2) Διατυπώστε τις δικές προτάσεις για την αναβάθμιση των πειραματικών σχολείων και τη συμβολή τους στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος

Διατυπώστε τις δικές προτάσεις για την αναβάθμιση των πειραματικών σχολείων και τη συμβολή τους στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος

  • 26 Ιανουαρίου 2011, 00:48 | Μιχάλης Ευστρατίου – Λύκειο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά

    Οσον αφορά την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού προσωπικού εχω να προτείνω τα εξείς: Αξιολόγηση με εξετάσεις σύμφωνα με διεθνή πρότυπα και απαραιτήτως τέστ νοημοσύνης ώστε να αποκλείονται ακραίες περιπτώσεις.
    Μιχάλης Ευστρατίου.
    Λύκειο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά.

  • 26 Ιανουαρίου 2011, 00:06 | Daphne Gavrili

    Μετά από μια μακρυά περίοδο μηδενικής προσπάθειας νομίζω ότι η επιστροφή της αριστείας στα σχολεία, ως παιδαγωγικής μεθόδου, θα δώσει την απαραίτητη ώθηση στους μαθητές μας για να προσπαθήσουν για κάτι λίγο καλύτερο. Και είμαι απόλυτα σίγουροι ότι θα τα καταφέρουν πάρα πολύ καλά!

  • 25 Ιανουαρίου 2011, 23:01 | Γ. Κ.

    Το σχολείο το κάνουν οι εκπαιδευτικοί. Γι’ αυτό γίνονται δεκτοί όσοι συνειδητά θέλουν να υπηρετήσουν σε σχολεία που θα προάγουν τη γνώση και δίνουν ευκαιρίες, δηλ. έχουν τα προσόντα γι’ αυτό, τυπικά (μεταπτυχιακό ή/και διατριβή) και ουσιαστικά, που σημαίνει διάθεση για προσφορά. Άρα το μειωμένο ωράριο πρέπει να καταργηθεί, διότι αποτελεί για πολλούς εκπαιδευτικούς το μόνο κριτήριο για τη διεκδίκηση μιας θέσης σε Πειραματικά ή Πρότυπα.

  • 25 Ιανουαρίου 2011, 21:27 | Γιώργος Κόσυβας, μαθηματικός, Βαρβάκειο Πειραματικό Λύκειο

