• Σχόλιο του χρήστη 'ΡΟΜΠΟΤΗ ΕΛΕΝΗ' | 23 Απριλίου 2020, 15:49

    Το υπό διαβούλευση ν/σ κινείται σε θετική κατεύθυνση σχετικά με τα Πρότυπα (ΠΣ) και Πειραματικά Σχολεία (ΠΕΙΣ) Διαφωνώ, όμως, με τη μετατροπή ΠΕΙΣ σε ΠΣ και την ταυτόχρονη αποσύνδεσή τους από τα σχολεία της προηγούμενης βαθμίδας, με την οποία ήταν διασυνδεδεμένα. Την ίδια στιγμή, χωρίς καμία τεκμηρίωση, πειραματικά δημοτικά διασυνδέονται με πειραματικά γυμνάσια και πετυχαίνουν την απρόσκοπτη συνέχιση της φοίτησης των παιδιών σε ΠΕΙΣ της επόμενης βαθμίδας. Από την άλλη μεριά, γονείς που επέλεξαν τα παιδιά τους να φοιτήσουν σε διασυνδεδεμένα σχολεία, θεωρώντας ότι σε αυτά θα ολοκληρώσουν και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, βλέπουν τον σχεδιασμό τους να ανατρέπεται και τα δικαιώματα των παιδιών τους για σταθερό και ομαλό διδακτικό βίο να ακυρώνονται. Ένα τέτοιο Σχολείο είναι το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ). Πρόκειται για την ιστορικότερη πειραματική δομή της χώρας, με περισσότερα από ενενήντα χρόνια πορεία. Από ιδρύσεώς του λειτουργούν ενιαία και στον ίδιο χώρο Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο. Με το παρόν ν/σ Γυμνάσιο και Λύκειο γίνονται Πρότυπα, ενώ το Δημοτικό αποσυνδέεται από τα άλλα δύο. Οι μαθητές\-τριες που φοιτούν σε αυτό μετά από θεσμοθετημένη κλήρωση που λαμβάνει χώρα στην Α΄Δημοτικού, "βλέπουν την πόρτα της εξόδου" και καλούνται αιφνιδιαστικά να αλλάξουν παιδαγωγικό περιβάλλον, με όποιες συνέπειες μπορεί να έχει αυτή η 'βίαιη" αλλαγή στην ψυχολογία και τη μαθησιακή τους εξέλιξη. Αξίζει να σημειωθεί ότι όλα τα προηγούμενα χρόνια τα παιδία αυτά και οι οικογένειες τους έχουν διαθέσει αρκετό χρόνο και κόπο και έχουν αναλάβει δυσβάστακτα έξοδα μεταφοράς - αφού μιλάμε για ένα διατοπικό σχολείο - προκειμένου να τύχουν μιας πειραματικής εκπαίδευσης, η οποία ξεκινά από το Δημοτικό και ολοκληρώνεται στο Λύκειο. Φανταστείτε ένα παιχνίδι στο οποίο οι όροι αλλάζουν ξαφνικά και κατά το δοκούν (όχι από τα παιδιά) αφού αυτό έχει ξεκινήσει. Πολλώ μάλλον, όταν μιλάμε για θέματα Παιδείας και Παιδαγωγικής. Αναρωτιέμαι: στην περίπτωση αυτή δεν έχει ισχύ η αρχή της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του πολίτη στο κράτος; Βασικότατος, επίσης, λόγος για τον οποίο πρέπει να συνεχιστεί η διασύνδεση των Σχολείων του ΠΣΠΑ και η απευθείας εισαγωγή των μαθητών/-τριών του στις επόμενες βαθμίδες του είναι ότι: το Δημοτικό του ΠΣΠΑ είναι ένα από τα ελάχιστα - εάν όχι το μοναδικό Πειραματικό της χώρας - το οποίο «αντιστεκόμενο» στην προσπάθεια απαξίωσης των Πειραματικών Σχολείων τα τελευταία χρόνια, υλοποιεί μία πιλοτική, ψηφιακή μέθοδο διδασκαλίας, χρησιμοποιώντας νέο εκπαιδευτικό υλικό, έντυπο και ψηφιακό, νέα διδακτικά εργαλεία, και δοκιμάζοντας καινοτόμες διδακτικές πρακτικές. Η διδασκαλία των μαθημάτων σε αυτό γίνεται με συστηματική χρήση των νέων τεχνολογιών (οι μαθητές και οι μαθήτριες έχουν τα προσωπικά τους tablet, με τα οποία γίνεται το μεγαλύτερο μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.) Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι είναι το πρώτο Δημοτικό Σχολείο της χώρας που στην παρούσα κρίση υλοποίησε, αμέσως μόλις έκλεισαν τα σχολεία, προγράμματα σύγχρονης και ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.) Είναι ΛΑΘΟΣ και αντίκειται στους σκοπούς του παρόντος ν/σ για τα ΠΣ και ΠΕΙΣ, όπως αυτοί περιγράφονται στην εισηγητική έκθεση, να μη διερευνηθούν οι επιπτώσεις αυτής της πρωτοποριακής για τη δημόσια εκπαίδευση μεθόδου, επειδή οι μαθητές/-τριες που την εφαρμόζουν θα διασπαρούν σε διαφορετικές σχολικές μονάδες. Από τα παραπάνω καθίσταται σαφές ότι: η διασφάλιση του ενιαίου χαρακτήρα του ΠΣΠΑ (Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο) και η απευθείας εισαγωγή όσων φοιτούν σήμερα σε αυτό στις επόμενες βαθμίδες μου, συμβάλλει καθοριστικά στους σκοπούς των ΠΣ και ΠΕΙΣ, όπως αυτοί ορίζονται στην αιτιολογική έκθεση (συνοπτική παρουσίαση κεφαλαίου για ΠΣ και ΠΕΙΣ, άρθρα 10 και 12.) Προτείνω να διατηρηθεί ο ενιαίος χαρακτήρας του ΠΣΠΑ. Οι τρεις βαθμίδες του να παραμείνουν διασυνδεδεμένες, ανεξαρτήτως εάν το Γυμνάσιο και το Λύκειο γίνουν πρότυπα ή όχι και οι μαθητές/-τριες που φοιτούν, μέχρι σήμερα, σε αυτό να εισάγονται απευθείας στην επόμενη βαθμίδα (Γυμνάσιο, Λύκειο). Άλλωστε, οι μαθητές που εισάγονται στο Γυμνάσιο του ΠΣΠΑ είναι διπλάσιοι από αυτούς που φοιτούν στην έκτη δημοτικού. Επομένως είναι εφικτό αυτοί που φοιτούν στο 6/θεσιο Δημοτικό να εισάγονται απευθείας στην Α΄ Γυμνασίου και οι υπόλοιπες θέσεις να καλύπτονται με εξετάσεις. Σε περίπτωση που για οποιονδήποτε λόγο θεωρείτε αδύνατη την υλοποίηση της παραπάνω πρότασης, προτείνω τη διασύνδεση του 6/θέσιου Δημοτικού ΠΣΠΑ με ένα Πειραματικό Γυμνάσια της Αθήνας, όπως ακριβώς προβλέπει - ΚΑΙ ΚΑΛΩΣ ΠΡΟΒΛΕΠΕΙ- το παρόν ν/σ για άλλα πειραματικά Δημοτικά (βλέπε Μαράσλειο.) Η άρση της παραπάνω αδικίας με τον βέλτιστο δυνατό τρόπο (τροποποίηση του άρθρου 56 παρ. 10 ή του άρθρου 13 παρ. 2 και παρ.5) είναι επιβεβλημένη πρωτίστως για λόγους παιδαγωγικούς αλλά και για λόγους ισονομίας. Την επιτάσσουν η διασφάλιση ήρεμου παιδαγωγικού κλίματος για τα παιδιά μας, αλλά και οι αρχές της συνέχειας του κράτους και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης, τις οποίες, άλλωστε, διαρκώς επικαλείται η παρούσα Κυβέρνηση.