• Σχόλιο του χρήστη 'Αντώνιος Δραγώνας' | 16 Ιανουαρίου 2011, 23:04

    Είχα την τύχη να φοιτήσω στην Βαρβάκειο Πρότυπο Σχολή (ΒΠΣ) από το 1973 έως το 1978. Συμμετείχα σε εξετάσεις μαζί με άλλα 3200 άτομα εκ των οποίων επελέγησαν 160 (4 τμήματα των 40 μαθητών). Ως Μαθηματικός, Καθηγητής και Εισηγητής Πληροφορικής με εμπειρία πάνω από 15000 ώρες εκπαίδευσης σε όλες τις ηλικίες (από παιδιά Γυμνασίου - Λυκείου έως επιμορφούμενους ενήλικες επαγγελματίες) σας διαβεβαιώ ρητά, ότι το επίπεδο των (συμ)μαθητών στην ΒΠΣ ήταν απλά μοναδικό... Ο χειρότερος μαθητής της τάξης είχε επιδόσεις και εφαρμοσμένη νοημοσύνη, που θα τον κατέτασε άνετα στην ελίτ των σημερινών μαθητών. Επιπρόσθετα η όλη φιλοσοφία της μαθησθακής διαδικασίας ήταν στραμμένη στην ανάπτυξη κριτικής και συνδυαστικής ικανότητας στους μαθητές. Σε τόσο υψηλό επίπεδο, όσον αφορά την πρόσληψη ποιοτικής εκπαίδευσης, όπως την περιέγραψα ακριβώς πριν, δεν είναι δυνατόν να λειτουργήσουν όλοι οι΄άνθρωποι, ακόμα και αν προσφερθούν σε όλους ίσες ευκαιρίες και αναπτυχθουν στο ίδιο περιβάλλον. Επομένως, για την επιλογή των εξ ανάγκης ξεχωριστών σπουδαστών απαιτούνται εξετάσεις διαφοροποιημένου επιπέδου και δυσκολίας επί ευρείας ύλης, που θα αντιστοιχεί σε μια υψηλού εππέδου γνωστική και κριτική υποδομή, με απόλυτη έμφαση στην αξιολόγηση της κριτικής δυνότητος και της συνδυαστικής ικανότητος, όπου, αν αυτές οι ιδιότητες υπάρχουν σε ένα νεαρό άτομο περίπου 12 ετών, αποτελούν εγχέγγυο καλής υποδομής για την περαιτέρω εξέλιξή του σε πολύ υψηλότερα επίπεδα διανόησης. Το όλο σχολικό έκπαιδευτικό σύστημα του επιπέδου της Δημοτικής Εκπαίδευσης, του οποίου τα αποτελέσματα γεύομαι επί 6ετία παρατηρώντας την σχολική σταδιοδρομία της κόρης μου (είναι μαθήτρια 6ης Δημοτικού αριστούχος όλα τα χρόνια της φοίτητσής της), σε καμμία περίπτωση δεν στοχεύει στην ανάπτυξη κριτικής και συνδυαστικής ικανότητος, ούτε καν προάγει την αποτελεσματική απομνημόνευση απαιτητών γνώσεων (όπου θεωρούμε, ότι η στείρα απομνημόνευση είναι ο μέγιστος εχθρός των προαναφερθησών αρετών), ούτε συντελεί στην ανάπτυξη ποιοτικού προφορικού και γραπτού λόγου! Επομένως, η παρατηρούμενη υποβάθμιση της Δημοτικής Εκπαίδευσης θα είχε σοβαρούς λόγους να υποχωρήσει, εάν υπήρχε το κίνητρο της μελλοντικής συμμετοχής σε προχωρημένης ποιότητας Μέση Εκπαίδευση (ως μαθητής Προτύπου Σχολείου) μέσω ειδικών εξετάσεων αυξημένων απαιτήσεων, όπως τις οριοθέτησα προηγουμένως. Εν όψει της δυνατότητος της (μέσω εξετάσεων επιλογής) ένταξης σε Πρότυπο Σχολείο οι μαθητές θα είχαν υπαρκτό στόχο και κατά συνέπεια αυξημένο ενδιαφέρον για την ποιοτική εκπαίδευσή τους στο Δημοτικό, το ίδιο και οι γονείς θα είχαν λόγους να ενισχύσουν και να υποστηρίξουν την ποιοτική εκπαίδευση των παιδιών τους και, φυσικά, οι Εκπαιδευτικοί θα είχαν ένα σοβαρό κίνητρο να ανεβάσουν την (μέτρια σήμερα) ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Οσον δε αφορά την διάκριση, η οποία προκύπτει μεταξύ των ατόμων είτε ως παράγωγο των ευκαιριών του καθενός, είτε ως παράγωγο της προσωπικής διάνοιας και διαφορετικότητας, αυτή η διάκριση είναι πρώτιστη πραγματικότητα του Φυσικού Κόσμου και έκφραση της φυσικής επιλογής και της εξέλιξης των ειδών. Το υπάρχον σύστημα, όπως αυτό επηρεάζει τους μαθητές και της Δημοτικής και της Μέσης Εκπαίδευσης, προσπαθεί να δημιουργήσει ομοιόμορφα μέτριου επιπέδου άτομα κυρίως συμπιέζοντας προς τα κάτω τους διανοητικά προχωρημένους μαθητές και σε καμμία περίπτωση δεν ενισχύει, προάγει και προωθεί αυτούς τους ταλαντούχους και διανοητικά ισχυρούς μαθητές. Και, επομένως, παράγει άτομα μέτριας συνολικής διανόησης, που συνεχίζουν ενδεχόμενα την Εκπαίδευσή τους σε ανώτερη βαθμίδα, φέροντα εγκατεστημένη την συλλογιστική και διανοητική μετριότητα, που το σύστημα τους ενσωμάτωσε στο DNA τους επί 12 χρόνια. Συμπερασματικά θεωρώ ότι απαιτούνται εξετάσεις επιλογής στα Πρότυπα Σχολεία (των οποίων την σημαντικότητα τόνισα εκτεταμένα) διαφοροποιημένου επιπέδου και δυσκολίας επί ευρείας ύλης, που θα αντιστοιχεί σε μια υψηλού εππέδου γνωστική και κριτική υποδομή, με απόλυτη έμφαση στην αξιολόγηση της κριτικής και συνδυαστικής δυνότητος και της εκφραστικής ικανότητος. Διατελώ στην διάθεσή σας. Μετά τιμής Αντώνιος Δραγώνας