• ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ Σκέψεις και προτάσεις μας Πριν λίγες μέρες κατατέθηκε το Νομοσχέδιο για την Παιδεία το οποίο βρίσκεται σε διαβούλευση. Ως Ο.Ε.Φ.Ε παρακολουθούμε τις εξελίξεις, μελετούμε το Νομοσχέδιο και σε κάθε περίπτωση θα συμμετέχουμε ενεργά στην διαβούλευση. Θεωρούμε αυτονόητο ότι θα συμμετέχουμε ως Φορέας που εκπροσωπεί ένα μεγάλο τμήμα της Παιδείας και εκπροσωπεί χιλιάδες Εκπαιδευτικούς – Φροντιστές σε κάθε θεσμικά προβλεπόμενη συζήτηση, καταθέτοντας ολοκληρωμένα τις απόψεις μας και με την μοφή Υπομνήματος. Ως Φορέας με πολλά χρόνια εμπειρίας και παρεμβάσεων σε διαφορετικά Νομοσχέδια διαφορετικών Νομοσχεδίων, γνώσης των αναγκών των μαθητών μας ώστε να καλύπτονται ολοκληρωμένα μέσω ενός σύγχρονου , ανοικτού στις ανάγκες του μέλλοντος Εκπαιδευτικού Συστήματος έχουμε ήδη διαμορφωμένες θέσεις που μπορούμε να εμπλουτίζουμε και να επικαιροποιούμε. Υπό αυτό το πρίσμα κρίναμε πάντα κάθε Νομοθετική πρωτοβουλία της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, υπό αυτό το πρίσμα θα κρίνουμε και σήμερα. Ασφαλώς το ενδιαφέρον συγκεντρώνεται σε σημεία όπως οι προαγωγικές εξετάσεις , η επιστροφή της βασης του 10, ο αριθμός των Ομάδων Προσανατολισμού, το Σύστημα Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ωστόσο, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι επιχειρούνται ενδιαφέρουσες αλλαγές στον τρόπο που η Παιδεία γίνεται αντιληπτή στην ελληνική πραγματικότητα. Για παράδειγμα: - Διαρθρώνεται με τρόπο αν μη τι άλλο πιο νεωτερικό το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό, συνθέτοντας ιδέες και πρακτικές που εφαρμόζονται επιτυχώς σε άλλες χώρες ( π.χ επαφή με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων και έννοιες Πληροφορικής από την νηπιακή ηλικία.) - Χτίζει σύγχρονες δεξιότητες σύμφωνα με το αίτημα των καιρών που προετοιμάζει τα παιδιά για την ζωή, τον αληθινό κόσμο.Οι θεματικοί πυλώνες δείχνουν να « κουμπώνουν» με αυτό που ζούμε σήμερα την εποχή του κορωνοιού, των σαρωτικών αλλαγών στον πλανήτη, την εποχή της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης και της κλιματικής αλλαγής. - Αποφεύγει τον επικρατώντα, τα προηγούμενα χρόνια εξισωτισμό προς τα κάτω, κάνοντας ριζικά διαφορετικές επιλογές για τον Θεσμό των Πρότυπων και Πειραματικών σχολείων. - Εισάγει την αξιολόγης σχολικών μονάδων και με εσωτερική αυτοαξιολόγηση και με εξωτερική αξιολόγηση από το οικείο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού με ενεργό ρόλο του Ι.Ε.Π και της Αρχής για την διασφάλιση της ποιότητας στηνΑ΄βάθμια και Β΄βάθμια Εκπαίδευση. Η αλήθεια είναι ότι αλλαγές σαν κι αυτές δεν αποτελούν ανακάλυψη της πυρίτιδας. Ο ΟΟΣΑ γράφει επί χρόνια εκθέσεις που αναφέρεται σε παθογένειες του Εκπαιδευτικού Συστήματος στην χώρα μας και αναφέρεται σε ιδέες σαν κι αυτές αλά και άλλες. Το διαπιστώσαμε όταν αντιπροσωπεία της Ο.Ε.Φ.Ε συνάντησε αντιπροσωπεία του Ο.Ο.ΣΑ και ανταλλάξαμε απόψεις εφ΄όλης της ΄υλης. Αυτό το πνεύμα το συναντάμε και σε άλλα σημεία του Νομοσχεδίου, όπως: - Ενίσχυση της διδασκαλίας της Πληροφορικής , των Ξένων Γλωσσών , των Κλασσικών Γραμμάτων και της Φυσικής Αγωγής. , όπως και εκπόνηση ερευνητικών/ συνθετικών εργασιών ως συμπληρωματικός ή εναλλακτικός αξιολόγησης - Αύξηση των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων στο Γυμνάσιο από 4 σε 7 . - Επαναφορά της βάσης του 10 - Καθιέρωση παρακολούθησης Μαθηματικών στους μαθητές της Θεωρητικής κατευθυνσης της Γ΄Λυκείου και Ιστορίας στους μαθητές της Θετικής κατεύθυνσης της Γ΄Λυκείου. - Σύσταση εκ νέου της Τράπεζας θεμάτων Διαβαθμισμένης δυσκολιας στο Λύκειο.