• Σχόλιο του χρήστη 'COLOUR YOUTH - ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ LGBTQ ΝΕΩΝ ΑΘΗΝΑΣ' | 6 Μαΐου 2020, 01:27

    Αρχικά θα πρέπει να τονιστεί ότι η αποτελεσματική και ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού επιβάλλεται και από συνταγματικές διατάξεις (Σ16 παρ. 2-4 για το δικαίωμα στην εκπαίδευση, Σ5 παρ. 1 για την ελευθερία ανάπτυξης της προσωπικότητας και Σ4 παρ. 1 για την αρχή της ισότητας) και από διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας όπως το Call for Action by Ministers – Inclusive and equitable education for all learners in an environment free from discrimination and violence της UNESCO . Επιπλέον, σύμφωνα με την Αρχή 16 της Yogyakarta: “Τα κράτη οφείλουν να εξασφαλίζουν τη συμπερίληψη ολοκληρωμένου, θετικού και επιστημονικά τεκμηριωμένου υλικού σχετικά με τη σεξουαλική, βιολογική, σωματική και ψυχολογική διαφορετικότητα και τα ανθρώπινα δικαιώματα των ατόμων με ποικίλους σεξουαλικούς προσανατολισμούς, ταυτότητες φύλου, εκφράσεις φύλου και χαρακτηριστικά φύλου, σε αναλυτικά προγράμματα σπουδών, λαμβάνοντας υπόψη τις αναπτυξιακές ικανότητες του παιδιού.”. Το δικαίωμα στην εκπαίδευση αναφέρεται επιπρόσθετα σε Συστάσεις της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου της Ευρώπης προς τα κράτη-Μέλη, για παράδειγμα: -Στη σύσταση CM/Rec(2010)5 για την καταπολέμηση των διακρίσεων βάσει σεξουαλικού προσανατολισμού και ταυτότητας φύλου. -Στη σύσταση CM/Rec(2016)7 για την πρόσβαση των νέων στα δικαιώματά τους. Η κρισιμότητα της κατάστασης στα ελληνικά σχολεία και εκπαιδευτικά ιδρύματα ( όπως την αποτυπώνουν μεταξύ άλλων περιστατικά που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, όπως του 14χρονου που οδηγήθηκε στην αυτοκτονία λόγω του σχολικού εκφοβισμού που δεχόταν -Δελτίο τύπου Colour Youth--Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, https://www.colouryouth.gr/2018/07/11/deltio-typou-schetika-me-tin-aftoktonia-tou-14chronou-apo-tin-argyroupoli/) επιβάλλει το να μην καταλείπονται περιθώρια εκτίμησης της σκοπιμότητας για την έκδοση ή μη της υπουργικής απόφασης (του πρώτου και δεύτερου εδαφίου) από το εξουσιοδοτημένο όργανο για παράδειγμα με τον ορισμό προθεσμίας έκδοσης αυτής και με την απονομή από την εξουσιοδοτική διάταξη κάποιου δικαιώματος σε μαθητές-θύματα του σχολικού εκφοβισμού το οποίο θα καλείται να ρυθμίσει περαιτέρω η εν λόγω υπουργική απόφαση. Εναλλακτικά η ίδια η διάταξη θα μπορούσε να περιλαμβάνει τα διοικητικά, κοινωνικά και εκπαιδευτικά μέτρα και την προς υλοποίηση αυτών σύσταση επιτροπών ή ομάδων εργασίας στα οποία αναφέρεται η παρούσα εξουσιοδοτική διάταξη (πρώτο και δεύτερο εδάφιο). Προτείνουμε επιπλέον τη σαφή κατεύθυνση προς την καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού με βάση τον σεξουαλικο προσανατολισμό, την ταυτότητα, τα χαρακτηριστικά και την έκφραση φύλου (Ορολογίες, https://www.colouryouth.gr/terms/) δεδομένων των ανησυχητικών αποτελεσμάτων της έρευνα του Σωματείου για την ποιότητα του σχολικού κλίματος στην Ελλάδα όπως το αντιλαμβάνονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι περίπου 2000 ΛΟΑΤΚ* μαθητές/ριες που συμμετείχαν σε αυτή. Ενδεικτικά: Σε ποσοστό 84,9%, τα παιδιά ακούνε στο σχολείο τη λέξη “γκέι” με αρνητική χροιά. Το 96% δηλώνει ότι έχει ακούσει σχόλια “για μαθητές που δε συμπεριφέρονται με αρκετά ‘αντρικό’ τρόπο. Το 74,4% των μαθητών και μαθητριών δηλώνει ότι ακούει τρανσφοβικά σχόλια. Ένα στα τρία παιδιά έχουν δεχτεί κάποιας μορφής λεκτική