• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Μπελόκας' | 5 Μαΐου 2020, 13:43

    Αξιότιμη κυρία Υπουργέ, είμαι βέβαιος πως το υπουργείο στοχεύει στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος σε όλες τις βαθμίδες. Το παρόν νομοσχέδιο εστιάζει ιδιαίτερα στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και στα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ. Στο πλαίσιο του δύσκολου αυτού έργου προτείνω δύο αλλαγές, οι οποίες βρίσκονται προς αυτήν την κατεύθυνση και εντός του γενικού πνεύματος και της αιτιολογικής έκθεσης του νόμου και ενισχύουν τους θεσμούς της δευτεροβάθμιας που διαμορφώνετε. 1. Πρόταση: Να οριστούν σαφώς στο άρθρο 13 τα συνδεδεμένα πρότυπα σχολεία γυμνασίου και λυκείου. Αιτιολόγηση: α. Σύμφωνα με το άρθρο 10 τα Π.Σ. και ΠΕΙ.Σ., ενώ με τα άρθρα 11 και 12 έχουν παρόμοιους γενικούς σκοπούς. Η μεγάλη διαφοροποίησή τους έγκειται στο ότι τα Π.Σ. "στοχεύουν στην καλλιέργεια και τη διάχυση της ιδέας και των πρακτικών της αριστείας στο εκπαιδευτικό σύστημα". Για να υπηρετηθεί ο σκοπός αυτός υπάρχει διαφοροποίηση στον τρόπο επιλογής των μαθητών. β. Τόσο τα Π.Σ. όσο και τα ΠΕΙ.Σ. επιτελούν πλήρως τον σκοπό τους, όταν καλύπτουν πλήρως τη βαθμίδα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, την οποία υπηρετούν. Μάλιστα, είναι πιο ουσιαστικό για τα Π.Σ. Συνεπώς, είναι σημαντικό να υπάρχουν όχι μόνο ΠΕΙ.Σ. αλλά και Π.Σ. γυμνασίου και λυκείου συνδεδεμένα. Αυτό θα επιτρέψει την πλήρη εκμετάλλευση του σκοπού αυτού και του θεσμού των πρότυπων σχολείων. γ. Είναι πολύ εύκολο να γίνει, διότι όπως είδα από τον κατάλογο των υφιστάμενων και υπό ίδρυση Π.Σ. σε υπάρχει μία προς μία φυσική αντιστοίχιση σχολικής μονάδας Π.Σ. γυμνασίου με λύκειο. 2. Πρόταση: Σε συνδυασμό με το άρθρο 13 να συμπεριληφθεί στο άρθρο 18 διάταξη αυτοδίκαιας μετάβασης από τα πρότυπα σχολεία γυμνασίου στα συνδεδεμένα συνδεδεμένα πρότυπα και λύκεια. Αιτιολόγηση: α. Η αντίθετη περίπτωση αντιβαίνει στον στόχο της αιτιολογικής έκθεσης: "θα προάγουν τη διαρκή αυτο-βελτίωση των μαθητών, καθώς και τη μεθοδικότερη και συστηματικότερη καλλιέργεια και ανέλιξη των ιδιαίτερων μαθησιακών τους δυνατοτήτων, κλίσεων και ταλέντων". Εάν ένας μαθητής δεν επιτύχει την εισαγωγή του από Π.Σ. γυμνασίου σε Π.Σ. λυκείου, ο ανωτέρω στόχος δεν μπορεί να ολοκληρωθεί. β. Οι μαθητές του γυμνασίου έχουν ήδη αξιολογηθεί οπότε στο πλαίσιο του στόχου της αιτιολογικής (βλ. α): - εάν δεν επιτευχθει ο ανωτέρω στόχος, αυτό οφείλεται κυρίως στην εκπαιδευτική διαδικασία και δευτερευόντως στον μαθητή και - είναι εκπαιδευτικά ανορθόδοξο προηγούμενα αξιολογημένοι μαθητές να θεωρούνται πιθανώς ως μη ικανοί για την ίδια βαθμίδα (από Γυμνάσιο στο Λύκειο). γ. Ο ανωτέρω στόχος της αιτιολογικής (βλ. α) δεν επιτυγχάνεται με εισαγωγικές εξετάσεις στην Α Λυκείου Π.Σ. διότι εντείνει τον στείρο ανταγωνισμό στο Γυμνάσιο Π.Σ. Αυτό θα μειώσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τις λοιπές δραστηριότητες του σχολείου (π.χ. όμιλοι), διότι θα έχουν ως στόχο την εισαγωγή στο Λύκειο. Είναι αδιαμφισβήτο πως οι στόχοι του σχολείου μπορούν να επιτευχθούν μόνο εντός ενός πλαισίου υγιούς άμιλλας και υγιούς ανταγωνισμού. Να σημειωθεί, πως μεταξύ των αξιολογημένων μαθητών είναι δεδομένο πως ο αντωγισμός, ως κύριο συστατικό βελτίωσής τους, υπάρχει. γ. Υπάρχει με το υφιστάμενο καθεστώς η δυνατότητα να εισαγωγής με εξετάσεις στο λύκειο Π.Σ. άριστων μαθητών, εκτός του συνδεδεμένου Π.Σ. Δηλαδή δίνεται δεύτερη ή πρώτη ευκαιρία εισαγωγής. Για παράδειγμα, στα Ανάβρυτα και στο Βαρβάκειο το λύκειο έχει μια τάξη επιπλέον, δηλαδή 33% και 25% πρόσθετοι μαθητές αντίστοιχα. δ. Είναι εξόχως αντιπαιδαγωγική η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος στην Α΄ Λυκείου λόγω ενδεχόμενης αποτυχίας σε εξετάσεις του συνδεδεμένου σχολείου. Έχει αναπτυχθεί επαρκέστατη επιχειρηματολογία από άλλους επί του προφανούς αυτού ζητήματος. Ελπίζω να λάβετε υπόψη τις ανωτέρω απόψεις και να προχωρήσετε στη νομοτεχνική βελτίωση του νόμου, ώστε να ενισχυθούν οι σκοποί του προτεινόμενου νομοσχέδιου στο θέμα των Π.Σ. Με εκτίμηση, Γιώργος Μπελόκας Επ. Καθηγητής ΠΑ.Δ.Α.