• Σχόλιο του χρήστη 'Σκίννερ Ανδρέας-Γεώργιος' | 4 Μαΐου 2020, 13:40

    Η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων αποτελεί λανθασμένη κίνηση του Υπουργείου Παιδείας. Όταν είχε εισαχθεί για πρώτη φορά η Τράπεζα Θεμάτων, είχε βρεθεί αντιμέτωπη με τις δριμείς αντιδράσεις του εκπαιδευτικού κόσμου και καταργήθηκε λόγω των δριμείων αντιδράσεων του εκπαιδευτικού κόσμου· η εισαγωγή της θα βρεθεί ξανά αντιμέτωπη με τις δριμείς αντιδράσεις του εκπαιδευτικού κόσμου και θα καταργηθεί ξανά λόγω των δριμείων αντιδράσεων του εκπαιδευτικού κόσμου. Ένα βασικό της πρόβλημα είναι ότι μετατρέπει τις ενδοσχολικές εξετάσεις των τάξεων του Λυκείου σε πρόωρες Πανελλαδικές και στην Πρώτη και στη Δευτέρα και στην Τρίτη Λυκείου, αφού όλη η Ελλάδα εξετάζεται στα ίδια θέματα. Το πρόβλημα με το άγχος που προκαλούν οι Πανελλαδικές είναι γνωστό· η επέκταση αυτού του προβλήματος στις ενδοσχολικές των τριών τάξεων αποτελεί αντιπαιδαγωγική κίνηση, η οποία είναι καταδικασμένη να βλάψει τις επιδόσεις των μαθητών. Ένα ακόμα βασικό μειονέκτημα της Τράπεζας Θεμάτων είναι ότι υποθέτει ένα ίσο επίπεδο προετοιμασίας για όλους τους μαθητές, όλων των τάξεων, όλων των σχολείων σε όλη την επικράτεια, αγνοώντας τα προβλήματα και τις ελλείψεις που μπορεί να οδηγήσουν σε διαφοροποιήσεις. Πολλά σχολεία ακόμα και φέτος έχουν πολύ μεγάλες ελλείψεις σε καθηγητικό προσωπικό, ακόμα και σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Πώς θα μπορέσει η Τράπεζα Θεμάτων να προνοήσει για τους μαθητές που δεν διδάχθηκαν το πλήρες μάθημα και θα πρέπει να ανταγωνιστούν μαθητές, οι οποίοι δεν αντιμετώπισαν κανένα πρόβλημα; Επιπλέον, το κλίμα ανταγωνισμού που καλλιεργείται από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και κατ' επέκτασιν θα καλλιεργηθεί και στις ενδοσχολικές εξετάσεις μέσω της Τράπεζας Θεμάτων είναι ένα αντιπαιδαγωγικό κλίμα, το οποίο αγνοεί τον πραγματικό ρόλο και του Λυκείου και του σχολείου γενικότερα: ο ρόλος του σχολείου δεν είναι να βρεθεί ο καλύτερος μαθητής και να μάθουν οι μαθητές να ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλο, αλλά η παιδαγωγία τους και η καλλιέργειά τους, η εκπαίδευση και η παιδεία. Η σωστή εκπαίδευση και παιδεία δεν περιέχουν μαθήματα ανταγωνισμού, αλλά συναγωνισμού· δεν μαθαίνουν τον μαθητή να έχει ως αντίπαλο και εχθρό τον άλλο μαθητή, αλλά συνάδελφο και φίλο. Συν τοις άλλοις, η Τράπεζα Θεμάτων αποτελεί άλλο ένα παράδειγμα της εξετασεολαγνείας που διέπει το νομοσχέδιο αυτό, καθώς θεωρεί ότι η εξέταση και μάλιστα η δύσκολη εξέταση είναι το μόνο αξιόπιστο μέτρο προόδου των μαθητών στην Πρώτη, Δευτέρα αλλά και Τρίτη Λυκείου, παρά το γεγονός ότι, όπως και στο Γυμνάσιο, οι εξετάσεις δεν μπορούν να συγκριθούν με τη συνολική επίδοση του μαθητή κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Στην αιτιολογική έκθεση προβάλλεται το επιχείρημα ότι η Τράπεζα Θεμάτων θα συμβάλει στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης και στην κάλυψη της ύλης και την αποφυγή των κενών, για να είναι όλοι οι μαθητές στο ίδιο επίπεδο ετοιμασίας για την τελική εξέταση. Στην πραγματικότητα, όμως, όσο δύσκολη και να είναι η τελική εξέταση, οι αντικειμενικές συνθήκες που ορίζουν την προετοιμασία ενός σχολείου, ενός τμήματος αλλά και ενός συγκεκριμένου μαθητή δεν μεταβάλλονται επειδή μετεβλήθη το επίπεδο δυσκολίας των εξετάσεων. Η Τράπεζα Θεμάτων είναι ένα μέτρο άδικο για πολλούς μαθητές, λόγω των διαφόρων αντικειμενικών συνθηκών που επικρατούν στα σχολεία. Είναι ένα μέτρο άδικο για το σύνολο των μαθητών καθώς αυξάνει τα επίπεδα άγχους και δημιουργεί επανειλημμένες Πανελλαδικές πριν τις Πανελλαδικές. Είναι και ένα μέτρο το οποίο οδηγεί στην εντατικοποίηση των μαθητών από την ηλικία των 15 ετών. Με λίγα λόγια είναι ένα μέτρο απόλυτα αντιπαιδαγωγικό θα βρεθεί αντιμέτωπο με την ίδια αντίδραση που είχε βρεθεί αντιμέτωπο και επί κυβέρνησης Σαμαρά και θα είναι πάλι θέμα χρόνου μέχρι την κατάργηση της. Επιβάλλεται και αυτού του άρθρου η απόσυρση.