παρενόχληση. Περίπου ένα στα επτά παιδιά έχουν δεχτεί κάποιας μορφής σωματική παρενόχληση ή/και σωματική βία (σπρωξιές, σκουντήγματα, φτυσίματα, γροθιές, κλωτσιές, κλπ.) σε σχέση με τον σεξουαλικό προσανατολισμό (14,6%), το φύλο (12,6%), ή/και την έκφραση φύλου τους (19,3%). Ένα στα τρία ΛΟΑΤΚ παιδιά (33,0%) δηλώνουν ότι έχουν δεχτεί σεξουαλική παρενόχληση. (Έκθεση Αποτελεσμάτων Έρευνας για το Σχολικό Κλίμα-Colour Youth-Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, https://www.colouryouth.gr/wp-content/uploads/2018/05/%CE%88%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%9A%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%B1-Colour-Youth.pdf) Προς επίρρωση των ανωτέρω, παραπέμπουμε στη συγκριτική Έρευνα της IGLYO (https://www.iglyo.com/wp-content/uploads/2018/01/LGBTQI-Inclusive-Education-Index-Preview.pdf)(International Lesbian, Gay, Bisexual, Queer & Transgender Youth and Student Organization), σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα βρίσκεται πανευρωπαϊκά στις τελευταίες θέσεις σχολικής συμπερίληψης των ΛΟΑΤΚΙ μαθητών/ριών ( Δελτίο Τύπου Colour Υouth- Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας,https://www.colouryouth.gr/2018/01/29/stis-teleftaies-theseis-scholikis-symperilipsis-oi-loatki-mathites-tis-elladas/). Παράλληλα, τόσο στις επίσημες καταγραφές μέσω του προγράμματος Πες το σ' εμάς (https://www.colouryouth.gr/pes-to-se-emas/) όσο και σε άτυπες αναφορές ΛΟΑΤΚ μαθητών προς την οργάνωση, στην πλειοψηφία τους τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού με ρατσιστικά κίνητρα βρίσκουν τους εκπαιδευτικούς να ενθαρρύνουν τη βία που δέχονται. Για το 2019 έχουν καταγραφεί από την οργάνωση περιστατικά εξυβρισης, απειλών, σωματικής και σεξουαλικής βίας, απέναντι σε μαθητές και μαθήτριες, ηλικιακού φάσματος 12-16 ετών και με σημαντικές αναφορές στη συμμετοχή ή συγκάλυψη των γεγονότων από τις διευθύνσεις των σχολείων. Εκτός των μέτρων στα οποία γίνεται αναφορά στην παρούσα διάταξη, πάγιο αίτημα παραμένει η επέκταση του νόμου για την αρχή ίσης μεταχείρισης (Ν.4443/2016) ώστε να προστατεύει τα ΛΟΑΤΚΙ+ παιδιά και εφήβους στον τομέα της εκπαίδευσης με την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος του άρθρου 24 του εν λόγω νόμου ύστερα από πρόταση του αρμόδιου Υπουργείου. Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά τους τρανς μαθητές/τριες, θα πρέπει να υπάρξει σαφής ρύθμιση, ώστε να διαφυλαχθεί το δικαίωμά τους στον αυτοπροσδιορισμό και τη χρήση του ονόματος και του γένους, που είναι για εκείνα αντιπροσωπευτικα σε συνεννόηση με τους εκπαιδευτικούς τους, λαμβάνοντας και τη σχετική υποστήριξη απέναντι σε ενδεχόμενα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού και βίας λόγω της ταυτότητάς τους. Ο νόμος 4491/2017 δεν επιτρέπει στα ανήλικα άτομα κάτω των 17 να προβούν στη νομική αναγνώριση του φύλου τους και κατ' επέκταση η έκφραση του επιθυμητού φύλου στο σχολικό περιβάλλον υπόκειται στην αυθαίρετη απόφαση της εκάστοτε σχολικής δομής ή και μεμονωμένων εκπαιδευτικών. Υπενθυμίζουμε ότι η ίδια η επιστημονική κοινότητα στην οποία απευθύνεται ένα τρανς άτομο για λόγους ιατρικής φυλομετάβασης, θέτει ως προϋπόθεση το άτομο να έχει περάσει ένα αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα ζώντας στο επιθυμητό κοινωνικό φύλο, πριν να δοθεί σχετική ιατρική έγκριση. * ΛΟΑΤΚΙ: Απόδοση του ακρωνύμιου LGBTQI. Ακρωνύμιο που ορίζει την κοινότητα των λεσβιών, των ομοφυλόφιλων, των αμφιφυλόφιλων, των τρανς, των queer και των ίντερσεξ ατόμων.