• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ' | 24 Απριλίου 2020, 20:00

    Σχετικά με την αναγνώριση στο σύστημα των σεμιναρίων, είναι τεράστια αδικία να μην αναγνωρίζει το πρόγραμμα της ΑΣΠΑΙΤΕ ΕΠΠΑΙΚ διότι το σύστημα το αναγνωρίζει σαν 6 μήνες και 19 ημέρες. Το πρόγραμμα αυτό με υποχρεωτικές παρακολουθήσεις, γραπτές εξετάσεις, υποχρεωτική πρακτική σε δημόσια σχολεία και διπλωματική εργασία δεν το δέχεται το σύστημα διότι λείπουν 11 ημέρες, και να αναγνωρίζει εξ αποστάσεως σεμινάρια αμφιβόλου ποιότητας. Το υπουργείο θα πρέπει να το συμπεριλάβει στα επιμορφωτικά σεμινάρια. ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ Ε.Π.ΠΑΙ.Κ. Άρθρο 1 Ακαδημαϊκό και Διδακτικό Έτος 1. Το ακαδημαϊκό έτος στην ΑΣΠΑΙΤΕ αρχίζει την 1η Σεπτεμβρίου κάθε έτους και λήγει την 31η Αυγούστου του επόμενου έτους. 2. Το διδακτικό έτος για τους σπουδαστές ΕΠΠΑΙΚ περιλαμβάνει δύο (2) αυτοτελείς διδακτικές περιόδους: Το πρώτο (Α΄) εξάμηνο και το δεύτερο (Β΄) εξάμηνο. 3. Τα μαθήματα, συμπεριλαμβανομένων των εξετάσεων, κάθε διδακτικού εξαμήνου, διαρκούν δεκατρείς (13) εβδομάδες εκ των οποίων έντεκα (11) εβδομάδες διδασκαλίας θεωρητικών μαθημάτων και Πρακτικών Ασκήσεων Διδασκαλίας και δύο (2) εβδομάδες εξεταστικής περιόδου. 4. Για να κατοχυρωθεί το εξάμηνο θα πρέπει να έχει πραγματοποιηθεί διδασκαλία τουλάχιστον οκτώ (8) εβδομάδων. Άρθρο 2 Εισαγωγή – Εγγραφή- Ανανέωση Εγγραφής- Μετεγγραφή 1. Ως σπουδαστές/τριες του ΕΠΠΑΙΚ δύνανται να εγγραφούν όσοι/όσες επιλέγονται σύμφωνα με τους όρους της προκήρυξης του Προγράμματος ανά έτος. 2. Η εγγραφή είναι υποχρεωτική, πραγματοποιείται για κάθε εξάμηνο ξεχωριστά για όλους τους σπουδαστές και γίνεται στη Γραμματεία του Προγράμματος μέσα στα χρονικά όρια που ορίζονται από την προκήρυξη του Προγράμματος ανά έτος. 3. Για σπουδαστές/τριες οι οποίοι παρακολούθησαν ελλιπώς ορισμένα μαθήματα ή απέτυχαν στις αντίστοιχες εξετάσεις απαιτείται ανανέωση εγγραφής στο αντίστοιχο εξάμηνο. Η προθεσμία ανανέωσης της εγγραφής ορίζεται από τη Διοικούσα Επιτροπή. 4. Μετεγγραφή σπουδαστών από ΕΠΠΑΙΚ μιας πόλης σε ΕΠΠΑΙΚ άλλης πόλης δεν επιτρέπεται. Εξαίρεση προβλέπεται στην περίπτωση διορισμού ως μόνιμου ή αναπληρωτή εκπαιδευτικού, που προέκυψε μετά την υποβολή της αρχικής αίτησης, ή άλλης ειδικής περίπτωσης, η οποία θα αξιολογείται από τη Διοικούσα Επιτροπή. Άρθρο 3 Μαθήματα - Πρόγραμμα 1. Το αργότερο μία (1) εβδομάδα πριν από την έναρξη των μαθημάτων κάθε διδακτικού εξαμήνου συντάσσεται και ανακοινώνεται με ευθύνη του/της Επιστημονικού/ης Υπευθύνου του Προγράμματος σε συνεργασία με το/τη Διευθυντή/τρια των Προγραμμάτων των πόλεων ΑΣΠΑΙΤΕ, το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων, το οποίο περιέχει: α) το πρόγραμμα μαθημάτων, β) τους διδάσκοντες που θα διδάξουν κάθε μάθημα, γ) την ημέρα, την ώρα και την αίθουσα ή το χώρο που θα πραγματοποιηθεί κάθε μάθημα ή εκπαιδευτική δραστηριότητα. 