• Σχόλιο του χρήστη 'Παλαιολόγος Δούρος' | 3 Δεκεμβρίου 2020, 01:47

    Θέλοντας να συμβάλλω στη δημόσια διαβούλευση, καταθέτω τις παρακάτω παρατηρήσεις, διορθώσεις στο σχέδιο νόμου, «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις», όπως αυτές αποτυπώνονται στη συνέχεια. Σχέδιο νόμου «Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης και άλλες διατάξεις» ΜΕΡΟΣ Α΄ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ Άρθρο 1 Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.) - Σκοπός 1. Καθιερώνεται Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Ε.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα τρία (3), τέσσερα (4) και πέντε (5) του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων (Πλαίσιο), κατ’ αντιστοιχία με εκείνα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων. Ειδικότερα, στο επίπεδο τρία (3) εντάσσονται οι Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και οι Επαγγελματικές Σχολές (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.) και τα Ε.Ε.Ε.Κ. στο επίπεδο τέσσερα (4) τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.) και τα Λύκεια των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων - Λυκείων (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.) και στο επίπεδο πέντε (5) τα Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) και το Μεταλυκειακό Έτος - Τάξη Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ.. Άρθρο 5 Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.) 1. Στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων και ειδικότερα στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Δια βίου μάθησης και Νεολαίας συστήνεται Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.), το οποίο έχει ως αποστολή την υποβολή προτάσεων και εισηγήσεων προς τον Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων για τον σχεδιασμό της εθνικής πολιτικής σε θέματα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης, στο πλαίσιο ιδίως της προώθησης της γνώσης, της βιώσιμης ανάπτυξης, της αξιοποίησης των ικανοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού και της σύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και την απασχόληση. 2. α) Στο Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. μετέχουν τα ακόλουθα μέλη με τριετή θητεία: … αιγ) ένας (1) εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος. αιδ) ένας (1) εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Λειτουργών Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του από την ΟΛΤΕΕ. Άρθρο 6 Σύνδεση επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας 1. Σε κάθε περιφέρεια της χώρας συστήνεται ενδεκαμελές Συμβούλιο Σύνδεσης με την Παραγωγή και την Αγορά Εργασίας (Σ.Σ.Π.Α.Ε.). Στην Περιφέρεια Αττικής και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δύναται να συστήνονται περισσότερα του ενός Σ.Σ.Π.Α.Ε.. 2. Στα Σ.Σ.Π.Α.Ε. μετέχουν ως μέλη με διετή θητεία: … δ) ένας (1) Διευθυντής Πρότυπου ΕΠΑ.Λ. της περιφέρειας, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, ε) ένας (1) Διευθυντής ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση του Ο.Α.Ε.Δ., στ) ένας (1) εκπρόσωπος της περιφέρειας, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του από τον οικείο περιφερειάρχη, ζ) ένας (1) εκπρόσωπος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων (Π.Ε.Δ.) της οικείας περιφέρειας με τον αναπληρωτή του που ορίζεται από την Κ.Ε.Δ.Ε., η) δύο (2) κοινοί εκπρόσωποι των εργοδοτικών φορέων, οι οποίοι ορίζονται με τους αναπληρωτές τους από τις αντίστοιχες τριτοβάθμιες οργανώσεις, θ) δύο (2) εκπρόσωποι των εργαζομένων, οι οποίοι ορίζονται με τους αναπληρωτές τους από τη Γ.Σ.Ε.Ε.. ι) ένας (1) Διευθυντής Ε.