Άρθρο 09 – Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας

1. Για τα εξεταζόμενα μαθήματα των προαγωγικών εξετάσεων των μαθητών της Α′ και Β′ τάξης κάθε τύπου Λυκείου, καθώς και των απολυτήριων εξετάσεων της Γ′ τάξης κάθε τύπου Λυκείου επιλέγονται υποχρεωτικά θέματα εξετάσεων κατά το ήμισυ από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.).
2. Η Τ.Θ.Δ.Δ συστήνεται και λειτουργεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π. ρυθμίζεται η οργάνωση και λειτουργία της Τ.Θ.Δ.Δ., καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα σχετικό με για την εφαρμογή του παρόντος.

  • ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ
    Σκέψεις και προτάσεις μας

    Πριν λίγες μέρες κατατέθηκε το Νομοσχέδιο για την Παιδεία το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση. Ως Ο.Ε.Φ.Ε παρακολουθούμε τις εξελίξεις, μελετούμε το Νομοσχέδιο και σε κάθε περίπτωση θα συμμετέχουμε ενεργά στην διαβούλευση. Θεωρούμε αυτονόητο ότι θα συμμετέχουμε ως Φορέας που εκπροσωπεί ένα μεγάλο τμήμα της Παιδείας και εκπροσωπεί χιλιάδες Εκπαιδευτικούς – Φροντιστές σε κάθε θεσμικά προβλεπόμενη συζήτηση, καταθέτοντας ολοκληρωμένα τις απόψεις μας και με την μοφή Υπομνήματος.
    Ως Φορέας με πολλά χρόνια εμπειρίας και παρεμβάσεων σε διαφορετικά Νομοσχέδια διαφορετικών Νομοσχεδίων, γνώσης των αναγκών των μαθητών μας ώστε να καλύπτονται ολοκληρωμένα μέσω ενός σύγχρονου , ανοικτού στις ανάγκες του μέλλοντος Εκπαιδευτικού Συστήματος έχουμε ήδη διαμορφωμένες θέσεις που μπορούμε να εμπλουτίζουμε και να επικαιροποιούμε. Υπό αυτό το πρίσμα κρίναμε πάντα κάθε Νομοθετική πρωτοβουλία της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, υπό αυτό το πρίσμα θα κρίνουμε και σήμερα.
    Ασφαλώς το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται σε σημεία όπως οι προαγωγικές εξετάσεις , η επιστροφή της βασης του 10, ο αριθμός των Ομάδων Προσανατολισμού, το Σύστημα Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι επιχειρούνται ενδιαφέρουσες αλλαγές στον τρόπο που η Παιδεία γίνεται αντιληπτή στην ελληνική πραγματικότητα.
    Για παράδειγμα:
    – Διαρθρώνεται με τρόπο αν μη τι άλλο πιο νεωτερικό το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, συνθέτοντας ιδέες και πρακτικές που εφαρμόζονται επιτυχώς σε άλλες χώρες ( π.χ επαφή με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων και έννοιες Πληροφορικής από την νηπιακή ηλικία.)
    – Χτίζει σύγχρονες δεξιότητες σύμφωνα με το αίτημα των καιρών που προετοιμάζει τα παιδιά για την ζωή, τον αληθινό κόσμο.Οι θεματικοί πυλώνες δείχνουν να « κουμπώνουν» με αυτό που ζούμε σήμερα την εποχή του κορωνοιού, των σαρωτικών αλλαγών στον πλανήτη, την εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης και της κλιματικής αλλαγής.
    – Αποφεύγει τον επικρατώντα, τα προηγούμενα χρόνια εξισωτισμό προς τα κάτω, κάνοντας ριζικά διαφορετικές επιλογές για τον Θεσμό των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων.
    – Εισάγει την αξιολόγης σχολικών μονάδων και με εσωτερική αυτοαξιολόγηση και με εξωτερική αξιολόγηση από το οικείο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού με ενεργό ρόλο του Ι.Ε.Π και της Αρχής για την διασφάλιση της ποιότητας στηνΑ΄βάθμια και Β΄βάθμια Εκπαίδευση.
    Η αλήθεια είναι ότι αλλαγές σαν κι αυτές δεν αποτελούν ανακάλυψη της πυρίτιδας. Ο ΟΟΣΑ γράφει επί χρόνια εκθέσεις που αναφέρεται σε παθογένειες του Εκπαιδευτικού Συστήματος στην χώρα μας και αναφέρεται σε ιδέες σαν κι αυτές αλά και άλλες. Το διαπιστώσαμε όταν αντιπροσωπεία της Ο.Ε.Φ.Ε συνάντησε αντιπροσωπεία του Ο.Ο.ΣΑ και ανταλλάξαμε απόψεις εφ΄όλης της ΄υλης.