3 2. Η ανάθεση διδασκαλίας μαθημάτων σε μόνιμους ή επιστημονικούς συνεργάτες γίνεται με απόφαση της Δ.Ε. μετά από εισήγηση του/της Επιστημονικού/ης Υπευθύνου του Προγράμματος σε συνεργασία με το/τη Διευθυντή/τρια των Προγραμμάτων των πόλεων ΑΣΠΑΙΤΕ. 3. Η κατανομή των σπουδαστών/τριών σε τμήματα γίνεται από το/τη Διευθυντή/τρια των Προγραμμάτων των πόλεων ΑΣΠΑΙΤΕ υπό την εποπτεία του/της Επιστημονικού/ής Υπευθύνου/ης του Προγράμματος. 4. Ο αριθμός των σπουδαστών ανά τμήμα για τα θεωρητικά μαθήματα δεν μπορεί να υπερβαίνει τους εξήντα (60). 5. Ο αριθμός των σπουδαστών ανά ομάδα για τις Πρακτικές Ασκήσεις Διδασκαλίας ορίζεται στους πέντε (5) και δε μπορεί να υπερβαίνει τους έξι (6). 6. Οι Διευθυντές των πόλεων ΑΣΠΑΙΤΕ μπορούν, βάσει των οργανωτικών δυνατοτήτων, να ορίσουν μεγαλύτερο αριθμό, από τα οριζόμενα στην παράγραφο 5, σπουδαστών/τριών για τις Πρακτικές Ασκήσεις Διδασκαλίας, αλλά σε καμία περίπτωση ο αριθμός των σπουδαστών/τριών δεν μπορεί να υπερβαίνει τους οχτώ (8). 7. Ο αριθμός των σπουδαστών ανά τμήμα για τα εργαστήρια δε θα υπερβαίνει τους τριάντα (30). Άρθρο 4 Μεθοδολογία διδασκαλίας 1. Οι διδάσκοντες/ουσες παραλαμβάνουν από τον/την Επιστημονικό/ή Υπεύθυνο/η του Προγράμματος το περίγραμμα του γνωστικού αντικειμένου, για το οποίο έχουν επιλεγεί να διδάξουν, και υποχρεούνται να το λάβουν υπόψη τους κατά το σχεδιασμό υλοποίησης των διδασκαλιών τους. 2. Η εκπαιδευτική και διδακτική διαδικασία κάθε μαθήματος περιλαμβάνει αυτόνομα ή σε συνδυασμό μεθόδους διδασκαλίας και εκπαιδευτικές τεχνικές, που συμβάλλουν στην ενεργητική συμμετοχή των σπουδαστών/τριών στη μαθησιακή διαδικασία, προάγουν την αλληλεπίδραση μεταξύ διδάσκοντα/ουσας και διδασκομένων και συντελούν στην αυθεντική μάθηση. Στη διδασκαλία, τόσο των θεωρητικών όσο και των εργαστηριακών μαθημάτων, αξιοποιείται η μεθοδολογία της εκπαίδευσης ενηλίκων. Άρθρο 5 Εκπαιδευτικές δραστηριότητες, επισκέψεις και εκδρομές 1. Για την αποτελεσματικότερη εμπέδωση των θεωρητικών και πρακτικών γνώσεων των σπουδαστών δύνανται να οργανώνονται, με έγκριση του/της Επιστημονικού/ης Υπευθύνου του Προγράμματος σε συνεργασία με το/τη Διευθυντή/τρια των Προγραμμάτων των πόλεων ΑΣΠΑΙΤΕ, εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές μικρής χρονικής διάρκειας (όχι περισσότερες από τρεις (3) εργάσιμες ημέρες το εξάμηνο). 4 2. Με εισήγηση διδάσκοντα/ουσας και απόφαση του/της Διευθυντή/τριας των Προγραμμάτων των πόλεων ΑΣΠΑΙΤΕ, μπορεί να οργανώνονται ή/και να παρακολουθούνται, εντός ή/και εκτός της Σχολής, μορφωτικές εκδηλώσεις, ημερίδες ή διαλέξεις από τους καθηγητές της Σχολής ή άλλους επιστήμονες που προσκαλούνται ειδικά. 