• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΕΚ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ' | 2 Δεκεμβρίου 2020, 00:27

    Σωματείο Εκπαιδευτών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης & Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης Του Δημοσίου ___________________________________________________ Κορυδαλλός, 01Δεκεμβρίου 2020 Αρ. Πρωτοκόλλου: 21/2020 ΠΡΟΣ: Την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως Κοινοποίηση: 1. Τον Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Δια Βίου Μάθησης κ. Γεώργιο Βούτσινο 2. Μέσα Ενημέρωσης Αξιότιμη κα Υπουργέ, Όπως γνωρίζετε το Σωματείο Εκπαιδευτών Δημοσίων Ι.Ε.Κ. & Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης (Σ.Ε.Δ.Ι.Ε.Κ.) είναι το μοναδικό Νόμιμο Συνδικαλιστικό Όργανο των Εκπαιδευτών Δημοσίων Ι.Ε.Κ. Θέλοντας να συμβάλλουμε εποικοδομητικά στην μεταρρύθμιση που επιχειρείτε με το Νομοσχέδιο που έχετε θέσει σε Διαβούλευση, σας καταθέτουμε τις ακόλουθες προτάσεις μας αλλά και την άποψη μας για τις θετικές αλλαγές που φέρνει το Νομοσχέδιο αυτό στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση καθώς και τους προβληματισμούς μας για την εφαρμογή του. Θέλουμε όμως να σας εκφράσουμε τη δυσαρέσκεια μας γιατί δεν κληθήκαμε έως τώρα να συμμετάσχουμε σε καμία Συνάντηση για συζήτηση του επερχόμενου Νομοσχεδίου που μας αφορά άμεσα. ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ 1) Ένα Νομοσχέδιο για να είναι επιτυχημένο και να μπορεί να επιτευχθεί ευελιξία – ταχύτητα – προσαρμογή στην εφαρμογή των όποιων αλλαγών, ειδικότερα όταν αυτές αφορούν την Εκπαιδευτική διαδικασία (προγράμματα Σπουδών, Εκπαιδευτικές μέθοδοι κ.α.), θα πρέπει στο σχεδιασμό να συμμετέχουν και αυτοί που θα κληθούν να τον εφαρμόσουν. Δυστυχώς από τους φορείς οι οποίοι εισηγούνται «για τον σχεδιασμό της εθνικής πολιτικής σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης, για τους τομείς, τις ειδικότητες, τα ειδικά μαθήματα, τα προγράμματα και τις δραστηριότητες που πρέπει να λειτουργήσουν στα Ι.Ε.Κ., γιατις εξελίξεις των εκπαιδευτικών διαδρομών και των εκπαιδευτικών μεθόδων των Ι.Ε.Κ., για τη διερεύνηση των επιμορφωτικών αναγκών των ενηλίκων και την ανάπτυξη νέων παιδαγωγικών μεθόδων» απουσιάζουν εντελώς αυτοί που θα κληθούν να τα εφαρμόσουν, δηλαδή οι Εκπαιδευτές! Στα ίδια όργανα συμμετέχουν με παραπάνω από μία θέσεις Εκπρόσωποι των Εργοδοτικών φορέων και των εργαζομένων Επιχειρήσεων. Μόνο στην Κ.Ε.Ε. συμμετέχει ένα Εκπαιδευτής αυξημένων προσόντων χωρίς να αναφέρεται ποιος θα τον ορίζει, όπως ρητά αναφέρεται για τους εργαζόμενους και τη Γ.Σ.Σ.Ε. Πρόταση: Να υπάρχει Εκπρόσωπος των Εκπαιδευτών Φορέων Δια Βίου Μάθησης στα προαναφερόμενα όργανα: α) Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) β) Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.). γ) Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (Κ.Ε.Ε.) Να προστεθούν: Στο Άρθρο 5, παρ. 2: αιδ) τρεις (3) Εκπρόσωποι των Εκπαιδευτών των Δομών Επαγγελματικής Κατάρτισης και Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης οι οποίοι ορίζονται με τους Αναπληρωτές τους από το Σωματείο Εκπαιδευτών Δημοσίων Ι.Ε.Κ. & Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης Στο Άρθρο 6, παρ. 2: ι) δύο (2) Εκπρόσωποι των Εκπαιδευτών των Δομών Επαγγελματικής Κατάρτισης και Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης οι οποίοι ορίζονται με τους Αναπληρωτές τους από το Σωματείο Εκπαιδευτών Δημοσίων Ι.Ε.Κ. & Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης Στο Άρθρο 7, παρ. 2: θ) ένας (1) Εκπαιδευτής αυξημένων προσόντων των Δομών Επαγγελματικής Κατάρτισης και Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης, με τον Αναπληρωτή του, οι οποίοι ορίζονται από το Σωματείο Εκπαιδευτών Δημοσίων Ι.