    Αυτό το πνεύμα το συναντάμε και σε άλλα σημεία του Νομοσχεδίου, όπως:
    – Ενίσχυση της διδασκαλίας της Πληροφορικής , των Ξένων Γλωσσών , των Κλασσικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής. , όπως και εκπόνηση ερευνητικών/ συνθετικών εργασιών ως συμπληρωματικός ή εναλλακτικός αξιολόγησης
    – Αύξηση των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο από 4 σε 7 .
    – Επαναφορά της βάσης του 10
    – Καθιέρωση παρακολούθησης Μαθηματικών στους μαθητές της Θεωρητικής κατευθυνσης της Γ΄Λυκείου και Ιστορίας στους μαθητές της Θετικής κατεύθυνσης της Γ΄Λυκείου.
    – Σύσταση εκ νέου της Τράπεζας θεμάτων Διαβαθμισμένης δυσκολιας στο Λύκειο.και σταδιακή εισαγωγή της από το επόμενο σχολικό έτος στην Α΄Λυκείου.
    – Μείωση των Ομάδων Προσανατολισμού της Γ΄Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφορά τω συντελεστών βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή , τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη χρονιά.
    Πολλοί δημοσιολογούντες βλέπουν σ΄αυτά τα μέτρα μία εντατικοποίηση. Στα Φροντιστήρια γνωρίζουμε πολύ καλά
    – Ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα σημαντικών γνωστικών κενών των μαθητών όταν από το Γυμνάσιο έρχονται στο Λύκειο και από τα ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαιδευση (τα διδαχθεντα αντικειμενα κατά τη σχολικη εκπαιδευση τους δεν επαρκουν) αυτό χρήζει αντιμετώπισης.
    – Ότι είναι αναγκαία η συνεχής αξιολόγηση των μαθητών μέσα από τεστ και άλλες εργασίες.
    Αυτό δεν δείχνει η εμπειρία όλων μας, αν θέλουμε να δούμε κατάματα την πραγματικότητα και όχι μέσα από το πρίσμα ιδεοληψιών;
    Άλλωστε η θέση μας για τις Εισαγωγικές και όχι μόνο, συμπυκνωνόταν στην θέση που είχαμε κατ΄επανάληψη καταθέσει και επί προηγούμενης Κυβέρνησης και την καταθέτουμε και σήμερα. Λεγαμε λοιπόν σε όλα τα κείμενά μας και στα Υπομνήματά μας στο Υπουργείο Παιδείας , προς τον ΟΟΣΑ και προς κάθε Φορέα που ενδιαφερόταν για τις απόψεις μας :
    Ο υποψήφιος για τα ΑΕΙ θα πρέπει να αξιολογείται περισσότερες φορές με εξετάσεις εθνικού επιπέδου. Η εμπειρία δείχνει ότι αν ένας μαθητής αξιολογείται πολλές φορές , τότε μειώνεται και το άγχος των υποψηφίων. Για κανένα λόγο δεν πρέπει να προσμετρούνται οι προφορικοί βαθμοί στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευσης μιας και υπάρχει κίνδυνος διαπλοκής καθηγητών – μαθητών.
    Η ίδια φιλοσοφία θα πρέπει να διαπνέει όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης και όχι μόνο τον τρόπο εισαγωγής στα Α.Ε.Ι .Η εμπειρία δείχνει ότι χρειάζεται σε όλες τις βαθμίδες , σε όλες τις τάξεις μία διαδικασία συνεχούς αξιολόγησης μέσα από τεστ.
    Αυτός ήταν και είναι ο κορμός της τοποθέτησής μας. Με δεδομένα δε κάποια νέα στοιχεία του Νομοσχεδίου, θεωρούμε ως εντελώς απαραίτητες δύο επίσης προβλέψεις:
    1. Όλα τα θέματα θα πρέπει να μπαίνουν από την Τράπεζα Θεμάτων, ώστε να μηδενίζεται ο κίνδυνος υποκειμενισμού στην επιλογή θεμάτων ανά σχολείο
    2. Χρειάζεται να διευκολυνθεί η κινητικότητα ανάμεσα στα πεδία , η αύξηση των επιλογών των μαθητών για σχολές περισσότερες του ενός πεδίου.Για το λόγο αυτό προτείνουμε την ύπαρξη δυνατότητας επιλογής και δεύτερου επιστημονικού πεδίου μέσα από την επιλογή και 2ου ειδικού μαθήματος.