3. Η παρακολούθηση των εκδηλώσεων της παραγράφου 2, του παρόντος άρθρου, που γίνονται μέσα στο κανονικό πρόγραμμα των μαθημάτων, είναι υποχρεωτική για τους σπουδαστές/τριες. Όσοι/σες απουσιάζουν από τις εκδηλώσεις αυτές χρεώνονται με απουσίες στα μαθήματα που ήσαν προγραμματισμένα τις ώρες που πραγματοποιήθηκε η κάθε εκδήλωση. Άρθρο 6 Βιβλία & Εκπαιδευτικό Υλικό 1. Το εκπαιδευτικό υλικό που υποστηρίζει τη διδακτική διαδικασία καταρτίζεται και προτείνεται στους/στις σπουδαστές/τριες από τους/τις διδάσκοντες/ουσες. 2. Η προμήθεια ειδικού εκπαιδευτικού υλικού (π.χ. συγγράμματα ή/και λογισμικά πακέταπρογράμματα) γίνεται με απόφαση της Δ.Ε. και ανήκει στη Σχολή. Άρθρο 7 Φοίτηση – Παρακολούθηση - Διαγραφή 1. Η φοίτηση στο ΕΠΠΑΙΚ είναι υποχρεωτική, και πρέπει να είναι σε κάθε μάθημα «επαρκής». 2. Ως επαρκής χαρακτηρίζεται η φοίτηση σε ένα μάθημα αν ο/η σπουδαστής/τρια παρακολούθησε τουλάχιστον τα 2/3 των προγραμματισμένων ωρών που πραγματοποιήθηκαν. Σε αντίθετη περίπτωση η φοίτηση χαρακτηρίζεται ως ανεπαρκής. 3. Σπουδαστής/στρια με ανεπαρκή φοίτηση σε ένα μάθημα δε δικαιούται να συμμετάσχει στην τελική γραπτή εξέταση του συγκεκριμένου μαθήματος. 4. Οι απουσίες για όλους τους σπουδαστές υπολογίζονται από την ημερομηνία εγγραφής τους. 5. Σε ειδικές περιπτώσεις είναι δυνατόν ορισμένες απουσίες να θεωρηθούν δικαιολογημένες, μετά από αίτημα του/της σπουδαστή/τριας, εισήγησης του/της Επιστημονικού/ης Υπευθύνου του Προγράμματος και απόφασης της Δ.Ε. 6. Οι διδάσκοντες/ουσες οφείλουν, σε τακτά διαστήματα να ενημερώνουν τους/τις σπουδαστές/τριες για τον αριθμό των απουσιών τους. 7. Στο τέλος κάθε εξαμήνου οι διδάσκοντες/ουσες δηλώνουν στη Γραμματεία ΕΠΠΑΙΚ, σε κατάλληλο έντυπο, τα ονόματα των σπουδαστών/τριών που δε δικαιούνται να προσέλθουν στις εξετάσεις λόγω ανεπαρκούς φοίτησης. 5 8. Η Γραμματεία ΕΠΠΑΙΚ, πριν από την ημερομηνία έναρξης των εξετάσεων, ανακοινώνει τα ονόματα των σπουδαστών/τριών που αποκλείονται της τελικής γραπτής εξέτασης σε ένα ή περισσότερα μαθήματα λόγω ανεπαρκούς φοίτησης. 9. Σπουδαστής/τρια που είχε ανεπαρκή φοίτηση σε ένα ή περισσότερα μαθήματα υποχρεούται να τα ξαναπαρακολουθήσει και να ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του μέσα στα χρονικά όρια που ορίζονται στην παράγραφο 10 του παρόντος άρθρου. 10.Οι σπουδαστές/τριες οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους στο ΕΠΠΑΙΚ εντός τεσσάρων εξαμήνων (δύο ακαδημαϊκά έτη), από την αρχική τους εγγραφή. Σε αντίθετη περίπτωση διαγράφονται αυτοδίκαια από τα μητρώα του Προγράμματος. Η σχετική πράξη διαγραφής γίνεται από τη Διοικούσα Επιτροπή και ανακοινώνεται στον/την σπουδαστή/τρια. 11.