    Πιλοτικά μαθήματα παραγωγής διδακτικού υλικού με τροποποίηση του ωρολογίου προγράμματος: Μια θαρραλέα καινοτομική πρόταση, κυρίως για το Λύκειο, θα ήταν η συστηματική οργάνωση πιλοτικών μαθημάτων εμβάθυνσης τα οποία παρακολουθούνται υποχρεωτικά από τους μαθητές. Η εν λόγω πειραματική εφαρμογή δεν περιορίζεται απλώς σε επιμέρους «καινοτόμες διδακτικές πρακτικές» που θα συλλέγονται στον ατομικό φάκελο του εκπαιδευτικού, αλλά στην παραγωγή και εισαγωγή νέας γνώσης (πιλοτικά εκπαιδευτικά πακέτα έντυπης ή ψηφιακής μορφής). Βεβαίως κατά το παρελθόν τα επίσημα σχολικά εγχειρίδια ή τα προγράμματα σπουδών ουδέποτε δοκιμάστηκαν σε πραγματικές πειραματικές τάξεις και οι εκάστοτε αλλαγές ήταν βεβιασμένες. Η εν λόγω πρόταση συνδυάζει την έρευνα με την ανατροφοδότηση της διδασκαλίας και επικεντρώνεται στην ανάγκη διαρκούς ανανέωσης του διδακτικού υλικού και εισαγωγής σύγχρονων μαθημάτων (π.χ. κεφάλαια που αντιστοιχούν στην ύλη ενός τετραμήνου ή μιας σχολικής χρονιάς στη Βιολογία, τη Φυσική, τη Λογοτεχνία, τα Μαθηματικά, την Ξένη Γλώσσα κλπ), αλλά και στην αξιολόγηση και βελτίωση των υπαρχόντων διδακτικών εγχειριδίων. Σήμερα η ύλη και η μεθοδολογία αρκετών μαθημάτων του Λυκείου δεν ακολουθεί σύγχρονες επιστημονικές τάσεις. Βεβαίως το θεμελιώδες ανοιχτό ερώτημα που παραπέμπει σε αναμορφωμένα και ευέλικτα αναλυτικά προγράμματα είναι: ποια γνωστικά αντικείμενα ή κεφάλαια είναι σημαντικά και ενδιαφέροντα και αξίζει να προωθηθούν ως πιλοτικά μαθήματα;
    Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση τέτοιων πειραματικών παρεμβάσεων είναι μια πρόκληση και συνδέεται με έναν αναβαθμισμένο ρόλο που θα μπορούσε να ανατεθεί στους εκπαιδευτικούς των πρότυπων-πειραματικών σχολείων. Τα εν λόγω προγράμματα δρομολογούνται με πρωτοβουλία, ευθύνη και επιλογή των εκπαιδευτικών. Οι μάχιμοι εκπαιδευτικοί έχουν επίγνωση των ιδιαιτεροτήτων της σχολικής τάξης, στην ανάλογη βαθμίδα. Αν επιπρόσθετα διαθέτουν ικανότητες ερευνητή και σχεδιαστή διδακτικού υλικού είναι οι πλέον κατάλληλοι να οργανώσουν και να υλοποιήσουν τέτοια πιλοτικά εγχειρήματα. Οι εν λόγω εκπαιδευτικοί από διεκπεραιωτές του αναλυτικού προγράμματος θα μπορούσαν να γίνουν ενεργοί συνδιαμορφωτές και αναστοχαζόμενοι συνερευνητές που αναπτύσσουν τις θεωρήσεις τους μέσα από την εμπειρία τους, αναμορφώνουν με λεπτή προσοχή γνωστικές πτυχές του αντικειμένου τους, της διδακτικής πρακτικής τους και εν τέλει αυτοαξιολογούνται. Η διαμόρφωση των μαθημάτων κατά βάση είναι προϊόν μελετημένης μακροχρόνιας συνεπεξεργασίας από ομάδες αυτομόρφωσης συνεργαζόμενων εκπαιδευτικών της ειδικότητας με τη συνεισφορά συνδεδεμένων πανεπιστημιακών και σχεδιαστών (πχ. σχολικών συμβούλων). Θα πρέπει να υπάρχουν οι σχετικές προβλέψεις για διδακτικό υλικό, σύνδεση με άλλα γνωστικά αντικείμενα, πρόσφορες ενεργητικές μεθόδους ομαδοσυνεργατικής, διερευνητικής ή βιωματικής μάθησης, σύγχρονα εποπτικά μέσα, αξιοποίηση των ψηφιακών τεχνολογιών στη σχολική τάξη, χρήση ηλεκτρονικών βιβλιοθηκών, αξιολόγηση του μαθητή, διάγνωση δυσκολιών στη διδασκαλία και κατανόηση των εννοιών, επινόηση μεθόδων για διαφορετικά επίπεδα ικανοτήτων, διαχείριση του διδακτικού χρόνου, προσθήκη μαθησιακών δραστηριοτήτων στο διαδίκτυο κλπ. Τίποτε δεν θα πρέπει να μένει ανεξέταστο.
