• Σχόλιο του χρήστη 'ΓΕΩΡΓΙΟΣ Π. ΜΠΟΥΡΙΤΣΑΣ' | 7 Δεκεμβρίου 2010, 20:09

    Του Γιώργου Π. Μπουρίτσα Φυσικού, Υπεύθυνου ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης. Σε σχέση με το θέμα της δημόσιας διαβούλευσης για το χρόνο συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού Δελτίου θα ήθελα να επισυνάψω τις απόψεις-προτάσεις μου που είχαν αναρτηθεί και στο Δίκτυο ΝεσΤορ@ [Εσωτερικό δίκτυο επικοινωνίας - πληροφόρησης των στελεχών των ΚΕΣΥΠ – ΓΡΑΣΕΠ] από 18.10.2010 δηλαδή πολύ πριν αρχίσει ο δημόσιος διάλογος του ΥΠΔΜΘ που είναι οι ακόλουθες: «Με αφορμή τις αλλαγές στο χρόνο συμπλήρωσης του Μηχανογραφικού Δελτίου για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2011-2012 Το Υπουργείο Παιδείας δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων [ΥΠΔΜΘ] ανακοίνωσε ότι οι υποψήφιοι για το ακαδημαϊκό έτος 2011-2012 θα συμπληρώσουν το Μηχανογραφικό Δελτίο [Μ.Δ.] πριν την έκδοση της βαθμολογίας στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Η αναγγελία αυτή υπήρξε η αφορμή για ποικίλα αρνητικά σχόλια που δεν στηρίζονται σε μια αντικειμενική προσέγγιση του θέματος και βέβαια παρακάμπτουν σκόπιμα τις επιστημονικές και παιδαγωγικές προσεγγίσεις από την πλευρά του Επαγγελματικού Προσανατολισμού [ΕΠ] και της Συμβουλευτικής Παρέμβασης. Το «σοβαρό» επιχείρημα που προβάλλεται είναι ότι ο υποψήφιος πρέπει να γνωρίζει την βαθμολογία του και να τη συγκρίνει με τις βάσεις εισαγωγής προηγούμενων ετών ώστε να κάνει «σωστές επιλογές» και να έχει άνεση χρόνου και ηρεμία που δεν του «δίνεται» κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Έχω την εντύπωση ότι για μια ακόμη φορά προβάλλονται επιχειρήματα που αναπαραγάγουν μια εικονική κατάσταση που καμιά σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα που πρέπει να γνωρίζει ο υποψήφιος ώστε να αποφασίσει σύμφωνα με τα θέλω του σωστά και ταυτόχρονα η απόφασή του αυτή να αποτελεί κίνητρο για την καλύτερη προετοιμασία του για τις γενικές εξετάσεις. Ποιοι λοιπόν είναι οι λόγοι που επιβάλλουν, κατά τη γνώμη μου, τη συμπλήρωση του Μ..Δ. πριν την έκδοση της βαθμολογίας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων: Οι Γενικές Εξετάσεις, μετά και την κατάργηση της βάσης του 10, αποτελούν διαγωνισμό προκειμένου να καλυφθούν όλες οι προσφερόμενες. θέσεις. Δηλαδή με απλά λόγια γίνονται για να καταταγούν σε μια σειρά οι υποψήφιοι σύμφωνα με τις επιθυμίες τους. Και βέβαια οι Γενικές Εξετάσεις γίνονται επειδή ο αριθμός των προσφερόμενων θέσεων σε επίπεδο Ανώτατης Εκπαίδευσης ή Τμήματος είναι μικρότερος από τη ζήτηση [αριθμό υποψηφίων ] Η σύνδεση της βαθμολογίας στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα με τις βάσεις προηγούμενων ετών προκειμένου να αποφασίσει ο υποψήφιος για τον τρόπο συμπλήρωσης του Μ.