και σταδιακή εισαγωγή της από το επόμενο σχολικό έτος στην Α΄Λυκείου. - Μείωση των Ομάδων Προσανατολισμού της Γ΄Λυκείου από 4 σε 3 και επαναφορά τω συντελεστών βαρύτητας σε δύο μαθήματα ανά σχολή , τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση από την επόμενη χρονιά. Πολλοί δημοσιολογούντες βλέπουν σ΄αυτά τα μέτρα μία εντατικοποίηση. Στα Φροντιστήρια γνωρίζουμε πολύ καλά - Ότι υπάρχει σοβαρό πρόβλημα σημαντικών γνωστικών κενών των μαθητών όταν από το Γυμνάσιο έρχονται στο Λύκειο και από τα ΕΠΑΛ στην τριτοβάθμια εκπαιδευση (τα διδαχθεντα αντικειμενα κατά τη σχολικη εκπαιδευση τους δεν επαρκουν) αυτό χρήζει αντιμετώπισης. - Ότι είναι αναγκαία η συνεχής αξιολόγηση των μαθητών μέσα από τεστ και άλλες εργασίες. Αυτό δεν δείχνει η εμπειρία όλων μας, αν θέλουμε να δούμε κατάματα την πραγματικότητα και όχι μέσα από το πρίσμα ιδεοληψιών; Άλλωστε η θέση μας για τις Εισαγωγικές και όχι μόνο, συμπυκνωνόταν στην θέση που είχαμε κατ΄επανάληψη καταθέσει και επί προηγούμενης Κυβέρνησης και την καταθέτουμε και σήμερα. Λεγαμε λοιπόν σε όλα τα κείμενά μας και στα Υπομνήματά μας στο Υπουργείο Παιδείας , προς τον ΟΟΣΑ και προς κάθε Φορέα που ενδιαφερόταν για τις απόψεις μας : Ο υποψήφιος για τα ΑΕΙ θα πρέπει να αξιολογείται περισσότερες φορές με εξετάσεις εθνικού επιπέδου. Η εμπειρία δείχνει ότι αν ένας μαθητής αξιολογείται πολλές φορές , τότε μειώνεται και το άγχος των υποψηφίων. Για κανένα λόγο δεν πρέπει να προσμετρούνται οι προφορικοί βαθμοί στην πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευσης μιας και υπάρχει κίνδυνος διαπλοκής καθηγητών – μαθητών. Η ίδια φιλοσοφία θα πρέπει να διαπνέει όλες τις βαθμίδες Εκπαίδευσης και όχι μόνο τον τρόπο εισαγωγής στα Α.Ε.Ι .Η εμπειρία δείχνει ότι χρειάζεται σε όλες τις βαθμίδες , σε όλες τις τάξεις μία διαδικασία συνεχούς αξιολόγησης μέσα από τεστ. Αυτός ήταν και είναι ο κορμός της τοποθέτησής μας. Με δεδομένα δε κάποια νέα στοιχεία του Νομοσχεδίου, θεωρούμε ως εντελώς απαραίτητες δύο επίσης προβλέψεις: 1. Όλα τα θέματα θα πρέπει να μπαίνουν από την Τράπεζα Θεμάτων, ώστε να μηδενίζεται ο κίνδυνος υποκειμενισμού στην επιλογή θεμάτων ανά σχολείο 2. Χρειάζεται να διευκολυνθεί η κινητικότητα ανάμεσα στα πεδία , η αύξηση των επιλογών των μαθητών για σχολές περισσότερες του ενός πεδίου.Για το λόγο αυτό προτείνουμε την ύπαρξη δυνατότητας επιλογής και δεύτερου επιστημονικού πεδίου μέσα από την επιλογή και 2ου ειδικού μαθήματος. Με την ευκαιρία του Νομοσχέδιου θεωρούμε αναγκαίο να επαναφέρουμε και να ζητήσουμε σ΄αυτό ή σε αμέσως επόμενο Νομοσχέδιο ορισμένες βασικές θέσεις και αιτήματά μας, τα οποία είναι: - Καθιέρωση Κουπονιου Εκπαίδευσης για την στήριξη από τα Φροντιστήρια παιδιών που δεν μπορούν να έχουν μία πρόσθετη στήριξη λόγω των οικονομικών προβλημάτων. Η επερχόμενη ύφεση και οι παρενέργειές της στην μέση οικογένεια καθιστά αυτή την πρότασή μας αναγκαία ώστε να αποφευχθούν ταξικοί διαχωρισμού και ανισότητες. - Επέκταση της άδειας των Φροντιστηρίων και στην στήριξη των μαθητών Δημοτικού, καθώς και στην στηριξη ευρυτερα των μαθητων με τηλεεκπαίδευση. - ‘Αρση διφορούμενων διατάξεων και αναχρονιστιών προβλέψεων Νόμων που δυσχεραίνουν την παροχή ολοκληρωμένων υπηρσιών στους μαθητές. - Απρόσκοπτη διοργάνωση διαγωνισμάτων και ενημερώσεων γονέων τις Κυριακές - Δραστική αντιμετώπιση της εκπαιδευτικής παραοικονομίας των αδήλωτων ιδιαίτερων από αμφιβόλων προσόντων εκπαιδευτικούς . Δυστυχώς, ένα σημαντικό ποσοστό δημόσιων ειτουργών κάνουν ιδιαίτερα στους μαθητές τυς χωρίς καμία επίπτωση - Κατάργηση κάθε άδειας Οικοδιδασκαλίας. Με αίσθηση ευθύνης θα καταθέσουμε τις προτάσεις μας επλουτισμένες και από τον εσωτερικό διάλογό μας. Πάντα πρόταγμά μας ήταν μια καλύτερη Παιδεία για όλους τους μαθητές της χώρας, ένα σύγχρονο Εκπαιδευτικό Σύστημα, τα Φροντιστήρια συστατικό πυλώνα στήριξης μιας πανεθνικής προσπάθειας ανόδου των δυνατοτήτων των μαθητών ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις αδήριτες προκλήσεις ενός απαιτητικού μέλλοντος και ενός άκρως ανταγωνιστικού περιβάλλοντος στην χώρα και διεθνώς.