• Σχόλιο του χρήστη 'Δρ. Αθανασία Μπαλωμένου' | 27 Απριλίου 2020, 15:37

    ΘΕΜΑ: Θέση σε δημόσια διαβούλευση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» – άρθρο 13 Θα ήθελα να ξεκινήσω αρχικά με την τοποθέτηση ότι συμφωνώ απόλυτα με την πολυμορφία των τύπων σχολείων για τους Έλληνες μαθητές. Θεωρώ ότι η δυνατότητα φοίτησης μαθητών σε δημόσια σχολεία διαφόρων τύπων, εκ των οποίων κάθε μαθητής με την οικογένειά του μπορούν να επιλέξουν σύμφωνα με τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντα, τις κλίσεις και δυνατότητες, βασίζεται και ενισχύει τη «συνταγματική αρχή της ισότητας». Επιπλέον, είναι πολύ θετική και ελπιδοφόρα η απόφαση αύξησης του αριθμού των Πειραματικών και Πρότυπων Σχολείων στη χώρας μας ώστε να έχουν περισσότερες οικογένειες τη δυνατότητα τα παιδιά τους να φοιτούν σε τέτοιου είδους «δημόσια σχολεία – κόσμημα» για την ελληνική εκπαίδευση. Γι’ αυτό όμως κρίνεται σκόπιμο να προσκληθούν νέα σχολεία να εκδηλώσουν αντίστοιχο ενδιαφέρον σε αυτή την κατεύθυνση, ώστε στο βαθμό που το επιθυμούν, να έχουν την ευκαιρία και άλλα σχολεία να υπηρετήσουν τους σκοπούς και τους στόχους του επιτυχημένου θεσμού των Πειραματικών και Πρότυπων σχολειών και όχι να προκαλείται αναστάτωση στα υπάρχοντα Πειραματικά και Πρότυπα σχολεία. Εστιάζοντας στα Πειραματικά σχολεία των Πανεπιστημίων: Α. Υποστηρίζω τον ενιαίο χαρακτήρα των Πειραματικών σχολείων του Πανεπιστημίου, όπου και οι τρεις βαθμίδες του θα είναι διασυνδεδεμένες (προσχολική, πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια). Η αρχική εισαγωγή με κλήρωση στο προνήπιο (και ο εμπλουτισμός αυτού του δείγματος στις εισαγωγικές τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου πάλι με διαδικασία κλήρωσης) θα εξασφαλίζει την τυχαιότητα του δείγματος που απαιτείται για την επίτευξη του σκοπού-στόχου του Πειραματικού σχολείου. Στόχος είναι η παρακολούθηση και εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων αναφορικά με πειραματικές μεθόδους και καινοτομίες, όπως αυτές παράγονται στα ακαδημαϊκά ιδρύματα με τα οποία συνδέονται τα σχολεία αυτά, με απώτερο σκοπό αυτές οι πειραματικές μέθοδοι και καινοτομίες είτε να διαχυθούν καθολικά σε όλα τα σχολεία της επικράτειας ως παραδείγματα καλής πρακτικής, είτε να επανασχεδιαστούν αν κριθεί απαραίτητο σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα της πειραματικής εφαρμογής και να δοκιμασθούν εκ νέου. Προκειμένου να επιτελέσει τον ρόλο του κάθε Πειραματικό σχολείο Πανεπιστημίου, κρίνεται υποχρεωτικό και απαραίτητο να συνεχίζει αυτό τον πειραματισμό με σταθερό τυχαίο δείγμα από το νηπιαγωγείο μέχρι και τη Γ΄ Λυκείου. Για τις ανάγκες της έρευνας το δείγμα αυτό εμπλουτίζεται στις εισαγωγικές τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου πάλι με διαδικασία κλήρωσης και με νέα μέλη, όπως αναφέρω παραπάνω. Επισήμανση: ΔΕΝ είναι τυχαίο που η συντριπτική πλειοψηφία των εμπλεκομένων με τα Πειραματικά σχολεία των Πανεπιστημίων σε κάθε πόλη όπου αυτά λειτουργούν επί σειρά ετών με άριστα αποτελέσματα συνηγορούν με τεκμηριωμένη άποψη υπέρ της διασύνδεσης των τριών βαθμίδων προκειμένου αυτά να μπορούν να επιτελούν τους σκοπούς και τους στόχους τους. ΠΡΟΤΑΣΗ 1: ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ ΣΤΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΤΟΥ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ (διασύνδεση τριών βαθμίδων Πειραματικών Σχολείων των Πανεπιστημίων ανά περιοχή και πόλη) Β. Επιπρόσθετα, δεδομένης της εμπειρίας που έχω (επί σειρά ετών) ως