• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΠΑΚΟΥΡΟΣ, ΔΡ. ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ, Γ. ΠΕΙΡ. ΛΥΚΕΙΟΥ ΙΩΝΙΔΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ' | 22 Ιανουαρίου 2011, 02:17

    Για να γίνουν πλήρως αντιληπτές οι οποιεσδήποτε προτάσεις για τη λειτουργία και το ρόλο των ΠΠΣ, καλό θα ήταν να αποτιμηθεί το παρόν διαβούλευμα ως πρόταση, και μάλιστα της Πολιτείας. Γνώμη μου είναι ότι το νομοθέτημα αυτό περισσότερο από "Νόμος για τα Πειραματικά" είναι "Πειραματικός Νόμος". Κάποιοι βιάστηκαν. Πριν να τον εκθέσουν σε διαβούλευση, γιατί δεν τον εξέθεσαν σε μια πρωτογενή κρίση από τους μαθητές των Πειραματικών; Πιστεύουν ότι δεν θα τον καταλάβαιναν; Κι όμως! Μαθητές της Ιωνιδείου διατύπωσαν τρία καίρια ερωτήματα που τα απευθύνω σε όλους: "εμείς, εδώ (δηλαδή στη νομοθετική πρόταση), πού είμαστε; εσείς (δηλαδή οι καθηγητές τους), πού είστε; Οι γονείς μας πού είναι;" Απάντηση: ΠΟΥΘΕΝΑ! Οι Μαθητικές Κοινότητες των Πειραματικών απουσιάζουν, οι Σύλλογοι Γονέων απουσιάζουν, οι Σύλλογοι Διδασκόντων των ΠΠΣ, ούτε τον υποδιευθυντή τους δεν θα μπορούν να εκλέξουν, όπως στα υπόλοιπα σχολεία. Αντ' αυτών, που απαρτίζουν τη σχολική κοινότητα, πηγαινοέρχονται στο σχολείο επιτροπές επί επιτροπών με σφιχτά αλληλοδιαπλεκόμενα μέλη, οι οποίες συγκροτούν εντέλει έναν πνιγηρό ιστό. Βρισκόμαστε στο πυρήνα του χαρακτήρα αυτής της νομοθετικής πρότασης. Ενώ παραβιάζει θύρες ανοικτές, κομψεύεται ότι επιφέρει κοσμοϊστορικές αλλαγές. Δεν λύνει, ωστόσο, θεσμικά κανένα από τα υπάρχοντα προβλήματα και ταυτόχρονα πολλαπλασιάζει τις προϋποθέσεις για τη δημιουργία νέων. Γιατί; Γιατί το διαβούλευμα αυτό εμφανίζει τρία θλιβερά χρακτηριστικά του νεοελληνικού γραφειοκρατικού συντηρητισμού: τη διοικητική έπαρση, το άγχος του πατερναλισμού και την ευφροσύνη της ρουσφετολογίας. Παραδείγματα για το καθένα πολλά. Περιρίζομαι σε κάποια ενδεικτικά. Α. Διοικητική έπαρση: Το νομοσχέδιο απαιτεί από τα ΠΠΣ να υποβάλουν αίτημα αξιολόγησής τους. Στην πραγματικότητα, όμως,πρέπει να υποβάλουν αίτηση, για να αποδείξουν την "πειραματική-πρότυπη" οντότητά τους, αφού, αν δεν αξιολογηθούν θετικά, εν νυκτί μία, θα πάψουν να είναι πειραματικά! Δηλαδή η Ιωνίδειος από το 1847 στον Πειραιά θα πρέπει εν έτει 2011 να αποδείξει... τον εαυτό της! Γιατί η Πολιτεία δεν ζητά από την ΕΥΔΑΠ να αποδείξει ότι είναι...η ΕΥΔΑΠ κ.