Κ. της περιφέρειας, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, κ) ένας (1) εκπρόσωπος της Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. από κάθε Περιφέρειακή Ενότητα της εκάστοτε Περιφέρειας, ο οποίος ορίζεται με τον αναπληρωτή του, ύστερα από εισήγηση των τοπικών Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. Άρθρο 7 Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (Κ.Ε.Ε.) 1. Στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων συστήνεται Κεντρική Επιστημονική Επιτροπή (Κ.Ε.Ε.), η οποία υποστηρίζει επιστημονικά τη Γ.Γ. Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ. & Ν., καθώς και το Κ.Σ.Ε.Ε.Κ.. Η αποστολή της συνίσταται στην επιστημονική έρευνα, μελέτη και τεκμηρίωση στα θέματα που αφορούν στη βελτίωση της ποιότητας και της αποτελεσματικότητας της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καθώς και των προγραμμάτων της διά βίου μάθησης. 2. α) Η Κ.Ε.Ε. απαρτίζεται από εννέα (9) μέλη, τα οποία ορίζονται με τριετή θητεία. … θ) ένας (1) εκπαιδευτικός αυξημένων προσόντων μέλος της ΟΛΤΕΕ, με τον αναπληρωτή του, ο οποίος προτείνεται από το Δ.Σ. της ΟΛΤΕΕ. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΜΕΤΑΓΥΜΝΑΣΙΑΚΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ε.Σ.Κ.) ΚΑΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΕΣ ΣΧΟΛΕΣ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ (ΕΠΑ.Σ.) ΤΟΥ Ο.Α.Ε.Δ. Άρθρο 11 Φοίτηση στις Ε.Σ.Κ. και στις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. 1. Η φοίτηση στις Ε.Σ.Κ. και τις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. είναι διετής και περιλαμβάνει τις τάξεις Α΄ και Β΄. Στην Α΄ τάξη εγγράφονται χωρίς εξετάσεις οι κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου ή άλλου ισότιμου τίτλου και στη Β΄ τάξη εγγράφονται οι μαθητευόμενοι που προάγονται από την Α΄ τάξη. Οι προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ τάξη, όπως και αυτές με βάση τις οποίες θα κριθεί επιτυχής η παρακολούθηση στη Β΄ τάξη, διεξάγονται εντός των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., στα μαθήματα και στις επαγγελματικές ασκήσεις που έχουν ασκηθεί οι μαθητευόμενοι. 2.… 5.Οι δημόσιες και ιδιωτικές Ε.Σ.Κ., καθώς και οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.ΕΔ. είναι δυνατόν να παρέχουν επαγγελματική εκπαίδευση-κατάρτιση διά ζώσης, εξ αποστάσεως εκπαίδευση- κατάρτιση, σύγχρονη ή ασύγχρονη ή μικτή, μόνο σε περιπτώσεις πανδημίας ή και ακραίων φυσικών ή άλλων φαινομένων με βάση τους Οδηγούς Κατάρτισης των ειδικοτήτων κατάρτισης. Στους Οδηγούς Κατάρτισης μπορεί να περιλαμβάνονται η χρήση νέων τεχνολογιών, η αξιοποίηση ψηφιακού περιβάλλοντος, κατάλληλο εκπαιδευτικό υλικό για εξ αποστάσεως μάθηση και η κατανομή μεταξύ της διά ζώσης και εξ αποστάσεως εκπαίδευσης-κατάρτισης. Κάθε καταρτιζόμενος μπορεί να παρακολουθεί σε μία μόνο Ε.Σ.Κ. ή ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., μια μόνο ειδικότητα καθ’ όλη τη διάρκεια της κατάρτισής του, συμπεριλαμβανομένης της πρακτικής άσκησης ή του προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο. Οι καταρτιζόμενοι δεν δύνανται να εγγραφούν και να φοιτούν παράλληλα σε άλλες δομές εκπαίδευσης και κατάρτισης. Για καταρτιζόμενους χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) ή τρίτων χωρών απαιτείται γνώση ελληνικής γλώσσας κατ’ ελάχιστον επιπέδου Β1, όπως προβλέπεται στο άρθρο 76, το ίδιο πιστοποιητικό ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ και για τους αντίστοιχους μαθητές που εγγράφονται στα ΕΠΑ.Λ.. Άρθρο 13 Διοίκηση και στελέχωση των Ε.Σ.Κ. 1. α) Η διοίκηση της Ε.Σ.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων ασκείται από τον Διευθυντή. β) Διευθυντής δημόσιας Ε.