• Σχόλιο του χρήστη 'Σύλλογος Ελλήνων Ψυχολόγων' | 4 Μαΐου 2020, 13:29

    Θέσεις ΣΕΨ για το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» Ενημερωθήκαμε πρόσφατα για το πολυνομοσχέδιο που προτείνετε για την Παιδεία, με όλες τις ρυθμίσεις για την λειτουργία των σχολικών μονάδων της επικράτειας. Παρά το γεγονός ότι ένα τόσο σημαντικό νομοσχέδιο έρχεται με τόση βιασύνη εν μέσω πανδημίας, χωρίς τον απαιτούμενο χρόνο για διάλογο με τους συλλογικούς φορείς ώστε να διασφαλιστεί στον μέγιστο βαθμό η απαιτούμενη συναίνεση για αποτελεσματική του εφαρμογή, θεωρούμε ότι πρέπει να τοποθετηθούμε ως ο επίσημος επιστημονικός-επαγγελματικός φορέας των ψυχολόγων (ΣΕΨ), ως προς τα θέματα αρμοδιότητάς μας, με την ελπίδα να εισακουστούν, πριν την τελική νομοθέτησή τους. Στο νομοσχέδιο που δόθηκε προς διαβούλευση επισημαίνουμε τα εξής: 1. Διαπιστώνουμε την παντελή απουσία μνείας του ρόλου του ψυχολόγου στα σχολεία όλων των βαθμίδων, γεγονός ανεξήγητο, το οποίο μας προξένησε ιδιαιτέρως αλγεινή εντύπωση και αναρωτηθήκαμε για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό. Σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα που αρμόζει στα σύγχρονα ευρωπαϊκά πρότυπα και στα διεθνή επιστημονικά δεδομένα, η αναγνώριση της συμβολής των ψυχολόγων και ιδιαίτερα των εξειδικευμένων στην Σχολική / Εκπαιδευτική Ψυχολογία στην αντιμετώπιση των ολοένα αυξανόμενων ψυχοκοινωνικών προβλημάτων των παιδιών και των οικογενειών τους, αποτελεί αδιαμφισβήτητη παραδοχή και αδήριτη ανάγκη. Ο ρόλος του ψυχολόγου στο σχολείο αποτελεί ένα πάγιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας, ένα σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού και αναβάθμισης της σχολικής ζωής, που τα τελευταία χρόνια η σημασία του έχει επισημανθεί από όλα τα εκπαιδευτικά πλαίσια όλων των βαθμίδων. 2. Η έως τώρα εφαρμογή του θεσμού του Ψυχολόγου στα σχολεία, παρά το γεγονός ότι ήταν αποσπασματική και χωρίς ουσιαστική νομοθέτηση, έχει αποδειχθεί καίριας σημασίας και έχει συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία του σχολείου, παρέχοντας ένα δίχτυ προστασίας στο τρίπτυχο εκπαιδευτικοί-μαθητές-γονείς, μέσα στο οποίο και οι εκπαιδευτικοί δραστηριοποιούνται με μεγαλύτερη ασφάλεια και αποτελεσματικότητα στον παιδαγωγικό τους ρόλο, και οι μαθητές έχουν έναν σύμβουλο προσωπικής τους ανάπτυξης, και οι γονείς ένα σημείο αναφοράς για ό,τι τους απασχολεί σχετικά με τα παιδιά τους. 3. Από την σχολική περίοδο 2013-2014 ο ΣΕΨ παρείχε εθελοντικά εποπτεία στους νέους συναδέλφους Ψυχολόγους οι οποίοι, για πρώτη φορά στην χώρα μας, άρχισαν να εργάζονται στη δημόσια εκπαίδευση μέσω του προγράμματος «Προώθηση Απασχόλησης Κοινωφελούς Εργασίας» του Υπουργείου Παιδείας. Επίσης σύμφωνα με το «Σύμφωνο Συνεργασίας» που υπεγράφη το 2018 μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων και του Συλλόγου Ελλήνων Ψυχολόγων (ΦΕΚ αρ.Φύλλου 135, 18 Μαρτίου 2019) ο ΣΕΨ ανέλαβε την υποστήριξη και εποπτεία του έργου των Ψυχολόγων που στελεχώνουν τα ΕΠΑ.Λ. όλης της χώρας στο πλαίσιο της πράξης «Μια Νέα Αρχή στα ΕΠΑ.Λ. – Υποστήριξη σχολικών μονάδων ΕΠΑ.Λ.». Η επιστημονική εποπτεία των νέων Ψυχολόγων οδήγησε στην πολύ σημαντική διαπίστωση ότι παιδιά και γονείς αντιμετωπίζουν σοβαρά ψυχοκοινωνικά προβλήματα ενώ ταυτόχρονα οι εκπαιδευτικοί αδυνατούν να τα διαχειριστούν. 