• Σχόλιο του χρήστη 'ActionAid Hellas' | 5 Μαΐου 2020, 19:36

    Το άρθρο 5 επαναφέρει την αναγραφή της διαγωγής των μαθητών και των μαθητριών στα απολυτήρια, στα εκπαιδευτικά απόλυσης και λοιπά αποδεικτικά και πιστοποιητικά σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πρακτική η οποία είχε νομοθετηθεί δεκαετίες πριν. Η εξέλιξη των παιδαγωγικών μεθόδων και της εκπαίδευσης εν γένει έχει δείξει ότι οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει να ενθαρρύνονται να συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία και όχι να αποθαρρύνονται και να στιγματίζονται από μεθόδους και μέτρα που καταλήγουν να λειτουργούν ως εμπόδια στην περαιτέρω εξέλιξή τους. Η επαναφορά της διαγωγής στα απολυτήρια αποτελεί σίγουρα ένα αναχρονιστικό μέτρο, ενώ τα κριτήρια με βάση τα οποία αξιολογείται και αποφασίζεται ο χαρακτηρισμός της διαγωγής είναι ασαφή. Αυτή η ανέκαθεν ισχύουσα ασάφεια αναφορικά με τα σχετικά κριτήρια και τις διαδικασίες δεν είναι βέβαιο ότι ανταποκρίνεται στον σκοπό που αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση και δεν ταιριάζει στο πνεύμα του σχεδίου νόμου αναφορικά με την αναβάθμιση του σχολείου. Η ουσιαστική αναβάθμιση επιδιώκει την ενεργή συμμετοχή των μαθητών και των μαθητριών και την παροχή υγιών κινήτρων εξέλιξης. Η αναγραφή της διαγωγής στα απολυτήρια και στα λοιπά πιστοποιητικά, όπως έχει αποδειχθεί μέχρι σήμερα φαίνεται να έχει περισσότερο τιμωρητικό παρά παιδευτικό χαρακτήρα και κατατάσσει τους μαθητές και τις μαθήτριες σε κατηγορίες. Σε συμφωνία με τα σχόλια που έχουν ήδη κατατεθεί, δεν παρέχονται διαδικαστικές εγγυήσεις σχετικά με την προστασία των μαθητών και των μαθητριών από κρίσεις σχετικά με τη διαγωγή, που ενδέχεται να πλήττουν άλλα δικαιώματά τους, όπως η ελευθερία της έκφρασης. Παράλληλα, με δεδομένο ότι το απολυτήριο λυκείου χρησιμοποιείται σε πολλές περιπτώσεις για τη συμμετοχή σε διαγωνισμούς προσλήψεων ή για πλείστες άλλες χρήσεις στην ενήλικη ζωή των μαθητών και των μαθητριών, πώς θα εξασφαλιστεί ότι η αναγραφή αυτού του δεδομένου -που αντιπροσωπεύει μια πολύ συγκεκριμένη περίοδο της ζωής ενός ανθρώπου- δε θα αποτελέσει τη βάση για δυσμενείς διακρίσεις; Με άλλα λόγια, είναι δυνατό η επιλογή του νομοθέτη να στιγματίσει ένα πρόσωπο σε ενέργειες της ζωής του που έχουν αποσυνδεθεί πλήρως με τα τεκταινόμενα στην εκπαίδευση. Τέλος, παραθέτουμε απόσπασμα από την Απόφαση 28/2019 της Αρχής Προστασίας Δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, η οποία μολονότι αφορά στην αναγραφή του θρησκεύματος και όχι της διαγωγής, αναφέρει ρητά ποιος είναι ο ρόλος που επιτελούν τα απολυτήρια και τα υπόλοιπα έγγραφα: «[…] σκοπός της σχετικής επεξεργασίας είναι αποκλειστικά και μόνον η επίσημη βεβαίωση ότι ο κάτοχος του απολυτηρίου περάτωσε επιτυχώς τον αντίστοιχο εκπαιδευτικό κύκλο, επιτυγχάνοντας την σημειούμενη επίδοση (βαθμό) σε καθένα από τα μαθήματα του υποχρεωτικού προγράμματος διδασκαλίας. […]». Με βάση τα παραπάνω, προτείνουμε να αποσυρθεί η διάταξη.