Δ. είναι μια ανεπίτρεπτη αυταπάτη που έχει καλλιεργηθεί στους υποψήφιους αφού οι βάσεις εισαγωγής: εξαρτώνται από παράγοντες όπως [ενδεικτικά]: • Η ζήτηση του κάθε τμήματος • Το επίπεδο ευκολίας ή δυσκολίας των θεμάτων • Το επίπεδο προετοιμασίας των υποψηφίων Με βάση αυτές τις παρατηρήσεις και με δεδομένο ότι η συμπλήρωση του Μ.Δ. πρέπει να γίνεται σε χρόνο που να επηρεάζει μόνο θετικά την πορεία του υποψηφίου για την εισαγωγή του στη σχολή ή το τμήμα που επιθυμεί επιβάλλεται η συμπλήρωση του Μ.Δ. πολύ ΠΡΙΝ τη διεξαγωγή των Γενικών Εξετάσεων γιατί έτσι ο υποψήφιος: • Δηλώνει τις σχολές ή τα τμήματα που πραγματικά επιθυμεί ανεπηρέαστα • Δηλώνοντας τα τμήματα που πραγματικά επιθυμεί, αν αυτά απαιτούν υψηλού βαθμού προετοιμασία, του δίνεται η δυνατότητα να καταβάλλεί την πρέπουσα προσπάθεια και τον αποτρέπει από πιθανή χαλαρότητα κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του • Η συμπλήρωση του Μ.Δ. ΠΡΙΝ την έκδοση των βαθμών ΟΥΔΕΜΙΑ επίδραση έχει στην ΜΗ εισαγωγή του σε κάποιο τμήμα με βαθμολογία μικρότερη των βαθμών που θα πετύχει, αφού όπως υπογραμμίσαμε οι Γενικές Εξετάσεις αποτελούν Διαγωνισμό [Η μόνη προϋπόθεση είναι να δηλώσει ΟΛΕΣ τις σχολές ή τα τμήματα που του επιτρέπεται .(Αυτονόητο είναι ότι η ΜΗ ΔΗΛΩΣΗ ενός τμήματος σημαίνει την κατηγορηματική θέση του υποψηφίου ότι δεν επιθυμεί την εισαγωγή του σε αυτό)] Δεν μπορούν να τύχουν σοβαρής κριτικής οι απόψεις για «άνεση χρόνου και ηρεμία που δεν «δίνεται» κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς» ΓΙΑΤΙ η αποδοχή του επιχειρήματος αυτού στηρίζεται σε προσεγγίσεις που δημιουργούνται χάρη εντυπώσεων που δεν εξυπηρετούν τις πραγματικές ανάγκες του υποψηφίου στην πορεία του προς την επιτυχία. Έχω την άποψη ότι οι διαπιστώσεις μου αυτές είναι αυτονόητες πραγματικότητες τις οποίες το σχολείο και τα στελέχη των δομών Επαγγελματικού Προσανατολισμού έπρεπε να έχουν κάνει κτήμα στους μαθητές και στους γονείς τους. Οι απόψεις μου αυτές έχουν παρουσιαστεί σε συνέδρια, έχουν γραφτεί σε άρθρα και έχουν διατυπωθεί ως προτάσεις τόσο στις δομές ΣΕΠ της περιοχής μου όπως και στη Διεύθυνση ΣΕΠΕΔ του ΥΠΔΜΘ.[Η σημείωση αυτή κρίνεται απαραίτητη για να μην θεωρηθεί η παρέμβαση ως ευκαιριακή] Προτάσεις που συνοδεύονται από την ανάγκη για συστηματική ενημέρωση και παρέμβαση των στελεχών ΕΠ στη διαδικασία ενημέρωσης και συμπλήρωσης του Μ.Δ. για το σύνολο των υποψηφίων της περιοχής τους. Οι συγκεκριμένες προτάσεις που επανδιατυπώνονται είναι : • Υποχρεωτική συμμετοχή των στελεχών ΕΠ στις επιτροπές συμπλήρωσης και παραλαβής των Μ.