Στην περίπτωση που σπουδαστής/τρια διαγραφεί, και στη συνέχεια μέσω της διαδικασίας επιλογής εισαχθεί εκ νέου στο Πρόγραμμα εντός τριετίας από την ημερομηνία διαγραφής, έχει το δικαίωμα, με αίτησή του, να κατοχυρώσει τα μαθήματα στα οποία έχει εξεταστεί επιτυχώς ή τις υποχρεώσεις τις οποίες έχει ήδη επιτυχώς ολοκληρώσει, με την προϋπόθεση ότι αυτές δεν θα έχουν εν τω μεταξύ διαφοροποιηθεί. Άρθρο 8 Αξιολόγηση των Σπουδαστών/ στριών 1. Οι σπουδαστές του ΕΠΠΑΙΚ, προκειμένου η φοίτησή τους να πιστοποιηθεί, ώστε να τους απονεμηθεί το προβλεπόμενο Πιστοποιητικό, αξιολογούνται: α) στο κάθε μάθημα του Προγράμματος Σπουδών, β) στις Πρακτικές Ασκήσεις Διδασκαλίας και γ) στην πτυχιακή τους εργασία. 2. Υπολογισμός τελικού βαθμού Πτυχίου: Το άθροισμα των βαθμών όλων των εξαμηνιαίων μαθημάτων διαιρούμενο δια του αριθμού των μαθημάτων, δίνει το Συντελεστή Χ. Ο βαθμός της πτυχιακής εργασίας δίδει το Συντελεστή Ψ. Ο Βαθμός Πτυχίου του κάθε σπουδαστή προκύπτει από τον τύπο: Βαθμός Πτυχίου = Χ.(80%) + Ψ.(20%). Ο Βαθμός Πτυχίου στρογγυλοποιείται σε δεκαδικό αριθμό με ένα δεκαδικό ψηφίο. 2. Προϋπόθεση, προκειμένου να χορηγηθεί Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας στο σπουδαστή, είναι να έχει εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις του που απορρέουν από το Πρόγραμμα Σπουδών και να έχει επιτύχει σε όλα τα μαθήματα βαθμό τουλάχιστον πέντε (5.0). Άρθρο 9 Αξιολόγηση Θεωρητικών Μαθημάτων 1. Ο βαθμός κάθε εξαμηνιαίου μαθήματος εκφράζεται στην κλίμακα μηδέν (0,0) έως και δέκα (10,0). 2. Ως βάση προαγωγής για κάθε μάθημα ορίζεται ο βαθμός πέντε (5.0). 6 3. Ο βαθμός μαθήματος εξάγεται με συνεκτίμηση του βαθμού προόδου, κατά 50% (σε πεντάβαθμη κλίμακα 0-5), και του βαθμού της γραπτής τελικής εξέτασης, κατά 50% (σε πεντάβαθμη κλίμακα 0-5), με την προϋπόθεση ο βαθμός της τελικής εξέτασης να είναι ίσος ή μεγαλύτερος του δύο (2,0). Ο βαθμός του μαθήματος είναι το άθροισμα του βαθμού προόδου και του βαθμού της τελικής εξέτασης. 4. Η συμμετοχή του σπουδαστή στις τελικές εξετάσεις είναι υποχρεωτική. 5. Τα κριτήρια υπολογισμού του βαθμού προόδου σε κάθε μάθημα καθορίζονται από το/τη διδάσκοντα/ουσα και ανακοινώνονται στους/στις σπουδαστές/τριες κατά την έναρξη των μαθημάτων. 6. Ο βαθμός προόδου εξάγεται ή από ενδιάμεση γραπτή εξέταση ή από άλλες διαδικασίες αξιολόγησης. Ο βαθμός προόδου κατατίθεται στη Γραμματεία του Προγράμματος, από τον καθηγητή του μαθήματος, τρεις (3) εργάσιμες ημέρες τουλάχιστον πριν από την έναρξη των γραπτών εξετάσεων του εξαμήνου. Η έγκαιρη κατάθεση της βαθμολογίας αποτελεί ευθύνη των διδασκόντων. 7. Οι τελικές γραπτές εξετάσεις κάθε εξαμήνου πραγματοποιούνται τις δύο εβδομάδες που ακολουθούν από τη λήξη των μαθημάτων του εξαμήνου (12η και 13η εβδομάδα του εξαμήνου). 