    Με την ευκαιρία του Νομοσχέδιου θεωρούμε αναγκαίο να επαναφέρουμε και να ζητήσουμε σ΄αυτό ή σε αμέσως επόμενο Νομοσχέδιο ορισμένες βασικές θέσεις και αιτήματά μας, τα οποία είναι:
    – Καθιέρωση Κουπονιου Εκπαίδευσης για την στήριξη από τα Φροντιστήρια παιδιών που δεν μπορούν να έχουν μία πρόσθετη στήριξη λόγω των οικονομικών προβλημάτων. Η επερχόμενη ύφεση και οι παρενέργειές της στην μέση οικογένεια καθιστά αυτή την πρότασή μας αναγκαία ώστε να αποφευχθούν ταξικοί διαχωρισμού και ανισότητες.
    – Επέκταση της άδειας των Φροντιστηρίων και στην στήριξη των μαθητών Δημοτικού, καθώς και στην στηριξη ευρυτερα των μαθητων με τηλεεκπαίδευση.
    – ‘Αρση διφορούμενων διατάξεων και αναχρονιστιών προβλέψεων Νόμων που δυσχεραίνουν την παροχή ολοκληρωμένων υπηρσιών στους μαθητές.
    – Απρόσκοπτη διοργάνωση διαγωνισμάτων και ενημερώσεων γονέων τις Κυριακές
    – Δραστική αντιμετώπιση της εκπαιδευτικής παραοικονομίας των αδήλωτων ιδιαίτερων από αμφιβόλων προσόντων εκπαιδευτικούς . Δυστυχώς, ένα σημαντικό ποσοστό δημόσιων ειτουργών κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές τυς χωρίς καμία επίπτωση
    – Κατάργηση κάθε άδειας Οικοδιδασκαλίας.

    Με αίσθηση ευθύνης θα καταθέσουμε τις προτάσεις μας επλουτισμένες και από τον εσωτερικό διάλογό μας. Πάντα πρόταγμά μας ήταν μια καλύτερη Παιδεία για όλους τους μαθητές της χώρας, ένα σύγχρονο Εκπαιδευτικό Σύστημα, τα Φροντιστήρια συστατικό πυλώνα στήριξης μιας πανεθνικής προσπάθειας ανόδου των δυνατοτήτων των μαθητών ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις αδήριτες προκλήσεις ενός απαιτητικού μέλλοντος και ενός άκρως ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στην χώρα και διεθνώς.