Σ.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να είναι μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή μόνιμος εκπαιδευτικός της δημόσιας εκπαίδευσης, με προϋπηρεσία στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση Ο Διευθυντής πρέπει να διαθέτει αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής ή ισότιμο τίτλο της αλλοδαπής και σημαντική εμπειρία σε θέση ευθύνης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. γ) Ο Διευθυντής επιλέγεται ύστερα από ανοικτή πρόσκληση, η οποία εκδίδεται από τον Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας (Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.) και η οποία αναρτάται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων και στο πρόγραμμα «Διαύγεια». δ) Οι υποψήφιοι Διευθυντές, αξιολογούνται από τριμελή επιτροπή που συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων σύμφωνα με την περ. β΄ της παρ. 14 του άρθρου 15, στην οποία επιτροπή μετέχει και εκπρόσωπό της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. ως μέλος της που είναι η πιο αντιπροσωπευτική συνδικαλιστική οργάνωση της επαγγελματικής εκπαίδευσης. Μετά την αξιολόγηση, η επιτροπή επιλέγει τους Διευθυντές των δημόσιων Ε.Σ.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Η απόσπασή τους πραγματοποιείται κατ’ εφαρμογή της περ. γ΄ της παρ. 11 του άρθρου 15 ενώ η τοποθέτησή τους πραγματοποιείται κατ’ εφαρμογή της περ. γ΄ της παρ. 14 του άρθρου 15. ε) Η θητεία του Διευθυντή είναι τριετής. Η υπηρεσία του στη θέση του Διευθυντή, ως προς την οργανική θέση που κατείχε είναι συνεχής, μετά δε τη λήξη της θητείας του, αυτός επανέρχεται αυτοδικαίως στον φορέα όπου υπηρετούσε, πριν την επιλογή του ως Διευθυντή. Ο χρόνος άσκησης των καθηκόντων του Διευθυντή δημοσίου Ε.Σ.Κ., αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, λογίζεται ως χρόνος άσκησης διδακτικών καθηκόντων, εφόσον πρόκειται για μόνιμο εκπαιδευτικό της δημόσιας εκπαίδευσης, και ως χρόνος άσκησης διοίκησης εκπαιδευτικής μονάδας. 2. Ο Διευθυντής δημόσιας Ε.Σ.Κ. είναι διοικητικός υπεύθυνος, πειθαρχικός προϊστάμενος, καθώς και οικονομικός υπεύθυνός της. Ο Διευθυντής ασκεί ιδίως τις ακόλουθες αρμοδιότητες: α) συντονίζει και έχει την ευθύνη για την εύρυθμη διοικητική λειτουργία της Ε.Σ.Κ., β) μεριμνά και έχει την ευθύνη για την τήρηση των νόμων και των εγκυκλίων κατά την έκδοση των αποφάσεων αρμοδιότητας της Ε.Σ.Κ., γ) αναθέτει στους εκπαιδευτικούς και στους εκπαιδευτές της Ε.Σ.Κ. συγκεκριμένα καθήκοντα που συνδέονται με το γενικότερο εκπαιδευτικό έργο, βάσει των Οδηγών Κατάρτισης, και τους αξιολογεί, δ) μεριμνά και έχει την ευθύνη για την έγκαιρη και αξιόπιστη ενημέρωση της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., εντύπως ή και ηλεκτρονικά, και συνεργάζεται με την Κεντρική Υπηρεσία και τις αρμόδιες Διευθύνσεις του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη ρύθμιση θεμάτων αρμοδιότητάς του, ε) υπογράφει κάθε έγγραφο της Ε.Σ.Κ., στ) εποπτεύει και στηρίζει την εκπαιδευτική διαδικασία του θεωρητικού και εργαστηριακού μέρους, καθώς και της πρακτικής άσκησης ή του προγράμματος μάθησης σε εργασιακό χώρο, ζ) προωθεί και συντονίζει τη διαδικασία αξιολόγησης των δομών και των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών. 3. Ο Διευθυντής δημόσιας Ε.Σ.Κ., ΕΠΑΛ, Δ.ΙΕΚ, Ε.Κ, αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν μπορεί να παρέχει εκπαιδευτικό έργο ως τρεις (3) ως εκπαιδευτικός. 4. Οι εκπαιδευτικοί – εκπαιδευτές που διδάσκουν στις Ε.Σ.