8. Οι σπουδαστές έχουν δικαίωμα να κάνουν χρήση δύο εξεταστικών περιόδων ανά εξάμηνο, οι οποίες ορίζονται ως εξής: α) για τα μαθήματα που διδάσκονται κατά το Α’ εξάμηνο: η πρώτη εξεταστική περίοδος, κατά τις δύο εβδομάδες που ακολουθούν μετά τη λήξη των μαθημάτων του εξαμήνου, β) για τα μαθήματα που διδάσκονται κατά το Β’ εξάμηνο: η πρώτη εξεταστική περίοδος, κατά τις δύο εβδομάδες που ακολουθούν μετά τη λήξη των μαθημάτων του εξαμήνου. Οι επαναληπτικές εξετάσεις, για τους/τις σπουδαστές/τριες που αποδεδειγμένα δεν μπόρεσαν να συμμετάσχουν στις παραπάνω οριζόμενες περιόδους εξετάσεων, ορίζεται η πρώτη εβδομάδα μετά τη λήξη της κάθε εξεταστικής περιόδου. Οι επαναληπτικές εξετάσεις, για τους/τις σπουδαστές/τριες οι οποίοι/ες απορρίφθηκαν σε ένα ή/και περισσότερα μαθήματα, ορίζεται ο μήνας Σεπτέμβριος, πριν την έναρξη του Προγράμματος, του επόμενου ακαδημαϊκού έτους. Για τη συμμετοχή στις επαναληπτικές εξετάσεις απαιτείται αίτηση στη Γραμματεία του ΕΠΠΑΙΚ. 9. Τα κριτήρια και ο τρόπος υπολογισμού του τελικού βαθμού στα εργαστηριακά μαθήματα καθορίζονται από το διδάσκοντα/ουσα και ανακοινώνονται στους/στις σπουδαστές/τριες κατά την έναρξη των μαθημάτων. Δεν είναι απαραίτητη η γραπτή τελική εξέταση για τα εργαστηριακά μαθήματα. 10.Ο βαθμός της τελικής εξέτασης εκάστου μαθήματος κατατίθεται από το διδάσκοντα μαζί με τα γραπτά δοκίμια των σπουδαστών/τριών στη Γραμματεία του ΕΠΠΑΙΚ το αργότερο επτά (7) ημέρες από την ημέρα εξέτασης του μαθήματος. Άρθρο 10 Πρακτική Άσκηση Διδασκαλίας (ΠΑΔ) 1. Κάθε σπουδαστής/τρια υποχρεούται στο πλαίσιο του Προγράμματος να λάβει μέρος σε όλες τις δραστηριότητες που προβλέπει το Σύστημα των ΠΑΔ. 7 2. Υποχρεώσεις σπουδαστών στις ΠΑΔ: α/α ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ Α΄ εξάμην οΩΡΕΣ Β΄ εξάμην οΩΡΕΣ 1 Ενημέρωση για το σύστημα Πρακτικής Άσκησης Διδασκαλίας 2 2 2 Ανάλυση και Πρακτική εφαρμογή 1ης μικροδιδασκαλίας 2 3 Πραγματοποίηση Μικροδιδασκαλιών 2 - 4 Παρακολούθηση Μικροδιδασκαλιών 8 - 5 Πραγματοποίηση Προκαταρκτικών Διδασκαλιών - 2 6 Παρακολούθηση Προκαταρκτικών Διδασκαλιών - 8 7 Παρακολούθηση σε σχολικές Μονάδες - 6 8 Πραγματοποίηση Πτυχιακής Διδασκαλίας σε σχολική Μονάδα - 1 ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ 14 19 3. Διευκρινίσεις ανά δραστηριότητα ΠΑΔ Σημείο 1: Παρουσιάζεται και περιγράφεται αναλυτικά στους/στις σπουδαστές/τριες όλο το πλέγμα των δραστηριοτήτων ΠΑΔ και πραγματοποιείται από τον ΥπεύθυνοΣυντονιστή των ΠΑΔ. Σημείο 2: Ανάλυση, πρακτική εφαρμογή και διόρθωση του εντύπου της δόμησης διδασκαλίας, συμπληρωμένο από τον/την σπουδαστή/τρια και πραγματοποιείται από τον Επιστημονικό Υπεύθυνο