• Σχόλιο του χρήστη 'Σαράντος Καπιδάκης' | 24 Απριλίου 2020, 01:27

    Πειραματικά και πρότυπα. Άρθρο 13 – Ίδρυση και διασύνδεση Ο νόμος φαίνεται να θέλει να ενισχύσει τα πρότυπα σχολεία, προωθώντας την αριστεία. Η προώθηση της αριστείας είναι φυσικά επιθυμητή, αλλά δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος των πειραματικών σχολείων. Τα πειραματικά και τα πρότυπα έχουν διαφορετικούς στόχους: Ενώ τα πρότυπα στοχεύουν στην (άμεση) παροχή ποιοτικότερης εκπαίδευσης, τα πειραματικά εστιάζουν στην (μακροπρόθεσμη) βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Και τα δύο χρειάζονται να υπάρχουν και καλό είναι να αυξηθούν, αλλά δεν είναι σωστό να προωθείται το ένα εις βάρος του άλλου. Ενώ μια πολιτική βελτίωσης της εκπαίδευσης μπορεί να επιτευχθεί απλώς αυξάνοντας τα σχολεία της επιθυμητής κατηγορίας, τώρα γίνεται με ένα αρκετά διαστρεβλωμένο τρόπο, μετατρέποντας μερικά (και συχνά τα λάθος) πειραματικά σχολεία σε πρότυπα. Εν πρώτοις, δεν είναι θεμιτή η μείωση του αριθμού των πειραματικών σχολείων. Έτσι δεν θα μπορέσουν τα πειραματικά σχολεία να επιτελέσουν το έργο τους, και οι εκπαιδευτικές διαδικασίες χρόνο με το χρόνο δεν θα αναβαθμίζονται επαρκώς. Επειδή οι επιπτώσεις θα φανούν αργότερα, δεν σημαίνει πως δεν υπάρχουν ή δεν είναι σημαντικές. Ειδικά σε μεταβαλλόμενες συνθήκες, όπως οι σημερινές, θα έπρεπε τα πειραματικά σχολεία να ενδυναμωθούν για να δοκιμάσουν περισσότερα σενάρια λειτουργίας και διδασκαλίας. Για όσα πειραματικά σχολεία σταματήσουν να είναι πειραματικά, τα δεδομένα που παρέχουν θα σταματήσουν και η στατιστική επεξεργασία των προηγούμενων δεδομένων τους δεν θα μπορεί να αξιοποιηθεί. Επιπλέον, αν υποθέσουμε ότι μερικά πειραματικά σχολεία πρέπει να μετατραπούν σε πρότυπα (αν π.χ. δεν υπάρχει δυνατότητα να "αναβαθμιστούν" άλλα, απλά σχολεία, και συγχρόνως αν έχει εκπονηθεί μελέτη που να εκτιμά τις επιπτώσεις της ελάττωσης των πειραματικών σχολείων και να τεκμηριώνει ότι θα είναι σε αποδεκτό επίπεδο), αυτά θα πρέπει να είναι τα σχολεία που δεν είναι συνδεδεμένα με άλλα σχολεία, καθώς υπάρχουν και τέτοια. Δεν υπάρχει καμία λογική στο να μετατρέπονται Γυμνάσια/Λύκεια σε πρότυπα, και να κόβεται έτσι η σύνδεσή τους με το αντίστοιχο Δημοτικό, όπως συμβαίνει στα Πειραματικά Σχολεία του Πανεπιστημίου Αθηνών, Θεσσαλονίκης και Πάτρας, και από την άλλη να παραμένουν ασύνδετα Γυμνάσια/Λύκεια και Δημοτικά ως πειραματικά, και να συνδέονται μεταξύ τους, αναγνωρίζοντας πως η σύνδεση πειραματικών σχολείων πρέπει να υπάρχει για να ολοκληρωθεί ο ρόλος τους! Από επιστημονικής άποψης, χάνονται πολλά δεδομένα των ήδη εισηγμένων μαθητών, με αποτέλεσμα να έχουμε απώλεια της συνέχειας των δεδομένων και ένα κενό δεδομένων 6 ετών (ώσπου τα νέα συνδεδεμένα σχολεία να παρέχουν αντίστοιχα δεδομένα). Επίσης, η ποιότητα των δεδομένων υποβαθμίζεται: όταν συνδέονται 2 σχολεία που βρίσκονται σε διαφορετικές τοποθεσίες, οι οικογένειες με παιδιά σε πάνω από μία τάξη αποθαρρύνονται για να επιλέξουν το σχολείο (ελαττώνοντας την τυχαιότητα του δείγματος των υποψήφιων μαθητών) και οι (ακόμα και λίγοι) μαθητές που δεν εξυπηρετούνται από την αλλαγή τοποθεσίας του σχολείου θα αλλάξουν σχολείο, με αποτέλεσμα να ακυρωθεί (για αυτούς) η σύνδεση και να αυξηθεί ο θόρυβος στα δεδομένα της παρακολούθησης των μαθητών. Από κοινωνικής άποψης, διαψεύδονται οι προσδοκίες σύνδεσης σχολείων των ήδη εισηγμένων μαθητών (που εισήχθησαν όταν τα σχολεία ήταν συνδεδεμένα), ενώ η κοινή ονομασία (και συστέγαση) των σχολείων παραπλανά και δημιουργεί αντίστοιχες προσδοκίες και για όλους τους επόμενους υποψήφιους μαθητές. Επιπλέον η διάσπαση του κάθε σχολείου που θα απαιτηθεί (χωριστοί σύλλογοι Γονέων και Κηδεμόνων, περιουσιακά στοιχεία, κλπ) δημιουργεί παραπάνω προβλήματα και αναστάτωση. Από την άλλη πλευρά, δεν βλέπω να γεννάται κανένα πλεονέκτημα στη μετατροπή ειδικά των συνδεδεμένων πειραματικών σχολείων των πανεπιστημίων σε πρότυπα, ώστε εύλογα να δημιουργούνται ερωτήματα για αυτή την αντικειμενικότητα της πρότασης - και αν οφείλεται σε άγνοια. Όταν σχολεία αποκτούν καλή φήμη και είναι ελκυστικά στους μαθητές ως πειραματικά, αυτό σίγουρα δεν σημαίνει πως πρέπει να καταργηθούν από πειραματικά (έστω και για να γίνουν πρότυπα - εξυπηρετώντας άλλο εκπαιδευτικό στόχο), αλλά ότι πρέπει να υιοθετηθούν οι μέθοδοι διδασκαλία τους και σε άλλα σχολεία, και παράλληλα να τους δοθούν περισσότερα μέσα και ευκαιρίες για να βελτιώσουν παραπέρα τις μεθόδους αυτές. Αλλά και με την κοινή λογική καταλήγουμε στο ίδιο: Τα Πειραματικά Σχολεία των Πανεπιστημίων οφείλουν να είναι Πειραματικά (ώστε να συνδέονται με το Πανεπιστήμιο και την εκπαιδευτική έρευνα και γνώση) και συνδεδεμένα (Δημοτικό - Γυμνάσιο - Λύκειο, ώστε να εξάγονται συμπεράσματα καθ' όλη την πορεία των μαθητών). Αυτό ήταν σαφές κατά την ίδρυση των σχολείων αυτών - και η πραγματικότητα αυτή δεν έχει αλλάξει.