  • 6 Μαΐου 2020, 03:47 | Στρατής

    Η τράπεζα θεμάτων είναι ένα μέτρο που δοκιμάστηκε στο παρελθόν και απέτυχε. Είναι άδικη γιατί δεν ξεκινάνε όλοι οι μαθητές την ίδια περίοδο τα μαθήματα. Σε κάποια σχολεία οι εκπαιδευτικοί προσλαμβάνονται μήνες αργότερα. Είναι αγχωτική πρωτίστως για τους μαθητές που θα πρέπει συνεχώς να δίνουν εξετάσεις, αλλά και για τους καθηγητές οι οποίοι θα μπουν σ έναν αγώνα δρόμου κάλυψης της ύλης, ακόμα κι αν ξεκίνησαν μαθήματα τον Δεκέμβρη . Είναι εξοντωτική για τους γονείς οι οποίοι θα είναι αναγκασμένοι να πληρώσουν περισσότερα φροντιστήρια για τα παιδιά τους. Πάντως σίγουρα δεν αναβαθμίζεται ο χαρακτήρας του σχολείου μ’ ένα εξετασιοκεντρικό μέτρο που βασίζεται στην στείρα απομνημόνευση.

  • 6 Μαΐου 2020, 02:15 | ΠΕΚΑΔΕ

    Η ΠΕΚΑΔΕ (Πανελλήνια Ένωση Καθηγητών Αγγλικής Δημόσιας Εκπαίδευσης) αξιολογεί θετικά την επαναφορά της Τράπεζας θεμάτων, με την προϋπόθεση ότι η επιλογή των θεμάτων που θα την απαρτίσουν θα γίνεται με κατάλληλα παιδαγωγικά και επιστημονικά κριτήρια, για παράδειγμα σε σχέση με την εγκυρότητα και την πιστότητά τους, και με μεγάλη επιμέλεια όσον αφορά την αντιστοίχιση τους με τα Προγράμματα Σπουδών και τα Αναλυτικά Προγράμματα του κάθε μαθήματος.

  • 6 Μαΐου 2020, 00:34 | Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού

    Με την Τράπεζα Θεμάτων σε όλο το Λύκειο καθίσταται αναιτιολόγητα πολύ δύσκολη η διαδικασία προαγωγής και απόλυσης των μαθητών, ενώ τονώνεται κατ’ αυτόν τον τρόπο η ανάγκη για φροντιστηριακή υποστήριξη, κάτι που πάλι αναμένεται να φέρει σε δυσμενή θέση ιδιαίτερα τις οικογένειες που είναι οικονομικά ασθενέστερες.

  • 6 Μαΐου 2020, 00:31 | Αλεξία Τ.

    Ως εκπαιδευτικός και κάτοχος μεταπτυχιακού και διδακτορικού διπλώματος, διαφωνώ με την τράπεζα θεμάτων. Οδηγεί σε μηχανική γνώση ή μάλλον αποστήθιση, λειτουρεί αγχωτικά ως προς τους μαθητές και τους γονείς και δεν αποτελεί εργαλείο αντικειμενικής αξιολόγησης Η χρήση του στο παρελθόν ανέδειξε το πλήθος των αδυναμών και της αναποτελεσματικότητας.

  • 6 Μαΐου 2020, 00:18 | Μαρία Αντωνάκη

    ναι, συμφωνά με το τι έχει διδάξει ένας εκπαιδευτικός με τους μαθητές του, και να έχει κατανοηθεί εις βάθος και ουσία. δεν γίνεται να τρέχει ο εκπαιδευτικός απλά και μόνο να καλύψει την ύλη για να μην πέσει ερώτηση που δεν έχει προλάβει να διδάξει και να κατανοήσουν οι μαθητές. δεν μας ενδιαφέρει η ποσότητα, αλλά η ποιότητα, κάτι που έχουμε ξεχάσει στα σημερινά σχολεία. δεν έχουν όλα τα παιδιά τις ίδιες δυνατότητες, τον ίδιο χρόνο και τα ίδια ερεθίσματα για να κατανοήσουν την ίδια ποσότητα υλικού στον ίδιο χρόνο! ναι στην αντικειμενικότητα από μια άλλη πηγή, αλλά στην διδαχθείσα ύλη σε κάθε σχολείο ξεχωριστά.