4. Ήδη στα σχόλια των εκπαιδευτικών για την προσπάθεια θεσμοθέτησης του εκπαιδευτικού εμπιστοσύνης (άρθρο 38 του πολυνομοσχεδίου) υπάρχει όχι απλά αίτημα για ψυχολόγους στα σχολεία αλλά ομοφωνία ως προς τη σημασία αυτού του θεσμού για την εκπαίδευση και φυσικά τη σημασία διάκρισης ρόλων και αρμοδιοτήτων εκπαιδευτικού και ψυχολόγου. Η εμπειρία των τελευταίων ετών αποδεικνύει τον θετικό αντίκτυπο που είχε η εργασία των ψυχολόγων στα σχολεία, παρά το γεγονός ότι διορίζονταν αργά κατά την σχολική χρονιά μέσα από προγράμματα ΕΣΠΑ, ως αναπληρωτές, και μόλις κατάφερναν να κτίσουν ένα κλίμα εμπιστοσύνης στα σχολεία τους, σταματούσε ο διορισμός τους, άλλαζαν σχολεία και ξανά από την αρχή. 5. Ενημερωθήκαμε από την τοποθέτησή σας στη Βουλή, ότι προτίθεστε να προσλάβετε, μέσω χρηματοδότησης ΕΣΠΑ, 3200 ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς για την υποστήριξη σχολικών μονάδων Α΄ βάθμιας και Β΄ βάθμιας εκπαίδευσης. Είμαστε κάθετα αντίθετοι στην, για μια ακόμα φορά, ανάθεση του έργου μας σε προγράμματα με ολιγόμηνη εργασία των ψυχολόγων στα σχολεία και ημερομηνία λήξης, σε ένα καθεστώς αναπληρωτών, που έχει φανεί ότι υπονομεύει το έργο μας. Δεν μπορεί να εξαρτώνται οι εξυπηρετούμενοι από τον ψυχολόγο, από την εκάστοτε έγκριση ενός προγράμματος ΕΣΠΑ για να ολοκληρώσουν την ψυχολογική υποστήριξη που ξεκίνησαν με τόσο κόπο. Η εργασία του ψυχολόγου έχει μια τελείως διαφορετική χροιά που δεν μπορεί με καμία δύναμη να υποκαταστήσει μια λογική αποσπασματικής ανάθεσης έργου. 6. Θεωρούμε ότι μόνον η ουσιαστική θεσμοθέτηση μόνιμων θέσεων ψυχολόγων στα σχολεία θα απαντήσει στο αίτημα της κοινωνίας για μια ολόπλευρη εκπαίδευση τόσο στον γνωστικό τομέα, όσο και στον ψυχοκοινωνικό. Εξ’ άλλου θεωρούμε ότι ο ψυχολόγος στο σχολείο δεν πρέπει να περιορίζεται στην διάγνωση και αντιμετώπιση των προβλημάτων σε ατομική βάση, αλλά να αποτελέσει ένα φορέα ευαισθητοποίησης και ενδυνάμωσης όλων των εμπλεκομένων στην σχολική κοινότητα, ενημέρωσης, συμβουλευτικής και οργάνωσης προγραμμάτων πρόληψης για την αποφυγή δυσλειτουργίας, πάντα σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς και τους αρμόδιους φορείς. Διαμαρτυρόμαστε έντονα, διότι το Υπουργείο συνεχίζει να μην λαμβάνει υπόψιν τα μακροχρόνια αιτήματα του κλάδου των Ψυχολόγων στο συγκεκριμένο νομοσχέδιο και ζητούμε: α. Την δημιουργία μόνιμων θέσεων Ψυχολόγων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, ανεξάρτητα από την εκάστοτε αποσπασματική πρόσληψη ψυχολόγων μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ. β. Να σταματήσει η εκχώρηση επαγγελματικών δικαιωμάτων των Ψυχολόγων σε άλλους εμπλεκόμενους κλάδους στην εκπαίδευση, οι οποίοι δεν διαθέτουν ούτε τις απαραίτητες προπτυχιακές και μεταπτυχιακές ακαδημαϊκές γνώσεις και ούτε διαθέτουν μακρόχρονη κλινική άσκηση υπό εποπτεία στον τομέα των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων της σχολικής κοινότητας. γ. Να αποσυρθεί τώρα το νομοσχέδιο, λόγω των συνθηκών της πανδημίας, ώστε να δοθεί χρόνος για ουσιαστικό διάλογο για την διευκρίνιση, τον καθορισμό και την εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων του κλάδου των Ψυχολόγων στα εκπαιδευτικά πλαίσια όλων των βαθμίδων, με ξεκάθαρη οριοθέτηση έναντι όλων των εμπλεκομένων επαγγελμάτων και φυσικά με τη συνεργασία όλων των φορέων. Για το Διοικητικό Συμβούλιο, H Πρόεδρος, Βασιλική Δ. Μπουκουβάλα Η Γεν. Γραμματέας, Βασιλική Καραγιάννη