• Σχόλιο του χρήστη 'Κωνσταντίνος Ραμπίδης' | 21 Ιανουαρίου 2011, 14:22

    Είναι αυτονόητο ότι η ίδρυση και λειτουργία μιας σχολικής μονάδας, Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, γίνεται για να προσφέρει εκπαιδευτικά και μορφωτικά αγαθά σε παιδιά ηλικίας 5-18 ετών. Η πληρότητα και η ποιότητα (με παιδαγωγικά κριτήρια) των εν λόγω αγαθών καθορίζουν (έτσι πρέπει) τον τύπο, την οργάνωση και τη λειτουργία των σχολικών μονάδων. Με βάση τα πιο πάνω ποιός ( με στοιχειώδη κριτικό στοχασμό) μπορεί να ισχυριστεί ότι ένα οποιοδήποτε ολιγοθέσιο σχολείο προσφέρει εκείνα τα εκπαιδευτικά και μορφωτικά αγαθά ώστε με τη λειτουργία του: "........ να συμβάλει στην ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών δυνάμεων των μαθητών, ώστε, ανεξάρτητα από φύλο και καταγωγή, να έχουν τη δυνατότητα να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες και να ζήσουν δημιουργικά"(Ν.1566/85. Κανένας τομέας της ανάπτυξης (γνωστικός, κοινωνικός, συναισθηματικός) των μαθητών δεν είναι δυνατό να καλλιεργηθεί με επάρκεια, σε ένα ολιγοθέσιο σχολείο, ώστε να επιτευχθούν οι εκπαιδευτικοί και μορφωτικοί στόχοι της λειτουργίας του. Ο τύπος που καλύπτει με πληρότητα (σύμφωνα με τις πιο έγκυρες παιδαγωγικές έρευνες, μελέτες και απόψεις), τουλάχιστον για το Δημοτικό Σχολείο, είναι αυτός του εξαθεσίου. Όπου ο κάθε δάσκαλος έχει μια μόνο τάξη και έτσι υπάρχει πληρότητα τόσο στην εφαρμογή του αναλυτικού προγράμματος όσο και στην υλοποίηση διεπιστημονικών και διαθεματικών συνεργασιών και δραστηριοτήτων. Σε κάθε μονοθέσιο και διθέσιο δημοτικό σχολείο οι μαθητές διδάσκονται (στα γνωστικά αντικείμενα που διδάσκονται, διότι δεν τα διδάσκονται όλα)τις μισές σχεδόν διδακτικές ώρες από τις αντίστοιχες που διδάσκονται οι συμμαθητές τους σε ένα εξαθέσιο σχολείο. Εξίσου σημαντικές οι δυσκολίες στην καλλιέργεια του κοινωνικού και του συναισθηματικού τομέα (λόγω κυρίως του μικρού αριθμού και της ομοιομορφίας των κοινωνικών και οικογενειακών περιβαλλόντων). Κατά την πιο κρίσιμη ηλικία (5-10) της ανάπτυξής και της διαμόρφωσης της προσωπικότητάς κάθε μαθητή, οφείλουμε να του προσφέρουμε, με πληρότητα, όλα τα εφόδια και όλα τα ερεθίσματα για την ισόρροπη ανάπτυξη των διανοητικών και ψυχοσωματικών του δυνάμεων.Τέλος δεν αναφερόμαστε στις περιπτώσεις όπου οι συνθήκες δεν επιτρέπουν την δημιουργία πολυδύναμων σχολικών κέντρων (νησιά, ορεινές περιοχές, μεγάλες αποστάσεις).