    Τα πιλοτικά μαθήματα που δοκιμάζονται θα πρέπει να ανταποκρίνονται στα ζωντανά επιστημονικά ενδιαφέροντα και τις ιδιαίτερες κλίσεις των μαθητών, να προάγουν και να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους στους αντίστοιχους κλάδους, να είναι χρήσιμα στις μελλοντικές σπουδές τους, χωρίς όμως να περιορίζονται σε ένα τυποποιημένο πρόγραμμα προπόνησης για τις πανελλαδικές εξετάσεις. Κυρίως να συμβαδίζουν με αντίστοιχα μαθήματα εμβάθυνσης που εφαρμόζονται στο πλαίσιο του αναλυτικού προγράμματος άλλων χωρών. Σε καμία περίπτωση δεν νοείται η μεταφορά προσωπικών απόψεων που χαρακτηρίζονται από στενότητα και μονομέρεια. Η εκάστοτε πρόταση πιλοτικού μαθήματος δεν είναι μια υποκειμενική αυθαιρεσία, αλλά κρίνεται και εγκρίνεται από τις αρμόδιες εκπαιδευτικές αρχές (ίσως το ΕΕΣ). Τα πιλοτικά μαθήματα είναι ενταγμένα στο υποχρεωτικό σχολικό πρόγραμμα, όπως και τα άλλα μαθήματα (π. χ. οι μαθητές κάθε τάξης του Λυκείου επιλέγουν ένα από τα προσφερόμενα πιλοτικά μαθήματα). Αν τα εν λόγω μαθήματα θεσπιστούν ως προαιρετικά, θα παραμείνουν σίγουρα ανεκτέλεστα και «οι αυξημένοι βαθμοί ελευθερίας στα ζητήματα του σχολικού προγράμματος» νεκρό γράμμα (σημειώνουμε ότι ένας από τους λόγους αποτυχίας των ΣΕΠΠΕ ήταν η προαιρετική συμμετοχή των μαθητών). Για αυτό απαιτείται νομική κάλυψη για την υποχρεωτική αύξηση των ωρών διδασκαλίας και την προσθήκη επιπλέον ωρών στο ωρολόγιο πρόγραμμα (π.χ. για τα πρότυπα 37 ώρες την εβδομάδα), καθώς και κίνητρα για τους μαχόμενους εκπαιδευτικούς με ανάλογη οικονομική στήριξη της όλης πιλοτικής προσπάθειας.
    Τα παραγόμενα αποτελέσματα της πιλοτικής παρέμβασης είναι διαθέσιμα για δημόσια κριτική. Στο τέλος, για κάθε πιλοτικό μάθημα συντάσσεται έκθεση αυτοαξιολόγησης της διδακτικής ομάδας που αναρτάται στον ιστότοπο του σχολείου και διαβιβάζεται στο Ε.Ε.Σ. και τον αρμόδιο σχολικό σύμβουλο για αξιολόγηση. Αν το εκάστοτε εγχείρημα έχει επιτυχή έκβαση θα μπορούσε να αποτελέσει προάγγελο μεταρρυθμίσεων και στα άλλα σχολεία. Πάντως η συνεχής επαναξιολόγηση είναι επιβεβλημένη.
    Τέτοιου είδους πιλοτικά προγράμματα δεν θα πρέπει να εντάσσονται σε ακαδημαϊκούς σχεδιασμούς, γιατί οι ερευνητές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συνήθως είναι εξωτερικοί παρατηρητές που αγνοούν την ανθρωπογεωγραφία και τις ιδιαιτερότητες των σχολικών τάξεων. Ενδιαφέρονται ετεροβαρώς για την παραγωγή δημοσιεύσεων παρά για την κατανόηση και βελτίωση της σχολικής πραγματικότητας. Συχνά το παραγόμενο αποτέλεσμα αλλοιώνεται και πιθανότατα καταλήγει στα ράφια των πανεπιστημιακών βιβλιοθηκών χωρίς να επηρεάσει τη σχολική ζωή. Για αυτό ίσως είναι προτιμότερο να ενισχυθούν οι ουσιαστικές αρμοδιότητες των θεσμικών οργάνων διοίκησης των πρότυπων-πειραματικών σχολείων και να αποκτήσουν σταθερή δομή (Δ.Ε.Π.Π.Σ., Ε.Ε.Σ. και σύλλογος διδασκόντων) εστιάζοντας την προσοχή κυρίως στην καινοτομική εκπαιδευτική έρευνα και τη συνεχή επαγγελματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Σε αυτή την προοπτική η στενή συνεργασία των πανεπιστημιακών ερευνητών και των σχεδιαστών με τους εκπαιδευτικούς των εν λόγω σχολείων είναι αναγκαία.

