• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΣ' | 23 Απριλίου 2020, 22:11

    ΑΠΟΔΥΝΑΜΩΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗΣ ΤΟΥ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ (Π.Σ.Π.Θ). Στόχοι των ΠΕΙ.Σ. από την ίδρυση τους είναι η ανάπτυξη ερευνητικών και δημιουργικών δράσεων, η πιλοτική εφαρμογή, καθώς και ο πειραματισμός σε προγράμματα σπουδών, μεθόδους διδασκαλίας, νέο εκπαιδευτικό υλικό, έντυπο και ψηφιακό, νέα διδακτικά εργαλεία, σχολικά εγχειρίδια και καινοτόμες διδακτικές πρακτικές. Σκοπός, επομένως, των σχολείων αυτών είναι να αποτελέσουν ένα εργαστήριο εθνικών διαστάσεων, όπου ο πειραματισμός σε προγράμματα σπουδών και διδακτικά εργαλεία θα δοκιμάζεται σε ένα τυχαίο δείγμα μαθητών. Για την επίτευξη των παραπάνω στόχων υπήρχε ανέκαθεν (από την ίδρυση του θεσμού των πειραματικών σχολείων) η δυνατότητα διασύνδεσης τους από το Νηπιαγωγείο έως το Λύκειο. Αυτή ακριβώς η διασύνδεση επιτρέπει την, σε βάθος χρόνου, παρακολούθηση και εξαγωγή συμπερασμάτων ως προς την επίτευξη των ιδιαίτερων στόχων των ΠΕΙ.Σ. και, ιδίως, ως προς την επενέργεια του πειραματισμού και της καινοτομίας στη μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Σε αντίθεση με όλους τους παραπάνω στόχους, έρχεται το συγκεκριμένο νομοσχέδιο (άρθρο 13) και μετατρέπει εν μία νυκτί πληθώρα πειραματικών σχολείων σε πρότυπα, καταργώντας ταυτόχρονα την διασύνδεση των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης. Ένα από αυτά τα σχολεία είναι και το ιστορικό Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, το οποίο ίδρυσε ο Αλέξανδρος Δελμούζος. Από την ίδρυση του, το μακρινό 1934, λειτουργούν στο ίδιο κτίριο διασυνδεδεμένα Νηπιαγωγείο, 6/Θ Δημοτικό, Γυμνάσιο και Λύκειο. Είναι ένα από τα τρία ΠΕΙ.Σ. της χώρας και το μοναδικό στην Θεσσαλονίκη και στην Κεντρική Μακεδονία που λειτουργούσε ανέκαθεν ως ενιαία εκπαιδευτική δομή, με διασύνδεση από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο. Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου το Π.Σ.Π.Θ. ακρωτηριάζεται, αφού το Γυμνάσιο και το Λύκειο γίνονται Πρότυπα, ενώ το Δημοτικό, που παραμένει Πειραματικό, αποσυνδέεται από την δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Μήπως με αυτόν τον τρόπο ουσιαστικά αποδυναμώνουμε τον θεσμό των ΠΕΙ.Σ.; Πως εξυπηρετείται ο στόχος της επενέργειας του πειραματισμού και της καινοτομίας στην μαθησιακή εξέλιξη των μαθητών στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης όταν στην πράξη καταργούμε την διασύνδεση του Δημοτικού με το Γυμνάσιο και το Λύκειο; Πώς θα εξαχθούν συμπεράσματα από την συνεργασία του Π.Σ.Π.Θ με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο ανάπτυξης των ερευνητικών προγραμμάτων τους και των συναφών εκπαιδευτικών δράσεων τους από το Νηπιαγωγείο ως το Λύκειο, όταν θα μεταβάλλεται ο μαθητικός πληθυσμός και θα αλλοιώνονται τα κριτήρια αξιολόγησης; Τα πειραματικά σχολεία υλοποιούν πιλοτικές εφαρμογές, ώστε να προσφέρουν την απαραίτητη ανατροφοδότηση για την βελτίωση του εκπαιδευτικού σχεδιασμού ενιαία και για τις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης. Μήπως τελικά η διχοτόμηση του Π.Σ.Π.Θ. και ο επιχειρούμενος αποχαρακτηρισμός του ως ΠΕΙ.Σ. στο σύνολο του, θα έχει τα αντίθετα αποτελέσματα από όσα επιδιώκει ο θεσμός των πειραματικών από την σύσταση του;