του Προγράμματος ή τον Διευθυντή του Προγράμματος πόλης της ΑΣΠΑΙΤΕ ή τον Υπεύθυνο-Συντονιστή των ΠΑΔ πόλης της ΑΣΠΑΙΤΕ. Σημείο 3: Διδασκαλία από τον/την σπουδαστή/τρια, διάρκειας 15 λεπτών, παρουσία ομάδας πέντε (5) σπουδαστών/τριών η οποία πραγματοποιείται σε Εργαστήρια ΠΑΔ της Σχολής, βιντεοσκοπείται, παρακολουθείται η βιντεοσκόπηση (15 λεπτά) και ακολουθεί συζήτησηαναστοχασμός (15 λεπτά) επί της παρακολουθούμενης-προβαλλόμενης διδασκαλίας. Η κάθε διδασκαλία εποπτεύεται από επόπτη – καθηγητή με παιδαγωγική κατάρτιση. Σημείο 5: Διδασκαλία από τον/την σπουδαστή/τρια, διάρκειας 30 λεπτών παρουσία ομάδας πέντε (5) σπουδαστών/τριών, η οποία πραγματοποιείται σε Εργαστήρια ΠΑΔ της Σχολής, ακολουθεί συζήτηση-αναστοχασμός (15 λεπτά) επί της παρακολουθούμενηςπροβαλλόμενης διδασκαλίας και εποπτεύεται από επόπτη – καθηγητή με παιδαγωγική κατάρτιση. Σημείο 7: Παρακολούθηση έξη (6) διδασκαλιών δύο τουλάχιστον καθηγητών τάξης σε σχολική Μονάδα. 8 Σημείο 8: Διδασκαλία που πραγματοποιείται από τον/την σπουδαστή/τρια σε πραγματική σχολική τάξη και εποπτεύεται από τον εκπαιδευτικό της τάξης ή καθηγητή της Σχολικής Μονάδας ή το/τη Διευθυντή/τρια της Σχολικής Μονάδας, με παιδαγωγική κατάρτιση. 4. Σε περίπτωση ομάδων άνω των πέντε (5) σπουδαστών/τριών, ο κάθε σπουδαστής/τρια οφείλει να παρακολουθήσει το σύνολο των διδασκαλιών της ομάδας του. 5. Η συμμετοχή και επιτυχής αξιολόγηση των Πρακτικών Ασκήσεων Διδασκαλίας του Α’ εξαμήνου αποτελεί προαπαιτούμενο για τη συμμετοχή στις Πρακτικές Ασκήσεις Διδασκαλίας του Β’ εξαμήνου. 6. Ο βαθμός στις ΠΑΔ κάθε σπουδαστή εκφράζεται στην κλίμακα 1-10 ως ακολούθως: α) ΠΑΔ Α΄ εξαμήνου: κάθε μικροδιδασκαλία βαθμολογείται με άριστα το εκατό (100). Ο τελικός βαθμός εξάγεται από το άθροισμα των βαθμών των δύο μικροδιδασκαλιών διαιρεμένο με το 2 και το αποτέλεσμα διαιρεμένο με το 10 όπως φαίνεται στο τύπο [(1η μ.δ. + 2η μ.δ.) / 2] / 10 β) ΠΑΔ Β΄ εξαμήνου: κάθε προκαταρκτική διδασκαλία καθώς και η πτυχιακή διδασκαλία βαθμολογείται με άριστα το εκατό (100). Ο τελικός βαθμός εξάγεται από το άθροισμα των βαθμών των τριών διδασκαλιών διαιρεμένο με το 3 και το αποτέλεσμα διαιρεμένο με το 10 όπως φαίνεται στο τύπο [(1η πρ.δ. + Πτ.δ. + 2η πρ.δ.) / 3] / 10 Άρθρο 11 Χορηγούμενος Τίτλος 1. Στους/Στις σπουδαστές/τριες του ΕΠΠΑΙΚ μετά από επιτυχή παρακολούθηση χορηγείται: Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας. Άρθρο 12 Τύπος Πιστοποιητικού 1. Ο τύπος του Πιστοποιητικού που χορηγείται στους/στις αποφοίτους του ΕΠΠΑΙΚ είναι αυτός που εγκρίθηκε από τη Δ.Ε. 2. Ο χαρακτηρισμός βαθμού του Πιστοποιητικού των αποφοίτων του ΕΠΠΑΙΚ καθορίζεται ως εξής: α) από 5.0-7.0 «Καλώς», β) από 7.1- 8.5 «Λίαν Καλώς» και γ) από 8.6 – 10 «Άριστα».