• Σχόλιο του χρήστη 'Χριστόφορος Δ. Ζαφείρης' | 22 Απριλίου 2020, 22:14

    Προτείνεται η παραμονή του μαθήματος της Κοινωνιολογίας ως υποχρεωτικά εξεταζόμενο για τις Πανελλήνιες εξετάσεις στην Ομάδα Ανθρωπιστικών σπουδών. Η κατάργηση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας, όχι μόνο από πανελλαδικώς εξεταζόμενο, αλλά από την τάξη της Γ’ Λυκείου κινείται στη λάθος κατεύθυνση. Διότι: 1. Σύμφωνα με τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ (τους οποίους οφείλει να ακολουθήσει και η Ελλάδα και να πετύχει), η παροχή ποιοτικής εκπαίδευσης είναι βασικό θεμέλιο για όλα τα Κράτη (Στόχος 4). Αναλύοντας το συγκεκριμένο στόχο, και βλέποντας τον Υπο-Στόχο 4.7, πρέπει τα Κράτη να εξασφαλίσουν ότι οι μαθητές θα αποκτήσουν τη γνώση και τις ικανότητες για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης, ανθρωπίνων δικαιωμάτων, έμφυλη ισότητα, την προώθηση μίας κουλτούρας ειρήνης και τα ιδεώδη της πολιτισμικής ποικιλομορφίας. Για την επίτευξη του Στόχου 4, θα έπρεπε να ενισχύονται οι κοινωνικές επιστήμες, όχι να καταργούνται από την Ομάδα Ανθρωπιστικών Σπουδών. 2. Οι γνώσεις που παρέχονται στα μαθήματα κοινωνικών επιστημών, και συγκεκριμένα της κοινωνιολογίας, είναι απαραίτητες για έναν μαθητή της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών. Η πλειοψηφία των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων που μπορούν να εισαχθούν ως φοιτητές Γ’Βαθμιας Εκπαίδευσης έχουν μαθήματα κοινωνιολογίας. Συγκεκριμένα, στη Νομική υπάρχει η “Κοινωνιολογία του Δικαίου”. Στα Παιδαγωγικά/Νηπιαγωγών/Ιστορικά-Αρχαιολογικά υπάρχει η “Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης”. Στα Τμήματα του Παντείου Πανεπιστημίου, η κοινωνιολογία αποτελεί βάση των πρώτων ετών (θα μπορούσαμε να αναφερθούμε στην παρουσία του αντικειμένου και σε άλλες σχολές, όπως η Ιατρική, αλλά δεν είναι το ζήτημά μας επί της παρούσης). Επίσης, ας μη ξεχνάμε ότι ο Ντυρκέμ (ένας από τους θεμελιωτές της Κοινωνιολογίας) έκανε σαφές ότι η εκπαίδευση είναι άμεσα συνδεδεμένη με την κοινωνιολογία. Συγκεκριμένα, θεωρούσε ότι η γνώση των κοινωνικών διαδράσεων είναι κλειδί για την κοινωνική ανάπτυξη. Αυτό, επειδή η γνώση των κοινωνικών φαινομένων και του κοινωνικού περιβάλλοντος επιτρέπουν στο άτομο να μάθει, σεβαστεί και να κατανοήσει τον περίγυρό του. Η κατανόηση αυτή δημιουργεί στα άτομα την αίσθηση της κοινωνικής συνοχής και της κοινωνικής αλληλοεξάρτησης των ατόμων, δημιουργώντας πιο ισχυρούς δεσμούς. Πρώτο συμπέρασμα: μόνο μέσα από την κατανόηση των κοινωνικών θεσμών και δομών μπορείς και θέλεις να συμμετέχεις πιο ενεργά σε αυτούς για το κοινό καλό. Τέλος, η κατανόηση, αναγνώριση και προβληματισμός γύρω από κοινωνικά προβλήματα και φαινόμενα είναι ένας από τους κύριους στόχους μίας ολιστικής διαπαιδαγώγησης. Ο Claude Bastien σημειώνει ότι η γνωστική εξέλιξη προϋποθέτει να μπορούμε να τοποθετήσουμε γνώσεις και πληροφορίες στο ευρύτερο κοινωνικό πλαίσιο. O Francois Recanati αναφέρει, από την άλλη, ότι η γενική ευφυϊα (general intelligence) ταυτίζεται με τη γνώση για τον κόσμο, και αυτή η ευφυϊα είναι άμεσα συνυφασμένη με την περιέργεια - ένα έμφυτο χαρακτηριστικό των παιδιών και εφήβων. Συνειδητοποιούμε, λοιπόν, ότι για να μπορούμε να μιλήσουμε για ένα εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο ως στόχο έχει την κοινωνικο-οικονομική, πολιτική και πολιτισμική ανάπτυξη, η κοινωνιολογία είναι επιστήμη-κλειδί. Είναι αυτός ο κλάδος που μπορεί να βοηθήσει τόσο στην οργάνωση της γνώσης και των πληροφοριών που απορροφούν τα παιδιά, αλλά και στην πλαισίωση της περιέργειας με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι εύφορη προς το κοινωνικό σύνολο, την κοινωνική συνοχή και την εξάλειψη βίαιων αντι-κοινωνικών συμπεριφορών, που βασίζονται στη μη κατανόηση και αναγνώριση της κοινωνικής πραγματικότητας. Συμπερασματικά: Είναι σαφές ότι οι διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας μας, η ανάγκη γνωστικής συσχέτισης της Ομάδας Ανθρωπιστικών Σπουδών, και οι ευρύτερες φιλοσοφικές-πολιτικές συζητήσεις κάνουν ξεκάθαρη τη σημασία της κοινωνιολογίας ως εξεταζόμενο μάθημα Πανελλαδικώς από τους μαθητές της Γ'Λυκείου που ανήκουν στη συγκεκριμένη Ομάδα.