• Σχόλιο του χρήστη 'Συλλογοι Αποφοιτων ΤΜΣ & ΤΜΕΤ' | 14 Μαΐου 2018, 01:51

    ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΤΩΝ ΑΕΙ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑΣ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΗ ΣΕ ΑΥΤΟ ΤΟΥ ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ Ως απόφοιτοι των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), του Ιονίου Πανεπιστημίου (ΙΠ), καθώς και του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ), υπογραμμίζουμε -για πολλοστή φορά- την αναγκαιότητα διόρθωσης των υφιστάμενων θεσμικών σφαλμάτων που ανέκυψαν στο άρθρο 29 παρ. 1 και 2 του Νόμου 4521/2018 (ΦΕΚ 4521/38Α'/02.03.2018) περί ενοποίησης των σε ισχύ μέχρι την δημοσίευση του παραπάνω νόμου εκπαιδευτικών κλάδων «Μουσικής» ΠΕ16.01 (ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ) και ΠΕ16.02 (ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΙ ΛΑΪΚΗΣ /ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ του ΤΕΙ ΗΠΕΙΡΟΥ). Δεδομένου ότι: Η ανορθολογική, αβάσιμη και παντελώς αναιτιολόγητη δια νόμου ενοποίηση των εν λόγω κλάδων σε έναν νέο ενιαίο εκπαιδευτικό κλάδο ΠΕ79.01 «ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ», προκαλεί ανεπίτρεπτη και απαράδεκτη εκ του νόμου εύνοια υπέρ των πτυχιούχων του τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής (ΤΛΠΜ) του ΤΕΙ Ηπείρου, που ανήκει στον Τεχνολογικό Τομέα των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ), εις βάρος όλων των πτυχιούχων των τεσσάρων πανεπιστημιακών Τμημάτων Μουσικής Επιστήμης που ανήκουν στον Πανεπιστημιακό Τομέα των ΑΕΙ, χωρίς να υπάρχει προς τούτο κανένα βάσιμο νομικό και επιστημονικό/ακαδημαϊκό έρεισμα. Ο αρμόδιος Υπουργός Παιδείας κ. Γαβρόγλου οφείλει να προβεί άμεσα στην απαιτούμενη διόρθωση του θεσμικού αυτού σφάλματος-ατοπήματος που αυθαίρετα εξομοιώνει τους πτυχιούχους του εν λόγω Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής με τους πτυχιούχους των τεσσάρων πανεπιστημιακών τμημάτων μουσικής επιστήμης, νομιμοποιώντας αδικαιολόγητα την υπεροχή επαγγελματικών δικαιωμάτων υπέρ των πρώτων και μόνο, και εγκαθιστώντας καθεστώς αδικίας σε βάρος των δεύτερων. Και τούτο διότι, οι απόφοιτοι του ΤΛΠΜ του ΤΕΙ Ηπείρου καλούνται να διδάξουν αντικείμενα που δεν γνωρίζουν γιατί δεν τα έχουν διδαχθεί στα πλαίσια των σπουδών τους καθώς δεν αποτελούν αντικείμενο των σπουδών τους σύμφωνα και με τον ιδρυτικό νόμο του ΤΛΠΜ του ΤΕΙ Ηπείρου (ΠΔ 200/06.09.1999) όπου ορίζεται ως μοναδικό αντικείμενο σπουδών η «Λαϊκή και Παραδοσιακή μουσική». Συγκεκριμένα, ενώ δίνεται η δυνατότητα αίτησης και κατόπιν πρόσληψης για τη διδασκαλία μαθημάτων στο πλαίσιο του γνωστικού τομέα «Λαϊκή και Παραδοσιακή μουσική» κατ’ αντιστοιχία της ειδικότητας που φέρει ο τίτλος σπουδών τους, όπως γινόταν από το 2006 βάσει του Ν. 3475/2006 (ΦΕΚ 146/Α/13.07.2006) και του ΠΔ 141/19.05.2003, παραδόξως δύνανται από φέτος να προσληφθούν ως αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί για να διδάξουν το μάθημα «Μουσική» στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. i. Το μάθημα της μουσικής αγωγής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια γενική εκπαίδευση βάσει των Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ), αφορά ένα σύνθετο αντικείμενο μουσικών γνώσεων που το μεγαλύτερο μέρος του μαθήματος δεν αναφέρεται στη λαϊκή και παραδοσιακή μουσική. (Αναλυτικά βλ. ΑΠΣ ΦΕΚ 304/Β/13.03.2003 σσ. 4070-4084). ii. Τα μαθήματα που εντάσσονται στον τομέα «Θεωρητικά Ευρωπαϊκής μουσικής» των Μουσικών Σχολείων είναι πλήρως αναντίστοιχα με το αντικείμενο και το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου!!! iii. Τα μαθήματα «Πιάνο», «Κοντραμπάσο», «Μπάσο ηλεκτρικό» «Βιολοντσέλο», «τρομπέτα», «κιθάρα ηλεκτρική» και «Σαξόφωνο (Άλτο-Βαρύτονο-Τενόρο)» σύμφωνα με τα αναθεωρημένα ΑΠΣ των Μουσικών Σχολείων (ΥΑ 203617/Δ2/11.12.2015, ΦΕΚ 2858/Β'/28.12.2015, σσ. 33881-33997) περιλαμβάνουν αποκλειστικά ρεπερτόριο ευρωπαϊκής κλασικής και σύγχρονης μουσικής και ουδεμία σχέση έχουν με την ελληνική λαϊκή και παραδοσιακή μουσική!!! Επιπλέον, εφόσον οι φοιτητές του ΤΛΠΜ του ΤΕΙ Ηπείρου εισάγονται στο συγκεκριμένο Τμήμα χωρίς ειδικές εξετάσεις και δεν έχουν υποστεί καμία διαδικασία ειδικής αξιολόγησης μουσικών γνώσεων στο πρώτο έτος σπουδών τους, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι γνωρίζουν τα θεμελιώδη στοιχεία της μουσικής (νότες στο πεντάγραμμο, αντίληψη κατεύθυνσης μιας στοιχειώδους μελωδία κ.α.) τα οποία είναι απαιτούμενα για τη διδασκαλία της μουσικής αγωγής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση και απολύτως αναγκαία για την διδασκαλία στα Μουσικά Σχολεία της χώρας. Χωρίς διασφαλισμένη προηγούμενη μουσική γνώση και πράξη, οι φοιτητές και απόφοιτοι του ΤΛΠΜ του ΤΕΙ Ηπείρου, μετά από τέσσερα χρόνια σπουδών, επιβαρύνονται αυτή τη στιγμή με καθήκοντα πέραν των δυνατοτήτων τους, αλλά και επιβραβεύονται σε βάθος χρόνου με επαγγελματικά δικαιώματα ανώτερα των φοιτητών των Τμημάτων Μουσικών Σπουδών (ΤΜΣ) του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ), του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), του Ιονίου Πανεπιστημίου (ΙΠ) και του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης (ΤΜΕΤ) του Πανεπιστημίου Μακεδονίας (ΠΑΜΑΚ), οι οποίοι εξετάστηκαν για την εισαγωγή τους στα αντίστοιχα Τμήματα, και παρουσιάζουν εξ αντικειμένου μεγαλύτερη εμπειρία και γνώση στα αντικείμενα που καλούνται να διδάξουν στα σχολεία. Τα προγράμματα σπουδών των τριών Τμημάτων Μουσικών Σπουδών (ΑΠΘ, ΕΚΠΑ, ΙΠ), καθώς και του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του ΠΑΜΑΚ (ΑΕΙ και τα τέσσερα) έχουν κοινούς μουσικολογικούς και καλλιτεχνικούς άξονες που καλύπτουν επιστημονικούς, καλλιτεχνικούς και μουσικοπαιδαγωγικούς τομείς της Μουσικής. Βάσει των προγραμμάτων σπουδών τους οι απόφοιτοι των προαναφερθέντων τεσσάρων τμημάτων μουσικής (του παλαιού κλάδου ΠΕ16.01) έχουν επαρκή και ολοκληρωμένη κατάρτιση, ώστε να ανταπεξέρχονται πλήρως στη διδασκαλία της Μουσικής στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια γενική εκπαίδευση και στα Μουσικά Σχολεία για τα μαθήματα «Θεωρία ευρωπαϊκής μουσικής», «Σολφέζ», «Ιστορία μουσικής», «Χορωδία», «Μορφολογία μουσικής», «Κριτική μουσική ακρόαση», «Αρμονία», «Ανάπτυξη μουσικών ακουστικών ικανοτήτων». Αντιθέτως, το πρόγραμμα σπουδών, οι κατευθύνσεις και ο ευρύτερος στρατηγικός σχεδιασμός του ΤΛΠΜ του ΤΕΙ Ηπείρου διαφέρουν ριζικά. (Αναλυτικά βλ. ΦΕΚ 2858/Β'/28.12.2015: σσ. 33742-33822, 33823-33880, 34092-34125, 34237-34295, 34297-34327, 34352-34362, 34385-34390 από το οποίο προκύπτουν οι απαιτούμενες προδιαγραφές για τη διδασκαλία των μαθημάτων που εντάσσονται στη μουσική ειδίκευση των Μουσικών Σχολείων «Θεωρητικά Ευρωπαϊκής Μουσικής»). Συγκρίνοντας το περιεχόμενο των προγραμμάτων σπουδών, η απαίτηση διδασκαλίας των συγκεκριμένων μαθημάτων από τους αποφοίτους του ΤΛΠΜ του ΤΕΙ Ηπείρου προκύπτει εξαιρετικά προβληματική. Συνεπώς η εξομοίωση αυτή των εκπαιδευτικών κλάδων μουσικής ΠΕ16.01 και ΠΕ16.02 σε ΠΕ79.01 απαξιώνει κατ’ επίφαση νόμου τις Πανεπιστημιακές Σπουδές αναστέλλοντας την αξιοκρατική λειτουργία της Δημόσιας Μουσικής Παιδείας και την διαφάνεια των πάσης φύσεων συναφών διαδικασιών. Σχετικά με την νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΠΠΕΘ για την αναδιάρθρωση του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων με την απορρόφηση σε αυτό του ΤΕΙ Ηπείρου, στο άρθρο 3 παρ. 1, ε. του Σχεδίου Νόμου, προβλέπεται η ίδρυση Τμήματος Μουσικών Σπουδών με έδρα την πόλη της Άρτας το οποίο θα εντάσσεται στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Ως προς την προτεινόμενη με το παραπάνω άρθρο αναβάθμιση και μετονομασία του Τμήματος Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του ΤΕΙ Ηπείρου που έχει έδρα την Άρτα, σε νεοϊδρυθέν Τμήμα Μουσικών Σπουδών και εντασσόμενο στη Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (όπως εμμέσως πλην σαφώς γίνεται αντιληπτό από την διατύπωση της παρ. 1, ε. του άρθρου 3), το αρμόδιο Υπουργείο θα πρέπει να διευκρινίσει απαραίτητα, ότι: Η ίδρυση του νέου αυτού Τμήματος Μουσικών Σπουδών στο οποίο κατά τα φαινόμενα εντάσσεται το ΤΛΠΜ του ΤΕΙ Ηπείρου, δεν συνεπάγεται αυτόματης και αυτοδίκαιης εξομοίωσης και εξίσωσης των επαγγελματικών δικαιωμάτων των πτυχιούχων του ΤΛΠΜ με αυτά των πτυχιούχων των λειτουργούντων Πανεπιστημιακών Τμημάτων (για τους λόγους που αναφέρονται αναλυτικά παραπάνω), καθώς κάτι τέτοιο έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τις έννοιες της ισονομίας και της αξιοκρατικής λειτουργίας των θεσμών καθώς και με την έννοια του δικαίου ως ίσου κανόνα έναντι όλων. Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου “Μάριος Μαυροειδής” Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Μουσικών Σπουδών Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Σύλλογος Αποφοίτων Τμήματος Μουσικών Σπουδών Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών Απόφοιτοι Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης Πανεπιστημίου Μακεδονίας Σύλλογος Φοιτητών Τμήματος Μουσικών Σπουδών Ιονίου Πανεπιστημίου