  • 25 Ιανουαρίου 2011, 20:24 | Σταματίνα Σταματάκου

    Είμαι η Πρόεδρος του Δεκαπενταμελούς Συμβουλίου του Ραλλείου Πειραματικού Γυμνασίου Θηλέων Πειραιά και εκπροσωπώ όλη την μαθητική κοινότητα της Ραλλείου.
    Οι θέσεις μας σε σχέση με τις αλλαγές στα Πειραματικά σχολεία είναι κοινή με των καθηγητών, όχι λόγω χειραγώγησης αλλά ταύτισης απόψεων.
    Εμείς κρίνουμε ορθό να συνεχιστεί η λειτουργία βάση του Ν.1566/1985 άρθρο 31 για πολλούς λόγους. Αρχικά, οι νέοι μέθοδοι που θα εφαρμόζονται θα έχουν αποτελέσματα τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα γιατί θα δεικνύουν ένα πολύ μικρό μέρος των επακόλουθων της διαδικασίας του ελληνικού συστήματος εκπαίδευσης, το οποίο δεν είναι ενδεικτικό αφού δε θα υπάρχει ενδεικτικό δείγμα μαθητών και η εφαρμογή στα υπόλοιπα εκπαιδευτήρια θα είναι απρόβλεπτη ή αδύνατη ή ανεπιτυχής. Το σημαντικότερο όμως είναι για ‘μας πως δημιουργούνται σχολεία δύο ταχυτήτων, δύο κατηγοριών, σχολεία που διακρίνουν τους μαθητές τους. Θα υπάρχουν τα δύο άκρα, σχολεία με άρτιους εκπαιδευόμενους- μόνο εκπαιδευόμενους- και υποβαθμισμένα σχολεία με μαθητές οι οποίοι λόγω του επιπέδου που θα επικρατήσει θα υποβαθμίζουν διαρκώς το μαθησιακό τους επίπεδο. Δε νομίζουμε κυρία Υπουργέ πως μία χώρα που πλήγεται καθημερινά χρειάζεται πολίτες σαν κι αυτούς που θα διαμορφωθούν με δική σας πρωτοβουλία. Δεν πιστεύουμε πως χρειαζόμαστε «φυτώρια», έτσι τα ονομάζουμε εμείς, σχολεία αριστείας, όπως τα ονομάζετε εσείς, με μαθητές οι οποίοι θα έχουν ως μόνο ενδιαφέρον την απόκτηση ενός λίαν καλού βαθμού. Στα σχολεία αριστείας που θεσπίζετε θα επικρατεί ένα αθέμιτος ανταγωνισμός κι ένας αγώνας ματαιοδοξίας, τα κεκτημένα αυτού του «πρότυπου» σχολείου θα είναι βαθμοθήρες με έλλειψη αυθεντικών γνωρισμάτων. Το σχολείο δεν είναι μόνο άντληση πηγής γνώσεων, είναι αυτό όπου συμβάλλει στη διαμόρφωση ήθους ενός ατόμου, ενώ αποτελεί έναν απ’ τους σημαντικότερους φορείς κοινωνικοποίησης . Εμείς πρεσβεύουμε όσα έχουμε ανάγκη. Έχουμε ανάγκη πολίτες με προσωπικότητα κι όχι «ρομπότ- εγκυκλοπαίδειες», προσωπικότητες που θα διακριθούν και ευρύτερα από το φάσμα γνώσεων τους και θα αποτελούν πλειοψηφία. Άνθρωποί που θα υπηρετήσουν επαξίως τους ίδιους και το Μέλλον μας που κάθε μέρα φαίνεται να χειροτερεύει. Προσωπικά θεωρούμε πως πολίτες οι οποίοι δεν έχουν λάβει παιδεία, και όταν αναφέρουμε παιδεία δεν εννοούμαι τη στεγνή εκπαίδευση αλλά την ουσιαστική άνοδο πνευματικής και ηθικής αγωγής εις βάθος, την πνευματική καλλιέργεια ήθους. Έστω κι αν μιλάμε μόνο για γνώσεις και μόρφωση, και όχι για πραγματικά παιδευμένους πολίτες, η πλειονότητα της νέας γενιάς που θα εισαχθεί στα καινούργια σχολεία που διαμορφώνονται μέσω των αλλαγών του Ν.1566/1985 άρθρο 31 θα δομήσουν μια γενιά η οποία στην πλειονότητά της θα αποτελείται από άτομα που δεν έχουν λάβει την ίδια εκπαίδευση, άρα, θα υπάρχει ανισότητα και ένα αγεφύρωτο χάσμα μεταξύ τους. Ακόμα κι ο τρόπος εισαγωγής στα Πειραματικά σχολεία είναι άδικος επειδή στερεί από τα παιδιά το δικαίωμα φοίτησης στα οποία εφαρμόζονται καινοτόμες εκπαιδευτικές μέθοδοι. Εξάλλου ο δημοκρατικότερος τρόπος εκλογής είναι η κλήρωση. Εμείς, επίσης, προτείνουμε όσα σχολεία είναι πειραματικά να διατηρηθούν με την προϋπόθεση ότι οι εκπαιδευτικοί που έχουν οργανική θέση θα παραμείνουν καθώς έχουν θεμελιώσει με την εργασία τους αυτά τα σχολεία και διαφωνούμε με την 5ετή παραμονή καθηγητών στα πειραματικά διότι δε θα αποκτούν το αίσθημα βελτίωσης στα σχολεία που εργάζονται.
    Ας εισακουσθούμε και εμείς μια φορά που είμαστε οι άμεσα ενδιαφερόμενοι. Είμαστε μαθήτριες που ενδιαφερόμαστε κι όχι τεχνοκράτες που αδιαφορούμε.
    Έχουμε ανάγκη την Παιδεία!

