• Σχόλιο του χρήστη 'Κίτσιου Κωνσταντίνος' | 1 Δεκεμβρίου 2020, 21:24

    ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΜΕΤΑΓΥΜΝΑΣΙΑΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ε.Σ.Κ.) ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ (ΕΠΑ.Σ.) ΤΟΥ Ο.Α.Ε.Δ. Στο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ και στα άρθρα 9 έως 15 το νομοσχέδιο ορίζει την ίδρυση Μεταγυμνασιακών Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) 2ετούς φοίτησης και την ένταξη των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ) του ΟΑΕΔ στη Μεταγυμνασιακή Κατάρτιση με τίτλους σπουδών επιπέδου 3 ύστερα από πιστοποίηση όπως και στις Ε.Σ.Κ. Στην ουσία δηλαδή οι Επαγγελματικές Σχολές του ΟΑΕΔ διατηρούνται μόνο κατ’ όνομα ενώ ταυτόχρονα ΥΠΟΒΑΘΜΙΖΟΝΤΑΙ από τη Δευτεροβάθμια Τυπική Εκπαίδευση με πτυχία επιπέδου 4, όπως ισχύει μέχρι σήμερα, σε Μεταγυμνασιακή Κατάρτιση με πτυχία επιπέδου 3 ύστερα από πιστοποίηση. Αναφορικά για το ρόλο και την αξία των Σχολών Μαθητείας του ΟΑΕΔ τα τελευταία χρόνια αξίζει να αναφερθεί ότι: 1.Οι Σχολές του ΟΑΕΔ, λειτουργούν από το 1952, έχοντας τη μεγαλύτερη εμπειρία σε θέματα μαθητείας και πρακτικής άσκησης από κάθε άλλη δομή εκπαίδευσης. 2.Το σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης των ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ βασίζεται στα επιτυχημένα εκπαιδευτικά μοντέλα της Γερμανίας και της Αυστρίας, και είναι το μόνο που προσεγγίζει τα Ευρωπαϊκά πρότυπα. 3.Η επιτυχία του δυϊκού συστήματος του ΟΑΕΔ στηρίζεται στο γεγονός ότι η πρακτική άσκηση γίνεται παράλληλα με τη φοίτηση, πράγμα που δεν συμβαίνει σε άλλες δομές εκπαίδευσης με μαθητεία, και έχει τον μεγαλύτερο χρόνο σύνδεσης της εκπαίδευσης με τους χώρους εργασίας (4 εξάμηνα). 4.Οι απόφοιτοι των ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ αποκτούν πτυχίο ειδικότητας, επιπέδου EQF4, επαγγελματική εμπειρία καθώς και συντάξιμα ένσημα με ιατροφαρμακευτική περίθαλψη για όσο διάστημα πραγματοποίησαν πρακτική άσκηση. 5.Στο κεφάλαιο 5.3.2. του «Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (2016)» του Υπουργείου Παιδείας, σύμφωνα με μελέτη της EEO GROUP (2015), αναφέρεται ότι ο κοινωνικός χαρακτήρας της Μαθητείας ΟΑΕΔ έχει ως συνέπεια η Μαθητεία να αποτελεί ένα δίκτυ προστασίας για τους λιγότερο ανταγωνιστικούς μαθητές, ίσως το μόνο σε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα. 6.Ο ΟΑΕΔ διαθέτει 30 Γραφεία Διασύνδεσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης για την καλύτερη σύνδεση των Σχολών με την αγορά εργασίας. 7.Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία του ΟΑΕΔ, που προκύπτουν από επίσημες μελέτες και έρευνες, το 56,6% του συνόλου των αποφοίτων των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας βρίσκουν εργασία στο αντικείμενό τους, μετά το τέλος της φοίτησής τους και της πρακτικής τους άσκησης, εκ των οποίων το 65% με 70% συνεχίζει να απασχολείται στο ίδιο αντικείμενο και δεν αλλάζει επαγγελματική πορεία τα επόμενα χρόνια. 8.