Ε.Κ. & Λοιπών Φορέων Δια Βίου Μάθησης 2) Στο άρθρο 23 παρ. 1 όπου αναφέρονται οι δομές στις οποίες μπορεί να στεγάζονται Δημόσια Ι.Ε.Κ. να προστεθεί παράγραφος η οποία θα αναφέρει ότι: Σε περίπτωση που εργαστηριακά μαθήματα του Ι.Ε.Κ. πραγματοποιούνται σε εξωτερικές δημόσιες δομές να τηρείται ο αξιολογικός πίνακαςκαι σε εξωτερικές ιδιωτικές δομές ο ένας τουλάχιστον από τους δύο Εκπαιδευτές θα πρέπει να προέρχεται από τον ανάλογο αξιολογικό πίνακα και να τηρείται η σειρά αξιολόγησης. 3) Ο ελάχιστος αριθμός μαθητών Δ.Ι.Ε.Κ. θα έπρεπε να είναι ελαστικός όχι μόνο στις παραμεθόριες, αλλά και στις νησιωτικές περιοχές. Στο Άρθρο 23, παρ. 2 να γίνει η αλλαγή: «…σε απομακρυσμένες, σεπαραμεθόριες και σε νησιωτικές περιοχές» 4) Στο άρθρο 30 αναφέρεται ότι με τον Κανονισμό Λειτουργίας των δημόσιων Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ρυθμίζονται: στην παρ. 1 ι) τα θέματα «των προϋποθέσεων, των κριτηρίων, της διαδικασίας και των οργάνων επιλογής των Εκπαιδευτών». Εάν αυτό σημαίνει ότι τα κριτήρια επιλογής των Εκπαιδευτών θα περιέχονται μέσα στον κανονισμό λειτουργίας τότε θα πρέπει το Υπουργείο να το ξανασκεφτεί γιατί για να διορθώνονται αστοχίες όπως οι φετινές θα πρέπει κάθε φορά να αλλάζει ο Κανονισμός Λειτουργίας των Δημόσιων Ι.Ε.Κ. Να διευκρινιστεί και εάν είναι έτσι όπως καταλαβαίνουμε να αφαιρεθεί. 5) Πως γίνεται Διευθυντές χωρίς διδακτική εμπειρία να αξιολογούν Εκπαιδευτές και το εκπαιδευτικό τους έργο; Γιατί θα πρέπει να είναι οι Διευθυντές μόνιμοι δημόσιοι υπάλληλοι και να μην μπορούν να διεκδικούν τις θέσεις και άτομα με τα ίδια και περισσότερα προσόντα, από την αγορά; Συναντούμε περιπτώσεις να υπάρχουν Εκπαιδευτές με πολύ περισσότερα προσόντα από τους Διευθυντές. Το μονοπώλιο διεκδίκησης θέσεων Διευθυντών μόνο από Δημοσίους Υπαλλήλους έρχεται σε αντίθεση με τις Κυβερνητικές εξαγγελίες. Πρόταση: Οι διευθύνοντες τις Εκπαιδευτικές δομές θα πρέπει να έχουν και εκπαιδευτική εμπειρία και διοικητική εμπειρία, ιδιαιτέρως δε, δημόσια διοικητική εμπειρία και ακόμα πιο εξειδικευμένα σε Εκπαιδευτικές δομές.Θα πρέπει να υπάρχουν συγκεκριμένα μοριοδοτούμενα κριτήρια και όχι «συνεκτιμούνται» οι σπουδές στην Διοίκηση Εκπαιδευτικών Μονάδων. Στην προκήρυξη για τους Διευθυντές και Υποδιευθυντές των Δ.Ι.Ε.Κ. να μπορούν να λάβουν μέρος και μη Δημόσιοι Υπάλληλοι που κατέχουν τα απαιτούμενα προσόντα. Στο άρθρο 31 να υπάρχει η εξής παράγραφος: Οι θέσεις των Διευθυντών και Υποδιευθυντών Δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι θέσεις επί θητεία και καλύπτονται μετά από δημόσια προκήρυξη του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. και η οποία αναρτάται στην Ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας καιΘρησκευμάτων και στο πρόγραμμα «Διαύγεια». Πρέπει να διαθέτουν αυξημένα, τυπικά καιουσιαστικά, προσόντα, πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής ή ισότιμο τίτλο της αλλοδαπής και επιστημονική, τεχνική ή άλλη κατάρτιση που καλύπτει τις ανάγκες διοίκησηςεκπαιδευτικού οργανισμού της φύσης και της αποστολής των Ι.Ε.Κ., επαγγελματική και διοικητική εμπειρία, τουλάχιστον πενταετή διδακτική υπηρεσία στην επαγγελματική εκπαίδευση ή κατάρτιση, γνώση και εμπειρία σε διδακτικές μεθόδους της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, στην επιμόρφωση Εκπαιδευτών, να μπορεί να παρακολουθήσει και να εποπτεύει την εκπαιδευτική διαδικασία, καθώς και να συντονίζει τη διαδικασία αξιολόγησής της. Αναλυτικά η μοριοδότηση των προσόντων θα περιγράφεται σε Απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. 