Κ. είναι κατά προτεραιότητα μόνιμοι ή αναπληρωτές εκπαιδευτικοί του ΥΠΑΙΘ κάτοχοι αναγνωρισμένου τίτλου σπουδών ή και εμπειροτέχνες με επαγγελματική εμπειρία σε συναφές γνωστικό αντικείμενο των μαθημάτων της ειδικότητας που διδάσκουν. Οι απαιτούμενοι τίτλοι σπουδών και επιπλέον προσόντα για τη διδασκαλία μαθημάτων των ειδικοτήτων προσδιορίζονται στους Οδηγούς Κατάρτισης των ειδικοτήτων των Ε.Σ.Κ.. Άρθρο 14 Τίτλοι επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και επαγγελματικά δικαιώματα- Τροποποίηση του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 1. Η περ. α΄ της παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 (Α’ 193), αντικαθίσταται και η παρ. 1 του άρθρου 25 του ν. 4186/2013 διαμορφώνεται ως εξής: «1. Καθιερώνονται οι ακόλουθοι τίτλοι επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης: α. Πτυχίο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου τρία (3), που χορηγείται στους αποφοίτους των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.), και των Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του Ο.Α.Ε.Δ., ύστερα από πιστοποίηση και στους αποφοίτους των Ε.Ε.Ε.Κ. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΠΡΟΤΥΠΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΛΥΚΕΙΑ (Π.ΕΠΑ.Λ.) (Όπου χρησιμοποιείται ο όρος πρότυπα αντικαθίσταται με το όρο πειραματικά ο οποίος ουσιαστικά ανταποκρίνεται στον τύπο του σχολείου που περιγράφεται στο παρόν σχέδιο νόμου) Άρθρο 16 Σκοπός των Προτύπων Πειραματικών Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.) 1. Σκοπός των Προτύπων Πειραματικών Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.) είναι: α) … Άρθρο 17 Ίδρυση των Π.ΕΠΑ.Λ. 1. Τα Πρότυπα Πειραματικά Επαγγελματικά Λύκεια ιδρύονται ύστερα από πρόταση του Κ.Σ.Ε.Ε.Κ. και εισήγηση του οικείου Σ.Σ.Π.Α.Ε., σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 21. 2α) Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορούν, επίσης, να χαρακτηρίζονται ως Πρότυπα Πειραματικά Επαγγελματικά Λύκεια και ΕΠΑ.Λ. που ήδη λειτουργούν, καθώς και ΕΠΑ.Λ. που ανήκουν σε νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και τα οποία δεν χρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους, αντίστοιχα μπορούν να ιδρυθούν και Πειραματικά Ε.Κ. Άρθρο 18 Φοίτηση στα Π.ΕΠΑ.Λ. 1. Στην Α΄ τάξη των Π.ΕΠΑ.Λ. εισάγονται απόφοιτοι υποχρεωτικής εκπαίδευσης με βάση τον βαθμό του απολυτήριου τίτλου τους σε ποσοστό 50 % και οι υπόλοιποι με κλήρωση. Η προαγωγή των μαθητών από τη μία τάξη στην άλλη διέπεται από τις διατάξεις περί προαγωγής και απόλυσης των μαθητών ΕΠΑ.Λ.. Κενές θέσεις που ανακύπτουν σε επόμενη της εισαγωγικής τάξης καλύπτονται από ενδιαφερόμενους υποψηφίους, οι οποίοι έχουν δικαίωμα εγγραφής στην τάξη αυτή, σύμφωνα με τις διατάξεις περί εγγραφής μαθητών ΕΠΑ.Λ. και βάσει του βαθμού προαγωγής τους από την προηγούμενη τάξη. 2. … 3. Στα Π.ΕΠΑ.Λ. καθιερώνεται πρακτική άσκηση-παρακολούθηση έργου στο χώρο εργασίας κατά τη διάρκεια της φοίτησης μία (1) ημέρα της εβδομάδας και για έξι (6) ώρες, η οποία εντάσσεται στο πρόγραμμα σπουδών των εργαστηριακών μαθημάτων, σε φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα ή επιχειρήσεις ιδιωτικού τομέα της περιοχής και σύμφωνα με τις προτάσεις των οικείων Σ.Σ.Π.Α.Ε.. Αν δεν εξασφαλίζονται θέσεις πρακτικής άσκησης- παρακολούθησης έργου, εφαρμόζεται το συμβατικό πρόγραμμα σπουδών. Άρθρο 20 Κέντρο Επιμόρφωσης Π.ΕΠΑ.Λ. Σε κάθε Π.ΕΠΑ.Λ. ή Εργαστηριακό Κέντρο μπορεί να ιδρύεται και να λειτουργεί Κέντρο Επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς επαγγελματικών μαθημάτων των ΕΠΑ.Λ. στα αντικείμενα της διδασκαλίας τους, ιδίως για την περιοδική ενημέρωσή τους για τις εξελίξεις στην επιστήμη τους και τη διδακτική των αντικειμένων τους, καθώς και για την απόκτηση των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση. Στην επιμόρφωση συνδράμουν κυρίως Α.