• Σχόλιο του χρήστη 'COLOUR YOUTH - ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ LGBTQ ΝΕΩΝ ΑΘΗΝΑΣ' | 6 Μαΐου 2020, 01:42

    Πρωτίστως κρίνουμε σημαντική την ύπαρξη του εν λόγω θεσμού σε κάθε σχολική μονάδα χωρίς εξαιρέσεις αλλά και τη συμμετοχή των μαθητών/ριών μέσω των οργάνων τους στην απόφαση ορισμού των προσώπων ή έστω τη δυνατότητα αιτιολογημένης εναντίωσης στην απόφαση αυτή. Όσον αφορά τα προσόντα, το εν λόγω πρόσωπο οφείλει να είναι καταρτισμένο σε θέματα ψυχικής υγείας και να είναι ευαισθητοποιημένο ή/και να έχει εκπαιδευτεί σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας και έκφρασης φύλου με έμφαση στα δικαιώματα και τις ανάγκες της ΛΟΑΤΚΙ μαθητικής κοινότητας. Επίσης, κρίνουμε ότι η ύπαρξη ενός ελάχιστου ποσοστού αρνητικών εμπειριών από τον τρόπο διαχείρισης καταστάσεων ή/και συμπεριφοράς προς μαθητές/ριες από το πρόσωπο που κατέχει τη συγκεκριμένη θέση θα πρέπει να οδηγεί σε απώλεια αυτής. Ο έλεγχος αυτός προτείνουμε να διενεργείται με την αξιολόγησή του από τους μαθητές/τριες εντός του σχολικού έτους. Προκειμένου να καταστεί πιο αποτελεσματικό το έργο του, κρίνουμε σημαντική την δυνατότητα συνεργασίας του με δομές και φορείς, με οργανώσεις της Κοινωνίας των Πολιτών αλλά και τη δυνατότητα να επικουρείται από ειδικούς ψυχικής υγείας με εμπειρία σε θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού, ταυτότητας και έκφρασης φύλου σε περιπτώσεις που κρίνεται σκόπιμο. Η συνύπαρξη του εν λόγω θεσμού με δομές συμβουλευτικής και υποστήριξης από ειδικούς ψυχικής υγείας οι οποίοι θα λειτουργούν υποστηρικτικά τόσο για τους μαθητές/μαθήτριες και τους/τις καθηγητές/τριες, όσο και για την επίλυση συγκρούσεων εντός του σχολικού περιβάλλοντος, θα εξασφαλίσει σε μεγαλύτερο βαθμό την αποτελεσματική αντιμετώπιση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού. Τέλος, τονίζουμε τη σημασία της διαφύλαξης του δικαιώματος στο απόρρητο και την ανωνυμία με την ρητή πρόβλεψη και εξασφάλιση αυτού στην παρούσα διάταξη. Ο εν λόγω θεσμός θα μπορούσε να βελτιώσει την ποιότητα του σχολικού κλίματος στην Ελλάδα με την διαμόρφωση σχέσεων εμπιστοσύνης μεταξύ των μελών της σχολικής κοινότητας και να συμβάλει στην καταπολέμηση του σχολικού εκφοβισμού με βάση τον σεξουαλικο προσανατολισμό, την ταυτότητα, τα χαρακτηριστικά και την έκφραση φύλου (Ορολογίες, https://www.colouryouth.gr/terms/) δεδομένων των ανησυχητικών αποτελεσμάτων της έρευνα του Σωματείου για την ποιότητα του σχολικού κλίματος στην Ελλάδα όπως το αντιλαμβάνονται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση οι περίπου 2000 ΛΟΑΤΚ μαθητές/ριες που συμμετείχαν σε αυτή. Ενδεικτικά: Σε ποσοστό 57,7% τα παιδιά νιώθουν ότι μπορούν δύσκολα να μιλήσουν για ΛΟΑΤΚ ζητήματα στην τάξη, νιώθουν λίγο ή καθόλου άνετα να μιλήσουν στους καθηγητές και τις καθηγήτριές τους (71,9%), και σχεδόν καθόλου άνετα στη διεύθυνση του σχολείου (83,1%). Σε ποσοστό 84,9%, τα παιδιά ακούνε στο σχολείο τη λέξη “γκέι” με αρνητική χροιά. Το 96% δηλώνει ότι έχει ακούσει σχόλια “για μαθητές που δε συμπεριφέρονται με αρκετά ‘αντρικό’ τρόπο Το 74,4% των μαθητών και μαθητριών δηλώνει ότι ακούει τρανσφοβικά σχόλια Ένα στα τρία παιδιά έχουν δεχτεί κάποιας μορφής λεκτική παρενόχληση. Το 65,1% των ΛΟΑΤΚ ατόμων δεν έχουν ακούσει τίποτα θετικό για ΛΟΑΤΚ άτομα σε κάποιο μάθημα του σχολείου. (Έκθεση Αποτελεσμάτων Έρευνας για το Σχολικό Κλίμα-Colour Youth-Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, https://www.colouryouth.gr/wp-content/uploads/2018/05/%CE%88%CF%81%CE%B5%CF%85%CE%BD%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%BF-%CE%A3%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CE%BA%CF%8C-%CE%9A%CE%BB%CE%AF%CE%BC%CE%B1-Colour-Youth.pdf) Προς επίρρωση των ανωτέρω, παραπέμπουμε στη συγκριτική Έρευνα (https://www.iglyo.com/wp-content/uploads/2018/01/LGBTQI-Inclusive-Education-Index-Preview.pdf) της IGLYO (International Lesbian, Gay, Bisexual, Queer & Transgender Youth and Student Oganization), σύμφωνα με την οποία η Ελλάδα βρίσκεται πανευρωπαϊκά στις τελευταίες θέσεις σχολικής συμπερίληψης των ΛΟΑΤΚΙ μαθητών/ριών.( Δελτίο Τύπου Colour Υouth- Κοινότητα LGBTQ Νέων Αθήνας, https://www.colouryouth.gr/2018/01/29/stis-teleftaies-theseis-scholikis-symperilipsis-oi-loatki-mathites-tis-elladas/). Παράλληλα, τόσο στις επίσημες καταγραφές μέσω του προγράμματος Πες το σ' εμάς (https://www.colouryouth.gr/pes-to-se-emas/) όσο και σε άτυπες αναφορές ΛΟΑΤΚ μαθητών προς την οργάνωση, στην πλειοψηφία τους τα περιστατικά σχολικού εκφοβισμού με ρατσικά κίνητρα βρίσκουν τους εκπαιδευτικούς να ενθαρρύνουν τη βία που δέχονται. Για το 2019 έχουν καταγραφεί από την οργάνωση περιστατικά εξυβρισης, απειλών, σωματικής και σεξουαλικής βίας, απέναντι σε μαθητές και μαθήτριες, ηλικιακού φάσματος 12-16 ετών και με σημαντικές αναφορές στη συμμετοχή ή συγκάλυψη των γεγονότων από τις διευθύνσεις των σχολείων. * ΛΟΑΤΚΙ: Απόδοση του ακρωνύμιου LGBTQI. Ακρωνύμιο που ορίζει την κοινότητα των λεσβιών, των ομοφυλόφιλων, των αμφιφυλόφιλων, των τρανς, των queer και των ίντερσεξ ατόμων.