  • 25 Ιανουαρίου 2011, 17:57 | ΕΛΕΝΗ ΜΑΝΩΛΟΠΟΥΛΟΥ-ΣΕΡΓΗ

    Νομίζω ότι η εστίασή μας πρέπει να είναι προς την ενεργοποίηση των υπηρετούντων στα σχολεία αυτά εκπαιδευτικών (συχνά με υψηλά επιστημονικά προσόντα) και όχι προς τον μαθητικό πληθυσμό τους και τους τρόπους να επιλέξουμε τους άριστους. Οι εκπαιδευτικοί των Πειραματικών σχολείων θα πρέπει,κατά την γνώμη μου, να υποχρεούνται να πειραματίζονται με νέους τρόπους διδασκαλίας και να καταθέτουν / μοιράζονται τις προτάσεις τους αυτές με τον κατά τόπους Σχολ. Σύμβουλο και υπόλοιπους συναδέλφους τους. Ο μαθητικός πληθυσμός των σχολείων πρέπει να είναι ο ίδιος με των άλλων σχολείων γιά να μπορούν να γενικευθούν και τα αποτελέσματα των ανωτέρω πειραματικών προσπαθειών.

  • Τώρα από ότι γνωρίζω τα πρότυπα πειραματικά Λύκεια έχουν παρακμάσει. Τα παιδιά επιλέγονται με κλήρο!!!

    Ένα πρωί πήγα τυχαία έπεσα σε κοπάνα μαθητών των Αναβρύτων και έφριξα. Η λέξη αυτή δεν υπήρχε στο δικό μας λεξιλόγιο από το 1977-1980 που φοιτούσα στο Πρότυπο Κλασσικό Λύκειο της Σχολής Αναβρύτων.

    Έμαθα ότι έχουν βάλει και τροχόσπιτα δίπλα στα υπέροχα αρχοντικά κτίρια.

    Τέλος ρώτησα την επιτυχία τους στις Πανελλαδικές, που έφτανε στο 50%.

    Το λεξιλόγιο των μαθητών ήταν ανεπίτρεπτο. Δεν θα ξεχάσω όταν κάποτε ο Γενικός Δ/ντής βρέθηκε πίσω από μία συμμαθήτριά μου, που πάνω στα νεύρα της είπε μία «άκομψη» λέξη. Τιμωρήθηκε με τρεις μέρες αποβολή!