Δ. [έχει προταθεί η κατάρτιση ενός προγράμματος συμμετοχής όλων των στελεχών στη διαδικασία αυτή] • Κατάρτιση με ευθύνη του ΚΕΣΥΠ, των ΓΡΑΣΕΠ , του Γραφείου και της Δ/νσης ΔΕ κάθε περιοχής ενός ολοκληρωμένου προγράμματος ενημέρωσης όλων των μαθητών /μαθητριών από τώρα μέχρι και το χρονικό διάστημα έναρξης της συμπλήρωσης των Μ.Δ. • Συστηματική αποστολή ενημερωτικού υλικού σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή με την αξιοποίηση των δυνατοτήτων που δίνει η INTERNET επικοινωνία για όλους τους μαθητές [υλικό που θα παράγεται τόσο κεντρικά από την Δ/νση ΣΕΠΕΔ του ΥΠΔΜΘ αλλά και τοπικά από κάθε Δ/νση ΔΕ με ευθύνη των δομών ΣΕΠ της περιοχής] Οι ΑΥΤΟΝΟΗΤΕΣ αυτές προτάσεις ΔΕΝ είχαν την όποια τύχη αν και επαναλαμβάνονται ΜΟΝΟΤΟΝΑ την τελευταία πενταετία Σημειώνεται ότι οι προτάσεις αυτές συνοδεύονται και από την πάγια ΠΡΟΤΑΣΗ –ΘΕΣΗ μου για ύπαρξη ενός ενιαίου και ολοκληρωμένου προγράμματος δράσης των δομών ΣΕΠ στην περιοχή ευθύνης τους. Είναι ένα θέμα για το οποίο υπάρχει υστέρηση και που συνήθως προσεγγίζεται από τους οπαδούς του αυτοσχεδιασμού και της αδράνειας με κριτικές θεωρήσεις που χαρακτηρίζουν «άκαιρες» και «ανεδαφικές» τις όποιες προτάσεις προγραμματισμού. Το στοίχημα των δομών ΕΠ της ΔΕ είναι να πετύχουν τη συστηματική ενημέρωση ΟΛΩΝ των μαθητών/τριών στην πορεία προς τη συμπλήρωση του Μ.Δ. Το στοίχημα της Δ/νσης ΣΕΠΕΔ του ΥΠΔΜΘ είναι να συμβάλλει στον ενιαίο προγραμματισμό της όλης προσπάθειας ΓΙΑΤΙ πέραν από τις «θεωρητικές και βιωματικές προσεγγίσεις των όρων της αυτογνωσίας, αυτοαντίληψης και αυτοεκτίμησης» που μονότονα επαναλαμβάνονται χωρίς να έχουν τύχει της όποιας αξιολόγησης ΥΠΑΡΧΕΙ η αναγκαιότητα να επιτευχθεί η αυτογνωσία, αυτοαντίληψη και αυτοεκτίμηση των μαθητών με το να δοθεί σε αυτούς η δυνατότητα πρόσβασης στο σύνολο της χρήσιμης πληροφορίας που σχετίζεται με τα θετικά που προσφέρει η αλλαγή του χρόνου της συμπλήρωσης του Μ.Δ. και της πρόσβασης στην πληροφορία που σχετίζεται με την ουσία της διαδικασίας της συμπλήρωσης του ΜΔ που θα τους επιτρέψει να αποφασίσουν ΣΩΣΤΑ και ΑΝΕΠΗΡΕΑΣΤΑ Στην Κοινωνία της Σύγχυσης την οποία βιώνουμε η λήψη της σωστής απόφασης σχετίζεται μονοσήμαντα με την αντικειμενική πληροφόρηση που δεν μπορεί να αντικατασταθεί από προσεγγίσεις που παρακάμπτουν αυτήν την αναγκαιότητα. Η προτεινόμενη παρέμβαση των δομών ΕΠ κατά τη γνώμη μου είναι αυτή που αναδεικνύει ότι μόνο το δημόσιο σχολείο έχει τη δυνατότητα παροχής έγκυρων, αξιόπιστων και αντικειμενικών υπηρεσιών παιδείας.» Για το διάλογο που βρίσκεται σε εξέλιξη θα ήθελα να συμβάλλω και με κάποιες πρόσθετες επισημάνσεις 1. Το βασικό επιχείρημα για τη μη αλλαγή του χρόνου συμπλήρωσης του ΜΔ αναφέρεται στο άγχος που έχουν οι μαθητές για την κατάλληλη προετοιμασία τους για τις γενικές εξετάσεις που δεν τους επιτρέπουν να σκέφτονται τίποτε άλλο εκτός από την προετοιμασία τους γι΄ αυτές. Είναι φαίνεται «αυτονόητο’ ότι η σωστή προετοιμασία δεν σχετίζεται με την επιλογή και των σχολών και τμημάτων που επιθυμεί ο υποψήφιος να σπουδάσει. Είναι φαίνεται «αυτονόητο» ότι βασικό κριτήριο της όποιας επιλογής είναι η γνώση της βαθμολογίας που παραπέμπει μονοσήμαντα σε μια τεχνική κατάταξης των σχολών και τμημάτων του ΜΔ με βάση την εσφαλμένη εντύπωση για την ύπαρξη των βάσεων με στατιστικές προσεγγίσεις στοιχείων προηγούμενων ετών. 2. Αποσιωπάται το θέμα της έμμεσης επιλογής που έχουν κάνει οι υποψήφιοι αφού έχουν ήδη επιλέξει κατεύθυνση και ήδη έχουν αρχίσει την προετοιμασία τους μέσα από την φροντιστηριακή παραπαιδεία που έχει μετατρέψει την διαδικασία επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση σε μια τεχνική προσέγγισης των εξετάσεων που δεν μπορεί να σχετίζεται με την οποία προσέγγιση επιχειρηθεί για τους στόχους του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Και βέβαια οι ευθύνες είναι και διαχρονικές και προς όλες τις κατευθύνσεις. 3. Από μεγάλο αριθμό σχολίων της δημόσιας διαβούλευσης παρατηρεί κανείς ότι υπάρχει σύγχυση για τη διαδικασία εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και αυτός είναι ο λόγος που ένας μεγάλος αριθμός υποψηφίων θεωρεί ως απαραίτητη προϋπόθεση για τη συμπλήρωση του ΜΔ τη γνώση της βαθμολογίας στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. 4. Είναι σωστές οι παρατηρήσεις που γίνονται για τις ελλείψεις που υπάρχουν στο σύστημα εφαρμογής του ΣΕΠ στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και αυτό θα πρέπει να μας προβληματίσει. Δεν μπορεί ο ΣΕΠ να σχετίζεται με επιστημονικοφανείς προσεγγίσεις που διαμορφώνονται με βάση πλειοψηφίες που «αφορίζουν» την αυτονόητη συσχέτιση της διαδικασίας λήψης απόφασης με τη χρήσιμη πληροφορία στην οποία πρέπει να έχει πρόσβαση ο υποψήφιος [η εμμονή στις αναχρονιστικές αντιλήψεις για τη μη συσχέτιση της συμβουλευτικής παρέμβασης θα πρέπει να αναζητηθεί στην άρνηση να προσαρμοστούμε στο κόσμο της ΚτΠ τον οποίο βιώνουμε. Οι λόγοι απλοί, οι ίδιοι που προκαλούσαν αντιδράσεις κατά την μετάβαση στη βιομηχανική εποχή. Οι αντιδράσεις οι ίδιες κατά τη μετάβαση στην εποχή της πληροφορίας και της γνώσης] 5. Επισημαίνεται επίσης η μικρή συμμετοχή των στελεχών ΕΠ των δομών ΣΕΠ της ΔΕ στη δημόσια διαβούλευση. Το γεγονός θα πρέπει να προβληματίσει, να συσχετισθεί με τις πλειοψηφούσες απόψεις για το ρόλο του ΕΠ και την ανταπόκριση που έχει σε γονείς και μαθητές από τις σχετικές επισημάνσεις των σχολίων. Επίσης θα πρέπει να προβληματίσει το γεγονός της άρνησης «αυτών» των πλειοψηφιών στο επίπεδο λήψης αποφάσεων να συμβιβαστούν με εκφρασμένες απόψεις υλοποίησης των ΑΥΟΤΟΝΟΗΤΩΝ πολιτικών 6. Επίσης θα πρέπει να προβληματίσει και η μη έκφραση