Ε.Ι., ερευνητικοί φορείς και επιχειρήσεις της περιοχής. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄ ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ – ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ (Ι.Ε.Κ.) Άρθρο 22 Σκοπός των Ι.Ε.Κ. 1. Σκοπός των Ι.Ε.Κ. είναι: Α…. 4. Παρέχεται η δυνατότητα δημιουργίας παραρτημάτων δημοσιών Ι.Ε.Κ. για την εξυπηρέτηση των καταρτιζόμενων σε απομακρυσμένες περιοχές ή για άλλους ειδικούς ή/και τοπικούς λόγους. Άρθρο 31 Όργανα διοίκησης των Ι.Ε.Κ. 1. α) Η διοίκηση του Ι.Ε.Κ. ασκείται από τον Διευθυντή. β) Ο Διευθυντής δημόσιου Ι.Ε.Κ. αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων μπορεί να είναι δημόσιος λειτουργός, μόνιμος δημόσιος υπάλληλος ή μόνιμος εκπαιδευτικός της δημόσιας εκπαίδευσης, με προϋπηρεσία στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση. Ο Διευθυντής πρέπει να διαθέτει αυξημένα, τυπικά και ουσιαστικά, προσόντα, πτυχίο ανώτατης εκπαίδευσης της ημεδαπής ή ισότιμο τίτλο της αλλοδαπής και επιστημονική, τεχνική ή άλλη κατάρτιση που καλύπτει τις ανάγκες διοίκησης εκπαιδευτικού οργανισμού της φύσης και της αποστολής των Ι.Ε.Κ.. Συνεκτιμώνται μεταπτυχιακές σπουδές, καθώς και επαγγελματική και διοικητική εμπειρία. Άρθρο 32 Διοικητική οργάνωση των Ι.Ε.Κ. 1. α) Σε κάθε δημόσιο Ι.Ε.Κ., Ε.Σ.Κ., ΕΠΑΛ αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων λειτουργεί Γραφείο Διοίκησης και Γραμματείας με έργο τη διεξαγωγή όλων των εργασιών που αφορούν στη διοικητική και οικονομική λειτουργία του Ι.Ε.Κ. Ειδικότερα, στο Γραφείο αυτό υπάγονται όλα τα θέματα που έχουν σχέση με την τήρηση πρωτοκόλλου αλληλογραφίας, τη διακίνηση εγγράφων, την αρχειοθέτηση αυτών και την επιμέλεια της αλληλογραφίας του Διευθυντή, καθώς και την αναπαραγωγή των εγγράφων και του λοιπού έντυπου υλικού και τη διαχείριση των πληροφοριακών συστημάτων. β) Το Γραφείο Διοίκησης και Γραμματείας στελεχώνεται από δύο (2) υπαλλήλους, όταν φοιτούν έως ογδόντα καταρτιζόμενοι, από τρεις (3) υπαλλήλους, όταν φοιτούν έως εκατό ογδόντα καταρτιζόμενοι, από τέσσερις (4) υπαλλήλους όταν φοιτούν έως τετρακόσιοι καταρτιζόμενοι και από πέντε (5) υπαλλήλους, όταν φοιτούν άνω των τετρακοσίων καταρτιζομένων. …. 2. α) Σε κάθε δημόσιο Ε.Σ.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ., αρμοδιότητας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, λειτουργεί Γραφείο Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (Γ.Ε.Α.Σ.). Στις αρμοδιότητες του Γ.Ε.Α.Σ. περιλαμβάνονται: αα) η ενημέρωση και συμβουλευτική υποστήριξη των καταρτιζομένων και αποφοίτων των Ι.Ε.Κ., Ε.Σ.Κ., ΕΠΑ.Λ.. αβ) η πληροφόρηση της εκπαιδευτικής κοινότητας, των επιχειρήσεων και των καταρτιζομένων για το έργο της Αρχικής Επαγγελματικής Κατάρτισης και η εν γένει προβολή των Ι.Ε.Κ., Ε.Σ.Κ., ΕΠΑ.Λ.. αγ) η οργάνωση, εποπτεία και παρακολούθηση της μαθητείας και πρακτικής άσκησης των καταρτιζομένων των Ι.Ε.Κ., Ε.Σ.Κ., ΕΠΑ.Λ.. αδ) η παρακολούθηση της ένταξης των αποφοίτων των Ι.Ε.Κ. στην αγορά εργασίας και η σύνταξη σχετικών εκθέσεων ή μελετών σχετικά με την επαγγελματική ανάπτυξη και σταδιοδρομία των αποφοίτων των Ι.Ε.Κ., Ε.Σ.Κ., ΕΠΑ.Λ.. Άρθρο 33 Επίδομα θέσης ευθύνης - Τροποποίηση του άρθρου 16 του ν. 4354/2015 1. Στην υποπερ. στστ΄ της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), προστίθενται οι λέξεις «καθώς και Σύμβουλοι-Συντονιστές Εκπαίδευσης στα Καταστήματα Κράτησης και στο Ίδρυμα Αγωγής Αρρένων Βόλου» και η υποπερ. στστ΄ διαμορφώνεται ως εξής: «στστ) Διευθυντές Γενικών Λυκείων, Επαγγελματικών Λυκείων, Ειδικών Λυκείων, Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων – Λυκείων, Ειδικών Επαγγελματικών Λυκείων και Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.), Μουσικών