    Αφού υπάρχει τόσο πετυχημένο μοντέλο σαν αυτό των Αναβρύτων και ίσως και άλλων πρότυπων σχολείων, όπως το Βαρβάκειο κλπ γιατί δεν προσαρμόζετε τα μοντέλα στις σημερινές συνθήκες;

    Γιατί δεν έγινε μεταπαρακολούθηση των μαθητών, που αποφοίτησαν από τα πρότυπα λύκεια, για να πείσετε αυτούς που στηρίζουν τη μετριότητα, ότι αξίζει τον κόπο μερικά παιδιά, που μπορούν και θέλουν να πάνε μπροστά να προχωρήσουν.

    Τη χώρα μας σήμερα ταλανίζει η οικονομική κρίση, ποιος αντέχει να την πολεμήσει, ποιος έχει τα κότσια να βγει μπροστά; Τις κρίσεις αντέχουν να τις διαχειρίζονται εκείνοι που από παιδιά και έφηβοι εκπαιδεύτηκαν να ξεπερνάνε πιέσεις και δυσκολίες, αυτοί που γαλουγήθηκαν με ηθικές αξίες και με ηψηλά ιδανικά, όπως αγάπη για την πατρίδα, πίστη στον άνθρωπο, σεβασμό στην προσωπικότητα του άλλου.

    Το γιο μου, που φοιτά στη Β’ Γυμνασίου δεν τον έστειλα σε πρότυπο σχολείο. Αλλάξαμε περιοχή και έψαξα πρώτα να μάθω για τα σχολεία της περιοχής και μετά αγοράσαμε σπίτι. Είμαστε πολύ ευχαριστημένοι μια που εδώ στο Δάσος Χαϊδαρίου το γυμνάσιο είναι ότι καλύτερο θα περίμενα από Δημόσιο Σχολείο. Νομίζω ότι λειτουργεί περίπου σαν πρότυπο χωρίς να είναι! Επιπλέον είναι και 5 λεπτά από το σπίτι μας!

  • 25 Ιανουαρίου 2011, 14:53 | 2o Πειραματικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης

    Στο κείμενο που ακολουθεί περιέχονται οι προτάσεις καθηγητών του 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης:

    Α) Όσον αφορά τους Βασικούς σκοπούς των Π.Σ. προτείνουμε:

    1) Την αξιοποίηση – εξέλιξη της ψυχοπαιδαγωγικής εκπαιδευτικής έρευνας και παράλληλα την πειραματική – δοκιμαστική εφαρμογή των κάθε είδους προτεινόμενων αλλαγών στην εκπαίδευση (βιβλία , εκπαιδευτικά προγράμματα, εκπ. τεχνολογία) καθώς και των καινοτόμων – εναλλακτικών προγραμμάτων – δράσεων.
    2) Την πρακτική άσκηση προπτυχιακών – μεταπτυχιακών φοιτητών των εκπαιδευτικών σχολών.
    3) Την επιμόρφωση και την εξάσκηση των εκπαιδευτικών, νεοδιοριζόμενων και μη.
    4) Τον πιλοτικό ρόλο για τη λειτουργία των υπόλοιπων σχολείων και τη διάχυση, γενικά, των δοκιμασμένων εκπαιδευτικών πρακτικών.

    Για την πραγματοποίηση των παραπάνω στόχων είναι απαραίτητη η θεσμοθετημένη Σύνδεση όλων των Πειραματικών Σχολείων με Α.Ε.Ι.
    Ειδικότερα θα προτείναμε τη δημιουργία Εποπτικού Συμβουλίου για κάθε Π.Σ., στο οποίο επικεφαλής θα ήταν σκόπιμο να τοποθετείται καθηγητής; Α.Ε.Ι. Παιδαγωγικής ιδιότητας.
    Οποιαδήποτε δραστηριότητα προτεινόμενη από το Εποπτικό Συμβούλιο για να είναι αποδοτική προϋποθέτει τη συναίνεση των εμπλεκομένων, δηλαδή των Εκπαιδευτικών του Σχολείου που αποτελούν τους κύριους συνδιαμορφωτές της εκπαιδευτικής πορείας, καθώς και οι ίδιοι αποτελούν μέλη της ερευνητικής ομάδας που υλοποιεί το πρόγραμμα που εφαρμόζεται στο Σχολείο.
    Θεωρούμε ότι ο Σύλλογος διδασκόντων θα πρέπει να είναι ο τελικός αποφασιστικός παράγοντας του Σχολείου.

