• Σχόλιο του χρήστη 'Γιάννης Κ.' | 4 Μαΐου 2020, 14:21

    Η δημιουργία Μητρώου Εκπαιδευτών Ι.Ε.Κ.- πάγιο αίτημα εδώ και χρόνια των εκπαιδευτών ενηλίκων- αποτελεί ένα πρώτο θετικό βήμα προς την κατεύθυνση της κατοχύρωσης των αρχών της διαφάνειας και της αξιοκρατίας στο πεδίο των προσλήψεων εκπαιδευτών Ι.Ε.Κ. με τα πολλά και γνωστά προβλήματα στους «παροικούντες την Ιερουσαλήμ». Πρέπει, όμως, οπωσδήποτε η διοικητική επαλήθευση των δικαιολογητικών των υποψήφιων εκπαιδευτών και η συνακόλουθη μοριοδότησή τους να γίνει από την κεντρική υπηρεσία του ΙΝΕΔΙΒΙΜ ή από ανεξάρτητη εταιρία που πληροί τις κατάλληλες προδιαγραφές και σε καμία περίπτωση απ’ τους διευθυντές των Ι.Ε.Κ. Η εμπειρία από το προηγούμενο σύστημα προσλήψεων δεν δημιουργεί εχέγγυα αντικειμενικής μοριοδότησης, το αντίθετο συμβαίνει. Επίσης, ως απαραίτητη δικλείδα ασφαλείας, θα πρέπει η δημοσίευση των προσωρινών πινάκων κατάταξης των εκπαιδευτών να γίνεται με αναφορά στο ονοματεπώνυμό τους και όχι με αριθμούς πρωτοκόλλου, όπως επίσης θα πρέπει οπωσδήποτε να αποτυπώνεται η μοριοδότησή τους ανά κριτήριο μοριοδότησης και όχι μόνο η συνολική μοριοδότηση, όπως γινόταν μέχρι τώρα. Οι λόγοι είναι προφανείς: θα πρέπει να δίνεται η δυνατότητα στους υποψήφιους, που έχουν βάσιμους λόγους να αμφισβητούν τη μοριοδότηση συνυποψηφίων τους, να υποβάλλουν συγκεκριμένες και τεκμηριωμένες ενστάσεις και όχι γενικές και αόριστες που θα απορριφθούν. Εκτός απ’ τη προώθηση της διαφάνειας και της αξιοκρατίας, με τις προϋποθέσεις που προανέφερα, το Μητρώο θα απαλλάξει τους υποψήφιους εκπαιδευτές και τις αρμόδιες διοικητικές υπηρεσίες από τη σπατάλη εργατοωρών και υλικών πόρων για την επανυποβολή και επανέλεγχο κάθε χρόνο των ίδιων δικαιολογητικών. Εξίσου, αν όχι πιο σημαντική για τη διαφάνεια και την αξιοκρατία είναι η προαναγγελλόμενη στο νομοσχέδιο Υ.Α. που θα ρυθμίσει τις λεπτομέρειες λειτουργίας του Μητρώου. Εδώ, κατά τη γνώμη μου, χρειάζεται προσοχή σε δύο σημεία: 1) Κριτήρια για την επιλογή και ανάθεση διδακτικού έργου. Στους υπάρχοντες Οδηγούς Ειδικοτήτων σε αρκετές περιπτώσεις δεν ορίζονται οι ειδικότητες των εκπαιδευτών στις οποίες μπορεί να ανατεθεί κάποιο μάθημα ή οι αναθέσεις δεν είναι πάντοτε επιτυχείς, με κριτήριο το επαγγελματικό περίγραμμα της Ειδικότητας. Εξαιτίας της αδυναμιών αυτών δεν ήταν σπάνιο το φαινόμενο να αναλαμβάνουν μαθήματα εκπαιδευτές που δεν είχαν τα απαιτούμενα προς τούτο επιστημονικά προσόντα. Πρέπει να υπάρξει ριζική ανανέωση των Οδηγών με σαφείς και σύμφωνες με τα επαγγελματικά περιγράμματα αναθέσεις για όλα τα μαθήματα. 2) Κανόνες δημοσιότητας για την ανάθεση διδακτικού έργου. Μέχρι σήμερα μετά τη δημοσίευση των οριστικών πινάκων επικρατούσε σχεδόν απόλυτο σκοτάδι ως προς την κατανομή των διαθέσιμων ωρών στους εκπαιδευτές μιας ειδικότητας. Αυτό συνέβαινε γιατί το ΙΝΕΔΙΒΙΜ δεν δημοσιοποιούσε κεντρικά τις σχετικές αναθέσεις, ενώ και η συντριπτική πλειονότητα των Ι.Ε.Κ. κρατούσε ως «επτασφράγιστο μυστικό» τις αναθέσεις μαθημάτων. Η σχετικά πρόσφατη πρακτική δημοσίευσης- με καθυστέρηση- των αναθέσεων στη Διαύγεια δεν αντιμετωπίζει αποτελεσματικά το πρόβλημα, καθώς και πάλι υπάρχουν αναφορές σε αριθμούς πρωτοκόλλου και όχι σε ονοματεπώνυμα εκπαιδευτών. Μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις προτάθηκε ως λύση απ’ το ΙΝΕΔΙΒΙΜ σε διαμαρτυρόμενους εκπαιδευτές να επισκεφθούν όλα τα Ι.Ε.Κ. της περιφέρειάς τους και να ζητήσουν προφορική ενημέρωση για την ανάθεση μαθημάτων σε εκπαιδευτές. Αν είναι δυνατόν! Όσοι, λίγοι, συνάδελφοι μπήκαν σ’ αυτή τη βασανιστική διαδικασία, συχνά ανακάλυπταν ότι εκπαιδευτές με κατώτερη θέση απ’ αυτούς στους πίνακες είχαν αναλάβει σημαντικά περισσότερες ώρες και δικαιώθηκαν μετά από ενστάσεις. Είναι, λοιπόν, απαραίτητο η διαφάνεια να μη σταματά στη δημοσίευση των οριστικών πινάκων κατάταξης, αλλά να φτάνει μέχρι και την ανάθεση των μαθημάτων σε εκπαιδευτές με την έγκαιρη και με ονοματεπώνυμα δημοσιοποίησή τους. Αν δεν εξασφαλιστούν τα παραπάνω, το Μητρώο θα αποτελέσει μια απλή βιτρίνα που δεν θα μπορεί να αποκρύψει τη συνέχιση των φαινομένων της αδιαφάνειας και της αναξιοκρατίας.