  • 6 Μαΐου 2020, 00:16 | Γεώργιος Τσαπακίδης

    Η τράπεζα θεμάτων, για όσο χρόνο λειτούργησε,είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της προσπάθειας των μαθητών. Ωστόσο, η κοινοποίηση των θεμάτων που θα περιέχει, θα αυξήσει την απομνημόνευση και επομένως την παπαγαλία. Γι’αυτό προτείνω τα θέματα της τράπεζας να μην ανακοινώννονται, αλλά κάθε δύο μήνες να ανασύρονται και να κοινοποιούνται δέκα τουλάχιστον θέματα ανά μάθημα, ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν με το πνεύμα των θεμάτων της τράπεζας. Είναι ευνόητο ότι τα θέματα που θα ανακοινώνονται πρέπει να αποσύρονται από την τράπεζα.

  • 6 Μαΐου 2020, 00:12 | ΒΕΡΟΝΙΚΑ ΡΟΥΛΑ

    Στην πρώτη της εφαρμογή η τράπεζα θεμάτων το 2014 οδήγησε σε εξαπλασιασμό των μεταξεταστέων και στην κατά 15% αύξηση των φροντιστηρίων.Η οικονομική κρίση που διανύουμε επιδεινώθηκε λόγω του κορονοιου με αποτέλεσμα όλοενα και λιγότερα παιδιά να έχουν την δυνατότητα εξωσχολικής υποστήριξης. Η εκπαίδευση οφείλει να απέχει από τις ανισότητες και να δίνει ίσες ευκαιρίες σε όλους.
    Τέλος η εξαντλητική αποστήθιση που απαιτείται απο τους μαθητές κατά πρώτα 12 έτη της εκπαίδευσης τους στα επόμενα έτη απαγορεύεται λόγω της προστασίας των πνευματικών δικαιωμάτων και της λογοκλοπής

  • 6 Μαΐου 2020, 00:01 | Γεώργιος Τσαπακίδης

    Η τράπεζα θεμάτων, για όσο χρόνο λειτούργησε,είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της προσπάθειας των μαθητών. Ωστόσο, η κοινοποίηση των θεμάτων που θα περιέχει, θα αυξήσει την απομνημόνευση και επομένως την παπαγαλία. Γι’αυτό προτείνω τα θέματα της τράπεζας να μην ανακοινώννονται, αλλά κάθε δύο μήνες να ανασύρονται και να κοινοποιούνται δέκα τουλάχιστον θέματα ανά μάθημα, ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν με το πνεύμα των θεμάτων της τράπεζας. Είναι ευνόητο ότι τα θέματα που θα ανακοινώνονται πρέπει να αποσύρονται από την τράπεζα.

  • 5 Μαΐου 2020, 23:50 | Παναγιώτης Γιατράς

    Εφόσον ο βαθμός των εξετάσεων με την τράπεζα θεμάτων συνυπολογίζεται για την είσοδο των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση η τράπεζα θεμάτων κινείται στην λάθος κατεύθυνση. Αν αναλογιστεί κανείς πόσο δύσκολο είναι να βγουν 4 μόνο θέματα για κάθε φορά που οι μαθητές εξετάζονται στις Πανελλαδικές, εύκολα μπορεί να καταλάβει ότι στην Ελλάδα η Τράπεζα θεμάτων δεν αποτελεί μια αντικειμενική και διαφανής λύση για την διαλογή των μαθητών που θα φοιτήσουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, γιατί περί αυτού πρόκειται.
    Η λύση λοιπόν κατ΄ εμέ δεν βρίσκεται στην αλλαγή των πανελλαδικών αλλά στη δημιουργία και άλλων διεξόδων για τους μαθητές, ώστε να μην επιλέγουν το Γενικό Λύκειο και τις πανεπιστημιακές σπουδές.

