• Σχόλιο του χρήστη 'Μιχαλόπουλος Μιχάλης' | 30 Νοεμβρίου 2010, 14:32

    Κάποιοι από τους πρώτους σχολιαστές (Η. Ανδριανός: “η κατάθεση μηχανογραφικού έχει ορισμένο σκεπτικό”, Θ. Πιτσάβας: “η μεταφορά της κατάθεσης των μηχανογραφικών τον Μάρτιο είναι αλλαγή του συστήματος”, Ε. Γεροντέλη: “το μηχανογραφικό της ομάδας Α του ΕΠΑΛ δεν έχει σχέση μ’ αυτό του Γενικού Λυκείου”) δίνουν τη σωστή προσέγγιση στο πρόβλημα που τίθεται. Από τεχνοκρατική θεώρηση, η διαδικασία κατάθεσης του μηχανογραφικού είναι ένα αναπόσπαστο τμήμα του συστήματος εισαγωγής από το Λύκειο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Κάθε σύστημα που χρησιμοποιήθηκε έχει συγκεκριμένο σκεπτικό για το: @ ποια είναι τα προγράμματα σπουδών (“δέσμες”, “κατευθύνσεις”, “τομείς”), @ πως και σε ποια μαθήματα γίνονται εξετάσεις, @ ποια είναι η ομαδοποίηση των τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (“δέσμες”, “επιστημονικά πεδία”, “τμήματα ομάδων τεχνολογικών τομέων”). Σε σχέση με τη δυνατότητα επιλογής από τους μαθητές των τμημάτων της τριτοβάθμιας, το σκεπτικό του κάθε συστήματος μπορεί να είναι μονολιθικό (έχει τόσες ομάδες τμημάτων όσα και τα προγράμματα σπουδών πχ “δέσμες” και “τομείς”) ή ευέλικτο (έχει περισσότερες ομάδες τμημάτων από τα προγράμματα σπουδών πχ “κατευθύνσεις”). Στο σκεπτικό των μονολιθικών συστημάτων δεν είναι σημαντική η ημερομηνία υποβολής του μηχανογραφικού. Αντίθετα στο σκεπτικό των ευέλικτων συστημάτων η ημερομηνία υποβολής είναι σημαντικός παράγοντας για τη λήψη απόφασης από τον μαθητή. Από ψυχολογική θεώρηση, η μετάθεση της ημερομηνίας, ως απρόοπτο γεγονός, διαταράζει τον προγραμματισμό των μαθητών που είναι οι άμεσα ενδιαφερόμενοι, επιφέροντας πρόσθετο άγχος σ’ αυτούς, κάτι που γίνεται φανερό και με το πλήθος των σχολίων στα πλαίσια του διαλόγου. Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού δεν είναι μία απλή καταγραφή των επιθυμιών. Πέρα από την επιθυμία, κάποιοι μαθητές αποφασίζουν για να αποφύγουν ανεπιθύμητες εκβάσεις (πχ, να περάσουν σε τμήμα χωρίς καθορισμένα επαγγελματικά δικαιώματα) ή για να διασφαλίσουν περισσότερες πιθανότητες στην επιτυχία του στόχου τους (πχ, να περάσουν σε κάποιο από τα τμήματα που τους ενδιαφέρουν άμεσα). Για τους μαθητές που θ’ αποφασίσουν με βάση την επιθυμία τους η ημερομηνία υποβολής του μηχανογραφικού δεν έχει σημασία. Για τους υπόλοιπους η ημερομηνία υποβολής είναι σημαντικός παράγοντας για τη λήψη απόφασης στα πλαίσια του παρόντος συστήματος εισαγωγής. Για κάθε παράδειγμα σχετικά με τις επιλογές ενός μαθητή, οι άνθρωποι του ΣΕΠ μπορούμε ν’ αναφέρουμε ένα “αντιπαράδειγμα” με άλλον μαθητή. Αυτό δείχνει ακριβώς ότι η συμπλήρωση μηχανογραφικού είναι καθαρά προσωπική υπόθεση. Και τα πρόσωπα – πολίτες επιθυμούν να μη στερούνται τις δυνατότητες που τους παρέχουν οι νόμοι. Με βάση τα παραπάνω θεωρώ ότι δεν είναι προς τη σωστή κατεύθυνση η αλλαγή της περιόδου υποβολής μηχανογραφικού. Η παρούσα κουβέντα μπορεί να φανεί εποικοδομητική για το νέο σύστημα εισαγωγής που θα προτείνει το υπουργείο. Μιχαλόπουλος Μιχάλης Ειδικός πληροφόρησης ΚΕΣΥΠ Γρεβενών