• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΙΡΗΝΗ ΔΗΜΗΤΡΕΛΛΟΥ' | 23 Απριλίου 2020, 18:54

    Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΠΣΠΑ) ιδρύθηκε το 1929 υλοποιώντας τη σχετική πρόταση που διατύπωσε το 1925 ο καθηγητής της Παιδαγωγικής Νικόλαος Εξαρχόπουλος. Σύμφωνα με τον ιδρυτικό του νόμο (N. 4376/1929), αποτελούνταν από ένα 1/τάξιο (1/θέσιο) Δημοτικό Σχολείο, ένα 6/τάξιο Δημοτικό Σχολείο κι ένα 6/τάξιο Γυμνάσιο. Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του: «…Το σχολείο είχε εξ αρχής έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα συγκριτικά με τα άλλα σχολεία της εποχής, τόσο ως προς τη λειτουργία του (ενιαία διεύθυνση δημοτικού – γυμνασίου), όσο και ως προς την αγωγή που προσέφερε στους μαθητές του, με κυριότερα χαρακτηριστικά την καλλιέργεια οικογενειακής ατμόσφαιρας στις σχέσεις μαθητών δασκάλων, τη γνώση της ψυχοσωματικής υπόστασης των μαθητών, τη φροντίδα για την κοινωνική εξέλιξη κάθε παιδιού και εφήβου και, τέλος, την ελευθερία έκφρασης και την αυτενέργεια των μαθητών κατά τη διδασκαλία.» Σήμερα αποτελείται από το 6/θέσιο δημοτικό & το Γυμνάσιο - Λύκειο, που ακόμα και σήμερα, μετά από 90 χρόνια λειτουργίας, εξακολουθούν να συστεγάζονται στο ίδιο νεοκλασικό κτήριο του 1929. Τα παιδιά όλων των βαθμίδων και ηλικιών περνούν το διαλείμματά τους στο ίδιο (μικρό-πολύ μικρό) προαύλιο. Παρά τα χρόνια που πέρασαν από την ίδρυσή του το ΠΣΠΑ έχει καταφέρει να διατηρεί ακόμα και σήμερα πολλά από τα στοιχεία της αρχικής του φυσιογνωμίας: «οικογενειακή ατμόσφαιρα στις σχέσεις μαθητών-δασκάλων, φροντίδα για την κοινωνική εξέλιξη κάθε παιδιού και εφήβου». Έτσι, η συνύπαρξη παιδιών διαφορετικών βαθμίδων και ηλικιών είναι καθ’ όλα αρμονική και αμοιβαία ωφέλιμη: τα μεγαλύτερα παιδιά προσέχουν τα μικρότερα και παράλληλα λειτουργούν ως πρότυπο γι’ αυτά. Αυτό επιτυγχάνεται και από το γεγονός ότι τα παιδιά περνούν στον ίδιο σχολικό χώρο 12 χρόνια μαθητικής ζωής. Γνωρίζονται μεταξύ τους πολύ καλά και σχεδόν όλοι οι εκπαιδευτικοί, όλων των βαθμίδων, γνωρίζουν όλα τα παιδιά, όλων των βαθμίδων. Τα λίγα νέα παιδιά που εισάγονται κάθε χρόνο με κλήρωση στην Α’ Δημοτικού και στην Α’ Γυμνασίου (στο Γυμνάσιο τα τμήματα σε κάθε τάξη γίνονται δύο) έχουν μπροστά τους αρκετό χρόνο για να ενταχθούν ισότιμα στην «οικογένεια» του Σχολείου. Με το παρόν άρθρο Γυμνάσιο και Λύκειο γίνονται Πρότυπα, ενώ το Δημοτικό, που παραμένει Πειραματικό, αποσυνδέεται από τα άλλα δύο. Αυτό καταργεί την αυτοδίκαιη συνέχιση φοίτησης των μαθητών από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο και από το Γυμνάσιο στο Λύκειο με τα ακόλουθα αποτελέσματα: 1. Το ΠΣΠΑ συνολικά θα πάψει να επιτελεί τον ιστορικό του ρόλο ως ενιαίο σχολείο στο οποίο εισάγονται και αξιολογούνται εκπαιδευτικά προγράμματα σε όλες τις βαθμίδες. 