6) Δεν μπορεί να πετύχει καμία μεταρρύθμιση στην πράξη, εάν δεν υπάρξει μόνιμο προσωπικό. Τα Δημόσια Ι.Ε.Κ. λειτουργούν από το 1993. Είναι ώρα να δημιουργηθούν οργανικές θέσεις για μόνιμους υπαλλήλους και μόνιμους Εκπαιδευτές. Πρόταση: Στο άρθρο 32 «Διοικητική Οργάνωση των Ι.Ε.Κ.» να προστεθεί η δυνατότητα ίδρυσης οργανικών θέσεων Διοικητικού και Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Πέραν των ανωτέρω προβληματισμών και προτάσεων, δεν μπορούμε να μην εκφράσουμε την θετική μας γνώμη για τα ακόλουθα σημεία του Νομοσχεδίου: ΘΕΤΙΚΑ: 1. Ίδρυση Πειραματικών Ι.Ε.Κ. και Θεματικών Ι.Ε.Κ. 2. Θα υπάρχει ευελιξία στη δημιουργία νέων ειδικοτήτων που χρειάζεται η αγορά εργασίας σύμφωνα με τις προτάσεις και τις διαπιστώσεις του Κεντρικού Συμβουλίου και των Περιφερειακών Συμβουλίων. 3. Οι πιστοποιημένοι απόφοιτοι των Δ.Ι.Ε.Κ. αποκτούν τη δυνατότητα πρόσβασης στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. 4. Δυνατότητα απαλλαγής στο επίπεδο 6 από παρακολούθηση μαθημάτων που έχουν διδαχθεί στο επίπεδο 5 και αντίστοιχα στο επίπεδο 5 από παρακολούθηση μαθημάτων που έχουν διδαχθεί στο επίπεδο 4. 5. Θεσπίζεται η εξ αποστάσεως κατάρτιση ακόμα και στο σύνολο του προγράμματος κατάρτισης. 6. Ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων στα Δ.Ι.Ε.Κ. 7. Διατηρείται η απαλλαγή από την πρακτική άσκηση καταρτιζόμενων με επαγγελματική εμπειρία στην ειδικότητα τους. 8. Η Πρακτική άσκηση γίνεται αμειβόμενη. 9. Η θεωρητική ή και εργαστηριακή κατάρτιση των σπουδαστών των Δ.Ι.Ε.Κ. θα μπορεί να γίνεται και σε φορείς υποδοχής που εδρεύουν σε κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 10. Το ίδιο θα ισχύει και για την πρακτική άσκηση ή για μέρος της πρακτικής άσκησης των σπουδαστών που θα μπορεί πραγματοποιείται σε μονάδες των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. 11. Αυξάνεται το χρονικό όριο στην ολοκλήρωση πρακτικής άσκησης. 12. Ιδρύεται γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης & Σταδιοδρομίας σε κάθε Δ.Ι.Ε.Κ. 13. Θεσπίζεται αξιολόγηση των Δ.Ι.Ε.Κ. με δυνατότητα δημοσιοποίησης των αξιολογικών αποτελεσμάτων. 14. Στη σύνταξη των Οδηγών κατάρτισης υπάρχει πρόβλεψη (άρθρο 41) ότι θα συμμετέχουν και Εκπαιδευτές. Επισημαίνουμε ότι όσα θετικά και εάν νομοθετούνται καμία μεταρρύθμιση δεν μπορεί να πετύχει στην πράξη εάν δεν υπάρχουν στην εφαρμογή της εργαστήρια και υλικοτεχνική υποδομή. Η εικόνα των Δ.Ι.Ε.Κ. που δεν έχουν να βγάλουν μια φωτοτυπία είναι τραγική. Είναι άκρως απαραίτητη η χρηματοδότηση του όποιου εγχειρήματος. Τέλος θα πρέπει να αναφέρουμε ότι ενώ εξαγγείλατε ότι με αυτό το Νομοσχέδιο τα Δ.Ι.Ε.Κ. ενσωματώνονται στην Τυπική Εκπαίδευση,αδυνατούμε να αντιληφθούμε από πού προκύπτει αυτό μέσα στο Νομοσχέδιο, πέραν μιας αναφοράς στο άρθρο 1 όπου μιλάει για Τυπική Επαγγελματική Κατάρτιση. Αναμένουμε ακόμη μια Συνάντηση μαζί σας, έστω και διαδικτυακά υπό τις παρούσες συνθήκες και θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να κληθούμε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή των Ελλήνων κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου, γιατί είναι απαραίτητο να ακούγεται και η φωνή των Εκπαιδευτών που θα κληθούν να εφαρμόσουν το Νομοσχέδιο. «ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΙΠΩΝ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ (Σ.Ε.Δ.Ι.Ε.Κ. & Λ.Φ.Δ.Β.Μ.Δ)» Αρ. Απόφ. Μον. Πρωτ. Πειρ. 5581/2011 Α.Φ.Μ. 997036289 Τ.Θ. 91760 / Τ.Κ. 18102 Κορυδαλλός, τηλ. 6937202392, 6945753054 E-mail: info@sediek.gr Η Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας Αικατερίνη Βασιλείου Θεοδώρα Παπαλάμπρου