• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΡΙΖΗ' | 24 Απριλίου 2020, 11:34

    Κρίνω ιδιαίτερα σημαντικό τον διαχωρισμό Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων. Τα πρότυπα σχολεία εστιάζουν στην αριστεία, αποτελούμενα από μαθητές που έχουν κριθεί σε διαδικασία εξετάσεων κατόπιν δικής τους απόφασης και επιλογής. Προφανώς η δημιουργία τέτοιων σχολικών μονάδων εξυπηρετεί αφενός τη μαθησιακή διαδικασία για μαθητές που γνωστικά ξεπερνούν το μέσο όρο αφετέρου ευνοεί την καλλιέργεια πρακτικών αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα. Παρόλα αυτά, τα Πειραματικά συνδράμουν στην ύπαρξη μέσα σε μία τάξη, μαθητικού δυναμικού διαφορετικού πνευματικού και μαθησιακού επιπέδου που επιλέγονται με κλήρωση -δημοκρατικότατη επιλογή ήδη από την κλασσική αρχαιότητα. Αυτή η ποικιλομορφία είναι και το ζητούμενο για τον όποιον πειραματισμό αλλά και για την εκπαίδευση φοιτητών παιδαγωγικών σχολών ή μετεκπαιδευόμενων καθηγητών καθώς και για την ανάπτυξη δεξιοτήτων που ξεπερνούν τα στενά όρια της μαθησιακής αριστείας. Σε αυτό το πλαίσιο δεν βρίσκω κανένα λόγο μετατροπής του ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ (Π.Σ.Π.Α.) σε πρότυπο τη στιγμή που υπάρχουν ήδη υφιστάμενες σχολικές δομές που επιτελούν αυτό το σκοπό. Ο σκοπός της ίδρυσής του Π.Σ.Π.Α. από το 1929 σχετίζεται αμετάκλητα με την επωνυμία αλλά και τον χαρακτήρα λειτουργίας του όλα αυτά τα χρόνια. Επίσης, είναι γνωστά ονόματα δημοσίων προσώπων που φοίτησαν στο ΠΣΠΑ. Κάποιοι συγκαταλέγονται στους άριστους άλλοι είναι απλά …ταλαντούχοι. Οι δεύτεροι, πιθανότατα δεν θα είχαν τύχει πρόσβασης στο σχολείο αυτό αν ήταν Πρότυπο. Εκτός δε της διατήρησης του χαρακτηρισμού του Π.Σ.Π.Α. ως ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟΥ σχολείου, μείζονος σημασίας είναι και η διατήρηση του ενιαίου χαρακτήρα ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ- ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ- ΛΥΚΕΙΟΥ. To σχολείο συστεγάζει όλες τις βαθμίδες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό ήταν άλλωστε και ένα από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του (εξ’ ιδρύσεως) συγκριτικά με τα άλλα σχολεία τόσο ως προς τη λειτουργία του (ενιαία διεύθυνση Δημοτικού –Γυμνασίου - Λυκείου) όσο και ως προς την αγωγή που προσέφερε στους μαθητές του, με κυριότερα χαρακτηριστικά την καλλιέργεια οικογενειακής ατμόσφαιρας στις σχέσεις μαθητών δασκάλων, τη γνώση της ψυχοσωματικής υπόστασης των μαθητών, τη φροντίδα για την κοινωνική εξέλιξη κάθε παιδιού και εφήβου και, τέλος, την ελευθερία έκφρασης και την αυτενέργεια των μαθητών κατά τη διδασκαλία. Με την προτεινόμενη άρση της διασύνδεσης και τη μετατροπή του σχολείου από Πειραματικό σε Πρότυπο (διατηρώντας το δημοτικό ως Πειραματικό και μετατρέποντας το Γυμνάσιο και Λύκειο σε Πρότυπα) έχει αναρωτηθεί κανείς πώς θα αντιμετωπιστούν τα παιδιά που ύστερα από 6, 7, 9 χρόνια φοίτησης στο ίδιο Πειραματικό σχολείο θα αναγκασθούν να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον; Στην πράξη θα «τιμωρηθούν» καθώς θα κριθούν ως ανάξιοι να συνεχίσουν να φοιτούν στο χώρο που καλλιεργείται η οικογενειακή ατμόσφαιρα επειδή δεν κατάφεραν μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή να απαντήσουν σε συγκεκριμένες ερωτήσεις. Ας ξεχωρίσουμε λοιπόν τα «Πρότυπα» από τα «Πειραματικά». Ας δώσουμε χώρο στη λειτουργία «πρότυπων» σχολεία για όλους τους άριστους αλλά και «Πειραματικών» για μαθητές ταλαντούχους (ή και μη), που θα αποτελούν αντιπροσωπευτικό μαθητικό δυναμικό για να λειτουργούν τα Πειραματικά ως φυτώρια εκπαίδευσης. Προτείνονται: • η διατήρηση του Π.Σ.Π.Α ως Πειραματικού εφόσον επιτελεί επιτυχώς τους σκοπούς ιδρύσεως Πειραματικών τα τελευταία 91 χρόνια • η διατήρηση του ενιαίου χαρακτήρα Δημοτικού – Γυμνασίου -Λυκείου