• Σχόλιο του χρήστη 'Εθνική Ομοσπονδία Τυφλών' | 17 Δεκεμβρίου 2019, 16:07

    Ένα από τα κριτήρια αξιολόγησης των Α.Ε.Ι. θα πρέπει να είναι η προσβασιμότητα των φοιτητών με οπτική αναπηρία, φυσική, ψηφιακή κλπ., στις δομές, στις υπηρεσίες, στις ιστοσελίδες και στις βιβλιοθήκες τους. Στη συνέχεια παραθέτουμε σειρά προτάσεων που εξειδικεύουν την προσβασιμότητα και διευκολύνουν τη φοίτηση ατόμων με προβλήματα όρασης σε προπτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο. Επίσης, δεδομένου ότι στο σχέδιο νόμου συμπεριλαμβάνονται και άλλες διατάξεις που αφορούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση χωρίς να αφορούν αποκλειστικά τη δομή και λειτουργία της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης ζητούμε να περιληφθούν και διατάξεις που αφορούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση και οι οποίες επιβάλλεται να νομοθετηθούν άμεσα: 1) Δημιουργία στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) Διεύθυνσης Ειδικής Εκπαίδευσης. 2) Δημιουργία γραφείων υποδοχής αναπήρων φοιτητών στα Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. της Χώρας, τα οποία θα αναλαμβάνουν τη στήριξη του φοιτητή από την εγγραφή μέχρι την αποφοίτησή του σε όλους τους τομείς, φυσική και ηλεκτρονική προσβασιμότητα, παροχή συγγραμμάτων, επικοινωνία με τους καθηγητές, εφοδιασμό των διανεμόμενων σημειώσεων σε προσβάσιμη μορφή κ.λπ. 3) Παροχή δωρεάν κατάλληλου τεχνολογικού εξοπλισμού για τυφλούς και με προβλήματα όρασης σπουδαστές και φοιτητές, συμπεριλαμβανομένων υποχρεωτικά laptop και λογισμικού ανάγνωσης οθόνης. 4) Δωρεάν χορήγηση συγγραμμάτων σε ψηφιακή μορφή Daisy ή άλλη προσβάσιμη μορφή, σύμφωνα με τις ανάγκες του κάθε φοιτητή ή σπουδαστή με οπτική αναπηρία. Επειδή η συνθετική φωνή στην ελληνική γλώσσα δεν έχει χρηματοδοτηθεί ώστε να φτάσει στα επίπεδα ανταγωνισμού της φυσικής φωνής, καθώς και της ορθής ανάγνωσης ξενόγλωσσων λέξεων και ονομάτων μέσα σε ελληνικό κείμενο, η μορφή αυτή δεν προτιμάται εκτός εάν ο μαθητής δηλώσει ρητά ότι εξυπηρετείται με το μορφότυπο αυτό βιβλίου. 5) Πρόβλεψη για φυσική και ψηφιακή προσβασιμότητα των τυφλών και με χαμηλή όραση φοιτητών και σπουδαστών στους χώρους διδασκαλίας, στις βιβλιοθήκες και στις ιστοσελίδες των Α.Ε.Ι. και Τ.Ε.Ι. 6) Με υπουργική απόφαση που θα δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, κατόπιν εισήγησης του ΙΕΠ θα καθοριστούν οι όροι και οι προϋποθέσεις με τις οποίες θα διενεργούνται οι προφορικές εξετάσεις ΑΕΙ και ΤΕΙ. Η διάρκεια του χρόνου εξέτασης στις εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να προσαυξάνεται κατά 50% για τους τυφλούς ή με πρόβλημα όρασης φοιτητές. Επίσης, τον τρόπο εξέτασης σε γραφή Braille ή με τη χρήση Η/Υ ή προφορικά, θα πρέπει να τον επιλέγει ο τυφλός φοιτητής, ο οποίος γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα τις δυνατότητές του, ώστε να έχει την καλύτερη δυνατή επίδοση. 7) Συμπλήρωση από τα άτομα με αναπηρία που εισάγονται με ποσοστό 5% στα Τ.Ε.Ι. και Α.Ε.