Γυμνασίων με λυκειακές τάξεις και Καλλιτεχνικών Γυμνασίων με λυκειακές τάξεις, καθώς και Σύμβουλοι-Συντονιστές Εκπαίδευσης στα Καταστήματα Κράτησης και στο Ίδρυμα Αγωγής Αρρένων Βόλου, τριακόσια (400) ευρώ ή εφόσον τα Γενικά και Επαγγελματικά Λύκεια και τα Μουσικά και Καλλιτεχνικά Γυμνάσια με λυκειακές τάξεις διαθέτουν εκατόν είκοσι (120) τουλάχιστον μαθητές και οι σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.) τριάντα (30) τουλάχιστον μαθητές, τριακόσια πενήντα (450) ευρώ.» 2. Στην υποπερ. ηη) της περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 16 του ν. 4354/2015, διαγράφονται οι λέξεις «δημόσιων Ι.Ε.Κ.» και η υποπερ. ηη΄ διαμορφώνεται ως εξής: «ηη) Διευθυντές Γυμνασίων, Επαγγελματικών Σχολών, Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.), Ειδικών Γυμνασίων, Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων, τετραθέσιων και άνω γενικών και ειδικών δημοτικών σχολείων και νηπιαγωγείων, Εργαστηριακών Κέντρων (Ε.Κ.), και Σχολών και Κέντρων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Κ.Ε.Κ.) του Ο.Α.Ε.Δ., διακόσια πενήντα (350) ευρώ ή, εφόσον τα σχολεία γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης διαθέτουν εκατόν είκοσι (120) τουλάχιστον μαθητές και οι Σ.Μ.Ε.Α.Ε. τριάντα (30) τουλάχιστον μαθητές, τριακόσια (400) ευρώ.». 3. Στην υποπερ. θθ) της περ. β) της παρ 1 του άρθρου 16 του ν. 4354/2015, διαγράφονται οι λέξεις «δημοσίων Ι.Ε.Κ.» και η υποπερ. θθ) διαμορφώνεται ως εξής: «θθ) Υποδιευθυντές σχολικών μονάδων, Ε.Κ., Σ.Δ.Ε. και Σχολών και Κ.Ε.Κ. του Ο.Α.Ε.Δ., υπεύθυνοι τομέων Ε.Κ., Προϊστάμενοι των Κέντρων Εκπαίδευσης για την Αειφορία (Κ.Ε.Α.), εκατόν πενήντα (250) ευρώ.» 4…. 5.Για τους Υποδιευθυντές σχολικών μονάδων, Ε.Κ. και τους υπεύθυνους τομέων Ε.Κ., το διδακτικό τους ωράριο διαμορφώνεται στο 50% του υποχρεωτικού διδακτικού τους ωραρίου. ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄ ΜΕΤΑΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ - ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΟ ΕΤΟΣ – ΤΑΞΗ ΜΑΘΗΤΕΙΑΣ Άρθρο 35 Σκοπός 1. Σκοπός του Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας είναι: ….. 3.Στο Μεταλυκειακό έτος – Τάξη Μαθητείας εφαρμόζεται η μεθοδολογία της μαθητεία;, η οποία περιλαμβάνει: α) Μαθητεία με εκπαίδευση σε χώρο εργασίας σε ποσοστό κατ΄ ελάχιστον πενήντα τοις εκατό (50%) της συνολικής διάρκειας και β) εργαστηριακά μαθήματα ειδικότητας, τα οποία πραγματοποιούνται σε Σχολικό Εργαστήριο (Σ.Ε.) ΕΠΑ.Λ. ή σε Ε.Κ.. Την ευθύνη υλοποίησης του Μεταλυκειακού έτους - Τάξης Μαθητείας έχει το Εργαστηριακό Κέντρο. Άρθρο 39 Διοίκηση τμημάτων Μαθητείας 1. Το Μεταλυκειακό έτος - Τάξη Μαθητείας υλοποιείται με ευθύνη της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. 2. Για … 3. Στα Εργαστηριακά Κέντρα λειτουργούν τμήματα του Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας. Για τη διοικητική υποστήριξη των τμημάτων της μαθητείας, η οποία περιλαμβάνει την υποστήριξη σε θέματα φυσικού και οικονομικού αντικειμένου των τμημάτων μαθητείας και τη συνεργασία με όλα τα επίπεδα διοίκησης των τμημάτων της μαθητείας, προσλαμβάνονται ως υπεύθυνοι υποστήριξης μαθητείας εκπαιδευτικοί πλήρους απασχόλησης σε ετήσια βάση για χρονικό διάστημα έως δέκα (10) μήνες με τη χρήση των ενιαίων πινάκων αναπληρωτών εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και αναλαμβάνουν αποκλειστικά αυτό το έργο, το οποίο δεν λογίζεται ως διδακτική προϋπηρεσία. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄ ΟΔΗΓΟΙ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ Άρθρο 41 Οδηγοί κατάρτισης 1. Στις Ε.Σ.Κ., στις ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., στο Μεταλυκειακό έτος-Τάξη Μαθητείας και στα Ι.