• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΛΛΗ Δ' | 3 Μαΐου 2020, 19:28

    Τα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά των μαθητών της προσχολικής ηλικίας και οι παιδαγωγικές αρχές της οργάνωσης και της διδασκαλίας της μάθησης στην προσχολική εκπαίδευση επιβάλλουν την ευέλικτη οργάνωση του διδακτικού χρόνου στο νηπιαγωγείο. Η αντίληψη και η οργάνωση του διδακτικού χρόνου στην προσχολική εκπαίδευση ακολουθεί μια διαφορετική λογική σε σχέση με τις υπόλοιπες βαθμίδες της εκπαίδευσης. Ο αυστηρός προγραμματισμός του χρόνου κατατετμημένος σε ώρες μαθημάτων που διαδέχονται η μία την άλλη με κυρίαρχο στερεότυπο την ωριαία διδασκαλία δεν ισχύει στην προσχολική εκπαίδευση. Το ισχύον ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου έχει σχεδιαστεί με τρόπο τέτοιο, ώστε να αποτρέπεται ο προαναφερθείς τεμαχισμός της γνώσης και η είσοδος ενός μεμονωμένου γνωστικού αντικειμένου (π.χ. Αγγλικά) από εκπαιδευτικό άλλης ειδικότητας, σε προκαθορισμένη ώρα της ημέρας, η οποία είναι σίγουρο ότι θα ανατρέψει και θα διακόψει τη ροή και τη συνέχεια των διαθεματικών δραστηριοτήτων ή θεματικών προσεγγίσεων ή project που υλοποιούνταν στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος. Επίσης, ένα άλλο σημαντικό πρακτικό ζήτημα που θα προέκυπτε από την εισαγωγή μεμονωμένων γνωστικών αντικειμένων στο νηπιαγωγείο, αφορά τη διευθέτηση του ωρολογίου προγράμματος. Το ισχύον Ωρολόγιο Πρόγραμμα (ΦΕΚ 2670/2016 τ. Β΄) για το νηπιαγωγείο ορίζει ότι καθημερινά στο νηπιαγωγείο υπάρχουν 5 διδακτικές ώρες. Πιο συγκεκριμένα, την 1η διδακτική ώρα (08:30 - 09:15 - 45’) προβλέπεται το Ελεύθερο παιχνίδι – ενασχόληση των παιδιών στα κέντρα μάθησης (γωνιές). Τη 2η Διδακτική ώρα (09:15 - 10:00- 45’) υλοποιούνται οι ρουτίνες, και εισαγωγικές διερευνήσεις του θέματος ενασχόλησης με βάση το ΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ και το πρόγευμα. Την 3η Διδακτική ώρα (10:45 - 11:30 - 45’)υλοποιούνται Οργανωμένες δραστηριότητες και διερευνήσεις με βάση τοΔΕΠΠΣ-ΑΠΣ. Την 4η διδακτική (11:30 - 12:10 - 40’) προβλέπεται Ελεύθερο παιχνίδι-ενασχόληση στα κέντρα μάθησης, ανατροφοδότηση (γωνιές) και την 5η Διδακτική ώρα (12:10-12:45 - 35΄)όπου ουσιαστικά ολοκληρώνεται το πρόγραμμα, γίνεται ανατροφοδότηση των όσων διδάχθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και ο Προγραμματισμός της επόμενης. Η 3η διδακτική ώρα ουσιαστικά είναι η πλέον κατάλληλη και βασική ώρα να αναπτυχθούν διαθεματικά οι διάφορες δραστηριότητες που σχετίζονται με το θέμα με το οποίο ασχολείται η ομάδα των νηπίων στην τάξη του Νηπιαγωγείου. Αν αυτή η ώρα καλυφθεί με κάποιο άλλο αντικείμενο, όπως η ξένη γλώσσα θα εξουθένωνε υπερβολικά τα παιδιά και όπως ήδη αναφέρθηκε, θα στερούνταν πολύ σημαντικό ζωτικό χρόνο από την καθημερινή εκπαιδευτική διαδικασία, χρόνο απαραίτητο για την υλοποίηση περισσότερο παιδαγωγικά κατάλληλων δράσεων και δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο(Γκόττε, 2005. Avgitidou & Botsoglou, 2013). Μια ακόμα σημαντική παράμετρος που θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη είναι η ετερογένεια του μαθητικού πληθυσμού στο σύγχρονο ελληνικό νηπιαγωγείο. Οι σημερινές τάξεις των Νηπιαγωγείων αποτελούνται από μεικτές ομάδες μαθητών/τριών αναφορικά με την ηλικία (4-6 χρονών), την εθνική τους προέλευση (πρόσφυγες, μετανάστες, Ρομά), τις ατομικές ανάγκες τους, περιλαμβάνοντας παιδιά με αναπηρίες και άλλες μαθησιακές δυσκολίες που δεν εμπίπτουν στην παραπάνω κατηγορία, ή μαθητές που χωρίς να έχουν την απαιτούμενη γνώση της ελληνικής γλώσσας εντάσσονται στις εκπαιδευτικές δομές της σχολικής εκπαίδευσης.