• Σχόλιο του χρήστη 'Καραστεργίου Σωτήριος' | 5 Οκτωβρίου 2018, 14:57

    Το Υπουργείο Παιδείας έθεσε σε δημόσια διαβούλευση το Σχέδιο Νόμου «Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Παλλημνιακό Ταμείο και άλλες διατάξεις». Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, καταργούνται τα Τμήματα α) Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου – Επίπλου (ΣΤΕΞ), και β) Δασοπονίας και Διαχείρισης Φυσικού Περιβάλλοντος και δημιουργείται το Τμήμα «Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού» το οποίο θα είναι 5ετούς διάρκειας. Το νέο Τμήμα Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά: Γνωστικά αντικείμενα Τα γνωστικά αντικείμενα που πρεσβεύει ο τίτλος του νέου Τμήματος «Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού» είναι: Α) όλα τα γνωστικά αντικείμενα που εμπεριέχει ο όρος ‘Δασολογία’, δηλ. Υλοχρηστική, Δασικά Τεχνολογία, Δασικοί Βοσκότοποι, Λιβαδική Οικολογία, Άγρια Πανίδα, Ιχθυοπονία Γλυκέων Υδάτων, Διευθετήσεις Ορεινών Υδάτων, Τοπογραφίας, Δασικής Βιομετρίας, Δασικής Διαχειριστικής και Τηλεπισκόποησης, Δασικής Οικονομικής, Δασικής Πολιτικής, Δασικής Αναψυχής, Περιβαλλοντικής Αγωγής, Δασικής Κοινωνιολογίας, Δασικής Βοτανικής, Δασικής Γενετικής, Βελτίωσης Δασοπονικών Ειδών, Δασοκομίας, Δασικών Πυρκαγιών, Δασικής Εντομολογίας, Δασικής Εδαφολογίας, Δασικής Πληροφορικής, Β) Όλα τα γνωστικά αντικείμενα που εμπεριέχει ο όρος ‘Επιστημών Ξύλου’, δηλ. Επιστήμη Ξύλου και Τεχνολογία Ξύλου, Γ) Όλα τα γνωστικά αντικείμενα που εμπεριέχει ο όρος ‘Σχεδιασμός’. Ο μη προσδιορισμός του ‘Σχεδιασμού’ παραπέμπει σε οποιοδήποτε γνωστικό αντικείμενο το οποίο εμπεριέχει τον όρο σχεδιασμό, όπως π.χ. Σχεδιασμός Οικοσυστήματος, Σχεδιασμός Κτιρίων, Σχεδιασμός Λιβαδικών Οικοσυστημάτων, Σχεδιασμός Οδικού Δικτύου, κλπ. Από τα ανωτέρω προκύπτουν τα ακόλουθα: • Το προτεινόμενο στο σχέδιο νόμου Τμήμα «Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού» εμπεριέχει στο προφίλ μια πλειάδα γνωστικών αντικειμένων από τα οποία τα περισσότερα είναι σαφή και παραπέμπουν στη Δασολογική Επιστήμη, δηλ. αποτελούν προέκταση του υφιστάμενου Τμήματος Δασοπονίας. • Το προτεινόμενο στο σχέδιο νόμου Τμήμα «Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού» εμπεριέχει στο προφίλ του τα γνωστικά αντικείμενα της Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ξύλου που εμπεριέχονται στο υφιστάμενο Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου – Επίπλου. • Το προτεινόμενο στο σχέδιο νόμου Τμήμα «Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού» δεν εμπεριέχει στο προφίλ του το γνωστικό αντικείμενο του ‘Σχεδιασμού Επίπλου’ που εμπεριέχεται στο Υφιστάμενο