Ι. του αναγκαίου μηχανογραφικού την ίδια ακριβώς χρονική περίοδο με τους λοιπούς υποψήφιους, σε φόρμα απόλυτα προσβάσιμη για άτομα με προβλήματα όρασης, ώστε να μη χάνεται άδικα το πρώτο εξάμηνο των σπουδών και σε καμία περίπτωση να μην επαναληφθεί το επαίσχυντο φαινόμενο αποκλεισμού υποψηφίων με αναπηρία από την εισαγωγή σε Τ.Ε.Ι. και Α.Ε.Ι. της Χώρας, όπως συνέβη άλλες χρονιές. 8) Σχετικά με τις μετεγγραφές, πρόβλεψη για την περίπτωση των φοιτητών με προβλήματα όρασης οι οποίοι, ενώ εισήχθησαν μέσω εισαγωγικών εξετάσεων σε σχολές Α.Ε.Ι και Τ.Ε.Ι., βάσει πιστοποίησης της αναπηρίας από αρμόδιο ΚΕΠΑ, απέκτησαν οπτική αναπηρία κατά τη διάρκεια της φοίτησης τους. Οι ως άνω να μετεγγράφονται χωρίς άλλα κριτήρια στο κοντινότερο του τόπου κατοικίας τους σχετικό Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. Επιπλέον, πρόβλεψη για τους φοιτητές που ο ένας ή και οι δύο γονείς τους αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω να μετεγγράφονται ομοίως χωρίς άλλα κριτήρια στο κοντινότερο του τόπου κατοικίας τους σχετικό Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι. προκειμένου να είναι σε θέση να βοηθούν τους γονείς τους στην καθημερινότητά τους. 9) Ένταξη στα τμήματα ψυχολογίας των Α.Ε.Ι. της χώρας υποχρεωτικών μαθημάτων για την ψυχολογία των ατόμων με αναπηρία και δημιουργία μεταπτυχιακού τμήματος με το ως άνω αντικείμενο με σκοπό την περαιτέρω εξειδίκευση. 10) Ένταξη στα προπτυχιακά προγράμματα των Παιδαγωγικών Σχολών και των Σχολών Προσχολικής Αγωγής μαθημάτων για τη διδασκαλία μαθητών με αναπηρία. 11) Δημιουργία δωρεάν μεταπτυχιακού τμήματος σε Α.Ε.Ι. για την μετεκπαίδευση παιδαγωγών, με παροχή εξειδίκευσης σε μία μόνο αναπηρία, ώστε η εξειδίκευση να είναι στοχευμένη και η παρεχόμενη συνδιδασκαλία να καταστεί απολύτως επαρκής για κάθε διαφορετική κατηγορία φοιτητή με αναπηρία ή τροποποίηση των προγραμμάτων σπουδών των παιδαγωγικών τμημάτων ειδικής αγωγής, ώστε οι φοιτητές από το τρίτο έτος να εξειδικεύονται στην εκπαίδευση μίας και μόνο συγκεκριμένης αναπηρίας. 12) Ουσιαστική πρόβλεψη με τη δημιουργία μεταπτυχιακού προγράμματος σπουδών για την εξειδίκευση πτυχιούχων στην ειδικότητα ΠΕ 31 Κινητικότητας, Προσανατολισμού και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης και πρόβλεψη πρόσληψης εκπαιδευτικών της κατηγορίας αυτής από το Υπουργείο Παιδείας για τη στήριξη των τυφλών μαθητών και φοιτητών, από την πρώιμη παρέμβαση μέχρι την τριτοβάθμια εκπαίδευση, καθώς και στα ΚΕΣΥ. 13) Ως προς την τοποθέτηση εκπαιδευτικών Α.με.Α. με ποσοστό 67% και άνω να προβλεφθεί κατ’ εξαίρεση μοριοδότησή τους με κοινωνικά κριτήρια κατά την πρόσληψή τους σε ΣΜΕΕ, καθώς και κατά προτεραιότητα πρόσληψη στα σχολεία Γενικής Εκπαίδευσης σε ποσοστό 10%. Το ίδιο να ισχύσει και για τους διορισμούς του Ε.Ε.Π. 14) Πρόβλεψη για μειωμένα δίδακτρα στους τυφλούς φοιτητές και φοιτητές με πρόβλημα όρασης στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών, καθώς και πρόβλεψη αυξημένου ορίου εισοδήματος για τη λήψη τυχόν υποτροφίας, δεδομένου ότι κατά την εκπόνηση μεταπτυχιακών και διδακτορικών διατριβών χρήζουν της βοηθείας τρίτου προσώπου, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ερευνητικό έργο.