• Σχόλιο του χρήστη 'grigoris' | 24 Απριλίου 2020, 17:02

    Η τράπεζα θεμάτων μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο εργαλείο, εφόσον: 1. Ενισχύει και συμπληρώνει το πρόγραμμα σπουδών. Συνεπώς, αν βρισκόμαστε πράγματι σε μια περίοδο δημιουργικής αναμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών, εκεί θα πρέπει να πέσει το βάρος και ακολούθως στη διαμόρφωση της όποιας τράπεζας θεμάτων, η οποία μάλιστα οφείλει να συμφωνεί σαφώς με τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών ανά διδακτικό αντικείμενο. Προτείνεται λοιπόν η πιλοτική εφαρμογή της τουλάχιστον για την επόμενη σχολική χρονιά μέχρι την οριστική της εφαρμογή, με παράλληλη αποτίμηση της λειτουργίας της. 2. Παρέχεται η δυνατότητα συνδιαμόρφωσης της τράπεζας θεμάτων από τους ίδιους τους διδάσκοντες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποτελέσει μια ανοικτή πλατφόρμα με συνεχή ανατροφοδότηση εκ μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας. 3. Παρέχεται η δυνατότητα επεξεργασίας και εξάσκησης των μαθητών σε πραγματικό χρόνο πάνω στα νέα δεδομένα, με την μορφή φύλλων εργασίας από τον διδάσκοντα. Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να προηγηθεί η εξοικείωση των μαθητών με την υφή και τα ζητούμενα των θεμάτων της τράπεζας. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται ένας πιθανός αιφνιδιασμός τους και μειώνονται οι πιθανότητες σχολικής αποτυχίας. 4. Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων της τράπεζας θα πρέπει να συμβαδίζει με τον μέσο βαθμό επίδοσης ενός μαθητή, ώστε να μην ενισχύεται υπερβολικά ο μαθητής με υψηλές επιδόσεις έναντι ενός μαθητή με μειωμένες επιδόσεις, που τυχόν δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στη νέα πραγματικότητα. 5. Είναι προβληματικό το σκεπτικό που υποστηρίζει την κλήρωση ως τρόπο επιλογής των θεμάτων. Ο εκπαιδευτικός της τάξης είναι εκείνος που έχει πλήρη εικόνα γι΄αυτήν και ο πλέον αρμόδιος να επιλέξει τα προσφορότερα θέματα που ο ίδιος επιθυμεί. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η αυτονομία, η ορθή κρίση και η ανάληψη ευθύνης του διδάσκοντος. 6. Η βαθμολογική βαρύτητα της τράπεζας των θεμάτων δύναται να υπολείπεται της αντίστοιχης βαρύτητας των θεμάτων που επιλέγονται κατ΄αρχήν από τον διδάσκοντα. Έτσι δεν υποβαθμίζεται διόλου η συμβολή της, αλλά αντίθετα, λειτουργεί ενισχυτικά ως διδακτικό μέσο στα χέρια του εκπαιδευτικού.