2. Θα απαξιωθεί το δημοτικό σχολείο, το οποίο παραμένει μόνο κατ’ όνομα πειραματικό, αφού οι μαθητές του μετά την αποφοίτησή τους από αυτό θα διασκορπιστούν σε διάφορες σχολικές μονάδες και δε θα είναι εφικτή η παρακολούθηση των αποτελεσμάτων «του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής εκπαιδευτικών καινοτομιών», όπως αναφέρεται και στο παρόν Ν/Σ. 3. Θα διασπαστεί η αρμονική συνύπαρξη των μαθητών στο προαύλιο και τους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου. Η ανανέωση του σχολικού πληθυσμού στο Γυμνάσιο και το Λύκειο κάθε χρόνο θα δημιουργήσει κοινωνική αποστασιοποίηση μεταξύ των μαθητών διαφορετικών ηλικιών, θα εγείρει καχυποψία και επιφυλακτικότητα, που μπορούν να επιφέρουν με τη σειρά τους φαινόμενα σχολικού εκφοβισμού, απομόνωσης και αποξένωσης από τη σχολική κοινότητα. Συμπερασματικά: - ΔΙΑΤΗΡΕΙΣΤΕ ΤΟΝ ΕΝΙΑΙΟ (ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟ) ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΣΤΟ ΕΞΑΘΕΣΙΟ (6/Θ) ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΘΗΝΩΝ (ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ) με το ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ- ΓΥΜΝΑΣΙΟ & με το ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ- ΛΥΚΕΙΟ. - ΔΙΑΤΗΡΕΙΣΤΕ ΤΟΝ ΔΙΑΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΌΛΩΝ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ (ΠΡΟΤΥΠΩΝ & ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΩΝ) ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΣΥΣΤΕΓΑΖΟΝΤΑΙ – ΜΗΝ ΠΑΡΕΜΒΑΛΛΕΤΕ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΜΕΤΑΞΎ ΤΩΝ ΒΑΘΜΙΔΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΞΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΠΟΥ ΣΥΣΤΕΓΑΖΟΝΤΑΙ. Είναι σκανδαλώδες να καταργείτε στην πράξη τον ενιαίο, διασυνδεδεμένο χαρακτήρα ενός ιστορικού σχολείου, όπως το ΠΣΠΑ, και παράλληλα να διαμορφώνετε νέα διασύνδεση σε σχολεία που διατηρούν τον πειραματικό χαρακτήρα τους και βρίσκονται διασκορπισμένα σε τρεις διαφορετικές περιοχές της Αθήνας: 1/θέσιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών, 1ο 12/θέσιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, 3/θέσιο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Αθηνών (ΜΑΡΑΣΛΕΙΟ, Μαρασλή 4), με το 1ο Πειραματικό Γυμνάσιο Αθηνών (Αδριανού 116) & στη συνέχεια με το 1° Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών- Γεννάδειο (Ηπίτου 15). Τέλος, για τα παιδιά που ήδη φοιτούν στο Δημοτικό του ΠΣΠΑ και τους γονείς τους η αδικία είναι κατάφωρη. Μετά από πολύ σκέψη επιλέξαμε να φέρουμε σε αυτό τα παιδιά μας, γνωρίζοντας όμως ότι εδώ θα ολοκληρώσουν και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το παρόν άρθρο του Ν/Σ ανατρέπει τον σχεδιασμό της κάθε οικογένειας, κλονίζει τη σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ Πολίτη και Κράτους & δημιουργεί δυσπιστία του Πολίτη απέναντι σε αυτό. Επίσης, ακυρώνει το δικαίωμα των παιδιών σε σταθερό και ομαλό διδακτικό βίο, κλονίζει την εμπιστοσύνη τους στο σχολικό περιβάλλον, στερώντας τους τις κοινωνικές σχέσεις που έχουν διαμορφώσει με συμμαθητές, φίλους, δασκάλους & καθηγητές, κοινά όνειρα και σχέδια για το μέλλον.