Τμήμα Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου – Επίπλου’. Η λέξη ‘Σχεδιασμός’ δεν παραπέμπει σε κάτι συγκεκριμένο. Συμπέρασμα: Το νέο Τμήμα συγχωνεύει το Υφιστάμενο Τμήμα Δασοπονίας με ένα κομμάτι του υφιστάμενου Τμήματος Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Ξύλου – Επίπλου. Δεν υφίσταται λοιπόν συγχώνευση των δύο Τμημάτων. Το νέο Τμήμα δεν εμπεριέχει στο προφίλ του τον ‘Σχεδιασμό Επίπλου ή γενικότερα Προϊόντων’ Επαγγελματικά δικαιώματα Στους φοιτητές του νέου Τμήματος θα πρέπει να δοθούν επαγγελματικά δικαιώματα. Με βάση τον προτεινόμενο τίτλο στα επαγγελματικά δικαιώματα θα εμπεριέχονται: Α) αυτά του Δασολόγου Β) αυτά του Επιστήμονα – Τεχνολόγου Ξύλου Δε θα εμπεριέχονται αυτά του σχεδιαστή επίπλου ή άλλων κατασκευών. Συμπέρασμα: Το νέο Τμήμα θα παρέχει επαγγελματικά δικαιώματα στα οποία δεν θα εμπεριέχονται αυτά που υπάρχουν σήμερα και αποδίδονται στους αποφοίτους του ΣΤΕΞ. Δεν υφίσταται λοιπόν συγχώνευση των δύο Τμημάτων, αλλά μερικά απορρόφηση ενός τμήματος του σημερινού ΣΤΕΞ (Επιστήμη ξύλου). Πρόγραμμα σπουδών: Οι φοιτητές του ΣΤΕΞ και της Δασοπονίας για να πάρουν σήμερα πτυχίο θα πρέπει να διδαχθούν επιτυχώς από 39 μαθήματα. Στο νέο Τμήμα τα μαθήματα τα οποία θα πρέπει να διδαχθεί ο φοιτητής θα είναι περίπου 55-60. Για να πραγματοποιηθεί αυτό θα πρέπει να εξαιρεθούν πάνω από 10 μαθήματα που διδάσκονται σήμερα Συμπέρασμα: θα πρέπει να αφαιρεθούν μαθήματα που διδάσκονται σήμερα με αποτέλεσμα στο προφίλ των αποφοίτων του νέου Τμήματος, θα εμπεριέχεται ένα μόνο μέρος του σημερινού προφίλ των αποφοίτων του ΣΤΕΞ. Επαγγελματικά αποκατάσταση Υπάρχουν σήμερα 4 Δασολογίες από τις οποίες οι απόφοιτοί τους πολύ δύσκολα αποκαθίστανται επαγγελματικά. Οι απόφοιτοι του νέου Τμήματος θα ενταχθούν σε αυτή τη δεξαμενή των πτυχιούχων «ανέργων». Οι σημερινοί απόφοιτοι του Τμήματος ΣΤΕΞ έχουν μεγάλη επαγγελματική αποκατάσταση (η σύνδεση του τωρινού Τμήματος ΣΤΕΞ με την κοινωνία είναι πολύ μεγάλη). Η προτεινόμενη κατάργηση του Τμήματος ΣΤΕΞ και η εν μέρει ένταξή του στο νέο Τμήμα, θα αποτελέσει αποτρεπτικό παράγοντα για τους φοιτητές που θέλουν να σπουδάσουν τον σχεδιασμό επίπλου ή αντικειμένου και να αποκατασταθούν επαγγελματικά. Συμπέρασμα: Ένας φοιτητής που θέλει να σπουδάσει σχεδιασμό (design) επίπλου ή αντικειμένου δε θα έρθει σε ένα Τμήμα 5ετούς διάρκειας (το οποίο θα διδάσκει τη δασική επιστήμη), διότι δε θα έχει και επαγγελματική αποκατάσταση. Τέλος, δεν πραγματοποιήθηκε κάποια μελέτη σκοπιμότητας δημιουργίας του νέου Τμήματος «Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού». Με βάση τα ανωτέρω απορρίπτω τη δημιουργία του Τμήματος «Δασολογίας, Επιστημών Ξύλου και Σχεδιασμού». Σ. Καραστεργίου