    Β) Όσον αφορά την εισαγωγή των μαθητών προτείνουμε να παραμείνει το υπάρχον σύστημα της κλήρωσης των μαθητών:

    Σύμφωνα με τη σύγχρονη παιδαγωγική επιστήμη η διεξαγωγή εκπαιδευτικών ερευνών και η υλοποίηση πειραματισμών στοχεύει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του μαθητή και όχι μόνο στα υψηλά μαθησιακά αποτελέσματα. Τα Π.Σ., ως έχουν, είναι από τα λίγα Σχολεία που έχουν τη δυνατότητα μεγάλης αντιπροσωπευτικότητας του Μαθητικού πληθυσμού, διότι – καθώς η εισαγωγή γίνεται με κλήρωση – μπορούν να έχουν μαθητές από όλα τα κοινωνικά στρώματα και από όλα τα διαμερίσματα της ευρύτερης περιοχής της έδρας τους.
    Έτσι το σύστημα της κλήρωσης των μαθητών αποτελεί εγγύηση για την επιτυχία των ερευνών και πειραματισμών στα σχολεία αυτά.
    Για την επιτυχία όλων των στόχων προτείνουμε ο αριθμός των μαθητών να μην υπερβαίνει τους 25 ανά τμήμα.

    Γ) Όσον αφορά τους ομίλους μαθητών:

    Θα πρέπει να επιδιώκεται η συγκρότηση εθελοντικών ομάδων κοινού ενδιαφέροντος, στις οποίες οι μαθητές θα μπορούν να συνεργάζονται, να ανακαλύπτουν ή να αναπτύσσουν τις ιδιαίτερες κλίσεις τους. Εξάλλου, για τους χαρισματικούς μαθητές δίδεται η ευκαιρία από το ΥΠΔΒΜΘ, να μετέχουν σε εξωσχολικές δραστηριότητες, στις οποίες διακρίνονται και βραβεύονται.

    Δ) Όσον αφορά την τράπεζα θεμάτων:

    Δεν θεωρούμε σκόπιμη τη δημιουργία της, διότι: α) εισάγεται η νοοτροπία των πανελληνίων εξετάσεων με πιθανό αποτέλεσμα την παραπαιδεία β) στοιχειώδες χαρακτηριστικό ζωντανής και πρωτότυπης εκπαίδευσης είναι η ελευθερία να επιλέγει ο εκπαιδευτικός τον κατάλληλο τρόπο εξέτασης που ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες του κάθε σχολικού τμήματος.

    Ε) Αξιολόγηση εκπαιδευτικού προσωπικού:

    Στο τέλος της σχολικής χρονιάς θα πρέπει να επιδιώκεται από το Σύλλογο Διδασκόντων σε συνεργασία με το Εποπτικό Συμβούλιο του Πανεπιστημίου ο αναστοχασμός του συνολικού εκπαιδευτικού έργου, με βάση την επίτευξη των αρχικών στόχων.
    Επομένως, η παραπάνω διεργασία θα στοχεύει και στον εντοπισμό πιθανών αδυναμιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και σε εξεύρεση αποτελεσματικών λύσεων. Αυτό θα έχει ως συνέπεια την ανατροφοδότηση και την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου.
    Επίσης προτείνουμε τη συνεχή ενδοϋπηρεσιακή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.

    Στ) Ωράριο εργασίας

    Το μειωμένο ωράριο, που ισχύει για τους καθηγητές των ΠΣ, αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την υλοποίηση των αυξημένων παιδαγωγικών και μη αμιγώς διδακτικών απαιτήσεων ενός ΠΣ. Η συνεργασία με το αντίστοιχο ΑΕΙ και τους φοιτητές, η αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού, η ανάπτυξη ομίλων ενδιαφερόντων προϋποθέτουν εργασιακές συνθήκες που θα επιτρέπουν στους εκπαιδευτικούς αυξημένων προσόντων να εκδηλώσουν με άνεση την δημιουργικότητά τους.