άποψης από το ΠΙ. Η θεωρητική προσέγγιση [ανεξάρτητα από κάποιες ενστάσεις μου στο επιστημονικό και παιδαγωγικό επίπεδο]που προβάλλεται για το ΣΕΠ, αν την ερμηνεύω σωστά, σχετίζεται με την αναγκαιότητα να μην υπάρχουν παρεμβάσεις που οδηγούν σε λήψη αποφάσεων που επηρεάζουν τα πραγματικά θέλω αυτών που θα αποφασίσουν [και βέβαια μην ισχυριστεί κανείς ότι απαραίτητο στοιχείο για τη λήψη απόφασης είναι η βαθμολογία, γιατί η επιλογή με σειρά προτεραιότητας ΟΛΩΝ των σχολών δεν έχει καμιά αρνητική επίδραση στη διαδικασία εισαγωγής, αρκεί να γίνει σύμφωνα με τα πραγματικά «θέλω» του υποψηφίου. Σε τελευταία ανάλυση η επιλογή και επιτυχία σε μη επιθυμητή σχολή «θεραπεύεται» με τη μη εγγραφή στη σχολή. Και όλα αυτά δεν έχουν σχέση με το προβαλλόμενο επιχείρημα της γνώσης της βαθμολογίας].Συμπερασματικά θα ήθελα να σημειώσω ότι για τις απόψεις αυτές δαπανήθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια ΕΥΡΩ για υλοποίηση προγραμμάτων συνχρηματοδοτούμενων από την ΕΕ. Φαίνεται ότι ο προσανατολισμός και η στοχοθεσία τους παρέπεμπε σε μια «εικονική»πραγματικότητα την οποία τώρα αρνούμαστε να υιοθετήσουμε ακολουθώντας την πρακτική της «ένοχης» σιωπής. Επίσης σημειώνεται ότι δεν πρέπει να θεωρούνται όλοι συνυπεύθυνοι και για το λόγο ότι οι απόψεις αυτές και έχουν εκφραστεί δημόσια σε επιστημονικά συνέδρια και όχι μόνο. Συμπερασματικά θα ήθελα να σημειώσω τα ακόλουθα Είναι πολύ δύσκολο να γίνουν υπερβάσεις που μόνο θετικά αποτελέσματα έχουν για τους αποδέκτες. Είναι σίγουρο ότι χρειάζονται επεμβάσεις όχι στο σύστημα υλοποίησης των στόχων του ΣΕΠ και των υπηρεσιών παιδείας που πρέπει και μπορεί να προσφέρει το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης με έγκυρο και αξιόπιστο τρόπο Είναι σίγουρο ότι σε όλη αυτή την υπόθεση εκτός των «ανιδιοτελών» ενστάσεων των παιδιών και των γονιών υπάρχουν συμφέροντα που υπερασπίζονται το «δικαίωμά» τους να «συμβουλεύουν» και αυτό το δικαίωμα επιβάλλει τη διαιώνιση του τέλματος στο εκπαιδευτικό μας σύστημα Η πρόταση: Ας συμβιβαστούμε με τα «εικονικά» θέλω της πλειοψηφούσας άποψης, αλλά ας ξεκινήσουμε τη διαδικασία αποκάλυψης των επιχειρημάτων που παραπέμπουν στο τέλμα, στη διατήρηση της μιζέριας με επιχειρήματα που η τεκμηρίωσή τους παραπέμπει σε προσεγγίσεις παιδαγωγικά και επιστημονικά έγκυρες και αξιόπιστες. Είναι σίγουρο ότι αυτό πραγματικά θέλουν και οι μαθητές και οι γονείς τους. Είναι σίγουρο ότι επειδή είμαστε ρεαλιστές … είναι και ο μοναδικός λόγος που επιδιώκουμε το αδύνατο… δηλαδή την υλοποίηση των ΑΥΤΟΝΟΗΤΩΝ, ΤΩΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΩΝ, ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ. Γιώργος Π. Μπουρίτσας Φυσικός, Υπεύθυνος ΓΡΑ.Σ.Ε.Π. 2ου Γυμνασίου Ηλιούπολης.