  • 5 Μαΐου 2020, 23:33 | Παπαδόπουλος Χιονάς

    Το υπουργείο παιδείας ξεχνά για άλλη μια φορά να λάβει υπόψη την ψυχολογία των μαθητών, την ανομοιογένεια των τμημάτων της χώρας με μαθητές που έχουν κοινωνικοοικονομικές δυσκολίες, γλωσσικές ελλείψεις και πολλά διδακτικά κενά. Το πάθημα του παρελθόντος δεν έγινε μάθημα και ξανά συνδέεται ο βαθμός απολυτηρίου με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια και αν θυμηθούμε και τα παράλογα θέματα και τις εκτός διδακτέας ύλης ερωτήσεις της τράπεζας και τις μηχανουργίες σχολείων με κρυφά προγράμματα εξετάσεων χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους της διοίκησης, αντιλαμβανόμαστε την αδικία και την οργή όλων για την τράπεζα θεμάτων.
    Θα δημιουργηθεί ένα εκρηκτικό μίγμα που δύσκολα θα συμμαζευτεί όταν οι μαθητές νιώσουν την απόγνωση την απελπισία και την αποτυχία που θα οδηγήσουν στην πρόωρη εγκατάλειψη και για άλλη μια φορά στην αγκαλιά των ιδιωτικών κέντρων κατάρτισης.
    Αν θέλει το υπουργείο να την εφαρμόσει ας κάνει πρώτα αυτό σωστά τη δουλειά του με την κάλυψη των κενών στα σχολεία και ας περικόψει την ύλη όλων των μαθημάτων ώστε να είναι εφικτή η κάλυψη της υπό κάθε συνθήκη αλλά και να δοθεί η δυνατότητα εμβάθυνσης σε ενότητες που κρίνει ο εκπαιδευτικός καθώς και να προβλεφθεί όπου αυτό επιβάλλεται για λόγους ανωτέρας βίας, να αποφεύγεται η χρήση της τράπεζας, ας προετοιμαστεί με τη διαβάθμιση των θεμάτων σε όλες τις τάξεις ώστε να είναι γνωστά στους εκπαιδευτικούς έγκαιρα, ας ξεχάσει την κατηγοριοποίηση των σχολείων βάση επίδοσης και ας αποσυνδέσει την τράπεζα με την εισαγωγή στην τριτοβάθμια για να αποφευχθούν οι κάθε λογής λαθροχειρίες.

  • 5 Μαΐου 2020, 22:55 | Ελένη Κοφίνη

    Η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας είναι ένα εργαλείο, το οποίο μπορεί να βοηθήσει τους εκπαιδευτικούς στη διδασκαλία τους. Επιλεκτικά κάποιος εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέγει να εξεργάζεται υλικό που του παρέχει η Τράπεζα. Γιατί πρέπει να προτείνονται θέματα από αυτή στο όνομα μιας αντικειμενικότητας και όχι να επιλέγονται από τους εκπαιδευτικούς που διδάσκουν σε κάθε τάξη, που γνωρίζουν τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις των μαθητών τους, τα αδύνατα σημεία τους; Μήπως για να κατευθύνονται και πάλι οι μαθητές στα φροντιστήρια για να καλύψουν τις ανασφάλειές τους; Το Λύκειο επιμένει με αυτό τον τρόπο “αναβαθμισμένο ποιοτικά” στον απωθητικό εξετασιοκεντρικό του χαρακτήρα. Αυτό θεωρείται εκσυγχρονισμός;