λπ; Αξιολογήσεις δεν γίνονται με την απειλή μιας φοβέρας. Οι αξιολογήσεις είναι κοινωνικές διαδικασίες και στη Δημοκρατία πρέπει να έχουν ενισχυτικό και όχι τρομοκρατικό χαρακτήρα. Κανείς βεβαίως δεν είναι πάνω από το νόμο αλλά και ο νόμος δεν είναι πάνω από το Νόμο και "Νόμος γαρ έστι του ορθώς φρονείν η μέτρησις" (Αγ. Γρηγόριος Παλαμάς). Β. Άγχος του πατερναλισμού: Ο καθηγητής που θα έχει επιστημονική διαφωνία με το Εποπτικό ή διοικητική διαφωνία με το διευθυντή σε ποιον θα απευθυνθεί νομότυπα; Η φωνή του πώς και πού αρμοδίως θα ακουστεί; Στο Σύλλογο Διδασκόντων; Στη Διεύθυνση; Ε, και; Αιρετός εκπρόσωπος του Συλλόγου δεν μετέχει σε κανένα υπερκείμενο όργανο, ενώ ο διευθυντής είναι περισσότερο εξαρτημένος από τη Διοικούσα Επιτροπή παρά από τον έως τώρα Προϊστάμενό του. Προφανώς, ο καθηγητής αυτός θα πρέπει να καταπιεί τη γλώσσα του, ειδάλλως κινδυνεύει εντέλει να μείνει άνεργος. Αυτό το επιστημονικό και διδακτικό ήθος υπαγορεύει το παρόν νομοσχέδιο. Λυπούμαι βαθύτατα, αν κάποιοι πιστεύουν ότι ένας καθηγητής με σχήμα ανθρώπου και "ψυχή αλωπεκής" μπορεί να αποτελέσει παιδαγωγικό δείγμα για τους μαθητές του. Γ. Ευφροσύνη της ρουσφετολογίας: Πέρα από τον τρόπο επιλογής του προσωπικού, διαβάζω στο διαβούλευμα ότι εκτός των εξετάσεων για την εισαγωγή μαθητών στα ΠΠΣ, η υπέρ-Επιτροπή θα έχει το δικαίωμα "κατ' εξαίρεση" να εγκρίνει την εγγραφή μαθητών με πιστοποιημένες "ιδιαίτερες ικανότητες". Γιατί έχω την υποψία ότι τέτοιες ικανότητες θα πιστοποιηθούν κυρίως σε παιδιά εχόντων, κατεχόντων, αρχόντων και πάσης φύσεως -όντων ή -ώντων; ΠΡΟΤΑΣΗ προς τους ιθύνοντες που φρόντισαν να ξέρω πως ξέρουν ότι "διαβουλεύομαι": Το νομοσχέδιο αυτό στην παρούσα του μορφή να αποσυρθεί. Και να αντικατασταθεί από ριζικά νέα πρόταση. Άλλου ύφους, άλλου ήθους,και κυρίως άλλης νοοτροπίας. Όχι δηλαδή νοοτροπίας δήθεν μεταρρυθμιστικής, αρπαγμένης νευρωτικά απ΄ τη δήθεν αλήθεια της. Για την εκπόνηση αυτής της πρότασης να συνεισφέρει κάθε ΑΕΙ μαζί με τα Πειραματικά που συνεργάζεται, και τα Πειραματικά (Σύλλογοι Διδασκόντων, Γονείς, Απόφοιτοι, Μαθητικές Κοινότητες) μεταξύ τους με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα σε πλαίσιο αρχών και κατευθύνσεων που θα έχει προτείνει το Υπουργείο και οι τοπικές κοινωνίες (δήμοι), όπου λειτουργούν Πειραματικά. Ας μου επιτραπεί τελικώς μια σχετική αποστροφή προς την κ. Υπουργό, αν ποτέ βέβαια την πληροφορηθεί: " μια σκέψη για να' ναι πραγματικά υγιής - άσχετο σε τι αναφέρεται - πρέπει ν' αντέχει στο ύπαιθρο" (Οδ. Ελύτης) και όχι να δημιουργείται στο "περιβάλλον".