Διευθύντρια, υποδιευθύντρια και εκπαιδευτικός του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Πατρών (μετέπειτα Πρότυπου Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Πατρών και μετά πάλι Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Πατρών) και νυν Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου Μαθηματικών ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας, με παιδαγωγική ευθύνη του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Πατρών και του Πειραματικού Λυκείου Πανεπιστημίου Πατρών, μέλος του ΕΠΕΣ των σχολείων και ταυτόχρονα διδάσκουσα ΠΔ407 στο Πανεπιστήμιο Πατρών, θα ήθελα να επισημάνω ότι θεωρείται αδιανόητο για την πόλη της Πάτρας ο διαχωρισμός – μη σύνδεση του Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Πατρών με το Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου Πατρών για δύο ιδιαιτέρως σημαντικούς λόγους (μεταξύ πολλών άλλων): Σημαντικός λόγος: από την ίδρυσή του και μέχρι σήμερα είναι δεδομένη και αναγνωρισμένη η επιτυχία της επίτευξης του σκοπού που υπηρετεί με υποδειγματικό τρόπο και συνέπεια και με άριστη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Πατρών, σχεδόν 50 χρόνια, το Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Πατρών (Νηπιαγωγείο-Δημοτικό-Γυμνάσιο-Λύκειο), τόσο για την υποστήριξη της πρακτικής άσκησης φοιτητών όσο και σε ερευνητικό επίπεδο σε ποικίλους τομείς έρευνας για σχεδιασμό και δοκιμή πειραματικών μεθόδων και καινοτομιών για την εκπαίδευση, όπως αυτές παράγονται στο ακαδημαϊκό ίδρυμα της πόλης. Γιατί λοιπόν να προβούμε σε αλλαγές που θα αναστατώσουν την εύρυθμη λειτουργία του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Πατρών ως ενιαία δομή; Η αναστάτωση ήδη έχει ξεκινήσει και είναι έκδηλη στα μέλη της σχολικής κοινότητας του Πειραματικού Σχολείου Πανεπιστημίου Πατρών, αλλά και του Πανεπιστημίου Πατρών και προσπαθούν με κάθε πρόσφορο μέσο να προλάβουν αυτή την αστοχία του προς διαβούλευση νομοσχεδίου. Παιδαγωγικοί λόγοι καθιστούν απαραίτητο και υποχρεωτικό οι μαθητές που φοιτούν στο Πειραματικό Δημοτικό του Πανεπιστημίου Πατρών να συνεχίζουν απρόσκοπτα τη φοίτησή τους στο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών. Εάν το Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών χαρακτηρισθεί ως Πρότυπο, τότε οι μαθητές που ήδη φοιτούν στο Πειραματικό Δημοτικό Πανεπιστημίου Πατρών, καθώς και οι οικογένειές τους περνούν σε μια φάση σημαντικής αναστάτωσης και ανασφάλειας, δεδομένου ότι ανατρέπεται το δεδομένο με το οποίο επέλεξαν να φοιτήσουν στο Πειραματικό Δημοτικό του Πανεπιστημίου Πατρών, και το οποίο τους διασφάλιζε την απρόσκοπτη φοίτηση στο Πειραματικό σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Γ΄ Λυκείου μέσω της διασύνδεσης των σχολείων. Μαθητής του Πειραματικού Δημοτικού του Πανεπιστημίου Πατρών ο οποίος δεν θα καταφέρει να εισαχθεί, μετά από διαδικασία εξετάσεων, στο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών θα νιώθει ως αποτυχημένος, διωγμένος από το σχολείο του και ξεκομμένος από τους φίλους του και την κοινωνική του ζωή, κάτι το οποίο δεν ισχύει για μαθητές από άλλα δημοτικά οι οποίοι θα διεκδικούν εκ του ασφαλούς μια θέση στο Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Πατρών. Ο μαθητής του Πειραματικού Δημοτικού του Πανεπιστημίου Πατρών θα συμμετέχει σε μια διαδικασία εξέτασης με το φοβερό άγχος και την πίεση μιας πιθανής αποτυχίας, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα, αφενός να τον ξεκόψει από τους φίλους του και να τον διώξει από