  • 5 Μαΐου 2020, 22:42 | Κωτσόπουλος Πέτρος

    Με το παρόν κείμενο οι Σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων των όμορων σχολείων της περιοχής μας (Πλατεία Βαρνάβα – Αθήνα) 17ου Γυμνασίου, 3ου Δημοτικού, 13ου Δημοτικού, σχολείων Αθηνών (η έλλειψη χρόνου δεν μας επέτρεψε να προλάβουμε να συγκεντρώσουμε περισσότερα όμορα σχολεία), εκφράζουμε την έκπληξή μας για την κατάθεση σχεδίου νόμου με σημαντικές αλλαγές στα της Παιδείας σε συνθήκες εγκλεισμού και πανδημίας. Σε αυτές τις συνθήκες ως γονείς πρωτίστως νοιαζόμαστε για τη σωματική αλλά και ψυχική υγεία των παιδιών μας και επίσης ενδιαφερόμαστε για την ασφαλή επαναφορά τους στο σχολικό περιβάλλον. Συνεπώς αναμένουμε το υπουργείο Παιδείας να εργάζεται σε αυτή την κατεύθυνση και να αναβάλει τα νομοθετικά σχέδια για το μέλλον, όταν θα βρισκόμαστε σε συνθήκες κανονικότητας και θα υπάρχει η δυνατότητα του δημόσιου διαλόγου και της αντιπαράθεσης μεταξύ όλων των ενδιαφερομένων (καθηγητές, γονείς, μαθητές, Υπουργείο) ώστε να προκύψει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Το σύνολο των καθηγητών μέσω της ΟΛΜΕ έχει ήδη τοποθετηθεί ανάλογα. Η δική μας θέση αντίστοιχα είναι – έστω και τώρα – η κυρία Υπουργός να αποσύρει το νομοσχέδιο σε μελλοντικό χρόνο, ώστε να έχουμε την δυνατότητα και εμείς να εκφράσουμε τις θέσεις μας. Στην παρούσα φάση, οι προτάσεις μας στα αντίστοιχα άρθρα (ταξινομημένα κατά αύξοντα αριθμό άρθρου) είναι οι ακόλουθες:

    Άρθρο 9: Τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας
    Και αυτό το μέτρο αποτελεί βήμα ενίσχυσης του συστήματος που εστιάζεται στις εξετάσεις και όχι στη γνώση. Η εμπειρία από την προηγούμενη εφαρμογή της Τράπεζας θεμάτων είναι αρνητική, διότι δε λαμβάνει υπόψη τη διαφορετικότητα των σχολικών μονάδων, το γεγονός ότι όλα τα σχολεία δεν προχωρούν με τον ίδιο τρόπο και βάθος στην κάλυψη της ύλης. Η τράπεζα θεμάτων θεωρεί de facto ότι αυτό ισχύει, παρόλο που με ευθύνη της πολιτείας δε στελεχώνονται όλες οι σχολικές μονάδες εγκαίρως και υπάρχει σαφής διαφοροποίησή τους. Και αυτό το μέτρο προτρέπει τους μαθητές να απευθυνθούν σε περεταίρω εξωσχολική βοήθεια, ειδικά επειδή η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ δηλώνει ότι οι βαθμοί όλων των τάξεων του λυκείου θα συμμετέχουν στην τελική επίδοση του μαθητή για την είσοδο στην ανώτατη εκπαίδευση. Επίσης ως μέτρο αναμένεται να συμβάλει στη σχολική διαρροή.

    Ως συνέπεια των ανωτέρω, επαναλαμβάνουμε την θέση μας πως το νομοσχέδιο θα πρέπει να αποσυρθεί σε μέλλοντα χρόνο. Είναι πολλά και σημαντικά τα θέματα τα οποία ως γονείς (άμεσα ενδιαφερόμενοι) θέλουμε να συζητήσουμε εκτενώς με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς των Καθηγητών, των Ειδικών Επιστημόνων και άλλων παραγόντων και να εχουμε έτσι την δυνατότητα να κατανοήσουμε και να τοποθετηθούμε για το καλύτερο αποτέλεσμα πρός όφελος όλων μας.

    Κωτσόπουλος Πέτρος – Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων 17ου Γυμνασίου Αθηνών.

  • 5 Μαΐου 2020, 22:36 | Χατζηβασιλειάδου Δέσποινα

    Έχει δοκιμαστεί και αποτύχει στο παρελθόν. Κακώς το επαναφέρετε. Ο εκπαιδευτικός που μπαίνει στην τάξη γνωρίζει τις ανάγκες των μαθητών του και την πορεία τους και είναι ο μόνος που πρέπει να αποφασίζει τα θέματα. Δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να περνούν οι μαθητές αυτήν την βλαβερή για τον ψυχισμό τους διαδικασία τρεις φορές κατά τη διάρκεια του Λυκείου.