Ε.Κ., οι ειδικότητες επαγγελματικής κατάρτισης παρέχονται σύμφωνα με τους οδηγούς κατάρτισης, το περιεχόμενο των οποίων προβλέπεται στην περ. γ) του άρθρου 2. Οι οδηγοί κατάρτισης εκπονούνται και συντάσσονται σύμφωνα με τον Πρότυπο Οδηγό Κατάρτισης, ο οποίος εκδίδεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν., ύστερα από γνώμη του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.. 2. α) Η σύνταξη των οδηγών κατάρτισης των Ε.Σ.Κ., του Μεταλυκειακού έτους-Τάξης Μαθητείας και των Ι.Ε.Κ. πραγματοποιείται με την ευθύνη της Διεύθυνσης Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά βίου μάθησης της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. από ειδικούς επιστήμονες, εμπειρογνώμονες, εκπαιδευτές και επαγγελματικά στελέχη με τη συνδρομή των κοινωνικών εταίρων ή άλλων δημόσιων ή ιδιωτικών φορέων και εκπρόσωπο της Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. Η εφαρμογή των οδηγών κατάρτισης τίθεται υπό την εποπτεία της Διεύθυνσης Εφαρμογής Επαγγελματικής Κατάρτισης της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.. β) Οι οδηγοί κατάρτισης των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. συντάσσονται από τον Ο.Α.Ε.Δ.. 3. Η πιστοποίηση των οδηγών κατάρτισης των Ε.Σ.Κ., των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., των Ι.Ε.Κ. και του Μεταλυκειακού Έτους- Τάξης Μαθητείας από το Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. γίνεται με βάση τη συμφωνία του ή μη με τις κατευθυντήριες γραμμές του Πρότυπου Οδηγού Κατάρτισης. Άρθρο 42 Πιστοποίηση αποφοίτων 1. Στους αποφοίτους 2. … 3. Ύστερα από κοινή, ανά ειδικότητα και επίπεδο, εξέταση πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων του επιπέδου τρία (3) και του επιπέδου πέντε (5), η οποία διενεργείται από τον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π., οι επιτυχόντες απόφοιτοι των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. λαμβάνουν Πτυχίο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου τρία (3), και εγγράφονται στο μητρώο πιστοποιηθέντων προσώπων της περ. ζ΄ της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 4115/2013 (Α’ 24), που τηρείται στον Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π. και οι επιτυχόντες απόφοιτοι των δημόσιων και ιδιωτικών Ι.Ε.Κ. και του Μεταλυκειακού Έτους – Τάξης Μαθητείας λαμβάνουν Δίπλωμα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου πέντε (5) και εγγράφονται στο ανωτέρω μητρώο. Οι επιτυχόντες στις εξετάσεις πιστοποίησης, παράλληλα με το Πτυχίο ή Δίπλωμα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, αποκτούν και την αντίστοιχη άδεια ασκήσεως επαγγέλματος, που προβλέπεται για το συγκεκριμένο επίπεδο προσόντων. Οι πιστοποιημένοι απόφοιτοι των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. μπορούν να εγγράφονται στη Β΄ τάξη των ΕΠΑ.Λ. σε αντίστοιχο με την ειδικότητά τους τομέα. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Θ΄ ΚΕΝΤΡΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ (Κ.Δ.Β.Μ.) ….. Άρθρο 75 Εξουσιοδοτικές διατάξεις Κεφαλαίου ΙΑ’ 1. ……. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ, ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ, ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΝΕΟΛΑΙΑΣ (Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν.) Άρθρο 81 ………… Άρθρο 89 Οργανικές θέσεις 1. Στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων συνιστώνται είκοσι (20) οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού προς κατανομή στη Γενική Γραμματεία Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης, Διά Βίου Μάθησης και Νεολαίας, πλέον των εκατόν τριάντα τεσσάρων θέσεων (134) προσωπικού που κατανέμονται στην ίδια Γενική Γραμματεία με την υπ’ αρ. 1073/Γ1/7.1.2020 απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων (Β΄ 178). 