• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννα' | 27 Απριλίου 2020, 11:34

    Η τράπεζα θεμάτων συνιστά έναν θεσμό ο οποίος εφαρμόστηκε, αλλά δε λειτούργησε, γιατί, κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για μία διαδικασία που υπονομεύει σε κάποιο βαθμό την ίδια την ουσία της εκπαίδευσης. Καταρχάς, πρόκειται για εξετάσεις κατά το ήμισυ πανελλαδικές, άρα προκαλούν το ίδιο άγχος ήδη από την Ά Λυκείου. Επίσης, η κλήρωση θεμάτων μπορεί να μην ανταποκρίνεται στο επίπεδο και τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών, οι οποίες στη διάρκεια της χρονιάς ανακαλύπτονται σταδιακά από τον καθηγητή και μπορεί να εξαρτώνται από ποικίλους παράγοντες (όπως π.χ. αστική, ημιαστική ή αγροτική περιοχή σχολείου). Η κλήρωση θεμάτων μάλλον "ακυρώνει" όλη αυτή την προσπάθεια του καθηγητή να προσαρμόσει κατά έναν τρόπο και σε ένα βαθμό τα θέματα των εξετάσεων στις δυνατότητες των μαθητών. Για παράδειγμα, όταν εφαρμόστηκε η τράπεζα θεμάτων και δίδασκα Αρχαία Α΄ Λυκείου, κληρώθηκε ένα απόσπασμα από τον Θουκυδίδη, πολύ δύσκολο -για τη συγκεκριμένη τάξη-κείμενο. Παράλληλα, η διδασκαλία στην τάξη αποτελεί μία δυναμική διαδικασία, με αποτέλεσμα σε ένα σχολείο να δίνεται κάποιες φορές έμφαση σε κάποιες έννοιες ή κεφάλαια του βιβλίου, επειδή μπορεί οι μαθητές να ενδιαφέρθηκαν περισσότερο για αυτά. Προκύπτουν, επομένως, τα θέματα εξετάσεων στο τέλος, με βάση διάφορες παραμέτρους που έχει στο μυαλό του ο εκπαιδευτικός, όπως πού δόθηκε περισσότερη έμφαση, ποια θέματα οι μαθητές μάλλον τα έχουν κατακτήσει, ποιες έννοιες ίσως έχουν ήδη εξεταστεί σε διαγωνίσματα, οπότε ίσως να μη χρειάζεται να εξεταστούν περαιτέρω, με ποια δράση μπορεί συνδυαστεί στο μυαλό των μαθητών ένα θέμα (π.χ. η επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε σε ένα μουσείο μπορεί να λειτουργήσει ως έναυσμα σκέψης για τους μαθητές σε ένα θέμα εξετάσεων). Κλείνοντας, η διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών στο τέλος είναι και ένα πολύτιμο εργαλείο ανατροφοδότησης για τον ίδιο τον εκπαιδευτικό, ώστε να αντιληφθεί ποιοι γνωστικοί στόχοι επιτεύχθηκαν στην τάξη του, ποια θέματα ήταν πιο 'εύστοχα' αλλά και ποια, τελικά, μπορεί να δυσκόλεψαν τους μαθητές. Στην εκπαιδευτική μας πορεία, οι περισσότεροι καθηγητές δε βγάζουμε από ένα συρτάρι παλιά θέματα και απλώς τα εκτυπώνουμε, αλλά λειτουργούμε με βάση τα παραπάνω κριτήρια και τα αναπροσαρμόζουμε ανάλογα με την τάξη που έχουμε δουλέψει κάθε φορά. Η τράπεζα θεμάτων λειτουργεί πολύ ωραία ως συμβουλευτικό εργαλείο και, κατά τη γνώμη μου, έτσι θα ήταν καλό να παραμείνει.