• Σχόλιο του χρήστη 'Σοφία' | 23 Απριλίου 2020, 17:01

    Θα ήθελα να καταθέσω την προσωπική μου εμπειρία από την εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων κατά τη σχολική χρονιά 2013-2014. Είχα την τύχη να διδάσκω σε μαθητές της Α' Λυκείου με πολλά ενδιαφέροντα και προβληματισμούς. Συχνά συζητούσαμε για διάφορα ζητήματα σχετικά με την αρχαία ιστορία, αφιερώναμε χρόνο για προβολή οπτικοακουστικού υλικού και γενικότερα προσεγγίζαμε το μάθημα σφαιρικά και κριτικά. Δυστυχώς, όμως, από τη στιγμή που ανακοινώθηκε επισήμως η εξεταστέα ύλη τα πράγματα άλλαξαν. Υπήρχε μια διαρκής πίεση να ολοκληρωθεί η ύλη πάση θυσία, η ίδια πίεση που βιώναμε και με τους μαθητές της Γ' Λυκείου. Δεν υπήρχε χρόνος για συζήτηση ή επίλυση αποριών, ούτε ακόμα και για την επεξεργασία ιστορικών πηγών, πράγμα απαραίτητο στη διδασκαλία της Ιστορίας. Τελικά, η ύλη "βγήκε" οριακά, αλλά εντελώς επιφανειακά. Στην ουσία τα παιδιά μπήκαν σε μια διαδικασία στείρας αποστήθισης, ενώ έχασαν το ενδιαφέρον τους για το μάθημα και τους απασχολούσε μόνο ο βαθμός των εξετάσεων. Επιπλέον, τα θέματα που κληρώθηκαν δεν θεωρώ ότι ήταν ιδιαίτερα προσεγμένα. Στηριζόμενη τόσο στη δική μου εμπειρία όσο και στις εμπειρίες άλλων συναδέλφων θεωρώ πως η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων δεν έχει κάποιο παιδαγωγικό όφελος για τους μαθητές. Αντιθέτως, ενισχύει τη στείρα απομνημόνευση και τη βαθμοθηρία, προκαλεί άγχος και στερεί από τους μεν εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να εφαρμόσουν καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους, από τους δε μαθητές την ευκαιρία να αγαπήσουν το σχολείο και τη μάθηση.