• Σχόλιο του χρήστη 'Γεωργία Τσάκου' | 5 Μαΐου 2020, 20:19

    Τάσσομαι υπέρ των Λατινικών ως πανελλαδικώς εξεταζόμενου μαθήματος, υπό την προϋποθεση της αναδιαμόρφωσης του διδακτικού εγχειριδίου, ώστε οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με την πλούσια λατινική γραμματεία (ρωμαϊκό έπος, σάτιρα, ιστοριογραφία, ρητορική, δράμα, φιλοσοφικές πραγματείες κ.α.) και τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που τη διαμόρφωσαν. Διαφωνώ με όσους δήλωσαν παραπάνω ότι πρόκειται για μάθημα που δεν ενθαρρύνει την κριτική σκέψη, αλλά στοχεύει στην άχρηστη εκμάθηση μιας νεκρής γλώσσας. Οι φιλόλογοι δεν αξιώνουμε να διδάξουμε τα παιδιά σας να μιλούν λατινικά. Προσδοκούμε να τα φέρουμε σε επαφή με μέρος της λογοτεχνίας της κλασικής αρχαιότητας, προκειμένου να κατανοήσουν τον τρόπο σκέψης μιας διαφορετικής κοινωνίας, να λάβουν μηνύματα για τον εαυτό τους ή την σύγχρονη κοινωνία, να ακονίσουν το μυαλό τους κάνοντας συνειρμούς και να ανακαλύψουν μόνοι τους, ή με την υποστήριξή μας, τις ομοιοκαταληξίες της ιστορίας. Από την άλλη, η κοινωνιολογία αντλεί από την μελέτη κειμένων, εποχών και κοινωνιών και δεν μπορεί ούτε πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν αντίρροπη δύναμη της κλασικής παιδείας (μέρος της οποίας είναι η λατινική γραμματεία), καθώς η δεύτερη δεν είναι παρά εργαλείο της πρώτης. Για να φτάσουμε στον προορισμό, χρειάζεται να ταξιδεύουμε και το ταξίδι αυτό γίνεται μέσα από τη μελέτη των ανθρώπων διαφόρων εποχών, της ιστορίας τους και της λογοτεχνίας που δημιούργησαν. Δευτερευόντως, η κοινωνιολογία δεν πρέπει να απευθύνεται αποκλειστικά στους μαθητές που ανήκουν στην Ομάδα Προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών, αλλά σε κάθε άνθρωπο που ζει και δραστηριοποιείται στην ανθρώπινη κοινωνία. Η παρουσίασή της ως "θεωρητικό" μάθημα είναι εξαιρετικά επικίνδυνη για την αναγνώριση της αξίας της από τους μαθητές με προσανατολισμό προς τις θετικές σπουδές και τις επιστήμες υγείας. Η επιμονή των κοινωνιολόγων να παραμείνει πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα για τους μαθητές των ανθρωπιστικών και οικονομικών σπουδών δημιουργεί προβληματισμό για τον τρόπο που οι ίδιοι οι κοινωνιολόγοι αντιλαμβάνονται την αναντίρρητη σημασία της κοινωνιολογίας. Όσοι είστε γονείς κι αναρωτιέστε, αρκεί μόνο να δείτε τα περιεχόμενα του βιβλίου της πανελλαδικώς εξεταζόμενης κοινωνιολογίας Γ' Λυκείου για το 2020. Τυχαία επιλογή: Κοινωνικός έλεγχος και μορφές κοινωνικού ελέγχου, Ο ρόλος της εργασίας στη ζωή των ανθρώπων, Συνέπειες ανεργίας και ανισοτήτων, Παιδική εργασία κ.α. Ένας επίδοξος γιατρός, φαρμακοποιός ή μαθηματικός, κατά την άποψή σας, δεν πρέπει υποχρεωτικά να διδάσκεται αυτό το αντικείμενο; Συνοψίζοντας, η θέση υπέρ της οποίας επιχειρηματολόγησα παραπάνω είναι ότι τα Λατινικά αποτελούν σημαντικό και υποχρεωτικό εφόδιο για μαθητές της Ομάδας προσανατολισμού των Ανθρωπιστικών Σπουδών, ενώ η Κοινωνιολογία (καθώς και συναφή μαθήματα-παρακλάδια, όπως είναι η Πολιτική παιδεία της Α' και Β' Λυκείου) αξίζει να αποτελεί υποχρεωτικό μάθημα γενικής παιδείας.