• Σχόλιο του χρήστη 'Πασχαλία Δεσποτίδου' | 3 Μαΐου 2020, 12:48

    Αξιότιμη κ. Υπουργέ, Είμαι αναπληρώτρια εκπάιδευτικός κλάδου Π.Ε 78 με διδακτική εμπειρία τόσο στη γενική, όσο και στην ειδική αγωγή. Τα γραφόμενα μου θα ήθελα να επιγκεντρωθούν τόσο στη χρησιμότητα της διδασκαλίας των κοινωνικών επιστημών στη δευτεροβάθμια εκπάιδευση γενικά, όσο και στη χρησιμότητα της κοινωνιολογίας ως πανελλαδικώς εξετάζομενου μαθήματος ειδικότερα. Δεν έχω πρόθεση να επαναλάβω τις τόσο εύστοχες παρατηρήσεις συναδέλφων μου όλων των ειδικοτήτων αλλά και άλλων πολιτών για τα οφέλη των μαθημάτων των κοινωνικών επιστημών ως προς την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης εκ μέρους των μαθητών, ως προς τη δημιουργία πολιτικής και κοινωνικής ταυτότητας από τους μαθητές κ.α, αλλά θα ήθελα να επισημάνω την απαράμιλλη ωφελιμότητα των κοινωνικών επιστημών ως προς την επιτυχή σταδιοδρομία των μαθητών που διδάσκονται τα μαθήματα αυτά αργότερα στο πανεπιστήμιο. Θα ήθελα να υποστηρίξω ότι η ενασχόληση των μαθητών με τις κοινωνικές επιστήμες στο σχολείο δεν εξαντλείται στην αδιαμφισβήτητη καλύτερη φοιτητική σταδιοδρομία των φοιτητών σε σχολές νομικών, πολιτικών και κοινωνικών επιστημών, αλλά επεκτείνεται (θα μπορούσα να το υποστηρίξω) στη φοίτηση σε όλα τα πανεπιστημιακά τμήματα ακόμη και των φυσικών επιστημών. Ο λόγος είναι απλός και επικεντρώνεται στην πρώτη επαφή αλλά και εξοικείωση των μαθητών που διδάσκονται μαθήματα κοινωνικών επιστημών στο σχολείο, με τη μεθοδολογία της επιστημονικής έρευνας, γεγονός το οποίο είναι μείζονος σημασίας όχι μονο για την εκπόνηση οποιασδήποτε γραπτης εργασίας εκ μέρους των φοιτητών αλλά και για την οικοδόμηση της επιστημονικής γνώσης, η οποία στηρίζεται στην ερευνητική επαλήθευση αρχικών θεωρητικών υποθέσεων. Κυρία Υπουργέ, μπορείτε να διερευνήσετε το πρόγραμμα σπουδών όλων των μαθημάτων στη δευτεροβάθμια εκπάιδευση και να διαπιστώσετε ότι δεν υπάρχουν άλλα μαθήματα εκτός των κοινωνικών επιστημών που φέρνουν σε επαφή τους μαθητές με την εν λόγω μεθοδολογία, η οποία όπως υποστήριξα είναι πολύτιμη παρακαταθήκη για τη φοίτηση σε κάθε πανεπιστημιακό τμήμα. Ακόμη, θα ήθελα να επισημάνω ότι η εξοικείωση με τη μεθοδολογία της επιστημνικής έρευνας θεωρειται δεδομένη εκ μέρους των πανεπιστημιακών σχολών, αφού οι φοιτητές καλούνται εφαρμόζοντας αυτόν τον τρόπο, να εκπονήσουν γραπτές εργασίες από τα πρώτα κιόλας ακαδημαικά εξάμηνα. Ιδιαίτερη μνεία θα ήθελα να κάνω στο μάθημα "Βασικές αρχές κοινωνικών επιστημών", το οποίο διδάσκεται στην ανθρωπιστική κατεύθυνση στην Β' Λυκείου. Το μάθημα αυτό αφιερώνει σχέδον ένα ολόκληρο κεφάλαιο εξοικείωσης των μαθητών με τις τεχνικές και τις μεθόδους έρευνας και μέσα από αυτές τους εφοδιάζει με τον τρόπο εξέλιξης και ανάπτυξης της επιστήμης εν γένει. Σε αυτό το σημείο και για να κλείσω την παρέμβαση μου θα ήθελα να αναφερθώ στην επιτακτική ανάγκη να παραμείνει η κοινωνιολογία ως πανελλάδικώς εξεταζόμενο μάθημα στην Γ' Λυκείου. Κυρία Υπουργέ, όλοι ξέρουμε ότι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι εξετασιοκεντρικό και ότι οι μαθητές στη Γ' Λυκείου καλώς η κακώς (δεν αξιολογώ αυτό το γεγονός) επικεντρώνονται αποκλειστικά στα μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλήνιες. Ως εκ τούτου, επαναφέροντας την κοινωνιολογία στη γενική παιδεία θα της αφαιρέσετε όλη την απαιτούμενη σημασία εκ μέρους των μαθητών. Μόνο προετοιμαζόμενοι οι μαθητές να δώσουν το μάθημα στις πανελλήνιες έχουν την ευκαιρία να ωφεληθούν των προαναφερόμενων προτερημάτων. Τέλος, θα ήθελα να υποστηρίξω ότι, εξαιτίας του χαρακτήρα της επιστήμης της κοινωνιολογίας, (ο οποίος επικεντρώνεται στην κριτική βάσανο της κοινής καθημερινής γνώσης) είναι το μοναδικό μάθημα το οποίο ενώ αναγκαστικά θα μπει στο καλούπι της παπαγαλίας για να υπάρξει ως πανελλαδικώς εξεταζόμενο, μπορεί εν μέρει να το υπερβεί και να ανοίξει νέους, πιο ουσιαστικούς δρόμους, στη διεξαγωγή των πανελληνίων εξετάσεων σε όλα τα επίπεδα. Σας ευχαριστώ πολύ Με απεριόριστη εκτίμηση Πασχαλία Δεσποτίδου