• Σχόλιο του χρήστη 'Κατερίνα Τρίμη' | 16 Ιανουαρίου 2011, 01:59

    Καταρχάς αν είναι επιλεγμένο το μαθητικό δυναμικό, ακυρώνεται η λειτουργία των σχολείων ως χώρων έγκυρου πειραματισμού και πειστικής επιμόρφωσης. Επιπλέον σωρεία ερευνών, παλαιότερων και πρόσφατων, που εντάσσονται στο πλαίσιο της κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης, καταγράφουν και στην Ελλάδα αυτό που πρώτοι οι Γάλλοι Μπουρντιέ, Μποντελό και Εσταμπλέ διαπίστωσαν στη δική τους χώρα κάμποσες δεκαετίες πριν: οι επιδόσεις εξαρτώνται άμεσα από το οικονομικό και μορφωτικό κεφάλαιο των οικογενειών όπου ανατρέφονται οι μαθητές. Δεν είναι τυχαίο ότι στις περιζήτητες πανεπιστημιακές σχολές το ποσοστό των εισαγομένων που προέρχονται από τα ανώτερα κοινωνικά στρώματα είναι πολύ υψηλό και απέχει κατά πολύ από το ποσοστό που κατέχουν αυτά τα στρώματα στο συνολικό πληθυσμό της χώρας. Και βέβαια υπάρχουν εξαιρέσεις αλλά απλά επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Ιστορική έρευνα για την κοινωνική προέλευση των μαθητών των πάλαι ποτέ προτύπων, όπου ίσχυαν οι εξετάσεις εισαγωγής, αποτυπώνει χαμηλά ποσοστά μαθητών προερχόμενων από κατώτερα κοινωνικά στρώματα. Προφανώς η ευφυΐα δεν κατανέμεται σύμφωνα με την κοινωνική προέλευση, άλλη είναι η εξήγηση. Τίθενται λοιπόν κάποια ερωτήματα: Τι μετρούν οι εξετάσεις; Μετρούν την ευφυΐα των παιδιών; Υπάρχει ευφυΐα ανεξάρτητη από το περιβάλλον όπου ανατρέφεται ένα παιδί, από τα ερεθίσματα που του παρέχονται, από τον προφορικό λόγο που ακούει καθημερινά στο σπίτι του, από τις ευκαιρίες επαφής που του προσφέρονται με διάφορες εκφάνσεις του πολιτισμού, με την τεχνολογία κτλ.; Οι έρευνες λένε όχι, δεν υπάρχει ευφυΐα ανεξάρτητη από το περιβάλλον όπου μεγαλώνει ένα παιδί. Άρα υπάρχουν παιδιά που θα προσέρχονται στις εξετάσεις εισαγωγής με περισσότερα εφόδια και κάποια με λιγότερα. Επιπλέον, όπως συνέβαινε και όταν παλιότερα υπήρχαν τα πρότυπα, στην περίπτωση που τώρα αναβιώσουν, θα ανθίσουν τα ιδιαίτερα προετοιμασίας υποψηφίων για τις εξετάσεις εισαγωγής. Και ας έχουμε κατά νου ότι η παραπαιδεία σήμερα είναι πολύ περισσότερο αναπτυγμένη από ό,τι τη δεκαετία του ’60 ή του ’70, συνεπώς το φαινόμενο θα είναι πολύ εντονότερο από ό,τι ήταν τότε. Οι «άριστοι» εν ολίγοις θα επιλεγούν μάλλον λόγω καλής προετοιμασίας παρά λόγω ξεχωριστής ευφυΐας. Ούτε καν τα τεστ ευφυΐας και δεξιοτήτων, τα λεγόμενα τεστ IQ, δεν είναι σε θέση να απομονώσουν και να μετρήσουν αμιγώς την ευφυΐα, πόσο μάλλον εξετάσεις γνωστικού περιεχομένου.