το σχολείο του, αφετέρου να του προσδώσει τη «ρετσινιά της αποτυχίας» σε μια τόσο δύσκολη ηλικία – κατώφλι της εφηβείας. Κάτι αντίστοιχο δεν θα ισχύει για τους συμμετέχοντες στη διαδικασία εξετάσεων από άλλα σχολεία, δεδομένου ότι συμμετέχουν με ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ: χωρίς να έχουν τίποτε να χάσουν το βλέπουν ως επιλογή τους για κάτι καλύτερο στις σπουδές τους και όχι ως διεκδίκηση ενός δικαιώματος που τώρα μπορεί να στερηθούν. Αυτό, πέρα από το γεγονός ότι δεν είναι ηθικό, αντιβαίνει στην «αρχή της ισότητας» που είναι συνταγματικά κατοχυρωμένη για όλους τους Έλληνες πολίτες. Να σημειωθεί ότι για μαθητές από άλλα σχολεία που επιθυμούν να φοιτήσουν στο Πειραματικό Γυμνάσιο του Πανεπιστημίου Πατρών υπήρχε πάντα και υπάρχει η δυνατότητα εισαγωγής με τη διαδικασία της κλήρωσης. Ούτως ή άλλως οι προσφερόμενες θέσεις φοίτησης στην Α γυμνασίου υπερβαίνουν τον αριθμό των μαθητών που εισέρχονται μέσω διασύνδεσης από την Στ Δημοτικού στην Α΄ Γυμνασίου. Άρα, δεν υπάρχει ζήτημα αδικίας για μαθητές που επιθυμούν να εισαχθούν από άλλα σχολεία της Πάτρας στην Α Γυμνασίου του Πειραματικού Γυμνασίου Πανεπιστημίου Πατρών. Επιπρόσθετα, η πόλη διαθέτει ήδη ένα ΑΡΙΣΤΟ Πειραματικό σχολείο το οποίο ΔΕΝ είναι συνδεδεμένο με δημοτικό και δεν είναι από την ημέρα ίδρυσής του ορισμένο ως Πειραματικό του Πανεπιστημίου Πατρών. Συνεπώς δεν στερείται από κανένα μαθητή την πόλης των Πατρών το δικαίωμα διεκδίκησης μιας θέσης φοίτησης σε Πειραματικό σχολείο και μάλιστα έχοντας διπλή επιλογή. Οι μόνοι θιγμένοι παραμένουν οι μαθητές που ήδη φοιτούν στο Πειραματικό Δημοτικό Πανεπιστημίου Πατρών, οι οποίοι κινδυνεύουν να «διωχθούν» μέσω εξετάσεων από το σχολείο στο οποίο φοιτούν και στο οποίο γνώριζαν ότι θα συνεχίσουν τη φοίτηση τους μέχρι και την Γ Λυκείου. Σε αυτή τη λογική, οι οικογένειες των μαθητών που φοιτούν ήδη στο Πειραματικό Δημοτικό οι οποίες είχαν στηρίξει τον οικογενειακό τους προγραμματισμό στο δεδομένο ότι τα παιδιά τους από τη στιγμή που θα εισαχθούν στο Πειραματικό Δημοτικό του Πανεπιστημίου Πατρών θα έχουν εξασφαλίσει τη φοίτησή τους μέχρι και την Γ Λυκείου, αναστατώνονται και βλέπουν τους κόπους και τις θυσίες τους να κινδυνεύουν να χαθούν. Γιατί στις περισσότερες περιπτώσεις, η επιλογή των γονέων για φοίτηση των παιδιών τους στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Πατρών συνεπάγεται θυσίες, κόπο και χρόνο (π.χ. για μετακινήσεις από και προς την Πανεπιστημιούπολη όπου στεγάζονται και οι τρεις βαθμίδες πειραματικών Σχολείων του Πανεπιστημίου Πατρών), επενδύοντας όμως στην απρόσκοπτη φοίτηση των παιδιών τους στο συγκεκριμένο σχολείο. Ο αιφνιδιασμός αυτός και η τρομερή αναστάτωση που δημιουργείται στις οικογένειες που επί σειρά ετών στηρίζουν το Πειραματικό Δημοτικό Πανεπιστημίου Πατρών αντιβαίνει σε κάθε έννοια δικαίου. Και αυτό αφορά ΤΟ ΣΥΝΟΛΟ των οικογενειών των μαθητών του σχολείου και όχι κάποια μικρή μερίδα αυτών. ΠΡΟΤΑΣΗ 2: ΤΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΠΑΤΡΩΝ ΝΑ ΣΥΜΠΕΡΙΛΗΦΘΟΥΝ ΣΤΑ ΣΥΝΔΕΔΕΜΕΝΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 13 ΤΟΥ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ (εξασφαλίζοντας τη διασύνδεση των τριών βαθμίδων στο Πειραματικό Σχολείο Πανεπιστημίου Πατρών: Προσχολική, Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) Με εκτίμηση Δρ. Αθανασία Μπαλωμένου Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου ΠΕ03, ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας Διδάσκουσα ΠΔ 407 ΤΕΕΑΠΗ Πανεπιστήμιο Πατρών