• Σχόλιο του χρήστη 'ΙΝΣΤΙΤΟYΤΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε.)' | 5 Μαΐου 2020, 19:57

    ΙΝΣΤΙΤΟYΤΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε.) Με αφορμή τη διαβούλευση για το Σχέδιο Νόμου με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» , το ΙΝΣΤΙΤΟYΤΟ ΜΕΛΕΤΩΝ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε.), ως επιστημονικός φορέας της δευτεροβάθμιας συνδικαλιστικής οργάνωσης, Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ειδικής Αγωγής (Π.Ο.Σ.Ε.Ε.Π.Ε.Α), επιθυμεί να τεκμηριώσει επιστημονικά τη θέση του στο συγκεκριμένο άρθρο 02. Είναι ευχάριστο που η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ προτείνει πιλοτικά την εισαγωγή νέων κλάδων στην προσχολική αγωγή, διότι εμπλουτίζει την εκπαιδευτική διαδικασία και εκσυγχρονίζει το νηπιαγωγείο. Ωστόσο, σύμφωνα με τη διεθνή βιβλιογραφία, τα οφέλη μαθητών μικρής ηλικίας από την έκθεση σε μια ξένη γλώσσα, στην προκειμένη περίπτωση τα αγγλικά, αφορούν τις επιφανειακές δομές της γλώσσας. Δηλαδή οι μαθητές αυτοί μπορούν μέσα από δημιουργικές δραστηριότητες να κατακτήσουν μεν αποτελεσματικά τους ήχους και τα φωνήματα της ξένης γλώσσας, να έχουν φτωχά αποτέλεσμα δε στα υπόλοιπα υποσυστήματα της γλώσσας (λεξιλόγιο και σύνταξη), με την προϋπόθεση ότι αυτό θα συμβαίνει κάθε μέρα για μία ώρα στο ωρολόγιο πρόγραμμα των νηπίων. Λαμβάνοντας σοβαρά υπόψη τα μηνύματα της εκπαιδευτικής κοινότητας στην προσχολική αγωγή και την εμπειρία στα ΚΕΣΥ, τα αιτήματα αφορούν την αξιολόγηση των μαθητών από διεπιστημονική ομάδα για την σχολική ετοιμότητα, την υποστήριξη μαθητών με δυσκολίες λόγου και ομιλίας καθώς και την προώθηση της ελληνικής γλώσσας στους δί/πολύγλωσσους μαθητές. Τα παραπάνω θεωρούνται προτεραιότητα σε συνδυασμό με τις ελλείψεις στις υποδομές και στο προσωπικό του σημερινού Νηπιαγωγείου, τόσο σε εκπαιδευτικούς όσο και Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π. Όσον αφορά τους δί/πολύγλωσσους μαθητές νηπιακής ηλικίας, για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, που σε κάποιες περιπτώσεις είναι και η πρώτη γλώσσα, θεωρείται κρίσιμη η περίοδος μέχρι τα έξη έτη για την κατάκτησή της. Βασική προϋπόθεση για αυτή είναι η έκθεση σε πλούσια και κατάλληλα ακουστικά ερεθίσματα από πολύ μικρή ηλικία για τουλάχιστον δύο έτη, μέχρι ο μαθητής να αποκτήσει τις βασικές επικοινωνιακές δεξιότητες. Έτσι μπορούν να αποφευχθούν δευτερογενείς επιπτώσεις στη ψυχοσυναισθηματική κατάσταση και στη μαθησιακή διαδικασία. Σε πολλές χώρες της Ευρώπης και στην Αμερική λειτουργούν συγκεκριμένα προγράμματα δίγλωσσης εκπαίδευσης σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία με στόχο την προώθηση της πρώτης ή μητρικής γλώσσας και της επίσημης γλώσσας της εκάστοτε χώρας ώστε οι μικροί μαθητές να προλάβουν να σχηματίσουν ένα ενιαίο σύστημα επεξεργασίας της γλώσσας που θα αποτελέσει τη βάση για την κατάκτηση περαιτέρω γλωσσών. Δεδομένου ότι οι δι/πολύγλωσσοι μαθητές αυξάνονται στη χώρα μας και η προσχολική εκπαίδευση καλείται να αντιμετωπίσει επιπλέον φαινόμενα δυσκολιών λόγου και ομιλίας (διαταραχή λόγου στο πλαίσιο της διγλωσσίας, καθυστέρηση λόγου εξαιτίας γλωσσικών διαφορών, το φαινόμενο της περιόδου της σιωπής, επιλεκτική αλαλία λόγω μετανάστευσης), η υποστήριξη από διεπιστημονική ομάδα, που θα περιλαμβάνει τον λογοθεραπευτή, είναι απαραίτητη και η εισαγωγή των αγγλικών θα σημαίνει μια επιπλέον καθυστέρηση στην ταυτόχρονη και διαδοχική κατάκτηση δεύτερης ή και τρίτης γλώσσας. Προτείνουμε συμπληρωματικά σε αυτή την προσπάθεια να ενισχυθεί και να σχεδιαστεί επί του πρακτέου ο θεσμός της πρώιμης παρέμβασης στη γενική εκπαίδευση. Σύμφωνα με τον Ν. 3699/2008 τα νηπιαγωγεία ΕΑΕ και τα τμήματα πρώιμης παρέμβασης, που πρέπει να λειτουργούν εντός των νηπιαγωγείων ΕΑΕ, ορίζονται ως ΣΜΕΑΕ, στις οποίες προβλέπεται η παροχή υποστηρικτικών υπηρεσιών από Ε.Ε.Π.-Ε.Β.Π. Επιπρόσθετα η πρόσφατη εφαρμογή της δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης αναδεικνύει τα προβλήματα ανάπτυξης αλλά αποτελεί και ευκαιρία για την έγκαιρη ανίχνευση και αντιμετώπιση τους. Θεωρούμε ιδιαίτερα απαραίτητο να προστεθεί άρθρο που να προβλέπει την εισαγωγή της Πρώιμης και Έγκαιρης Παρέμβασης στο Νηπιαγωγείο με την απαραίτητη συμμετοχή του Ειδικού Εκπαιδευτικού και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στη διαμόρφωση προγραμμάτων πρώιμης παρέμβασης και υποστήριξης νηπίων υψηλού κινδύνου και εκείνων με αναπτυξιακές διαταραχές. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ακατάλληλες τις συνθήκες εν μέσω των οποίων κατατίθεται το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου. Είμαστε στη διάθεση σας για την υποβολή σε κατάλληλο χρόνο εμπεριστατωμένων προτάσεων για την ανάγκη, τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές λειτουργίας των προτεινόμενων υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης. Με εκτίμηση το Δ.Σ. του Ι.Μ.Ε.Γ.Ε.Ε.