενώ γίνεται συνδυασμός της εκπαίδευσης στις εγκαταστάσεις με εκπαίδευση σε επιλεγμένα κοντινά οικολογικά πεδία. Να δοθούν προτεραιότητες σε θέματα αιχμής της σημερινής πραγματικότητας όπως: • η σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον τόσο στη διαχείριση των φυσικών πόρων, παίρνοντας υπόψη τη φέρουσα ικανότητα των οικοσυστημάτων σε μία λογική βιώσιμης ανάπτυξης, όσο και στην προστασία του περιβάλλοντος και της οικολογικής ισορροπίας. • η αντιμετώπιση της ρύπανσης από οικιστικές, παραγωγικές και μεταφορικές δραστηριότητες, που υποβαθμίζει την ποιότητα της ζωής. • η κλιματική αλλαγή που σήμερα είτε λόγω περιοδικότητας είτε ως συνέπεια της χρήσης των ορυκτών καυσίμων ως κύριας ενεργειακής πηγής όχι μόνο υποβαθμίζει την ποιότητα της ζωής αλλά απειλεί την ίδια τη ζωή και όλες τις παραγωγικές και οικιστικές υποδομές. Στη χώρα μας όπως δείχνουν τα γεγονότα των τελευταίων ετών απειλούμεθα και θα συνεχίσουμε να απειλούμαστε ιδιαίτερα από τις δασικές πυρκαγιές (διεύρυνση της περιόδου, ένταση, συχνότητα) και από τις πλημμύρες. • η διαχείριση του τοπικού περιβάλλοντος από τους ενεργούς περιβαλλοντικά αυριανούς πολίτες με συμμετοχή της Σχολικής κοινότητας στις δράσεις της τοπικής κοινωνίας, χωρίς όμως να χαθεί η αντίληψη των παγκόσμιων και εθνικών περιβαλλοντικών προβλημάτων. • εννοείται ότι η υλοποίηση της εκπαίδευσης στην παραπάνω θεματολογία πρέπει να γίνει από εκπαιδευτικούς με σπουδές, γνώσεις και εμπειρία, που σχετίζονται με αυτήν. Πίσω από κάθε πτυχίο βρίσκεται πρόγραμμα σπουδών με συγκεκριμένο περιεχόμενο, ενώ τα θέματα των μεταπτυχιακών και διδακτορικών είναι επίσης σαφώς διακριτά. 5. Δομές όπως ΚΠΕ, ή ΚΕΠΑ ή ΚΕΑ πρέπει να στελεχωθούν με αριθμό εκπαιδευτικών ανάλογο με τον αριθμό των Σχολικών μονάδων της περιοχής στην οποία θα προσφέρουν τις υπηρεσίες τους και ανάλογα με τον αριθμό των Σχολικών προγραμμάτων (αυτά τα στοιχεία τα έχουν οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ενώ στοιχεία για το παραχθέν έργο των ΚΠΕ π.χ. κατά την τελευταία πενταετία έχει το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου). 6. Δεν νομίζω μεβάση τη σχολική πραγματικότητα ότι οι εκπαιδευτικοί των Σχολείων χρειάζονται Συμβουλευτική από Κέντρα ή Υπευθύνους προκειμένου να αναπτύξουν πολιτιστικές δράσεις και προγράμματα. Αντίθετα, στα Σχολεία μας υπάρχει το ανθρώπινο δυναμικό και η σχετική κουλτούρα και έχει αποδειχθεί ότι αυτός ο τομέας λειτουργεί αποτελεσματικά και δημιουργικά με αυτονομία. Αν το Υπουργείο Παιδείας κρίνει ότι οπωσδήποτε χρειάζονται Υπεύθυνοι συντονισμού πολιτιστικών θα μπορούσε να αξιοποιήσει τα χίλια και πλέον Πολιτιστικά Κέντρα που υπάρχουν σε όλη τη χώρα για συνεργασία των Σχολείων με τις τοπικές κοινωνίες. 7. Ο εκπαιδευτικός με τις σπουδές του, την επιμόρφωσή του και την εμπειρία του, είναι αυτός που πρέπει σε ένα Δημόσιο Εκπαιδευτικό Σύστημα να αναλάβει την εκπαίδευση των μαθητών. Αλλοίμονο αν αφήσουμε τη Δημόσια Δωρεάν Παιδεία στα χέρια Εταιρειών. Αν αφήσουμε το συντονισμό και την υλοποίηση της Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία μόνο σε ΜΚΟ, τότε με την ίδια λογική θα αφήσουμε τα Ελληνικά, τα Μαθηματικά, την Ιστορία, τη Φυσική κοκ. Οι Σχολικές κοινότητες πρέπει να συνεργάζονται με την κοινωνία των πολιτών και τις ΜΚΟ, αλλά ο συντονισμός και η κύρια ευθύνη να είναι έργο των εκπαιδευτικών που είναι Λειτουργοί του Δημοσίου Εκπαιδευτικού συστήματος. Έτσι προβλέπει και ο Νόμος και θα είναι περίεργο αν μια Κυβέρνηση προχωρήσει σε αντίθετη κατεύθυνση.