2. Οι οργανικές θέσεις του μόνιμου προσωπικού της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.Δ.Β.Μ.&Ν. της προηγούμενης παραγράφου κατά κατηγορία και κλάδο κατανέμονται ως εξής : α) Κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ): αα) Κλάδος ΠΕ Διοικητικός-Οικονομικός, Θέσεις τρεις (3), ββ) Κλάδος ΠΕ Μηχανικών, Θέσεις δύο (2), γγ) Κλάδος ΠΕ Πληροφορικής, Θέσεις τέσσερις (4), δδ) Κλάδος ΠΕ Γεωτεχνικών, Θέσεις τρεις (3), εε) Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος, Θέσεις τρεις (3), στστ) Κλάδος ΠΕ Ιατρών Ειδικοτήτων, Θέσεις μία (1). β) Κατηγορία Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ): αα) Κλάδος ΤΕ Διοικητικός-Λογιστικός, Θέσεις μία (1), ββ) Κλάδος ΤΕ Μηχανικών, Θέσεις μία (1), γγ) Κλάδος ΤΕ Πληροφορικής, Θέσεις δύο (2). γ) Σε κάθε Εργαστηριακό Κέντρο συνίστανται οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού – εκπαιδευτικών. Εκεί μεταφέρονται οι οργανικές θέσεις των ήδη υπηρετούντων εκπαιδευτικών κατηγορίας Δ.Ε. και Τ.Ε.. Προβλέπεται επίσης η δημιουργία οργανικών θέσεων των Υπευθύνων Τομέων Εργαστηρίων επιπλέον των άλλων οργανικών θέσεων. Οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί θα καλύπτουν κατά προτεραιότητα το διδακτικό τους ωράριο στα εργαστηριακά μαθήματα των Ε.Π.Α.Λ., Ε.Σ.Κ. και Ι.Ε.Κ.. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ (I.E.Π.) Άρθρο 101 Εργαστηριακά Κέντρα-Τροποποίηση του άρθρου 10 του ν. 1566/1985 1. Η παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 1566/1985 (Α΄ 167) αντικαθίσταται ως εξής: «1. Για τα εργαστηριακά μαθήματα και το εργαστηριακό μέρος του μικτών μαθημάτων των μαθητών των Επαγγελματικών Λυκείων, των καταρτιζόμενων των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και των Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Ι.Ε.Κ.) καθώς και των μαθητευομένων του Μεταλυκειακού έτους-Τάξη Μαθητείας συγκροτούνται και λειτουργούν, ανάλογα με τις υπάρχουσες ανάγκες, εργαστηριακά κέντρα (Ε.Κ.), ανά δύο τουλάχιστον εκπαιδευτικές μονάδες, συμπεριλαμβανομένων και των δημόσιων Ε.Σ.Κ. ή Ι.Ε.Κ. ή των τμημάτων του Μεταλυκειακού έτους-Τάξη Μαθητείας. Όταν όσοι ασκούνται στα εργαστήρια προέρχονται από λιγότερες σχολικές μονάδες, οι εργαστηριακές ανάγκες καλύπτονται σε σχολικό εργαστήριο που υπάγεται διοικητικά στο επαγγελματικό λύκειο. Με την παρούσα διάταξη καταργείται κάθε άλλη διάταξη που ρυθμίζει διαφορετικά το ίδιο θέμα». 2. Η περ.η α΄ της παρ. 4 του άρθρου 10 του ν. 1566/1985 αντικαθίσταται ως εξής: «4. α) Κάθε Ε.Κ. διακρίνεται σε τομείς εργαστηρίων. Κάθε τομέας εργαστηρίων περιλαμβάνει τουλάχιστον 3-5 εργαστήρια της ίδιας ή γενικότερης κατεύθυνσης. Σε κάθε τομέα ορίζεται ένας υπεύθυνος σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 11» 3. Όπου στο παρόν άρθρο γίνεται αναφορά σε «Σ.Ε.Κ.» αντικαθίσταται με τον όρο «Ε.Κ.». 4. Ο υπεύθυνος εργαστηρίου σε κάθε εργαστηριακό χώρο του Ε.Κ. έχει μείωση 3 ώρες από το διδακτικό του ωράριο. 5. Συνεργασία Ε.Κ. με Ι.Ε.Κ. και. Ε.Σ.Κ. Μέχρι την αναθεώρηση του κανονισμού καθορισμού λεπτομερειών λειτουργίας των Ε.Κ., ισχύουν οι παράγραφοι 4 και 5 του άρθρου 10 της Υ.Α. Αριθμ. 96004/Δ4 / 17-6-2015(ΦΕΚ 1318/Β΄/2015) : ‘’ 4.Επιπλέον, για τη διασφάλιση του εξοπλισμού των εργαστηρίων και την εύρυθμη λειτουργία των εργαστηριακών μαθημάτων προσλαμβάνεται, κατά προτεραιότητα, ένας (1) τουλάχιστον εκπαιδευτικός του Ε.Κ για κάθε εργαστηριακό μάθημα. 5.Στις περιπτώσεις χρήσης των εργαστηρίων κατεύθυνσης από Δ.ΙΕΚ,ΕΣΚ ισχύουν οι διατάξεις περί Ε.Κ. σε κάθε περίπτωση. ‘’ Παλαιολόγος Δούρος