Η προτίμηση στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ αποδεικνύεται από το γεγονός ότι μόνο για το σχολικό έτος 2020-2021, οι εγγραφές μαθητών στις ΕΠΑΣ Μαθητείας του ΟΑΕΔ σημείωσαν αύξηση κατά 36,5% σε ετήσια βάση. Επομένως με ποια λογική το συγκεκριμένο νομοσχέδιο υποβαθμίζει τις Σχολές Μαθητείας του ΟΑΕΔ; Ποια είναι η περιβόητη αναβάθμιση που έρχεται να προσφέρει; Ποια είναι το νέο και καινοτόμο στοιχείο του; Εκτός εάν θεωρείται νέο και καινοτόμο η εφαρμογή ενός δοκιμασμένου και αποτυχημένου συστήματος, διότι σημειωτέον ο θεσμός των ΣΕΚ ή ΕΣΚ έχει ήδη εφαρμοστεί και παλαιότερα με το νόμο 4186/2013 και απέτυχε παταγωδώς. Είναι αναβάθμιση το επίπεδο 3, το επονομαζόμενο «επίπεδο του τεχνίτη», με το οποίο ανήλικοι, εξειδικευμένοι, εργάτες χωρίς τις βασικές εγκύκλιες γνώσεις που είναι απαραίτητες για τη ζωή τους θα αποτελούν φθηνά εργατικά χέρια; Μπορεί να αποτελεί αυτό, το όραμα για μια σύγχρονη επαγγελματική εκπαίδευση; Είναι βέβαιο ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην απαξίωση των Σχολών Μαθητείας του ΟΑΕΔ και κατά συνέπεια στο κλείσιμό τους. Εκτός αν κάποιος πιστεύει ότι θα βρεθεί μαθητής που θα επιλέξει να φοιτήσει σε μια Σχολή που θα του προσφέρει ένα υποβαθμισμένο Πτυχίο ύστερα από εξετάσεις Πιστοποίησης ενώ σε άλλες Σχολές (όπως τα ΕΠΑΛ που παραμένουν στο επίπεδο 4) μπορεί να αποκτήσει Πτυχίο επιπέδου 4 απλά και μόνο με ενδοσχολικές εξετάσεις. Το νέο νομοσχέδιο θα σημάνει το οριστικό κλείσιμο των Σχολών του ΟΑΕΔ με μεγάλο κόστος για την εκπαίδευση και κατάρτιση των νέων μαθητών αλλά και οδυνηρές συνέπειες για τους περίπου 1500 συμβασιούχους εκπαιδευτικούς των Σχολών που θα οδηγηθούν στην ανεργία εφόσον η προϋπηρεσία τους στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, άδικα και αδικαιολόγητα, δεν αναγνωρίζεται στους ενιαίους πίνακες του Υπουργείου Παιδείας. Υπάρχουν μέτρα και διορθωτικές κινήσεις για την αναβάθμιση της παρεχόμενης επαγγελματικής εκπαίδευσης των Σχολών του ΟΑΕΔ και την αποκατάσταση αδικιών που έχουν υποστεί οι συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί του ΟΑΕΔ όπως: 1.Συνέχιση της λειτουργίας των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ ενταγμένες στη δημόσια δευτεροβάθμια τυπική εκπαίδευση και στο επίπεδο 4 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων. Η επαγγελματική εκπαίδευση δεν γίνεται πιο ελκυστική με υποβαθμισμένα πτυχία. 2.Αναβάθμιση των ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ, εφαρμόζοντας τριετή φοίτηση με διετή πρακτική άσκηση και εύρος ηλικιών μαθητών από 16 έως 25. 3.Μονιμοποίηση εκπαιδευτικού προσωπικού στις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ. 4.Αναγνώριση, στους Ενιαίους Πίνακες του Υπουργείου Παιδείας, της προϋπηρεσίας από τις ΕΠΑΣ του ΟΑΕΔ. Ένα δίκαιο και πάγιο αίτημα των συμβασιούχων εκπαιδευτικών του ΟΑΕΔ. 5.Συμβάσεις Μαθητείας για ΕΠΑΣ Μαθητείας και ΙΕΚ σύμφωνα με το Εθνικό και το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ποιότητας Μαθητείας, που προβλέπει τη μισθωτή εργασία και την επιδότηση του μισθού από το Κράτος. Πλήρης αντιστοίχιση ωρών εργασίας με τη αμοιβή του ανειδίκευτου εργαζόμενου κατά την Μαθητεία. 6.Επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων σπουδών και ανανέωση των σχολικών βιβλίων. 7.Ενίσχυση των Γραφείων Διασύνδεσης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, τα οποία διαθέτει ο ΟΑΕΔ, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η βέλτιστη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας. 8.Παροχή κινήτρων σε επιχειρήσεις που λαμβάνουν μέρος σε προγράμματα πρακτικής άσκησης καθώς και σε επιχειρήσεις που προσλαμβάνουν μαθητές μετά τη λήξη της πρακτικής τους άσκησης. Κίτσιου Κωνσταντίνος Αναπληρωτής Εκπαιδευτικός Επαγγελματικών Σχολών ΟΑΕΔ ΠΕ86 Πληροφορικής